וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלחץ עבד: הקרנת "רעד בעזה" בסינמטק שדרות בוטלה

9.7.2015 / 13:51

בסינמטק שדרות הוחלט לבטל את הקרנת הסרט "רעד בעזה" העוסק בטראומה שחווה העם הפלסטיני בעקבות פניות של פעילי ימין. מוקדם יותר אמר מנהל הסינמטק לוואלה תרבות כי מדובר ב"סרט מאוד אנושי"

יח"צ - חד פעמי

הלחץ של פעילי הימין עבד: בסינמטק שדרות הוחלט לבטל את הקרנת הסרט "רעד בעזה". בעקבות הפרסום בוואלה תרבות אודות הסרט פנה הבוקר (חמישי) פעיל ימין בשם אמיר לוי לסינמטק שדרות וביקש לבטל את ההקרנה שתוכננה להתקיים בראשון הקרוב בטענה שהסרט פוגע ברגשות התושבים.

"סרט זה עוסק כביכול בטראומות שנגרמו לתושבים בעזה במהלך מבצע 'צוק איתן' בקיץ שעבר, אך למעשה מביאים יוצרי הסרט נקודת מבט צרה וחד צדדית במובהק, ללא כל הקשר או תזכורת לאחריותו של ארגון הטרור חמאס על כל המתרחש בעזה ובהסלמת המצב הבטחוני אשר הוביל להתדרדות הצבאית" כותב לוי.

"מר אנדראה התבטא רבות בראיונות בתקשורת בהם הוא מרמז על אשמתה של ישראל בטראומות שנגרמו לאנשי עזה, ללא כל הכרה או תזכורת לכך שהחמאס הוא האחראי לפרוץ המלחמה וביצע בעצמו פשעי מלחמה רבים מספור כמו ירי על אזרחים וחיילים מתוך בתי חולים ובתי ספר, חפירת מנהרות טרור ושימוש בחפים מפשע כמגן אנושי" מתייחס לוי למומחה לטראומות שאותו מלווה הסרט.

"ברצוני להביע תמיהה רבה על החלטתכם לארח ארגון כזה וסרט כזה במוסד מכובד כמו הסינמטק בשדרות" ממשיך לוי. "דווקא העיר שדרות, כמי שבמשך שנים ארוכות סובלת מאימת הטרור הרצחני, אמורה להוקיע מקרבה תעמולה קיצונית ולאומנית מהסוג הזה. עצם הקרנת הסרט בסינמטק היא למעשה הענקת לגיטמציה לארגונים הנאבקים בישראל ותומכים בטרור, וכמוהה כמתן הצדקה למחבלים ורוצחים ורוח גבית לתומכים בהם. בעשותכם כך אתם פגועים פגיעה חמורה ברגשותיהם של משפחות שכולות, מפקדי ולוחמי צה"ל, תושבי שדרות ומדינת ישראל כולה. וכל זאת במוסד ציבורי הנתמך וממומן מכספי משלם המסים".

לוי שלח את המייל גם לארגון המשפחות השכולות "אלמגור", ארגון יד לבנים ומשרד התרבות והספורט.

בעקבות המכתב הוחלט בסינמטק לבטל את ההקרנה שתוכננה להתקיים ביום ראשון.

מנהל הסינמטק בני כהן מסר מוקדם יותר לוואלה תרבות בתגובה: "סך הכל זה סרט מאוד אנושי שמדבר על טיפול בנפש האדם אבל יש מי שנוח לו לקחת את זה לקצוות. אני לא מאמין בזה"

האם אתה יכול להבין את הבעייתיות של הקרנת סרט מסוג זה דווקא בשדרות?

"בוודאי שאני יכול להבין. בתוך עמי אני חי. חוויתי פה את כל התקופות הקשות כולל המלחמה האחרונה. הבן שלי לחם בפנים. הכל מתערבב".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יאן אנדראה בפעולה/מערכת וואלה!, צילום מסך

"רעד בעזה" ("Shivering in Gaza") הינו סרט תיעודי המלווה את המומחה לטראומות יאן אנדראה בכניסתו לרצועת עזה עם סיום קרבות "צוק איתן", שם נפגש עם אנשי סיוע עזתים ושוחח עמם על אבל, פחד וטראומה. על הסרט חתום הבמאי ההולנדי חירט ואן קסטרן, צלם וקולנוען שעבד עבור מגזינים כמו "ניוזוויק", "שטרן" ו"האינדיפנדנט", וזהו סרטו הדוקומנטרי הראשון.

אנדראה עבד לאורך השנים עם קורבנות טראומה דרום אפריקאיים, יגוסלבים, ישראלים ופלסטינים. בשנים האחרונות הוא עובד בעיקר עם אנשי עזה, ובודק עמם כיצד בונים חיים
בעלי משמעות למרות ההרס והפחד.

"מדובר בסרט בו הגיבור, יאן אנדראה, יוצא באופן בוטה נגד מדינת ישראל ומטיל עליה את כל האשמה למצבם של תושבי וילדי עזה", אמר ראש עיריית שדרות, אלון דוידי. "זהו סרט אנטי ציוני ואנטי ישראלי, מוטה וחד צדדי ולכן הוא לא יוקרן בסינמטק שדרות. צריך המון עזות מצח, חוצפה וציניות להביא לעיר מוכת קסאמים כשדרות, סרט מעין זה ולרמוס ברגל גסה את רגשותיהם של תושבי וילדי שדרות".

יונתן גר, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל ישראל שנתנה את חסותה להקרנות הסרט בישראל, מסר בתגובה לביטול הקרנת הסרט בשדרות: "לצערנו, הצהרות שרת התרבות מירי רגב הגיעו ליעדן: הסרט 'רעד בעזה' אשר הוקרן אמש בסינמטק תל אביב והתקבל באופן נלהב, לא יזכה לאותה הזדמנות בסינמטק שדרות. צר לנו שעיריית שדרות מזלזלת בתושביה, איננה מעריכה את יכולת האמפטיה של תושבי העיר, בוחרת להתערב בשיקוליו המקצועיים של הסינמטק ופועלת לסתימת פיות. אנו מאמינים שלישראלים, ובכלל זה לתושבי הדרום, יש יכולת ורצון להבין ולהכיר את הכאב של הצד השני, וזאת מבלי להפחית מהכאב ומהטראומה שאנחנו עצמנו חווינו. הבחירה בסינמטק לא הייתה אקראית, היות שהוא מגדיר עצמו 'כסינמטק היחיד בכל איזור הדרום הנותן מענה קולנועי תרבותי לתושבי הדרום'. אנחנו מאמינים שהקהל בשדרות ירצה לראות את הסרט, ולכן על אף הצנזורה שהפעיל ראש עיריית שדרות, תקיים את ההקרנה במועדה בבאר שבע, ולאחריו תתקיים שיחה עם יוצרי הסרט".

(עדכון אחרון: 19:08)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully