וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 20: בחירת ספר הילדים הטוב ביותר מעוררת ביקורת

10.4.2015 / 0:06

רבים קובלים על כך שהרשימה של ה-BBC מורכבת מספרי ילדים שכולם יצאו לאור לפני 1968. וגם ארגונים סביבתיים טוענים שג'ונתן פרנזן מדבר שטויות, מחוות גרפיטי מרגשת לטרי פראצ'ט ועוד חדשות ספרות

הספר "חוות הקסמים" מאת א. ב. ווייט נבחר לספר הילדים דובר-האנגלית הטוב ביותר בסקר שערכה BBC

מדור התרבות באתר הבינלאומי של ה-BBC החליט לערוך סקר בין עשרות מבקרי ספרות שנתבקשו לענות על השאלה הבאה: "מה הם לדעתך ספרי הילדים דוברי-האנגלית הטובים ביותר בכל הזמנים לגילאי 10 ומטה?".

המבקרים ציינו 151 ספרים, ובאתר של ה-BBC פרסמו את 11 הספרים שקיבלו את מספר הקולות הגבוה ביותר. הספר "חוות הקסמים" ("Charlotte's Web") מאת א. ב. ווייט נבחר לספר הטוב ביותר, ואחריו בסדר יורד הגיעו הספרים הבאים: "האריה, המכשפה וארון הבגדים" מאת ק"ס לואיס, "ארץ יצורי הפרא" מאת מוריס סנדק, "הרפתקאות אליס בארץ הפלאות" מאת לואיס קרול, "נשים קטנות" מאת לואיזה מיי אלקוט, "פו הדב" מאת א.א מילן, "צ'ארלי בממלכת השוקולד" מאת רואלד דאל, "הקוסם מארץ ים" מאת אורסולה לה גווין, "קמט בזמן" מאת מדלין ל'אנגל ו"בית קטן בערבה" מאת לורה אינגלס ויילדר.

אולם עם פרסום התוצאות, רבים טענות ברשתות החברתיות כי העבודה שכל הספרים ברשימה פורסמו לפני שנת 1968 היא מקוממת והופכת את הרשימה למיושנת. סופר הילדים והנוער פטריק נס (טרילוגיית "כאוס מהלך") כתב בחשבון הטוויטר שלו כי מדובר ברשימה טובה, אבל לדבריו "להתעלם מ-45 השנים האחרונות בהן ספרי ילדים שגשגו והצליחו זה מעט... מפוקפק".

ברחובות לונדון ובריסטול הופיעו עבודות גרפיטי לכבודו של הסופר טרי פראצ'ט שהלך לעולמו בחודש שעבר

לגרפיטי ברחובות לונדון אחראים ד"ר צדוק וג'ים ויז'ן, ואילו לעבודת הגרפיטי בבריסטול אחראי אמן בשם פייבר.

גרפיטי טרי פראצ'ט. טוויטר, צילום מסך
גרפיטי טרי פראצ'ט/צילום מסך, טוויטר
גרפיטי טרי פראצ'ט. טוויטר, צילום מסך
גרפיטי טרי פראצ'ט/צילום מסך, טוויטר
גרפיטי טרי פראצ'ט. טוויטר, צילום מסך
גרפיטי טרי פראצ'ט/צילום מסך, טוויטר

לראשונה תשמש אישה כמוכרת ספרים באחד מהדוכנים ברחוב אל-מוטנאבי – רחוב בבגדד שמפורסם בזכות דוכני הספרים הרבים שבו

רחוב אל-מוטנאבי בבגדד ידוע בזכות דוכני הספרים הרבים שפזורים בו, והוא שימש כמרכז ספרותי ואינטלקטואלי החל מהמאה השמינית. כעת, לראשונה אי-פעם, תשמש בו אישה כבעלת דוכן לממכר ספרים.

האתר Book Patrol ציטט את תגובתה ראקיה פאוזיה בת ה-22 בעקבות הפיכתה לאישה הראשונה שמנהלת דוכן כזה: "בהתחלה לא רק המשפחה שלי, אלא כל מי שדיברתי איתו על הרעיון לפתוח דוכן ספרים ברחוב אל-מוטנאבי התנגד וייעץ לי לא לעשות את זה. אבל מאוחר יותר, כשהם ראו שאני נכנסת לעולם הזה, הם החלו לעודד אותי [...] לא נתקלתי בשום התנכלות מצד המבקרים ברחוב אל-מוטנאבי, אבל לפעמים אנשים מסתכלים עלי במבט מופתע כי הם לא רגילים לראות אישה מוכרת ספרים ברחוב".

רחוב אל-מוטנאבי האיר פנים לפאוזיה כמה פעמים בעבר. לפני כשלוש שנים היא פגשה שם את מי שהפך לבעלה במסגרת יוזמה לעידוד קריאה שנקראה "אני עיראקי, אני קורא". ספרים, אגב, הופיעו גם בנדוניה של פאוזיה: 500 ספרים ניתנו לחתן מיד עם החתונה, ו-1,000 ספרים ינתנו לבעלה במקרה של גירושין.

עוד באותו נושא

שנה לחוק הספרים: הקהילה הספרותית מגיבה על הדו"ח

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
תמיד יהיה לנו רחוב אל-מוטנאבי. ראקיה פאוזיה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הסופר ג'ונתן פראנזן ביקש מהאנושות להפסיק להשקיע מאמצים בהאטת ההתחממות הגלובלית, ולהתחיל להתמקד בשימור חייהן של הציפורים. ארגונים הפועלים להגנה על ציפורים טענו בתגובה כי הוא מדבר שטויות

פראנזן, שידוע בפעילותו למען שימור ציפורים בצפון אמריקה, פרסם בשבוע שעבר מאמר בניו יורקר ובו הציע לנטוש את המאבק למניעת התחממות של כדור הארץ ולהתחיל להקדיש תשומת לב ומשאבים על מנת להגן על ציפורים בטבע. פראנזן מתקומם כנגד הבניה הירוקה שמשתמשת בזכוכית וחומרים שקופים אחרים, שגורמים לציפורים להתנגש בהם ולהיפגע. הוא מצהיר כי הוא דואג לציפורים הרבה יותר מלבני אדם, ולטענתו העתיד של בני האדם כבר אבוד ממילא, ולכן הם צריכים להפנות את מרצם להצלת יצורים שעוד יכולים לשרוד. "בזמן שאתם יכולים להציל חיים של ציפורים שמתנגשות בחלונות שלכם או נטרפות בידי החתולים שלכם", הוא כתב, "הפחתת פליטת הפחמן אפילו לרמה אפסית לא תציל שום דבר".

הגרדיאן הבריטי מדווח שפעילי איכות סביבה מכל העולם הביעו התנגדות למאמרו של פראנזן. דיוויד יארנולד, ראש ארגון בשם "The National Audubon Society" שפועל למען הגנת הסביבה תוך התמקדות בהגנה על ציפורים, טען כי מאמרו של פראנזן מבולבל ויוצא מנקודת הנחה שבני אדם לא מסוגלים להחזיק בראשם שתי רעיונות שונים בו זמנית. לפי פראנזן, טוען יארנולד, בני אדם "לא מסוגלים להגן מפני הסכנות האורבות לציפורים בהווה, ולהילחם במקביל באיום העתידי שטמון בשינויי האקלים. מהניסיון שצברנו בארגון אין לנו שום סיבה להאמין שהדברים שהוא טוען הם נכונים".

אריאל ברונר, מראשי ארגון "BirdLife", אמר: "להשוות בין האפקט שיוצרים שינויי האקלים והאפקט של תשתיות ירוקות על חייהם של ציפורים זה כמו להשוות בין טורנדו למייבש שיער. בנייה ירוקה לא אמורה לפגוע בחייהם של ציפורים, אם היא נעשית כראוי. מרבית תמותת הציפורים נובעת מבניינים, חלונות וקווי מתח. פעילות כנגד שינויי האקלים צריכה ללכת יד ביד עם הפעולות להגנה על הסביבה ועל היצורים החיים".

ואילו מארק אייברי, בכיר לשעבר בארגון Royal Society for the Protection of Birds, סיכם את ההתנגדות לפראנזן ואמר שלדעתו הוא פשוט "מדבר שטויות". אייברי הוסיף כי "כל הממצאים מראים ששינויי אקלים יהיו קטלניים עברו ציפורים".

ג'ונתן פראנזן. GettyImages
ניג'ס. ג'ונתן פראנזן/GettyImages

אמן ומאייר אמריקאי יצר סדרה של ספרים זעירים כשהוא משתמש רק בחוט, מחט עט ונייר

המאייר והמעצב אוון לורנזן עבד בשנה האחרונה על בניית ספריה של ספרים זעירים (micro-books) שעוסקים בנושאים שונים, ביניהם כותרים כמו "אירועים גדולים בהיסטוריה של כדור הארץ", "ספר קטן של מילים גדולות" ו"התענוגות הקטנים של החיים". כאמור, הוא משתמש רק בחוט, מחט עט ונייר ליצירת הספרים, והאתר Gizmodo מדווח כי מטרתו של לורנזן היא ליצור את הספרים הקטנים ביותר שאפשר, מבלי להשתמש באמצעים מגדילים.

ספרים זעירים. Evan Lorenzen,
ספרים זעירים/Evan Lorenzen
ספרים זעירים. Evan Lorenzen,
ספרים זעירים/Evan Lorenzen
ספרים זעירים. Evan Lorenzen,
ספרים זעירים/Evan Lorenzen
ספרים זעירים. Evan Lorenzen,
ספרים זעירים/Evan Lorenzen

הסופר מייקל קונלי מציע למכירה פומבית את האפשרות לככב בספר הבא שלו. ההכנסות מהמכירה יועברו למסעדה בפלורידה שמאכילה הומלסים

סופר המתח מייקל קונלי (סדרת ספרי הארי בוש), מציע למכירה באי-ביי את האפשרות לככב בספר הבא שלו שיקרא "The Crossing!". הכסף שיתקבל יועבר למסעדה בשם "טריניטי קפה" שמגישה אוכל להומלסים בעיר טמפה, פלורידה. נכון לרגע זה ההצעה הגבוהה ביותר עומדת על 10,100 דולר, ונשאר עוד כשבוע עד לסיום המכירה.

קונלי מבטיח גם עותק חתום בכריכה קשה לקונה שיציע את ההצעה הגבוהה ביותר. הספר ייצא לאור בחודש נובמבר הקרוב.

אמנית אמריקאית משתמשת בספרים ישנים והרוסים ויוצרת מהם ספרי אגדות תלת מימדיים

האמנית איזבל אוזמן מוצאת ספרים עזובים וזרוקים, חותכת, מדביקה ומציירת על דפיהם עד שנוצר ספר תלת מימדי ובתוכו סצינות אגדתיות.

הבלוג Colossal שעוסק באמנות ויזואלית מדווח כי אוזמן משתמשת לצורך יצירתה בסכין מסוג X-Acto, דבק, צבעי מים ועטי מיקרון. כל אחת מהעבודות שלה מתמקדת בצמחים, חיות ומספר שכבות של יערות מתפתלים, שמקיפים את הדמויות הראשיות שלה. העבודה על כל ספר אורכת בין חודשיים לשלושה חודשים.

ספרי אגדות בתלת ממד. Etsy, צילום מסך
ספרי אגדות בתלת ממד/צילום מסך, Etsy
ספרי אגדות בתלת ממד. Etsy, צילום מסך
ספרי אגדות בתלת ממד/צילום מסך, Etsy

חדשות בשורה

* השחקנית פטרישיה ארקט (זוכת פרס האוסקר, האמי וגלובוס הזהב) תפרסם אוטוביוגרפיה בהוצאת רנדום האוס.

* הסופרת ניקול קראוס ("תולדות האהבה") חתמה על חוזה לפרסום שני ספרים בהוצאת הרפר בשווי 4 מיליון דולר.

* ספר הילדים "נסיכת פיות כזאת" שכתבה השחקנית ג'ולי אנדרוז יחד עם בתה אמה וולטון המילטון, יעובד לסדרת טלוויזיה ע"י חברת קורס אינטרטיימנט הקנדית.

* ערב השקה לספר "מרוץ שליחים" מאת אריאלה גולדמינץ, בהשתתפות אשכול נבו, נועה מנהיים, אורי שילה ורונה קינן, יתקיים ביום שני, ה-27/4 בשעה 19:00, רוטשילד 12, ת"א. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully