וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עניין של עיקרון: "סאות' פארק" חזרה לבחון את עצמה ואת תרבות התקינות הפוליטית

21.9.2015 / 6:15

עוד לפני שתתפוס אותה משטרת הפוליטיקלי קורקט החליטה "סאות' פארק" להקדים ולהיטפל אליה בעצמה. פרק פתיחת העונה המחיש עד כמה הסדרה עדיין רלוונטית

יח"צ - חד פעמי

נראה שעם השנים חשבונות הנפש של טריי פרקר ומאט סטון, יוצרי "סאות' פארק", מגיעים לעתים תכופות יותר. אתמול (ראשון) התחילה ב-HOT Comedy Central העונה ה-19 של קומדיית האנימציה העדיין-פרועה, עדיין-חדה ועדיין-רלוונטית, ובמרכזה פרק שבו בחנה "סאות' פארק" את עצמה. זה קורה ארבע שנים בלבד אחרי החיטוט המסיבי שלהם בעצמם במסגרת הפרק הגאוני "אתה מזדקן" מהעונה ה-15, שבו תהו פרקר וסטון, אנשי משפחה בני ארבעים פלוס, עד מתי ימשיכו לשחק בקקי. כבכל סדרת אנימציה, הילדים של "סאות' פארק" נשארו באותו גיל במשך 14 שנה, אבל בפרק ההוא סטן מארש הפך להיות בן עשר, שינה קידומת והתחיל לראות את העולם באופן ציני שבו הכל חרא. זו היתה דרכם המבריקה של יוצרי הסדרה להעלות את השאלה עד מתי יוכלו להמשיך לעשות עם מה שהם עושים.

הבחינה העצמית הפעם הרבה פחות פולשנית (וגם פחות מוצלחת), אבל עדיין מעניינת. כלאחר יד אנחנו מתבשרים בתחילת הפרק שהמנהלת ויקטוריה - דמות שהיתה נוכחת מאז תחילת הסדרה לפני 18 שנה - פוטרה לנוכח אזלת היד שלה בבית הספר. כזו שמתבטאת בלא מעט דברים שראינו בסדרה לאורך שנותיה הרבות, ומפורטת בפירוש על ידי המחליף שלה, פ. ס. פרינסיפל (כלומר, באופן בוטה למדי, 'עקרון התקינות הפוליטית'). "אני כאן כי המקום הזה אבוד בעיוות זמן", הוא אומר על העיירה והסדרה. המקום שבו משתמשים במילה "מפגרים", סבורים שנשים בלי רחם צריכות לעשות בדיקת איידס, שבו הילדים גרמו לשף להרוג את עצמו, אחד מהם התחזה לטרנסג'נדר כדי להשתמש בשירותי נשים וגבר לבן מתחזה מאז ומתמיד לסיני. מעבר לכך, תוהה המנהל החדש, אם אנחנו בקולורדו איפה כל הילדים ההיספנים? היכן המיעוטים?

סאות' פארק.
קרטמן נכנע

מאז ומתמיד השתמשה "סאות' פארק" בכלים שערורייתיים ולגמרי לא תקינים פוליטית כדי לומר משהו על מה שראוי, לשיטתה. לפעמים היא חטאה בכל זאת אגב כך - דמותו הגסה של מר גריסון, המורה שהפך לאישה בעונותיה המוקדמות של הסדרה, הקימה ביקורת רבה בקרב הקהילה הלהט"בית. אבל מלבד הרצון להצחיק, לזעזע ולהגעיל, רוב רובו של הזמן ניכר שלבה של "סאות' פארק" נמצא במקום הנכון, ושהיא משתמשת בזעזוע כדי לנסח אמירה.

אלא שלאחרונה הפרקטיקה הזו שלה עלתה לסדר היום - תרבות הפוליטיקלי קורקט בקומדיה, דיון שהוצת בעקבות הנושא ש"סאות' פארק" עצמה התייחסה אליו אתמול - קייטלין ג'נר. ג'רי סיינפלד התייחס לכך לפני מספר חודשים כשהתארח אצל סת' מאיירס ודיבר על האווירה בקולג'ים בארה"ב, וכך עשה גם בריאיון נוסף לתוכנית רדיו ואמר במהלכו שהסטודנטים "רק רוצים להשתמש במילים האלה: 'זה גזעני', 'זה סקסיסטי', 'זה נגוע בדעה קדומה'. הם אפילו לא מבינים על מה הם מדברים". הקומיקאי קולין קווין המחיש בסטנד אפ שלו את האופן שבו התרבות הזו מסרסת את הקומדיה, וידידתו איימי שומר היתה נתונה למתקפה פורתא במאמר בעיתון "הגרדיאן", שם נטען כי בקומדיה שלה יש לא מעט רגעים גזעניים שהיא לא שמה לב אליהם.

עוד באותו נושא

מדוע הסדרות המצוירות שוברות את שיאי כל העונות?

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
שריף חדש בשכונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עקרון התקינות הפוליטית ב"סאות' פארק", בדמותו של פ. ס. פרינסיפל, הוא דוש מנופח ואלים שנלחם לטובת מטרות שהוא מוצא נעלות, אבל בשמן לא איכפת לו לדרוס, להשפיל, לאיים, להפחיד ואף להכות ילדים קטנים. והמוזר מכל - הוא מנצח. קארטמן, שהקפיד תמיד לייצג את כל הנבערות והגזענות האפשריות, מנסה להשיב מלחמה ונכנע. קייל מנסה אפילו יותר ובדרכים אחרות - כל רצונו הוא שתהיה לו הזכות לחשוב שקייטלין ג'נר היא לא גיבורה - אבל מתקפל גם הוא לנוכח האמצעים האלימים המושתים עליו.

זאת אומרת שבמו ידיה "סאות' פארק" מסרסת את עצמה, לפחות לכאורה, ומשאירה בסביבה את הדמות שתספק קונפליקט לכל מה שהסדרה ניסתה לעשות עד כה. מה היה קורה לו פ. ס. פרינסיפל היה שם כשהרקטום של פסל מריה הקדושה דימם, או כשמוחמד הנביא הופיע מחופש לדב, או תכל'ס בכל אחד ממפעלותיו הקסנופובים הקיצוניים של קרטמן? במקרה כזה הדמויות - כמו יוצריהן - היו מתקשות בהרבה להפריז כפי שעשו, ככל הנראה. למעשה, פרק פתיחת העונה עצמו נראה קצת כמו שידור חוזר של העונה הקודמת - שוב ענייני טרנסג'נדרים, שוב שערוריות בפוטבול (אז אלה היו הוושינגטון רדסקינס ושמם השנוי במחלוקת אצל חובבי התקינות הפוליטית, הפעם טום בריידי ושערוריית "דיפלייטגייט"). ואכן, עם דמותו של פ. ס. פרינסיפל הדינמיקה שונה בתכלית. על סמך הפרק הראשון של העונה עוד לא ברור אם זה טוב או רע. מה שבטוח הוא שזה מעניין.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

קטנה

"כת שטפה לו את המוח", אומר באטרס על דמותו של שף. אפילו אחרי מותו של אייזק הייז, פרקר את סטון לא מפספסים הזדמנות לנעוץ סכין נוספת בהשתייכות שלו לסיינטולוגיה שהם כה אוהבים לשנוא.

"סאות' פארק" משודרת ב-HOT Comedy Central בימי ראשון ב-22:00, ארבעה ימים אחרי ארה"ב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully