וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היוצרים לדנילוביץ': "לא נאפשר הפעלת כוח כתוצאה מגחמה פוליטית"

14.7.2015 / 17:01

בעקבות ביטול הקרנת הסרט "רעד בעזה" בבאר שבע, פנו יושבי ראש האיגודים המקצועיים בתחום הקולנוע והטלוויזיה לראש העיר דנילוביץ' בטענה שהמהלך לא חוקי

יח"צ - חד פעמי

היום בצהריים (שלישי) ניסחו נציגי איגוד הבמאים, התסריטאים, פורום היוצרים הדוקומנטריים, איגוד העורכים ואיגוד אקט מכתב שבו הם מגנים את החלטתו של ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ' לבטל את ההקרנה של הסרט "רעד בעזה" שהיתה אמורה להתרחש במרכז "מולתקא מפגש" ביום ראשון האחרון. לאחר שביום חמישי שעבר ראש עיריית שדרות ביטל את הקרנת הסרט בסינמטק המקומי, פעילי הימין פעלו לביטול ההקרנה החלופית בבאר שבע.

"כידוע, רשות מקומית כפופה לעקרון חוקיות המנהל אשר אינו מאפשר לה לפעול אלא על פי הסמכה בחוק או מכוחו", פותחים הנציגים את מכתבם הפונה גם למנכ"ל העירייה, אבישג אבטובי וליועץ המשפטי של עיריית באר שבע, חיים טורקל. "בג"ץ כבר קבע בעבר בפסק דין תקדימי בלומנטל בג"צ 3638/99 כי החלטותיה המנהליות של העירייה חייבות להתקבל על סמך תשתית עובדתית בדוקה, קל וחומר ההחלטה על הקצאת קרקע לצורכי ציבור".

"עוד נקבע באותו פסק דין כי חובתה של הרשות המקומית לפרסם את כוונתה להקצות (או שלא להקצות) ואת הקריטריונים להחלטתה", ממשיך המכתב, "וכי במקרה שבו התקיים הליך שאיננו תקין מנהלית עליה לעשות לביטול ההליך הפגום שהביא לכך". כן מציינים ראשי האיגודים את: "עתירה מנהלית עע"מ 3307/04 כי מועצה מקומית ממילא אינה רשאית למנוע פעילות בעלת אופי פוליטי במתקניה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
דנילוביץ'/מערכת וואלה!, צילום מסך

ראשי האיגודים הביעו את אי שביעות רצונם מהתנהלות העירייה במקרה וציינו בהמשך המכתב: "ניכר כי במקרה שבנדון נעשה שימוש בלתי ראוי בנוהל הקצאות קרקע ומבנים ללא תמורה או בתמורה סמלית בפרט, ובחוק ובדין בכלל, כאשר נטען כי הקרנת הסרט הינה פעילות פוליטית או מפלגתית המנוגדת להוראות הנוהל".

"יתר על כן, נראה כי ההחלטה נעשתה על ידי ראש העירייה בעצמו", הם כותבים "בהמלצת היועמ"ש של העירייה ומבלי שהתקיים דיון של ועדת הקצאות, כל זאת בניגוד לכללים ולסדרי הפעולה שנקבעו לוועדת ההקצאות".

"על רקע האווירה הציבורית והפעילות הממשלתית בתקופה האחרונה להגבלת חופש הביטוי, נראה כי רשויות מקומיות, בדומה לרשויות ממשלה, מרשות לעצמן להרחיב את סמכותן מעבר למה שראוי ומעבר למה שחוקי", טענו ראשי האיגודים וחתמו את המכתב בדרישה שראש העיר יחזור בו מהחלטתו לאסור את הקרנת הסרט ב"מולתקא מפגש" מקלט עירוני שהוקצה לעמותת פורום דו-קיום בנגב לשוויון אזרחי.

עוד באותו נושא

פעילי ימין הצליחו לבטל הקרנה נוספת של "רעד בעזה"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך "רעד בעזה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

במקביל למהלך זה מצד ראשי איגודי הקולנוע והטלוויזיה השיק הבוקר יונתן גר, מנכ"ל אמנסטי אינטרנשיונל בישראל, קמפיין משלו כדי לבטל ולמחות על החלטת עיריית באר שבע תחת הכותרת "מסמסים לרוביק" ופרסם בעמוד הפייסבוק שלו את מספר הטלפון של ראש העיר רוביק דנילוביץ' וקרא לגולשים לפנות לראש העיר בסמס המבקש להקרין את "רעד בעזה" באופן דומה לקריאה שהגיעה מצד פעילי ימין וגרמה לביטול הקרנת הסרט. הוא חזר על הקריאה גם בפרופיל הפייסבוק האישי שלו.

בנוסף, גם ארגון 'שוברים שתיקה' קרא לחבריו בפייסבוק לפעול בנושא ולסמס לדנילוביץ' כדי שיחזור בו מביטול ההקרנה.

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "עיריית באר שבע אוסרת על כל פעילות פוליטית בנכסיה העירוניים, זאת בהתאם להנחיות משרד הפנים כמפורט בנוהל הקצאות. עמדה זו מובהרת ומוסכמת לכל מי שמבקש לקיים פעילות או להשתמש בנכס עירוני, בוודאי כאשר הנכס מוקצה לשימוש ללא תמורה.
נציגי העמותה העידו בעצמם כי פעילותם פוליטית וכי במסגרת הקרנת הסרט הם מבקשים לערוך פאנל ושיח בהשתתפות יוצרי הסרט. על כן הובהר לנציגי העמותה כי פעילות פוליטית בנכס ציבורי אסורה ומהווה הפרת הסכם בין הצדדים.
בהסכם ההקצאה בין העירייה לעמותה, כמו לכל עמותה אחרת ללא קשר לזהותה או עמדותיה הפוליטיות, מצויין בפירוש כי אסורה פעילות פוליטית בנכס. נציגי העמותה מודעים לסעיף זה בהסכם והסכימו לו עת שחתמו על ההסכם. כל נסיון לראות באירוע כמאבק בין אלו הדוגלים בחופש הביטוי לבין אלו שלא אינו ראוי ומהווה הטעיה. עיריית באר שבע דגלה, דוגלת ותמשיך לדגול בעקרון חופש הביטוי, בפלורליזם בכלל ובפלורליזם הפוליטי בפרט. היא מכירה בזכותו של כל אחד לדעות והשקפות שונות. כמו כן, יש לדחות כל נסיון להציג את העירייה כמתערבת בתכנים או קובעת מה הוא תוכן לגיטימי או לא".

(עדכון אחרון: 15 ביולי, 15:59)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully