וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשרות הפגינו מול תיאטרון חיפה במחאה על התנהלותו בפרשת משה איבגי

15.2.2016 / 22:35

לאחר חשיפת פרשת איבגי בוואלה! NEWS ופרסום לפחות 15 עדויות של נשים שטענו כי השחקן הטריד אותן מינית, עשרות הפגינו מול תיאטרון חיפה, במחאה על התנהלותו בפרשה

עריכה: ניר חן

(בודאו: ר', אחת הנשים שטוענות שנפגעו מינית על ידי משה איבגי, מתראיינת באולפן וואלה! NEWS)

seperator
הפגנה מול תיאטרון חיפה במחאה על התנהלותו בפרשת משה איבגי. ערן גילווארג
הבמאי רוני ניניו מתעמת עם מפגינות בכניסה לתיאטרון חיפה, המוחות על התנהלותו התיאטרון בפרשת משה איבגי/ערן גילווארג

לאחר תחקיר וואלה! NEWS שחשף את פרשת איבגי, התקיימה הערב (שני) הפגנה של עשרות אנשים מול תיאטרון חיפה. המפגינים מוחים על התנהלות התיאטרון לאחר שאחת מעובדותיו התלוננה לפני כשנתיים בפני התיאטרון בטענה כי הוטרדה מינית מצד השחקן. בתחילת החודש האישה הגישה מכתב התראה לפני תביעה כנגד התיאטרון, בטענה כי הוא לא טיפל כראוי בתלונה שהגישה אז, ולפני שבוע אף הגישה למשטרה תלונה רשמית כנגד איבגי בגין מעשה מגונה.

לדברי העובדת, היא פנתה להנהלת התיאטרון, וזה אילץ את איבגי להתנצל בפניה - אולם לא נקט כל צעד אחר ולא העביר את הנושא הלאה. ליאת בהר-כהן, עורכת דינה של המתלוננת, מסרה: "מרשתי חוותה הטרדה מינית מסוג של מעשה מגונה על ידי השחקן במהלך עבודתה בתיאטרון. לצערי התיאטרון לא טיפל בתלונה כפי שהחוק דורש. לאור העובדה שהתיאטרון אינו נוטל אחריות, לא נותר בידה של מרשתי אלא להגיש תביעה בבית הדין לעבודה למיצוי זכויותיה לפי החוק למניעת הטרדה מינית ולפי חוק שוויון הזדמנויות בעבודה".

ההפגנה הערב התקיימה תחת הכותרת "חיפה נותנת גב למתלוננות. דורשות מהתיאטרון לקחת אחריות כמעסיק של מתלוננת". על השלטים נכתב בין השאר "מורידות את המסך על הטרדות מיניות", "די לטיוח, קחו אחריות תשנו נהלים", "הרחיקו את המטרידים לא את המתלוננות", "את ההצגה הזאת היה צריך להפסיק לפני שנתיים", "לא נותנות במה למטרידים" ו"כולכם ידעתם איפה הייתם?". במהלך ההפגנה, יצא החוצה במאי התיאטרון רוני ניניו, שביים את איבגי בכמה הצגות, התעמת עם המפגינות, צעק עליהן, ניסה להרחיק אותן מהרחבה וזרק לאחת מהן שלט על הרצפה.

התחקיר שחשף את הפרשה

שש נשים מעידות: השחקן משה איבגי הטריד אותנו

לכתבה המלאה
הפגנה מול תיאטרון חיפה במחאה על התנהלותו בפרשת משה איבגי. ערן גילווארג
מפגינות בכניסה לתיאטרון חיפה, המוחות על התנהלותו התיאטרון בפרשת משה איבגי/ערן גילווארג

"המערכת פעלה להשתיק ולטייח מקרים שקרו במרחב שלה", אומרת לוואלה! NEWS נעמה לזימי, פעילה חברתית ואחת ממארגנות ההפגנה. "המערכת צריכה לדאוג קודם כל לביטחון האישי של מי שנמצא בה, ולא לפתור בדרך טיוח בגלל המעמד של מי שמתלוננים נגדו. היתה מערכת של השתקה שלמה. אנחנו מוחות על כך, ומפגינות סולידריות עם המתלוננות".

עד כה פורסמו בתקשורת לפחות 15 עדויות של נשים שטענו כי משה איבגי הטריד אותן מינית, 10 מתוכן פורסמו בוואלה! NEWS. בשלושה מהמקרים טענו נשים שונות כי לאחר שדחו את השחקן הן פוטרו מעבודתן. שתיים מהן עברו בדיקת פוליגרף על ידי וואלה! NEWS ונמצאו 100 אחוז דוברות אמת.

ביום חמישי הודיע איבגי כי הוא לוקח פסק זמן מעולם המשחק. "נוכח גל הפרסומים המטלטלים את חיי וגורמים למשפחתי כאב רב החלטתי לקחת פסק זמן. אני שב ואומר כי, לא פגעתי באף אדם גבר או אישה. ככל שאדרש להתייחס לדברים אעשה זאת במקומות המוסמכים לכך ובאופן מלא", מסר איבגי בהודעה לתקשורת.

הפגנה מול תיאטרון חיפה במחאה על התנהלותו בפרשת משה איבגי. ערן גילווארג
הבמאי רוני ניניו מתעמת עם מפגינה מחוץ לתיאטרון חיפה/ערן גילווארג

מתיאטרון חיפה נמסר בתגובה: "כארגון שהשדרה הניהולית הבכירה שלו מורכבת בעיקרה מנשים, אנו רואים חשיבות רבה בפועלן להעלאת נושא ההטרדות המיניות לסדר היום התקשורתי, אך עם זאת, היה ראוי שהיו לומדות את העובדות בטרם חרצו את הדין רק על בסיס השיח התקשורתי. מכיוון שהנושא נמצא בבדיקה משטרתית ולרוב הפרטים אנו מנועים מלהתייחס תקשורתית או פומבית, היינו שמחים אם המפגינות היו טורחות לבדוק את העובדות לאשורן לפני שהן יוצאות בהצהרות חסרות כל בסיס עובדתי. ולעובדות: התיאטרון דוחה בתוקף את טענותיהן. אנו רואים בחומרה הטרדות מיניות ופועלים כמחויב בחוק ובאמנה למניעת הטרדות מיניות במקומות עבודה, לשמירה על כבודם וביטחונם של עובדיו, ואף מעבר לכך. טענתה של העובדת טופלה באופן מידי, יעיל ומתחשב והמתלוננת אף הודתה לתיאטרון על טיפולם. כמו כן, חשוב לציין שאמש השחקן איציק כהן שיחק במקום משה איבגי וזאת לאחר התגייסות השחקנים והבמאי רוני ניניו במשך כל סוף השבוע. מתוך מחויבות לציבור מינויי תיאטרון חיפה ולשחקנים, מן הראוי היה דווקא לקבל ברכת הצלחה ממנכ"ל שח"ם שאמון על פרנסת השחקנים".

בתוך כך, חדשות 2 פרסמו כי ארגון השחקנים שח"ם שלח הערב (שני) מכתב חריף למנכ"לית תיאטרון חיפה, שבו הוא טוען לטיפול כושל ולא חוקי לכאורה של התיאטרון בתלונה של אותה עובדת תיאטרון על הטרדה מינית מצד איבגי. הארגון טוען במכתב כי התיאטרון פעל לכל אורך בירור המקרה בניגוד לחוק למניעת הטרדות מיניות, וטוען עוד כי התיאטרון לא הוציא פרוטוקול של הבירור, כי המתלוננת לא קיבלה כל מסמך אודות הבירור ולא הוצא דו"ח מסכם עם מסקנות והמלצות לפעולה, כך לפי הפרסום.

בתגובה לטענות אלה נמסר מתיאטרון חיפה: "כחודש ימים אחרי התפוצצות הפרשה, בשעה טובה הועילו בשח"ם להשמיע את קולם, אך חבל שאת הזמן והמשאבים לא ניצלו לבדיקת העובדות גם מול התיאטרון. התיאטרון דוחה מכל וכל את האמור במכתב. התיאטרון טיפל בתלונתה של העובדת (וכפי שטרחו לציין במכתבם, לא מדובר בשחקנית) באופן מיידי, יעיל, ענייני ומתחשב ובהתאם לחוק. הטיפול בתלונה הסתיים לשביעות רצונה המלאה של העובדת, שאף הודתה על כך לתיאטרון. מעבר לכך, אין בכוונת התיאטרון להתדיין באשר לפרטי המקרה מול גורמים 'חיצוניים' כלשהם, והוא ממילא מנוע מלעשות כן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully