וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתון חדש: מכירות ספרים חדשים פחתו ביותר מחצי בשל חוק הספרים

20.1.2016 / 14:35

פרסום ראשון: בעקבות עתירת פורום קהלת לבית המשפט שחרר משרד הכלכלה נתונים נוספים על מכירות ספרים חדשים ב-2014, המלמדים כי בשנה זו נחתכו מכירות הספרים החדשים בלמעלה מחצי

כתב: שגיא בן נון, צילום: אבי כהן, עריכה: מתן חדד

באפריל 2015 עלה מדיווחי הוועדה המייעצת לעניין חוק הספרים, כי כניסתו לתוקף של החוק להגנת הספרות והסופרים בישראל הובילה לירידה של 27% "בלבד" במכירות הספרים החדשים. אולם נתונים חדשים שנאלץ משרד הכלכלה להעביר לפורום קהלת, מציירים תמונה עגומה הרבה יותר: הירידה האמיתית במכירות גדולה לפחות פי שניים. שוק הספרים החדשים נחתך בלמעלה מחצי.

"מדובר בהערכה זהירה", אומר ד"ר יצחק קליין, ראש מחלקת מחקרי מדיניות בפורום קהלת שחקר את השפעות חוק הספרים, "המתודולוגיה שמשרד הכלכלה משתמש בה להערכת השפעת החוק אינה אופטימלית, אך סביר מאוד להניח כי הירידה האמיתית מתקרבת לשישים אחוז. הנתונים החדשים מצביעים על כך כי האיסור על מתן הנחות לא העשיר את הסופרים, והבריח את הקוראים. מהדו"ח המקורי אנחנו כבר יודעים כי החוק פגע כלכלית בתחום ההוצאה לאור".

חוק הספרים שנכנס לתוקפו בפברואר 2014, אוסר על מכירת ספרים חדשים בהנחה במשך 18 חודשים מאז צאתם לאור. כדי לבחון את השפעת המדיניות החדשה, מונתה מכוח החוק ועדה בין-משרדית מיוחדת שתפקידה לפרסם מדי שנה דו"ח המסכם את השפעות החוק. בדו"ח הראשון שפרסמה הוועדה, וסיכם את השפעות החוק בשנתו הראשונה, לא הופיעו נתוני המכירות של שלושת הרבעונים הראשונים של 2014. כתוצאה מההשמטה הזו הציגה הוועדה ירידה מתונה יחסית של כ-27%, המתייחסת לרבעון האחרון של 2014 בלבד.

חנות ספרים האחים גרין בתל אביב. ניב אהרונסון
חנות הספרים גרין בתל אביב/ניב אהרונסון

במהלך מחקר שנערך על חוק הספרים זיהו בפורום קהלת חוסרים בדו"ח. בעקבות הגילוי פנה הפורום למשרד הכלכלה בנובמבר בבקשה לשחרר את נתוני המכירות המלאים על מכירות הספרים החדשים ב-2014. לאחר שבקשת הפורום נתקלה בסירוב, לדברי הפורום, לפני שבועיים הגיש עתירה לבית המשפט על פי חוק חופש המידע. בעקבות העתירה שחרר משרד הכלכלה נתונים חדשים המעמידים את שיעור המכירות של הספרים החדשים מכניסת החוק לתוקף בתחילת פברואר 2014 ועד סוף אותה שנה על 15% בלבד, לעומת 34% בשנת 2013. שקלול נתון זה, עם ירידה נוספת של 12% בכמות הספרים הנמכרים, מעלה כי הירידה בכמות הספרים החדשים עומדת על כ-62%.

"יש לציין כי הנתונים על ספרים 'מוגנים' שיצאו לאור ב-2014 שסיפק משרד הכלכלה לא כללו את ספרי ינואר 2014, שקדם לכניסתו של חוק הספרים לתוקף", מוסיף קליין, "גריעת חודש מההשוואה השנתית עשויה להוביל לסטייה המסתכמת לכל היותר באחוזים בודדים. בכל מקרה, הירידה היא למעלה מחצי. המשמעות של ירידה כזו היא שתמלוגי הסופרים על ספרים חדשים צריכים להיות גבוהים לפחות בפי שניים כדי לפצות על הירידה החדה ברכישות הספרים. כיוון שתמלוגי הספרים לא עלו בשיעור כזה, אפשר לסכם כי גם הכנסות הסופרים נפגעו, למרות העלייה במחירים".

עוד באותו נושא

הסופר רם אורן לוואלה תרבות: "ההצעה לבטל את חוק הספרים היא הזויה"

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"החוק הזה נולד בחטא. חטא הגאווה". המשורר והסופר רוני סומק/מערכת וואלה!, צילום מסך

"החוק הזה נולד בחטא. חטא הגאווה", אומר הסופר והמשורר רוני סומק בתגובה לנתונים החדשים שנחשפים בוואלה! תרבות, "לי יש הצעה שאומרת שהמו"ל יתחייב לתת לסופר סכום מינימום של 7 שקלים על כל ספר שהוא מוכר, והסופר מתחייב לא להיכנס לכיסו של המו"ל. זאת היתה כרוניקה של חוק דפוק מראש. אני, בתור בנאדם שמסתובב בארץ ומגיע לחנויות ספרים נידחות או לא נידחות בערים שמחוץ לתל אביב, מצר מאוד על כך שהחנויות כמעט ריקות. אני בעד 4 ב-100. המו"ל צריך לדעת שהסופר חייב להרוויח, והסופר צריך לדעת שהמו"ל יעשה את המאמץ למכור את הספרים שלו בכל דרך".

"אני הרגשתי בירידה במכירות בספר שלי", אומר לנו א.ב. יהושע בתגובה, "בכל חוק הספרים הזה אני לא כל כך מבין. ברור היה שהמכירות יירדו, אבל השאלה היתה בכמה. ההנחה היתה שהסופרים ירוויחו יותר ושההוצאות ירוויחו יותר. זה היה הצפי. וזו היתה גם הסיבה. אני מאמין שהנתונים האלה כנראה נכונים, אבל אני בעניינים האלה לא יודע. גם כשתמכתי בחוק הספרים עשיתי את זה לבקשת ההוצאה שלי והעורך שלי. היום אני חושב שכולנו צריכים לעשות חשבון נפש, האם החוק לא היה יותר מדי דרסטי".

"אבל צריך להבין שהחוק הזה נוצר על רקע של מכירות ספרים שעלו במחיר של ארטיק", מוסיף יהושע, "חנויות ספרים עם 4 במאה זה היה חמור מאוד. אז נמכרו ספרים שלא היו ראויים למכירה. זה נעשה על רקע זילות הספר בצורה קיצונית, שלא היתה בשום מקום אחר בעולם. מה זה 4 ספרים במאה? מה הם צריכים 4 ספרים? האם מישהו מסוגל לקרוא אותם? היו מכירות רבות, אבל השאלה היא האם נקראו הספרים האלה. אז אם יש קיצוץ במכירות, אולי יש שיפור בקריאה. לכן, צריכה להיות חשיבה מחודשת, כל העניין מצריך בדיקה, אבל בדיקה זהירה".

הסופרת לאה איני אומרת לוואלה! תרבות: "היתה ירידה במכירות, זה ברור שהיתה ירידה. כמה היתה ירידה אני לא יודעת, לא מסתמכת ולא יודעת מי מממן, מי רוצה להגיד מה ולאן זה חותר. אני יודעת ששרת התרבות רוצה לבטל את החוק, אני לא חושבת שזה הפתרון המוחלט, לבטל. צריך פשוט לתקן. אני לא חושבת שהנתונים האלה כבר משנים. פשוט צריך לתקן את החוק, זה הכל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully