וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרן אור: 10 שירים שכנראה לא ידעתם שהם חידושים - חלק ב'

1.4.2016 / 1:00

יש שירים שכל כך מזוהים עם האמנים שביצעו אותם עד שהם השכיחו את העובדה שיש להם מקור. הפעם אנחנו נוברים בשירים של ביורק, מדונה, הפוסיקט דולז, סולט נ' פפה, האנימלס ועוד

"Ray of Light"

שיר הנושא של האלבום שהוא אולי שיאה היצירתי של מדונה, ברובו מבוסס בעצם על השיר המקסים "Sepheryn" מ-1971 של צמד פולק אנגלי בשם קרטיס מלדון. כמעט הכל זהה למעט הפזמון וההפקה הגאונית של וויליאם אורביט.

"House of the Rising Sun"

הלהיט הגדול הזה של האנימלס הוא בעצם שיר עם מתחילת המאה הקודמת, ומוזיקולוגים טוענים כי מקורותיו עשויים להיות בני מאות שנים בווריאציות ובגלגולים שונים של מילים ולחן. בספר "Bluegrass Picker's Tune Book" גורסים החוקרים שהשיר היה מוכר לכורים ששרו אותו במהלך עבודתם כבר ב-1905, אולם ההקלטה הראשונה הידועה של השיר נעשתה ב-1933 על ידי הזמרים ממוצא אפלצ'י, טום קלנסי אשלי וגוון פוסטר. איפה הגרסה הנינוחה הזו ואיפה מה שהאנימלס עשו מהשיר.

"It's Oh So Quiet"

גם בלי להכיר את המקור ללהיט הגדול ביותר ביורק, הוא לגמרי נשמע כמו שיר מתוך מחזמר מהוליווד הקלאסית, כך שלא מפתיע לגלות שמקורו מאותה תקופה נוצצת (גם אם לא מתוך סרט). השחקנית, הקומיקאית והזמרת בטי האטון ביצעה את השיר הזה ב-1951, בשיא הצלחתה, אבל למעשה כבר אז הוא היה עיבוד חדש באנגלית לשיר גרמני שיצא שלוש שנים קודם לכן. ההבדל גדול אבל עדיין ניתן להבחין בלחן הזהה.

"Don't Cha"

לפעמים תזמון הוא הכל. תזמון וזוהר, וכישרון, וקצת עור חשוף. במרץ 2005, חודש לפני שהפוסיקאט דולז הוציאו את השיר הזה כסינגל הבכורה שלהן, הפכו לתופעה ומכרו ממנו מיליוני עותקים ברחבי העולם, ביצעה אותו אחת, טורי אלמאזה. הגרסה שלה היתה כישלון כה מהדהד עד שחברת יוניברסל שבה היתה חתומה ביטלה את החוזה שלה, ואלאמזה נעלמה אל תהום הנשייה. עצוב.

"Dazed and Confused"

לד זפלין נודעה לשמצה בגנבות המוזיקליות שלה, ו-"Dazed and Confused" היא אחת הבולטות שבהן. במקור מדובר בשיר של הזמר-יוצר ג'ק הולמס, שנכלל באלבום הבכורה שלו מ-1967. כאשר מעט אחרי כן הוא חימם את להקתו של ג'ימי פייג', היארדבירדז, הלהקה החליטה להפקיע ממנו את השיר, לשנות את המילים, להוסיף אלמנטים מוזיקליים וכיו"ב. השיר אמנם מעולם לא הוקלט על ידי היארדבירדז באולפן אבל בוצע פעמים רבות בהופעות וזכה לשתי הקלטות לייב. רק בלהקה הבאה של פייג', לד זפלין, הגיעה גרסת אולפן. ניסיונותיו של הולמס בשעתו לזכות בקרדיט על השיר לא זכו למענה מזפלין או לתמיכת חברת התקליטים שלו. ב-2010 תבע הולמס את ג'ימי פייג' והצדדים הגיעו להסדר חשאי מחוץ לבית המשפט. הקרדיט, עם זאת, עדיין לא רשום תחת שמו של הולמס.

"I Think We're Alone Now"

ב-1987 הזמרת בת העשרה טיפני פרצה אל התודעה ואל פסגת מצעד הבילבורד עם השיר הזה, שלמעשה היה להיט מצעדים גם עשרים שנה קודם לכן, כשיצא בגרסה המקורית של להקת טומי ג'יימס והשונדלס.

"Me and Bobby McGee"

ג'ניס ג'ופלין הפכה את השיר הזה למפורסם, הוא אף כבש את המקום הראשון במצעד הבילבורד האמריקאי ב-1971, אחרי מותה, אבל מדובר בחידוש לשיר שכתבו קריס קריסטופרסון ופרד פוסטר וביצע זמר הקאנטרי רוג'ר מילר ב-1969.

"1985"

הלהיט האיום של להקת הפופ-פאנק Bowling For Soup מ-2004 אמנם הגיע עם אי אילו שינויי מילים מהמקור, אבל הוא עדיין חידוש ללהקת SR-71, שהוציאה אותו אף היא באותה שנה בגרסה דומה טיפה פחות מעצבנת. חברי שתי הלהקות היו מיודדים וכך השיר התגלגל מהאחת אל האחרת והפך ללהיט סולידי.

"Whatta Man"

סולט נ' פפה ואן ווג, שתיים מלהקות הבנות השחורות הגדולות של ראשית הניינטיז, שיתפו פעולה בשיר הזה מ-1993, שבעצם מהווה חידוש לשיר יחסית נשכח של לינדה לינדל 25 שנה קודם לכן. הביצוע הניינטיזי נבדל לא מעט מהמקור, כולל ראפ ושינויי מילים, והתוצאה היתה להיט ענק.

"I've Got My Mind Set On You"

הלהיט המצליח של ג'ורג' האריסון מ-1987 נשמע קצת מנותק משאר המוזיקה שלו, ולא בכדי, מדובר בחידוש לקטע מתוק להפליא של ג'יימס ריי מ-1962, זמר ארנ'בי שמת ממנת יתר של סמים בגיל 23. היחסים המוזיקליים בין האריסון לבינו לא החלו כאן: בהופעות החיות שלהם בראשית דרכם, חברי הביטלס חידשו את "If You Gotta Make a Fool of Somebody", הלהיט האמיתי היחיד של ריי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully