וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הסופרת תמר בורנשטיין-לזר ("קופיקו") הלכה לעולמה בגיל 93

16.6.2020 / 14:27

סופרת הילדים פרסמה מעל ל-300 ספרים ומוכרת בעיקר בזכות סדרות ספריה הידועות והמצליחות על קופיקו וצ'יפופו. היא כתבה אגדות, אוספי סיפורים, סדרות ספרים, וספרים חינוכיים לימודים. הבוקר הלכה לעולמה. בתה: "היא הייתה האדם הכי יצירתי שהכרנו"

צילום: משטרת ישראל וערוץ היוטיוב הרשמי של קופיקו, עריכה: טל רזניק

סופרת הילדים תמר בורנשטיין-לזר הלכה לעולמה בגיל 93. בורנשטיין פרסמה מעל ל-300 ספרים ומוכרת בעיקר בזכות סדרות ספריה הידועות והמצליחות על קופיקו וצ'יפופו.

נגה ברק, בתה של בורנשטיין-לזר ומנהלת הזכויות של יצירותיה, ספדה לה בשיחה עם וואלה! תרבות: "אמא היא האדם הכי יצירתי שהכרנו. מעבר לזה שהיה לי את הכבוד גם לנהל את כל הפעילות העסקית והמיתוג של קופיקו, לגדול איתה זו חוויה ענקית. אמא חיה את עולם התוכן ותרגמה אותו לספרי ילדים משעשעים ומצחיקים. היא ידעה להפוך אירוע עצוב או מגוחך למשהו שמעלה חיוך. כל מה שקרה לנו בילדותנו היא תרגמה למעשיו של קופיקו. היא מתארת בספרים את מעגל המשפחה הקרובה, אחר כך את מעגל השכונה, אחר כך את בית הספר שבו חינכה, ועד לצעדיו של קופיקו במשעולי האירועים הלאומיים שלנו. אמא תמיד הייתה מעודכנת. היה לה אינסטגרם וטיק-טוק, וקופיקו אפילו השתתף במחאת התרבות האחרונה. שואלים אותי הרבה איך זה לגדול עם כזאת אמא, ואני נוהגת לומר שאני לא מכירה אופציה אחרת. הייתה לי חוויה לגדול איתה ובצלה של סופרת, מורה, מחנכת ובעיקר אמא כיפית מאוד".

נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין ספד לבורנשטיין-לזר כחשבון הטוויטר שלו: "כמה עצוב לכולנו על פטירתה של הסופרת האהובה, תמר בורנשטיין-לזר. בן 12 הייתי כאשר 'קופיקו', מספריה הבולטים, הופיע לראשונה ב'דבר לילדים'. הוא המשיך ללוות אותנו גם כהורים וגם כסבים וסבתות. דרכו, תמר לימדה אותנו, הישראלים, לאהוב את עצמנו, לסלוח לחוצפה ולעשות חיים. תנחומי למשפחתה היקרה".

תמר בורנשטיין לזר קופיקו. יורם ברק,
הסופרת תמר בורנשטיין לזר עם הספר "קופיקו"/יורם ברק

בורנשטיין-לזר נולדה בשנת 1927 בעין גנים. בזמן מלחמת השחרור שירתה בלהקה צבאית. בשנת 1951 פרסמה ב"דבר לילדים" את סיפורה הראשון, "הילדה מהמעברה והכוכב ממרום" שמו. מאז פרסמה מאות סיפורים המיועדים לגיל הרך בעיתוני הילדים, שקובצו לאחר מכן לספרים.

בשנת 1955 זכתה בורנשטיין-לזר בפרס יציב לספרות הילדים, ושנתיים לאחר מכן החלה להוציא לאור את סדרות ספריה על הרפתקאות הקופים קופיקו וצ'יפופו, שכללו עשרות ספרים וחלקם זכו להצלחה גדולה. הספרים הומחזו להצגות, לסדרת טלוויזיה מצליחה וחלקם אף תורגם לאנגלית. לזר יצרה סדרות נוספות לילדים, ובהן סדרה על עלילות החברים סולימן הערבי ודני היהודי.

היא הוציאה מעל ל-300 ספרים ובהם אגדות, אוספי סיפורים, סדרות ספרים וספרים חינוכיים לימודים. בין אוספי הסיפורים והאגדות: "גבעת הכלניות", "לילי הרועה", "אגדת החצב", "כתר ורוד", "סיפורי האהובים", "גן השעשועים", "סיפורים לילדי", "סיפורי תמר" ו"סיפורים לשעות הפנאי"; ספרים נוספים שהוציאה: "במדינת הילדים המאושרים", "אלה בניך, מולדת", "ידידות בקרקס", "הבריחה מהארמון", "עלילות יואש", "ישראלה : קורותיה של ילדה במלחמת ששת הימים", "צמד חמד - התאומים העליזים", "גילי וגילה: סיפורה של טיפה", "גילי וגילה-כמה טוב בשלולית", "זהירות בדרכים : חברה כדאי להיזהר", "המצעד שלא ישכח", "הצייר הקטן ועוד סיפורים", "הכנר הקטן ונסיך הצללים", "שר החיטה ושר הטבע" ועוד; כמו כן הוציאה את הספר למבוגרים "אהובתי העיתונאית".

לזר הייתה נשואה והותירה שלוש בנות, שלושה נכדים וחמישה נינים.

עוד בוואלה!

רייטינג נמוך, מחטף או שיקול פוליטי? סערה עקב הורדת "קלמן וסג"ל" בכאן 11

לכתבה המלאה
תמר בורנשטיין לזר קופיקו. יורם ברק,
הסופרת תמר בורנשטיין לזר/יורם ברק

שר התרבות והספורט, חילי טרופר, ספד לבורנשטיין-לזר: "תמר הייתה ותיזכר כאחת מהסופרות המוכשרות בישראל ויצירותיה ימשיכו ללוות את ילדינו שנים רבות".

ח''כ אורלי פרומן, מנכ"לית משרד התרבות והספורט לשעבר, ספדה: "תמר בורנשטיין-לזר, שם קוד לילדותנו, היתה עשירה בסיפורים ובספרים. הסופרת המוכשרת הזו הלכה היום לעולמה, ובכך תם פרק בתרבות הישראלית. בימי טרום העידן הדיגיטלי פתחו לנו סיפוריה את עולמות הדימיון וגם הנחילו לנו שפה עשירה, למידה מהנה והומור".

צביקה ניר, יו"ר אגודת הסופרים, ספד לה: "תמר היא מעמודי התווך של הספרות. דורות שלמים גדלו על סיפוריה, המשלבים הומור ודמיון, ומאפשרים לכל ילד להישאב אל תוך עולם מלא בטוב. בשפה קולחת, עשירה, מצחיקה, היא העניקה לכולנו רגעי קסם ואושר. מוקירים אותה על קופיקו, צ'יפופו ועל כל התקווה והצחוק שהעניקה לילדי וישראל, שבבגרותם מקריאים עד היום את סיפוריה לילדיהם ונכדיהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully