וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 47: הנערה עם הקעקוע תחזור לשני ספרים נוספים לפחות

21.10.2015 / 6:38

דיוויד לגרקרנץ ישוב לכתוב שני ספרים נוספים בסדרת "מילניום" של סטיג לרסון. בנוסף: הקשר בין גבריאל גרסייה מארקס לבין פבלו אסקובר, ארי דה לוקה מזוכה ועוד חדשות ספרות

בית המשפט ברומא זיכה את הסופר ארי דה לוקה מאשמת הסתה לאלימות

הסופר האיטלקי ארי דה לוקה ("הר אדוני") עמד לאחרונה למשפט באיטליה באשמת הסתה לאלימות, לאחר שאמר בראיון שצריך לחבל בקו הרכבת שנבנה בין טורינו לליון כיוון שהוא פוגע במערכת האקולוגית באיזור. השבוע זיכה אותו בית משפט ברומא מכל האשמות בטענה כי דה לוקה לא ביצע שום פשע. "נמנע כאן אי-צדק," אמר דה לוקה מיד אחרי הקראת פסק הדין.

המאבק על קו הרכבת נמשך כבר 20 שנה, ובכל פעם חל עיכוב בבנייתו בגלל המחאות הגדולות (ולפעמים גם האלימות) כנגדו. החשש של תושבי האזור הוא שבניית מסילת הברזל תפגע בטבע ובנוף, ובמיוחד שפיזור אסבסט באוויר וחומרים רעילים אחרים יזהמו את הסביבה.

במהלך אחת המחאות שהתקיימו נגד הפרויקט, קרא דה לוקה לחבלה בקו הרכבת ועל כן נתבע בבית המשפט על הסתה לאלימות - עבירה שהעונש המרבי עליה הוא חמש שנות מאסר. התביעה התייחסה לשני ריאיונות שנערכו עם דה לוקה בספטמבר 2013, בהם כינה את מסילת הברזל "פרויקט חסר שימוש ומזיק", והוסיף שלגיטימי לחלוטין לחבל בו.

הסופר ארי דה לוקה. AP
אדם חופשי. ארי דה לוקה/AP

גוגל זוכתה במשפט שהתנהל נגדה על הפרת זכויות יוצרים במסגרת שירות Google Books

בית המשפט העליון בארה"ב קבע השבוע כי הפרויקט השאפתני של גוגל – לסרוק כל ספר שקיים ולהנגיש אותו באמצעות האינטרנט (על פי ספירה שביצעה גוגל בשנת 2010 קיימים בעולם 129,864,880 ספרים) – הוא חוקי ולא מפר זכויות יוצרים. השופט דחה את טענות התובעים – גילדת הסופרים האמריקאית – לפיה הפרויקט יפגע בהכנסתם ממכירות ספרים. בכך השופט אישרר פסיקות בהכרעות נמוכות יותר שקבעו כי הפרויקט מגן על זכויות יוצרים בעקבות תנאי הסף ההוגנים לשימוש בו.

עד התביעה הספיקה גוגל לסרוק ולהעלות לרשת 30 מיליון ספרים. כעת היא תוכל להמשיך במלאכת הסריקה.

דיוויד לגרקרנץ יכתוב שני ספרים נוספים בסדרת "מילניום" של סטיג לרסון

לגרקרנץ שפרסם לאחרונה את הספר "הנערה ברשת העכביש" (הספר הרביעי בסדרת "מילניום"), נבחר ע"י יורשיו של לרסון לכתוב שני ספרים נוספים בסדרה. ע"פ ההודעה לעיתונות של ההוצאה השוודית של לרסון, הספרים בכיכובן של הדמויות המפורסמות ליסבת סאלנדר ומיכאל בלומקויסט יצאו לאור בשנת 2017 ובשנת 2019.

לגרקרנץ עצמו אמר כי לא יכול היה לעמוד בפיתוי והסכים מיד להמשיך לכתוב את סדרת הספרים. "זה כיף אדיר לכתוב את הדמויות האלה, ומבחינתי מדובר בהרפתקה עוצרת נשימה", אמר. "אני גם חושב שיש לי סיפורים ממש טובים לספרים הבאים".

ליסבת מכה שנית: "הנערה ברשת העכביש" הוא תוספת ראויה לסדרת "מילניום"

עוד באותו נושא

חיי מדף 14: הסופר ארי דה לוקה עומד למשפט על הסתה לאלימות

לכתבה המלאה
דיוויד לגרקרנץ. AP
שמח להמשיך. דיוויד לגרקרנץ/AP

אמזון תשקיע 10 מיליון דולר כדי לתרגם לאנגלית ספרים מרחבי העולם

אמזון חשפה השבוע את התוכניות שלה, לפיהן בחמש השנים הקרובות החברה תשקיע 10 מיליון דולר על מנת לתרגם ספרות זרה לאנגלית. התוכנית של החברה היא להגדיל את היצע הספרים המתורגמים בקטלוג שלה, כשרוב הסכום יוקצה לתשלום למתרגמים. "בעוד אנחנו אחת ההוצאות הגדולות ביותר של ספרות מתורגמת בארצות הברית, ספרות מתורגמת מהווה עדיין חלק זעיר מהפרסומים שלנו", אמרה שרה ג'יין גאנטר, שאחראית על הוצאה לאור של ספרות מתורגמת באמזון.

כדי לקדם את הפרויקט החדש הקימה אמזון אתר אינטרנט ייעודי שיאפשר למו"לים, עורכים וסוכנים להציע ספרים שלטעמם מתאימים לתרגום לאנגלית.

ספר חדש לגראמפי קאט

גראמפי קאט היא אחת מכוכבות הרשת המפורסמות ביותר, הודות לפניה הזעופים ששבו את לב הגולשים בשנים האחרונות. השבוע יצא לאור ספר בכיכובה בשם "Grumpy Cat: No-it-All: Everything You Need to No" שמלמד את הקוראים איך לסרב ולהשיב בשלילה לכל דבר שנקרה בדרכם.

השבוע התארחה גראמפי קאט יחד עם הבעלים שלה טאבטה באנדסן בהשקת הספר בפורטלנד, וכתבת "USA Today" תפסה אותה לשיחה קצרה. "שמש ופרחים" אלה חלק מהדברים שגראמפי קאט שונאת בספר לפי באנדסן, שסיכמה את תופעת גראמפי קאט במילים: "היא פשוט נולדה כוכבת".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

פרויקט באינדיאנפוליס משלב בין מיצבי אמנות לספריות קטנות במרחב הציבורי

תופעת הספריות הקטנות והקהילתיות במרחב הציבורי (Little Free Library) התפשטה בכל רחבי ארצות הברית בשנים האחרונות, וקיימת בווריאציות שונות גם במקומות אחרים בעולם, בהן גם ערים בישראל שיצרו ספריות קטנות וחינמיות בתחנות אוטובוס. כעת החליטו באינדיאנפוליס להקים פרויקט שישלב בין אמנים מקומיים לאותן ספריות קטנות וקהילתיות. על מנת לעשות זאת הזמינה יוזמת הפרויקט, רייצ'ל מ. סימון, תשעה אמנים מקומיים וביקשה מהם ליצור מיצבים אמנותיים שישמשו כספרים קטנות כאלה. "אמנות, כתובה או ויזואלית, נועדה לכולם", אמרה סימון, "ואני מקווה שהפרויקט יעזור לחזק את הרעיון הזה".

ספריות ואומנות. www.thepubliccollection.org, צילום מסך
יצירה של ברוז פרטינגטון/צילום מסך, www.thepubliccollection.org
ספריות ואומנות. www.thepubliccollection.org, צילום מסך
יצירה של בראיין מקאצ'יאון/צילום מסך, www.thepubliccollection.org

גבריאל גרסייה מארקס העביר מכתבים בין ברון הסמים פבלו אסקובר לשליטי קובה פידל וראול קסטרו

המגזין "Business Insider Australia" פרסם השבוע ידיעה לפיה זוכה פרס נובל, הסופר הקולומביאני הנודע גבריאל גרסיה מארקס, שימש בעברו כאיש קשר בין ברון הסמים המקסיקני פבלו אסקובר לשליטי קובה האחים פידל וראול קסטרו.

המידע החדש הגיע מרוצח שכיר בשם חואן חאירו ואלסקז ואסקז המכונה "פופאיי" שעבד עבור אסקובר ושוחרר לאחרונה מהכלא בקולומביה לאחר שריצה 23 שנות מאסר על רציחת 300 אנשים והשתתפות ברציחתם של 3,000 אחרים. "נסעתי מקולומביה למקסיקו עם מכתב מאסקובר שהיה מיועד לפידל וראול קסטרו", נזכר ואסקז. "כשירדתי מהמטוס המשטרה המקסיקנית חיכתה לי ולקחה אותי לחנות ספרים שבה גרסייה מארקס חתם על ספריו. גאבו (כינויו של מארקס, י. כ.) קרא לי הצדה ושאל 'פופאיי איפה המכתב?' ואז נתתי לו אותו".

הסופר גבריאל גרסיה מקבל פרס נובל לספרות, 1982. AP
המתווך גבריאל גרסייה מרקס/AP

מכונות שמדפיסות סיפורים קצרים בחינם יוצבו ברחבי העיר גרנובל בצרפת

העיר גרנובל בדרום מזרח צרפת מכונה "בירת האלפים", אך גם נודעת בשל רמת הפשיעה הגבוהה בה. הוצאת ספרים קטנה בעיר בשם "Short Edition" חברה לעיריית גרנובל וביחד הן החליטו להנגיש לתושבים מעט תרבות באמצעות מכונות שמדפיסות סיפורים קצרים בחינם. "הרעיון עלה לנו כשעמדנו מול מכונה אוטומטית שמוכרת חטיפים ומשקאות", אמר כריסטוף סיביוד העומד בראש ההוצאה לסוכנות הידיעות הצרפתית, "אמרנו לעצמו שאפשר לעשות אותו דבר עם ספרות איכותית ופופולרית שתמלא רגעי המתנה ושעמום במרחב הציבורי".

השימוש במכונות הוא בחינם, ואפשר לבחור בין סיפורים שזמן הקריאה שלהם אורך 3 דקות או בכאלה שזמן הקריאה הוא 5 דקות. ע"פ ראש העיר אריק פיולה, העירייה מתכננת לפזר שמונה מכונות כאלה במקומות מרכזיים בעיר.

אלנה פרנטה על ג'יין אוסטן: "הייתי מוקסמת מההחלטה שלה לפרסם ספרים בעילום שם"

במאמר שכתבה לגרדיאן, התייחסה הסופרת האיטלקייה אלנה פרנטה (שמסרבת לחשוף את שמה האמיתי ואת זהותה) לבחירה של ג'יין אוסטן לפרסם את ספריה בעילום שם. "העובדה שבמהלך חייה הקצרים פרסמה ג'יין אוסטן את ספריה בעילום שם, עשתה עלי רושם עצום כשהייתי נערה בת 15", כתבה פרנטה. "זו הייתה המורה לאנגלית שסיפרה לנו את המידע הזה, ולמרות שהתפתיתי לשאול מדוע אוסטן עשתה את זה, לא שאלתי לבסוף".

פרנטה, מחברת "החברה הגאונה", מספרת כי ניסתה לקרוא את "גאווה ודעה קדומה" של אוסטן, אך הספר לא עניין אותה. "באותו זמן התעניינתי בספרי הרפתקאות שכתבו גברים שמתרחשים בכל העולם, ורציתי לכתוב כמוהם. לא יכולתי להסכין עם הרעיון שרומנים שנכתבים בידי נשים עוסקים בחיי משפחה ונישואין". רק כשהייתה בת 20 חזרה פרנטה לספריה של אוסטן, "ומהרגע הזה לא רק שאהבתי כל דבר שכתבה, אלא גם הוקסמתי מההחלטה שלה לפרסם ספרים בעילום שם".

את המשך המאמר מקדישה פרנטה לניתוח יצירה אחת של אוסטן שהשפיעה עליה במיוחד – "תבונה ורגישות".

ג'יין אוסטן. Hulton Archive,
ליידי אנונימית / ג'יין אוסטן/Hulton Archive

סדרת ספרי הילדים הבריטית "דיק וג'יין" הופכת לספרי ילדים למבוגרים

דורות של ילדים בריטים השתמשו בסדרת הספרים "דיק וג'יין" כמקור מידע משמעותי להיכרות עם נושאים שונים, החל מיצורים החיים בים, דרך מסעות בחלל וכלה בתחום המחשבים. לכבוד חגיגות מאה השנים ליציאת הספר הראשון בסדרה, יוצאת כעת לאור מהדורה מיוחדת ופארודית למבוגרים, שתכסה נושאים כמו דייטים, הנגאובר, משבר אמצע החיים, והיפסטרים. אף על פי שמדובר בטקסטים חדשים, עטיפות הספרים עושות שימוש באיורים מארכיון הספרים המקוריים.

הספרים, שנכתבו על ידי ג'ייסון הייזלי וג'ואל מוריס (שכתבו את התסריט לסרט "פדינגטון"), יהיו זמינים לרכישה החל מהחודש הבא.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כריכות שניים מהספרים/מערכת וואלה!, צילום מסך

סופר אנונימי הפך את ספר הביכורים שלו לרב מכר שאזל מהמלאי, בזכות התגייסות של עוקביו בטוויטר

שיי סראנו הוא עיתונאי שכתב במשך שלוש שנים ספר בשם "The Rap Year Book", המאגד את שירי הראפ החשובים ביותר בכל שנה מאז שנת 1979, עם איורים בעיטורו של ארתורו טורס). "הייתי נורא לחוץ ומפוחד, אז צייצתי לעוקבים בטוויטר: 'הספר עומד לצאת ואני פוחד שאף אחד לא יקרא אותו'", אמר סראנו לאתר "באזזפיד". הוא הציע ל-42 אלף העוקבים שלו לרכוש את הספר במכירה מוקדמת באתר אמזון. חלק מהעוקבים החלו לשלוח לסראנו צילומי מסך של ההזמנה המוקדמת שלהם, והוא יכול היה לראות כיצד הספר שלו מטפס אט אט ברשימת רבי המכר של אמזון. הוא זיהה את הפוטנציאל של הקהל, והחליט לצאת בקמפיין שמטרתו להכניס את הספר ל-100 הנמכרים ביותר של אמזון. הוא שכנע את העוקבים שלו להתמסר למשחק ה"אנחנו נגדם", שבמסגרתו העוקבים היו צריכים לגרום לספר ("אנחנו") להכנס לרשימת רבי המכר, תוך שהוא גובר על אלפי ספרים אחרים ("הם"). הגישה ההישגית הזו של סראנו סחפה אחריו קהל רב, ותוך זמן קצר הוא נכנס לרשימת 50 הנמכרים ובהמשך אף הגיע למקום הראשון במכירות בקטגוריית ספרי אמנות ופנאי.

אחרי שהספר אזל מהמלאי, הפנה סראנו את הקהל לאתר של רשת חנויות הספרים "בארנס אנד נובל" וביקש מהם להזמין ספרים משם. תוך 3 ימים הספר אזל גם מהמלאי של "בארנס אנד נובל". רשת חנויות הספרים "Books-A-Million" זיהתה את הפוטנציאל בתופעה של סראנו, והחליטה לאתגר אותו לנסות לכבוש אותה ביחד עם ה"צבא" שלו. הם פרסמו בטוויטר תמונה של אביר לוחם בפתח החנות ששואג אל עבר המצלמה, וכתוב לסראנו "אנחנו מוכנים". סראנו נענה לאתגר והוביל את צבא העוקבים שלו אל עבר אתר האינטרנט של הרשת ש"נכנע" גם הוא תוך 24 שעות והכריז שמלאי הספרים אזל.

"העורך שלי אמר לי שהוא מעולם לא ראה דבר כזה", אמר סראנו. כעת הוא מודה שהוא חושב לנסות ולכבוש את רשימת רבי המכר של "הניו יורק טיימס". "אני רואה את כל הדבר הזה מתגשם ואני רק מנסה לא לבכות", אמר סראנו ל"באזזפיד". "כל העבודה שלי כרגע היא לנסות שלא לבכות בפני כולם". כעת כבר לא ניתן לקנות את הספרים ברשת, ומבקשי הספר צריכים לחפש אותו בסניפי חנויות הספרים השונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
וזה אפילו נראה מעניין. כריכת הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך

חדשות בשורה

* ג'ון לה קארה ופיל קולינס חתמו על חוזים לכתיבת אוטוביוגרפיות. ספרו של לה קארה יצא לאור בספטמבר 2016, וספרו של קולינס יצא כחודש לאחר מכן, באוקטובר 2016.

* לכבוד 200 שנה למותה של ג'יין אוסטן, חברו יחד הוצאת סנדיק והוצאת א(ה)בות כדי להוציא לאור מבחר מספריה, וביניהם "מנספילד פארק", "אמה", "נורת'אנגר", "תבונה ורגישות", "ליידי סוזן" ו"כתבי נעורים".

* היום (רביעי) יתקיים בחנות הספרים "סיפור פשוט" ערב סביב יצירתו של ש"י עגנון לכבוד התערוכה "אהבותיו של הירשל הורביץ" מאת נועה שניר, שמוצגת בחנות עד סוף חודש אוקטובר. משתתפים: עידן צבעוני, גלילי שחר, שמעון אדף ועדי שורק. 21.10, 19:00, שבזי 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) יתקיים בבית ביאליק ערב מיוחד לכבוד צאת הספר "נפלאתה – אנתולוגיה של שירה להט"בית" (הוצאת חרגות מודן) בעריכת רונן סוניס ודורי מנור. משתתפים: דנה אולמרט, עפרי אילני, תמר גינדין עילם, פרופ' מיכאל גלוזמן, יעל דיין, אילה כץ, עמרי לבנת, דורי מנור, בני מר, רונן סוניס, יהונתן נדב ורונה קינן. 22.10, 20:00, רח' ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 40 ש"ח.

* ב-30 באוקטובר יערך במדיטק בחולון מופע מוזיקלי מיוחד שיוקדש לשירי המשורר מירון ח. איזקסון בהשתתפות שלומי שבן, שלמה גרוניך, אלון אולארצ'יק, יהלי סובול, יעל אבקסיס עוזי דיין, פרופסור ידידיה שטרן והרב בני לאו. יום שישי, 30.10, 12:00, רחוב גולדה מאיר 6.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully