וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקרוא כמו רורי גילמור: חמש יצירות מופת לקחת איתכם לכל מקום

מיטל כהן

13.12.2015 / 0:00

לרגל חזרתה של רורי גילמור, הבחורה הטלוויזיונית הכי מעודכנת ספרותית, לחיינו, החלטנו לצייד אתכם בחמישייה הספרותית המנצחת שלה. כדי שתמיד תהיה לכם קלאסיקה בהישג יד

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אם רק היה לה קינדל. רורי גילמור/מערכת וואלה!, צילום מסך

אם לעולם הספרות היתה אי פעם "איט גירל" הרי שמדובר ברורי גילמור. תמיד מאובזרת בכל יצירות המופת הנכונות, מסתובבת בחנויות יד שנייה ושולפת בנון שלנטיות עותק וינטג' של "האיליאדה". בנים פנטזו להחליף עמה משפטים שנונים על טולסטוי, בעוד בנות חמדו את ארון הספרים שלה. אם היית ספר בין השנים 2000-2007, החיק של רורי גילמור הוא המקום שרצית לשהות בו.

אז איך נערה אחת הפכה את הקריאה מפעילות אינטלקטואלית לסגנון חיים? זה מתחיל שנייה לפני שיוצאים מהבית. בכל יציאה רורי דואגת לקחת עמה בתיק חמש אופציות קריאה שונות לפחות על פי המפתח הבא: רומן, ביוגרפיה, סיפורים קצרים, ספר מאמרים ואת מדור הסיפורת של הניו-יורק טיימס. ההיגיון פשוט: אם ימאס לה מהרומן היא תוכל לעבור לביוגרפיה, ואם ימאס מהביוגרפיה היא תוכל להחליף לסיפורים קצרים אבל אז אם יתחשק לה לשוב לרומן זה יתאפשר! וזה בתקופה שאנשים הסתובבו עם עותק קשיח של ספרים, עכשיו תנסו לדמיין לאן הבחורה יכלה להגיע אם רק היה לה קינדל.

כמו כל "איט גירל" רורי יודעת לאן היא רוצה להגיע ובמקרה הזה מדובר בהוט קוטור של האוניברסיטאות. כבר בגיל שש עשרה היא מסתכלת בהשתאות על מבנה הספרייה בהרווארד המכיל 13 מיליון כותרים, ומגיעה לתובנה כי בזבזה את חייה בגלל שעד כה הספיקה לקרוא רק 300 מתוכם. אל דאגה, עד תום העונה השביעית היא השלימה את המכסה.

כשנטפליקס הודיעו על חזרתה למסך של הסדרה 'בנות גילמור' ליבנו החסיר פעימה ושייקספיר החסיר שורה בסונטה. לכבוד המאורע החלטנו לפרסם רשימת קריאה שעונה לחוק "החמש במאה" של רורי: חמש סוגות ספרותיות שונות שנכנסות לתיק שעלה פחות ממאה שקל (כי את הכסף שלכם אתם חוסכים לשכר הלימוד בהרווארד).

seperator

"גברת דאלוויי" / וירג'יניה וולף

רומן שכתוב כזרם תודעה ומרבית אירועיו מתרחשים במהלך יום אחד בחודש יוני. הרומן מתאר יום בחייה של קלאריסה דאלוויי בלונדון שלאחר מלחמת העולם הראשונה. הרומן נפתח בשיטוט של מרת דאלוויי שנערכת למסיבה שתתקיים בערב בביתה ובה תארח את מיטב ידידיה. גברת דאלוויי היא אישה ממעמד חברתי גבוה המאפשר לה פנאי להתעסק בסוגיות של אירוח (סידורי פרחים וסדר הוצאת המנות) ושמגדירה את זהותה ביחס לבעלה המצליח, אך מעריצה את סאלי סיטון שמעשנת סיגרים ואינה מתנהגת כמצופה מליידי. רורי עצמה נעה בסדרה בין שני הקטבים של קלריסה דאלוויי: היא משתתפת ב"מסיבות יציאה לחברה", בהן היא מוצגת בפני מיטב הבחורים של המשפחות העשירות בהרטפורד ביוזמתה של סבתה אמילי, אבל נהנית משגרה של בליסת ג'אנק-פוד עם אמה המשוחררת לורליי. מה הפלא שמי שקראה את גברת דאלווי בעונה הראשונה, תבחר בקריירה עצמאית על פני התואר גברת לוגאן הנסטברגר בעונה האחרונה.

"גברת דאלוויי" / וירג'יניה וולף. ידיעות אחרונות, 227 עמודים.

עוד באותו נושא

אחר פלאות: ארבעה ספרים לקרוא אחרי "אליס בארץ הפלאות"

לכתבה המלאה

"יופי פראי" / ננסי מילפורד

ביוגרפיה של המשוררת, זוכת פרס הפוליצר, עדנה סנט וינסנט מיליי. מיליי נחשבה לאחת המשוררות הבולטות של עידן הג'אז שעל יוצריו נמנו דמויות כמו סקוט פיצג'רלד, ארנסט המינגוויי וזלדה סייר. מיליי, שעישנה בציבור וניהלה פרשיות אהבה, נחשבת ליוצרת פמיניסטית שסללה את הדרך לנשים בעידן שבו החלו נשים להתנסות לראשונה באלכוהול, סמים ואהבה חופשית. היא זכתה בפוליצר בשנת 1923, הצליחה לשמר את מעמדה גם בתקופת השפל הגדול בארה"ב והתעשרה מאומנותה. הסופר והמשורר האנגלי תומאס הרדי אמר פעם שהשירה של מיליי יחד עם גורד השחקים, היוו את התרומה הכי גדולה של אמריקה לשנות העשרים. ממש כמו שהגילוי שאמא ובת יכולות להיות BFF והידיעה שפופ טארט בטוסטר היא ארוחת בוקר מאוזנת, היוו את התרומה הכי גדולה של אמריקה לשנות האלפיים.

Savage Beauty: The Life of Edna St. Vincent Millay / Nancy Milford .Random House, 529 pp

"יללה" / אלן גינסבורג

פואמה שהסעירה את אמריקה באמצע שנות החמישים. הפואמה מהווה ייצוג מרכזי של סופרי ומשוררי דור הביט (ג'ק קרואק, ויליאם בורוז וניל קאסאדי) אשר יצאו נגד אמריקה של פוסט מלחמת העולם השנייה, אמריקה שנתפסה בעיניהם כפלסטית, בעלת אידיאלים אחידים ושטחיים של בית קטן עם גדר לבנה, מעצמה של צרכנות. "יללה" היוותה ייצוג של הלך הרוח של הדור הצעיר באמריקה תוך עיסוק בנושאים כמו סמים, סקס, הזיות ושיגעון, והיוותה כתב אישום כלפי אמריקה הבורגנית. גורמים שמרניים ניהלו מאבק נגד פרסומה של הפואמה, שהשפיעה עמוקות על דורות של צעירים ברחבי העולם. בסטארס הולו, כדי לזכות בלבה של רורי פורץ ג'ס מריאנו לחדרה, גונב את העותק של "יללה" ומחזיר לה אותו לאחר שהוסיף הערות שוליים.

Howl and Other Poems / Allen Ginsberg. City Lights Books

"אמנות המלחמה" / סון טסו

אמנות המלחמה נכתב לפני יותר מ-2500 שנה בסין העתיקה על ידי סון טסו, מחבר שזהותו אינה ודאית. הטקסט, שעוסק בתיאוריה ואסטרטגיה צבאית ובניהול מלחמה, נחשב לקלאסיקה וזכה לעדנה מחודשת במערב בגלל ההתאמה של רעיונותיו, המגדירים את המלחמה כתהליך כאוטי, לתחומי חיים נוספים כמו פוליטיקה ומנהל עסקים. לא רק גנרלים מפורסמים כמו נפוליאון ומאו טסה-דונג עשו בספר שימוש, וטקטיקות מתוכו נצפו גם בשימוש לורליי ורורי במהלך ארוחות שישי משפחתיות אצל אמילי וריצ'רד. תורת הלחימה של הגילמוריות מתבססת על העקרונות של טסו לפיהם "כל מלחמה מבוססת על הטעיה" (להתיש את אמילי במשפטים חסרי היגיון, המכילים רפרנסים מצחיקים לתרבות פופולארית) ו"הזריזות היא תמצית ניהול המלחמה" (ברגע שעברת את סף הדלת תמזוג לעצמך משקה חריף, אפילו אם עוד לא הציעו לך).

"אמנות המלחמה" / סון טסו. ידיעות ספרים ואסטרולוג, 180 עמ'.

"אל תיגע בזמיר" / הרפר לי

רומן התבגרות זוכה פוליצר שפורסם בשנת 1960. העלילה מתרחשת בעיירה הבדיונית מייקום בשיאה של תקופת השפל הגדול בארה"ב. מייקום היא מקום שקט ושלו שבו כולם מכירים את כולם והאווירה משפחתית ונעימה. עד לרגע בו מואשם תום רובינסון, נער שחור, כי אנס נערה לבנה מהעיירה. אטיקוס פינץ' הוא עורך הדין שמייצג את רובינסון ומנסה להילחם על זכותו של הנער למשפט צדק. למרות שאין מספיק ראיות להאשים את הנער השחור, הגזענות מתפרצת מצד אנשי העיירה וחבר המושבעים מרשיע את רובינסון. הסיפור מסופר מנקודת מבטה של סקאוט, ילדה נערית ופרועה, בתו של אטיקוס פינץ'. היופי בספרים כאלו הוא שהם גורמים לך להרהר, האם גם בעיירה הבדיונית והפסטורלית סטארס הולו קיימים כוחות אלימים מתחת לפני השטח (טיילור דוסי הוא "שילוב בין ראש עיר לדון קורליאונה" לפי רורי) ומה הגבול הרצוי בינך לבין העיירה שלך ("לא, אתם לא מוזמנים לטקס הסיום שלי בייל. כן, זה אפשרי לערוך למענכם שחזור מדויק שלו בכיכר העיר").

"אל תיגע בזמיר" / הרפר לי. עם עובד, 367 עמ'.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully