וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שולה חן: "בגלגלצ שמים את הוותיקים על קיאק - ולים"

14.4.2016 / 17:00

50 שנים לאחר שכיכבה בתוכנית "מהנח"ל באהבה" של להקת הנח"ל ומעל ל-30 שנים לאחר שהוציאה את שירה האחרון, משחררת שולה חן שיר חדש ששמו באופן אירוני "תם ונשלם". "המזרחיים היום לא מופלים, מי שמופלה זה אנחנו, הוותיקים", היא אומרת. ריאיון

צילום: ליאת אלדר

(בסרטון: "תם ונשלם", הסינגל החדש של שולה חן)

seperator

50 שנים לאחר שכיכבה בתוכנית "מהנח"ל באהבה" של להקת הנח"ל ומעל ל-30 שנים לאחר שהוציאה את שירה האחרון, משחררת הזמרת שולה חן שיר חדש ששמו, באופן אירוני משהו לשיר קאמבק, הוא "תם ונשלם". השיר נולד בעקבות תוכנית הטלוויזיה "קול מן העבר" בה שוחחה חן עם איריס קול, שהוביל מוזיקאי צעיר בשם שלומי וינברגר להציע לכתוב לה שיר חדש. חבר אליהם אבי קורן, שותפה הוותיק של חן שכתב לה בין השאר את "בוא הביתה". ימים יגידו אם ניסיון הקאמבק הצליח, או שהסיפור באמת תם ונשלם.

לפני שנים רבות, חן היתה כוכבת גדולה, בלהקת הנח"ל (בלטה בשירים "הוא לא כל כך חכם", "ישנן בנות", "ולס להגנת הצומח" ועוד), במחזות זמר ("איי לייק מייק", "פנטסטי", "ברנשים וחלומות"), בפסטיבלי הילדים ("איזה יום שמח", "אמא"), בפסטיבלי הזמר ("כשאהיה זקן"), בותכניות הטלוויזיה ("זהו זה" – החידה הבלשית), ובסרטים ( "הקרב על הועד" ועוד). עד שיום אחד נעלמה כסולרו ביום חמסין.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
שולה חן. ראובן קסטרו
"לא הקלטתי כי במשך שנים ראיתי מסביבי אנשים שנפלו כלכלית, ואמרתי – אני לא רוצה להגיע למצב כזה". שולה חן/ראובן קסטרו

"כן, שיר ראשון אחרי שלושים וכמה שנים. השלאגר האחרון שלי היה 'אמא' בשנת 1981", אומרת שולה חן לוואלה! תרבות. "אנשים לא מאמינים לי שכל כך הרבה שנים לא הקלטתי. כי כל השירים שלי מהעבר עדיין מושמעים. אריק איינשטיין תרגם לי הרי שיר של מריאן פיית'פול, 'פתאום היה לי טוב כל כך'. זה שיר שמוליך לחתונות".

- היה לך טוב כל כך. אז למה לא הקלטת כל כך הרבה שנים?

"במשך שנים ראיתי מסביבי אנשים שנפלו כלכלית, ואמרתי – אני לא רוצה להגיע למצב כזה. לא שווה לי שום הקלטה ושום תקליט, אם אין לי ח?ברה לעשות את זה בה. ראיתי סביבי אנשים שנגמרו מתקליטים. זה דבר נורא יקר. בזמנו אני פונקתי. אני הוחתמתי בסי.בי.אס באותה שנה עם אריק איינשטיין וחווה אלברשטיין. היה לי בית, שגם נתן לי שירים מחברת התקליטים אפל, 'בוא הביתה' זה משם".

שולה חן. ראובן קסטרו
"אני חושבת שזה נורא שלא השמיעו את אלבומיו האחרונים של אריק איינשטיין בגלגלצ". שולה חן/ראובן קסטרו

"העובדה שלא הקלטתי שנים זו באמת נקודת החולשה שלי", מוסיפה חן. "יום אחד אני מקבלת טלפון מבחור בשם שלומי ויינברגר והוא אמר 'ראיתי אותך בתוכנית של איריס קול. אמרת שאת לא מקליטה, אז אני מוכן להקליט אותך'. עכשיו, בדרך כלל מי שמכיר אותי יודע שאני אומרת: 'תעזוב! ולא!'. הוא ישב עליי קצת, קבענו פגישה והתרשמתי. ואז הוא השמיע לי כמה דברים, אבי (קורן – ש.ב.) כתב טקסט, ויצאנו לדרך. אני לבד הפקתי את זה. עכשיו אני חושבת לעשות הדסטארט, כי להוציא אלבום שלם זה כבר סיפור יקר. אבל החלטתי, זהו, אני עושה. יצאנו לדרך חדשה ואני נורא שמחה".

"ואולי זמן שעמד כבר מלכת/ מתנער/ מעורר/ את הדברים היפים שמזמן נעלמו./ והנה, בדמיונה היא מולכת ופתאום. כמו חלום/ החלומות הכמוסים שחלמה התגשמו", שרה חן בשיר ניסיון הקאמבק שלה. עד כמה בדמיונך את מולכת שוב בעולם התרבות, אני שואל אותה. "מולכת בתרבות? אל תלך כל כך בגדול, אני מולכת בענייני. בתרבות הלוואי ויכולתי למלוך", אומרת חן. "תראה, היום אני בכלל חושבת שאנחנו, האמנים מפעם, מלהקת הנח"ל שהכל קרה בה כל כך בקלות, היום אנחנו קצת בצד. אמרתי למישהו שעוסק בזה, המזרחיים היום לא מופלים, מי שמופלה זה דווקא אנחנו. לא עניין של עדה, אבל הוותיקים. שאלו אותי, 'גלגלצ לקחו אותך?' אמרתי, 'א', לא אכפת לי אם כן או לא. אני לא מתעניינת בזה. וכנראה לא. לא אכפת לי'. אתה יודע, כשאמרו לאריק איינשטיין 'אתה לא בפלייליסט', הוא אמר: 'גם הם לא בפלייליסט שלי', אז זה בסדר. אני חושבת שזה נורא שלא השמיעו את אלבומיו האחרונים בגלגלצ".

- גם גידי גוב העביר ביקורת על יחס התחנה למבוגרים.

"האמירה של ההוא מגלגלצ, שוותיקים לא מעניינים אותו, לא היתה במקום. בעיני יותר מדי מתעסקים בגלגלצ. זאת אומרת, אם גלגלצ היו רוצים, בכיף, אבל זה לא משהו שהייתי יוצאת עליו למלחמות. בגלגלצ שמים אותנו, הוותיקים, על קיאק - ולים".

- המילה החמצה מלווה אותך כבר שנים רבות.

"התחלתי את חיי עם מחזות זמר, עם הצגות, עם שירים, ופתאום אין. וזה חבל לי כי אני מאוד טובה בזה, אני חושבת. אני יושבת בבית ומחכה שיפנו אליי, גם מציעה את עצמי לאודישנים, אבל לא יוזמת מספיק".

המגיש והעורך המוזיקלי הנהדר בועז כהן צייץ בטוויטר "אני מנסה להבין מה קרה שבשנות השישים והשבעים כל שולה חן/ צילה דגן/ רוחמה/ נתנאלה הכניסו שירים לפנתיאון, ובמאה ה-21 זה לא קורה. נינט ומארינה מקסימיליאן בלומין הן זמרות מעולות שלא עשו שום דבר". אני מקריא לחן את הציוץ ושואל אותה מה לדעתה הסיבה לכך. "תראה, אני לא חוקרת של תולדות הזמר", אומרת חן. "אבל אני מוכרחה להגיד לך באמת ש'בוא הביתה' מושמע בלי סוף עד היום, למרות הפרסומת. ועוד שירים כאלה. זה אומר משהו. זה מלודיות, זה שירים שאנשים יכולים לחזור עליהם. יש בהם איזה שהוא קסם שעובד עד היום. הם באמת מלודיים, המילים מצד אחד לא גבוהות מדי אבל בטח לא נמוכות. כל המכלול הזה הוא מה שגרם לשירים מפעם להכנס לפנתאון. לאנשים עושה טוב מלודיה שהיא קלה לשירה. יש שירים חדשים כמו... טוב, אני לא אגיד שמות... שנורא קשה לשיר אותם".

- רבקה זהר, שלמדה איתך באותו בית ספר בנהלל, חזרה בגיל מבוגר לפעילות בליווי של בחור צעיר, פליט "כוכב נולד" לירון לב. האם היה גם מתאים חיבור בימתי כזה עם בחור צעיר?

"אתה לא יודע כמה אני רוצה. תראה, לירון התחיל איתה כמו שאומרים. הם היו ביחד בערב של אריה לבנון והיא מצאה חן בעיניו. חברה שלי אמרה לי: 'למה את לא מוצאת מישהו?'. אני אומרת לה, 'תגידי לי מי? אני נורא רוצה ככה'. לרבקה יצא ממש טוב. הוא גם נורא דוחף, הוא גם כותב. מקסים לירון. הופעתי איתם כמה פעמים. הייתי מאוד שמחה לעשות את זה עם מישהו צעיר".

ועד ששולה חן תמצא לעצמה נער להופיע איתו, הנה טריוויה מוזרה ומעניינת על השיר "היה לי נער מאוהב היה לי נער": בצילומי הקליפ רואים את שולה חן, למרות ששרה אותו בכלל אביבה (בנו) רוזנטל. משונה לא פחות, שבקליפ לשיר "ולס להגנת הצומח" רואים את רוזנטל, ובמקרה זה דווקא חן היא הזמרת. מקסמי הערוץ הראשון. ועוד עובדה מעניינת על הלהיט "ולס להגנת הצומח", ששרה חן וכתבה והלחינה נעמי שמר – הוא אינו עוסק בפרחים אלא בהטרדה מינית. "שמר כתבה על כך שלכולם יש מי ששומר עליהם, ורק לנשים אין שמירה. היא כתבה את זה עוד לפני להקת הנח"ל. כולם מוגנים חוץ מהנשים. עד היום זה עובד. רק עלי אין החוק משגיח. למרות שהיום החוק משגיח יותר".

- שובו של עבריין המין המורשע חנן גולדבלט לתיאטרון, שבמסגרתו אנס וביצע עבירות מין שהתרחשו לאורך שנים רבות בנשים ובנערות, עורר זעזוע וכאב בקרב קורבנותיו, כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות. כמי שעבדה עם גולדבלט ב"בלי סודות", איך את חשת לגביי העניין?

"אני חושבת שאם דרעי חזר לאותו משרד אז למה לא הוא. הוא שילם את חובו לחברה, היה בבית סוהר ויצא. אני מכירה את חנן, הוא באמת לא יעשה את זה עוד פעם. אני לא מאמינה. אני בעד לתת צ'אנס ופרנסה".

- איש לא חולק על זכותו להתפרנס. הכעס והכאב התעוררו מהחלטתו הבעייתית לחזור לעולם התיאטרון שבו אנס נשים וקטינות.

"כשאתה מעלה את זה, אני לא יודעת מה להגיד לך. אם בא מפיק ומסתכן שתקום איזה אישה ותגיד משהו, אז זה על אחריותו, אבל אם לא יגידו, אז יאללה, שיתפרנס".

- בריאיון עבר איתך, שפורסם במעריב ב-10.10.1969, אמרת: "את עתידי אני רואה במחזמרים". ובכן, ברוכה הבא לעתיד. אנחנו לא זוכים לראות אותך במחזות זמר, וזמן מה אחרי ששרת "אמא חבקיני חזק" נעלמת. באיזה מחזמר היית רוצה להשתתף? "מאמא מיה חבקיני חזק"?

"בדיוק. אני חשבתי על זה. דיברתי עם מישהו שמשחק שם. אבל הם רצו מישהי אחרת. אני באמת ראיתי כך את עתידי. כשהייתי בלהקת הנח"ל, הציעו לי לעשות קזבלן, ואמרתי לא. כשהשתחררתי מיד עשיתי את 'איי לייק מייק'. אחר כך המון שחקניות וזמרות הלכו להבימה למחזמר 'פנטסטיק'. אשמח להשתתף בכל דבר, גם בתפקיד קטן, להיות בעניין. אני לפעמים עושה כל כך הרבה טלפונים, והולכת לכל כך הרבה אודישנים, לא אכפת לי. יש בזה איזה שריטה. אבל מעניין שאת הדברים הכי טובים קיבלתי בלי אודישנים – כמו הסדרה 'פלורנטין', הפינה ב'זהו זה' עם ספי וששון גבאי, הסרט 'הקרב על הועד'".

seperator

השנה מציינים 50 להעלאת התוכנית ה-19 של להקת הנח"ל, "מהנח"ל באהבה" שמה, שנחשבת לאחת התכניות המצליחות ביותר של הלהקה בשנות השישים, והבמאי שלה היה שייקה אופיר האגדי. שולה חן שירתה בלהקה בשלב זה לצד טוביה צפיר, חנן יובל, שלום חנוך, ששי קשת, מנחם זילברמן ואבי קורן, מפקד הלהקה, לו נישאה בהמשך. חן כיכבה כסולנית הלהקה ובלטה בשירים "ישנן בנות", "הוא לא כל כך חכם", "אחד חולמני" ו"ולס להגנת הצומח". "לפעמים אני חושבת שב-50 שנים שעברו מאז, אני רק מדברת על להקת הנח"ל", אומרת חן, "תראה, זו היתה תקופה נהדרת. אני באתי מנהלל ודי מהר הפכתי להיות, לא נעים להגיד, כוכבת. לא במובן של היום, שעצרו אותי ברחוב, כי לא היו פרסומות ולא היתה טלוויזיה. אבל כשאמרו בגלי צה"ל, 'נשמע עכשיו את שולה חן וטוביה צפיר', זה היה וואו, אמרו את השם שלי! הייתי בהלם. הכוכבות היתה מאוד מצומצמת ביחס להיום. היו רק עיתונות כתובה ויומני כרמל. היתה מלחמת ששת הימים שהיתה תקופה קשה, הופענו תחת אש. כל הדבר הזה היה בית ספר למשחק הכי טוב שיש, להופיע בלי מיקרופונים, לעבוד עם במאים כמו שייקה אופיר ויוסי בנאי. זו היתה התקופה של חיי".

seperator

- מה חשבת על הרעיון להקים תחנת רדיו שבה ינגנו משיריהם של זמרים ותיקים בלבד?

"אני נגד. לשם מה צריך את הגטו הזה? או לערבב את שירי הוותיקים עם שאר השירים או לא להשמיע אותם בכלל. בתוכנית 'ציפורי לילה' בגלי צה"ל, למשל, ידעו לערבב בזמנו. למה לעשות גטו של ותיקים בלבד או של מזרחים בלבד?"

- מה הביקורת שהכי ביאסה אותך, ומה הביקורת שהכי שימחה אותך?

"היו הרבה ביקורות. שיחקתי ב'בית ליסין' בהצגה 'אל תרדו ממני' עם אריה מוסקונה, שאגב נולד באותו חודש ואותה שנה כמוני. מישהו כתב 'שולה חן מזייפת' ואני זוכרת שרציתי למות. כי אני כל כך לא מזייפת. בסדר, אפשר לאהוב את הקול שלי, אפשר לא לאהוב. אני לא מזייפת. זה מאוד פגע בי. כי לזמר להגיד שהוא מזייף זה נורא".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת האלבום "מהנח"ל באהבה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

- מוזר שחברך ללהקת הנח"ל, שלום חנוך, איתו היית מיודדת מאוד ולדברייך גם חיזר אחריך, לא הזמין אותך מעולם להתארח באף אחת מהופעותיו?

"אף פעם, אף פעם. גם יהונתן גפן לא אירח אותי אף פעם, והיינו שכנים. אבל שלום לא אירח גם את חברתו לשעבר, דפנה ארמוני".

- לא נכון, שלום אירח את דפנה.

"באמת? אותי לא. אין לנו קשר. הייתי שמחה שזה יקרה. הוא יוצר שאני מאוד אוהבת".

שולה חן. ראובן קסטרו
"אני נגד הקמת תחנת רדיו לוותיקים בלבד. למה לעשות גטו של ותיקים בלבד או של מזרחים בלבד?" שולה חן/ראובן קסטרו

- אחרי שהוצאת את השיר שנקרא "אמא", ואחר כך את השיר ששמו "אם", מתבקש היה שלשיר החדש תקראי "א".

"נכון, נכון".

- בכל אופן, שמו של השיר החדש הוא "תם ונשלם". שם אירוני משהו לשיר שאמור להתחיל מחדש את הקריירה שלך.

"אבל מי ששומע את המילים, שומע שתם ונשלם לו הלילה, הנה מגיע עוד יום. אז יש אופטימיות אחרי זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully