וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 56: הספר ששופך אור על המסתורין של "משחקי הכס"

23.12.2015 / 6:32

ספר חדש יעסוק בהרחבה בשורה של סוגיות מהעולם שיצר ג'ורג' מרטין. החל מההגדרה הפסיכיאטרית לתיאור אישיותה של סרסיי ועד השאלה אם שפיכת סיר זהב יכולה באמת להרוג אדם. בנוסף ספר חדש של ג'ונתן ספרן פויר ועוד חדשות ספרות

יח"צ - חד פעמי

(בסרטון: מאחורי הקלעים של עונה 5 של "משחקי הכס")

seperator

זוכה פרס מאן בוקר האחרון, מרלון ג'יימס: "הספר הבא שלי יהיה 'משחקי הכס האפריקאי'"

ג'יימס, סופר ג'מייקני שחי בארצות הברית, התראיין למגזין Man of the World וסיפר שהוא מתכוון "להעלות את רמת החנוניות" בספרו הבא שיהיה לדבריו "משחקי הכס האפריקאי". לספר יקראו "Black Leopard, Red Wolf" והוא יהיה הראשון בסדרת פנטזיה שיהיו בה "מאות עמודים שמתארים כפר, מבוא ארוך שיעסוק בטכניקות של קסמים ו-200 עמודים על גמד שחור ומסתורי שחי מתחת לאדמה". ג'יימס טוען כי הוא החליט לכתוב את הספר כיוון שנמאס לו לדון בשאלה האם צריך היה להיות הוביט שחור בספרי "שר הטבעות" של טולקין והאם צריכות להיות דמויות שחורות בספרי פנטזיה. "הפולקלור האפריקאי הוא לא פחות עשיר מהפולקלור האירופאי, וגם לא פחות סוטה ממנו," אמר ג'יימס, "יש לנו מכשפות, יש לנו שדים, יש לנו גובלינים ויש לנו מלכים משוגעים. יש לנו סיפורים על שושלות מלכותיות ששמות את וולף הול [ספרה של הילרי מנטל על חצרו של הנרי השמיני, י.כ] בכיס הקטן ואנחנו לא רואים ממטר את שושלת טיודור".

עוד באותו נושא

הסופר הג'מייקני מרלון ג'יימס הוא זוכה פרס מאן-בוקר לשנת 2015

לכתבה המלאה

בר חדש בטוקיו מוקדש לספרות על חתולים

בר חדש בשם "עולם הספרות של החתולים – מיילל אל הירח" נפתח השבוע בטוקיו, והוא מציע ללקוחות לעלעל בספרים הקשורים בחתולים וגם לשאול אותם כמו בספריה. המקום מוקף בכ-200 ספרים הקשורים בחתולים – רומנים, ספרי שירה, ספרי עיון ואלבומי תמונות – ביניהם "אני חתול" של נאצומה סוסוקי, "הדלת המוליכה אל הקיץ" של רוברט היינליין ו"עיר החתולים" של האגיווארה סקוטארו. הבר מציע גם תפריט מיוחד בהשראת חתולים, כמו גם מפגשים עם סופרים ואירועים שונים על טהרת עולם החתולים.

קלסי גרמר ומאט בומר יככבו בעיבוד טלוויזיוני של אמזון לרומן "הטייקון האחרון" של סקוט פיצג'רלד

קלסי גרמר ("פרייז'ר") ומאט בומר ("צווארון לבן") לוהקו לעיבוד טלוויזיוני חדש של אמזון לרומן הבלתי גמור של סקוט פיצג'רלד – "הטייקון האחרון". העלילה מתרחשת בהוליווד של שנות ה-30 של המאה הקודמת ועוסקת ביריבות בין שני מפיקי סרטים שדמויותיהם מבוססות על לואי ב. מאייר ואירווינג תולברג (ממפיקי הסרטים הבולטים באותה תקופה). אמזון החתימה גם את סקוט ברג, מומחה לפיצג'רלד וכותב הביוגרפיה שלו, כדי שישמש יועץ לסדרה.

הסדרה תבויים ותופק ע"י בילי ריי והצילומים עתידים להתחיל בפברואר הקרוב.

ספר חדש עונה על כל השאלות המדעיות שמתעוררות ב"משחקי הכס"

הקומיקאית הבריטית הלן קין תוציא לאור ספר בשם "The Science of Game of Thrones" שמבטיח "לנפץ מיתוסים ולשמוט לסתות" בכל הקשור לעלילת סדרת הטלוויזיה "משחקי הכס" וסדרת ספרי "שיר של אש ושל קרח" מאת ג'ורג' ר.ר. מרטין. הספר יתייחס לסוגיות שונות שעולות מהעולם שיצר מרטין, כמו מהי ההגדרה הפסיכאטרית לתיאור אישיותה של סרסיי והאם שפיכת סיר ובו זהב רותח על אדם יכולה באמת להרוג אותו.

"אני מעריצה ענקית של הספרים ושל סדרת הטלוויזיה", אמרה קין בהודעה לעיתונות, "כך שכתיבת ספר שיהיה, בתקווה, בן לוויה מושלם לכל מי שמתעניין בסדרה, זה חלום שמתגשם".

אפליקציית משחקי הכס. יוטיוב, אתר רשמי
אפרופו שאלות בוערות/אתר רשמי, יוטיוב

זוכה פרס סטיבן ספנדר לשירה מתורגמת נאלץ להחזיר את הפרס בעקבות האשמות על פלגיאט

המשורר והמתרגם אלן פראוול זכה לאחרונה בפרס סטיבן ספנדר לשירה על תרגומיו לשירי המשורר ההולנדי רוטגר קופלנד; אולם מיד עם היוודע דבר הזכייה, פרסם אתר השירה ההולנדי Nederlandse Poëzie Encyclopedie טענות לפיהן תרגומיו של פראוול מועתקים כמעט בשלמותם מתרגומיהם של ג'יימס ברוקוויי ווויליאם גרונווגן. פראוול לא הגיב בפומבי להאשמות, אך בחר להחזיר את הפרס (יחד עם 1,000 הפאונד שקיבל מהוועדה).

המשורר פ. מ. דרוג פרסם השוואה בין התרגומים של ברוקווי וגרונוון לזה של פראוול והסביר למה לדעתו פראוול כלל לא מתמצא בשפה ההולנדית ממנה הוא תרגם לכאורה את שיריו של קופלנד: "פראוול השתמש בתרגומים הקודמים כבסיס וניסה לערוך בהם שינויים קלים, אך אין לו שום זכות לקרוא לתוצאה שיצר 'תרגום של שיר הולנדי'. זה לא תרגום כי אם פלגיאט".

רומן חדש לג'ונתן ספרן פויר על משפחה יהודית מוושינגטון מתאר גם רעידת אדמה במזרח התיכון ופלישה של כוחות עוינים לישראל

11 שנים לאחר הרומן האחרון שלו, "קרוב להפליא ורועש להחריד", יפרסם הסופר היהודי-אמריקאי ג'ונתן ספרן פויר ספר חדש שייקרא "הנני" ("Here I Am") ברמיזה על תשובתו של אברהם לאלוהים במעמד עקידת יצחק. העלילה נפרשת על פני חודש אחד בוושינגטון של ימינו, כשבמרכזה משפחה יהודית – זוג הורים ושלושה בנים – שהולכת ומתפוררת לאחר גירושי ההורים. בזמן שהיחסים בין בני המשפחה מתערערים, מבקרים אותם קרובי משפחה מישראל שהגיעו לחגוג בר מצווה לבנם, והדרמה רק הולכת וגדלה כשנודע שרעידת אדמה החריבה חלקים גדולים במזרח התיכון וכוחות עוינים פולשים לישראל.

"זה מלוכלך וקצת מצחיק", אמר לניו יורק טיימס אריק צ'ינסקי, עורך בהוצאת "פראר, שטראוס וג'ירו" שתוציא לאור את הספר, "קצת כמו 'מה מעיק על פורטנוי' של פיליפ רות – הספר חושף את החיים של יהודי אמריקה". הספר עתיד לצאת בספטמבר 2016.

איור נדיר משנת 1923 לאגדה של הנס כריסטיאן אנדרסן נמכר ב-32 אלף פאונד במכירה פומבית

האיור של האמן הדני קיי נילסן נוצר בשנת 1923 עבוד האגדה "הזמיר" ("The Nightingale") שנכללה באוסף אגדות שפרסם אנדרסן בשנת 1924. איוריו של נילסן, שמת בחוסר כל בשנת 1957, נחשבים לנדירים מאוד והוא מוערך ע"י מומחים כאחד המאיירים החשובים של המחצית הראשונה של המאה ה-20. באיור נראית נערה סינית כשהיא עומדת מתחת לעץ ערבה ומקשיבה לשירתו של הזמיר.

כמו כן האתר AbeBooks, שמתמחה במכירת ספרים נדירים, פרסם את רשימת הספרים הכי יקרים שנמכרו במסגרתו השנה. הספר היקר ביותר הוא אוסף איורי ציפורים משנת 1765 מאת האמן האיטלקי סבריו מאנטי; הספר מכיל 600 עמודים הפרושים על פני 5 כרכים והוא נמכר בסכום של 125 אלף פאונד. הספר השני הכי יקר הוא ספר גיאומטריה מהמאה ה-19 מאת ניקולאי איוונוביץ לובצ'בסקי שנמכר ב-22 אלף פאונד; ואילו עותק מהמדורה הראשונה של "צ'רלי וממלכת השוקולד" מאת רואלד דאל נמכר בסכום של 16,650 פאונד – סכום שלטענת מנהלי האתר נחשב לגבוה ביותר ששולם אי פעם על ספר כלשהו של דאל.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האיור הנדיר של כריסטיאן אנדרסן/מערכת וואלה!, צילום מסך

בזמן שרשתות חנויות הספרים בארצות הברית קורסות ונסגרות, רשת חנויות הספרים הגדולה בבריטניה דווקא משגשגת

במגזין "Slate" פורסמה בשבוע שעבר כתבה של סטיבן היימן, שעסקה בפלא העסקי שחוללה רשת חנויות הספרים הבריטית "Waterstones", שבשנת 2011 עמדה לפשוט רגל וכעת היא רווחית ומשגשגת. האחראי למהפך, לפי היימן, הוא ג'יימס דאנט שהגיע לנהל את הרשת לפני ארבע שנים, כשעמדה בפני קריסה.

דאנט החליט לשנות את כל צורת העבודה של הרשת; הוא ביטל את המנהג להציג בכל חנות של הרשת את אותם ספרים חדשים בחלון הראווה, הפסיק למכור שטחי תצוגה להוצאת לאור (שיטה המקובלת ברשתות ספרים בעולם, ובמיוחד ברשת "בארנס אנד נובל" האמריקאית שנמצאת בקריסה), הוציא מהחנויות ספרי הדרכה טכנית וספרים משפטיים (וכך פינה מקום לספרים פופולריים יותר), פיטר כמחצית ממנהלי החנויות ונתן לצוותים שנשארו לנהל את שטחי התצוגה בסניף שלהם כראות עיניהם. דאנט הבין שלכל סניף יש קהל לקוחות שונה, והעובדים במקום יכולים להתאים את הספרים שנמצאים בתצוגה לקהל המקומי; בנוסף, הוא החליט להציע הנחות על ספרים בסניפים מסוימים (אזורים שמשתייכים למעמד הפועלים) בעוד שבסניפים אחרים הספרים נמכרים במחיר מלא. למעשה, מסביר היימן, דאנט הפך את הרשת לקבוצה של חנויות ספרים עצמאיות, שמתאימות את עצמן לסביבה בה הן פועלות ובד בבד נמצאות תחת קורת הגג הניהולית של הרשת. לפי דאנט, ההתאמות הללו הורידו את כמויות הספרים שמוחזרות למו"לים (עקב אי מכירתם) מכ-20% ל-כ-4% בלבד.

עם זאת, אף על פי ששיטת העבודה של דאנט מוכיחה את עצמה ומאפשרת לרשת חנויות הספרים שהוא עומד בראשה לשגשג, היימן מזכיר בכתבה שהצלחתו של דאנט לא הייתה מתאפשרת אלמלא החלטתו של המיליארדר הרוסי אלכסנדר מאמוט לקנות את הרשת ולכסות את חובותיה שעמדו על כ-260 מיליון דולר. "הוא רצה להשיג דריסת רגל בבריטניה", פירש דאנט את החלטתו של מאמוט לרכוש דווקא רשת חנויות ספרים כושלת, "יש אנשי עסקים שקונים קבוצות כדורגל או מממנים אמנות, הוא רצה לקנות רשת חנויות ספרים".

לינה דנהאם חותמת על ספרים ברשת ווטרהאוס. GettyImages
לינה דנהאה חותמת על ספרים ברשת Wasterstones/GettyImages

חדשות בשורה

* סלמן רושדי קיבל את פרס נורמן מיילר על מפעל חיים.

* היום (רביעי) יערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר "העלמה מקזאן" מאת מאיה ערד. ערד תקרא מהספר ותשוחח עליו עם נעה ידלין ויהונתן נדב. יום רביעי, 23/12, 20:00, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* היום (רביעי) יערך בבית מתן בירושלים ערב לכבוד הספר "הקול והטעם" מאת אורי אהרון (בהוצאת מוסד ביאליק). משתתפים: יעקב רינגל, פרופ' אשר לאופר, פרופ' שמחה קוגוט, ד"ר אורי אהרן ומקהלות זמרתי'ה ונשירה. יום רביעי 23/12, 19:00, רשב"ג 30, ירושלים.

* ב-25 בדצמבר יתקיים במדיטק חולון מופע מחווה לעמוס עוז
במלאת 50 שנה לספרו הראשון "ארצות התן". חמשת ספריו הראשונים יקבלו התייחסות על הבמה באמצעות חומרים מולחנים חדשים ובאמצעות טקסטים מוקראים בהשתתפות עמוס עוז עצמו, אפרת בן-צור, שאול בסר, קרן טננבאום, קרן טפרברג, יהלי סובול, קרני פוסטל, ערן צור ואסף רוט. יום שישי 25/12 ב-11:00.

* ב-28 בדצמבר יערך בקפה תיאטרון הקאמרי ערב לכבוד ספרה החדש של יהודית רותם "עד שאבא יחזור". משתתפים: פרופ' ניצה בן-דב, פרופ' מירון איזקסון, המשורר והפסיכולוג ישראל בר-כוכב, תהל רן, מירי פז ויהודית רותם. יום שני, 28/12, 21:00, שאול המלך 19, תל אביב. מחיר כרטיס: 70 ש"ח (35 ש"ח לאזרח ותיק).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully