וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תורת המשחקים 16: אמא יש רק אחת

30.5.2016 / 10:40

"דם מדמי" התעמק בקשרים המשפחתיים שמשפיעים על התמונה הגדולה של "משחקי הכס". דמות נעדרת חזרה לחיינו ואחרת שעדיין חיה ממשיכה להיעדר משמעות. עונה 6 פרק 6

יח"צ - חד פעמי

אחרי שבשבוע שעבר קיבלנו פרק שכולו גורל וקשר בין עבר להווה, סימן "דם מדמי", הפרק השישי של העונה, את התא המשפחתי כנושא המרכזי שלו. וגם הפעם נראה שהאסטרטגיה הזאת של נרטיב משותף לכל אחת מהסצנות הנפרדות בפרק עושה לסדרה רק טוב. במקום התרחשויות מקומיות מנותקות זו מזו באתרים ובמקומות שונים, "משחקי הכס" טווה את הקשרים שהפכו את שבע הממלכות לווסטרוז: הבתים האצילים והאנשים שממלאים אותם.

אין כמו בבית

מירה ריד היא אמנם נצר למשפחה אצילית, אבל לא מספיק. היא בסך הכל רצתה לעזור לילד נכה ולקבל את הציון עובר שלה ב"מחויבות אישית", והנה היא כאן, כושלת בשלג העמוק, מבועתת עד עמקי נשמתה. לא מספיק שזה עתה איבדה את איש השיחה האהוב עליה, הודור, העורב יקום דמו, עכשיו היא גם צריכה לסחוב את בראן כדי להציל אותו בזמן שהפרזיט רובץ לו וצופה בכל העונות של הסדרה בבינג'. היא בחיים לא תגור יותר עם שותפים. בראן לא רואה רק את האירועים שנחשפו לנו בסדרה, החזיונות שעברו אליו מהעורב בעל שלוש העיניים חוזרים אחורה להיסטוריה שעיצבה את ווסטרוז כפי שאנחנו מכירים. בין שברירי ההתרחשויות, נראה אאיריז טארגאריין, "המלך המשוגע" ואביה של דאינריז ברגעיו האחרונים. לאחר שציווה על עוזריו "לשרוף את הכל" (כלומר את מעלה מלך) באמצעות "אש הפרא" כדי למנוע ממנה ליפול בידי הלאניסטרים, נראה ג'יימי לאניסטר נועץ את החרב בגבו. כשבראן מתעורר הכל כבר נראה אבוד. צבא המתים סוגר על שניהם, בכל רגע מישהו ינתק אותו סופית מהממיר וישלח אותו להמתין לנציג שירות עד קץ כל הימים, ובדיוק אז מופיעה דמות לבושת שחורים עם אלה בוערת.

אם הייתם שואלים את סאם מה עדיף: ששלד יהפוך אותו לשווארמה או להביא בחורה הביתה לארוחת שישי, יש סיכוי לא רע בכלל שהוא היה מגלף את השיפוד בעצמו. אחרי שאכזב את אביו ראנדיל בגלל "חוסר גבריותו", נושל מהירושה הנכבדת של בית טארלי העשיר ונשלח לשרת בחומת הצפון, הוא חוזר לראשונה הביתה להורנהיל. גילי זוכה לקבל את מייקאובר המוזנחות על שם שר הורוביץ, כולל עיצוב שיער ושמלה יוקרתית, סאמוול הקטן כובש לבבות מיד, ורק סאם נראה כאילו אחוזת דאונטון הזאת היא המקום האחרון שאליו באמת רצה לחזור. ראנדיל תוקע בו מבטים של מירי רגב בהפגנת "שלום עכשיו", אחיו דיקון מצדיק את שמו ומתנהג כמו זרג יהיר, וכולם מרגישים מובכים ומתים מבפנים.

"אתה שמן", נוהם ראנדיל לעברו כאילו אין פוליטיקלי קורקט בעולם, "וקורא ספרים… ושמן, ולא יודע להניף חרב... ושמן, ואבא של ממזר ורכרוכי. כבר אמרתי שאתה שמן?". סאם מעולם לא ציפה באמת לקבל את ברכתו של אביו, האמת היא שבשלב הזה כל ההצגה הזאת של אורח חיים אצילי וציד איילים כשהאפוקליפסה כבר דופקת בדלת, נראית פאתטית אפילו בעיניו. המעט שציפה לו היה שגילי וסאמוול יהיו מוגנים במקום נטול רוצחים, אנסים וקריפים לבנים עם עיניים כחולות. אלא שברגע הזה הוא מבין שגילי וסאמוול הם משפחתו האמיתית, היחידים שיקבלו אותו כפי שהוא באמת, וכמתנת פרידה מאביו המתנכר הוא לוקח לעצמו את החרב המשפחתית עשוית הפלדה הוואלריאנית, כי מישהו צריך להרוג מהלכים לבנים בזמן ששמוקון מיישן בשר במרתף.

עוד באותו נושא

תורת המשחקים 15: תחזיק את הדלת

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אלוהים, קח אותי עכשיו/מערכת וואלה!, צילום מסך

לילדה יש שם

בבראבוס אריה ממשיכה ליהנות מהצגת התיאטרון "שיר של נאדים ושל פוצים". ואם ההצגה נועדה להיות סוג של פארודיה שמתכתבת עם הסדרה שבתוכה היא מתקיימת, השורה "אם להיות כנה עם עצמי, הכתיבה לא טובה מספיק" של לייד קריין היא הסאטירה הכי מדויקת שנכתבה על "משחקי הכס" מאז ומעולם. ובכל זאת, למרות הרמה הנמוכה, משהו בתיאור קורות ווסטרוז מוביל את אריה לבחירה שממנה לא היתה יכולה לברוח. הזיכרונות, הכאב והשמחה של חייה הקודמים לא יכולים להישאר מאחור, לילדה אולי אין שם אבל בהחלט יש לב, והלב הזה לא מסוגל לקחת את חייה של ליידי קריין רק משום שמישהו אמר. "את אוהבת להתחזות לאנשים אחרים?", היא שואלת את אריה ומסכמת את הדילמה כולה. אריה מעולם לא ידעה להיות שחקנית, מעולם לא היתה טובה בלהסתיר את רגשותיה ולכבוש את רצונותיה, ובסופו של דבר היא מעולם לא רצתה באמת להשאיר את מי שהיא מאחור. הרגע שבו היא חוזרת למחבוא של "מחט", חרבה האהובה, הוא זה שבו הילדה ללא שם מתה. עכשיו זאת אריה שצריכה לשמור על חייה בעיר עוינת, ללא איש לפנות לעזרתו וכשאויבת מלאת שנאה מתכוונת לקלף לה את הפנים.

לג'יימי וסרסיי דווקא יש בני ברית חזקים ובעלי מוטיבציה. התוכנית שלהם לגאול את מארג'רי ולוראס מכלא הדרורים היתה מושלמת, אלא שהם לא לקחו בחשבון את כוח ההשפעה של הדרור העליון. וכך, רגע לפני שהמדרגות המובילות אל ארמון המלך נצבעות בדם, מתברר שלדרור העליון יש אס בכיס. למה להילחם על ציביון וסגנון כשאפשר לעגן את הדת בחוק? למה להיכנס לעימות עם שני בתים רבי עוצמה כשאפשר לפרק את המשפחות שלהם? וכך, בעידודה של מארג'רי פעורת העיניים ונטולת הברגים (או שמא החזרה שלה בתשובה היא דווקא תחבולה נוספת?), מקבל על עצמו טומן את עיקרון הדת והמדינה ומכניס את הדרור העליון, מאמיניו ושמלותיו בדלת הראשית. כבונוס הוא מצליח להפריד שוב בין ג'יימי לסרסיי. ראש משמר המלך נשלח למשימה הרחק מאחותו/אהובתו/אלוהים יודע, לעמוד בראש המשא ומתן עם ברינדן "דג-שחור" טאלי (דודה של קייטלין). הדג השחור חזר וכבש את נהרן מידי וולדר פריי, בן בריתם של הלאניסטרים שידוע יותר מכל בתור מארגן "החתונה האדומה". בתמורה לעזרתו ניתנו לו השטחים של בית טאלי, אך כעת בניו איבדו אותם שוב. בכל פעם שג'יימי עזב את סרסיי קרה אסון משפחתי, האם גם הפעם התסריט הזה יחזור על עצמו?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
טוויסט, טוויסט, טוויסט, *פעמון*/מערכת וואלה!, צילום מסך

הבן האובד

חוזרים לצפון ולתגלית העצומה. האיש בשחור שהציל את מירה ובראן הוא לא אחר מאשר בנג'ן סטארק, אחיו של נד שאותו ראה בראן בחזיונותיו, ומי שנודע כנעדר מאז תחילת הסדרה כשיצא בראש כוח אל מעבר לחומה ונעלם. וכעת הוא כאן בעוד איחוד משפחות מרגש, מגיש לאחיינו האהוב כוסית מהבילה של דם ארנבת סחוט טרי… כי, ובכן, למה שמישהו יטרח להסביר את זה? כולם שותים דם ארנבת כשקר. זה עניין מקובל. בנג'ן הוא למעשה סוג של יצור כלאיים ייחודי, מי שילדי היער הצילו ממוות והפיכה למהלך לבן באותה דרך שבה יצרו את המהלכים הלבנים. אחת התיאוריות הגדולות של קוראי הספרים היא ש'קר-ידיים' (Coldhands), דמות מסתורית שמסייעת לבראן מעבר לחומה, הוא אכן בנג'ן, אלא שג'ורג' מרטין סוג של הפריך את הטענה הזאת. כעת הסדרה הופכת אותה לעובדה ומתרחקת עוד צעד גדול מהספרים עליהם היא מבוססת. כיצד הכוחות של בראן אמורים לסייע לו מול מלך הלילה, האם למישהו עדיין יש מושג מה המטרה של מירה בסיפור הזה ומה דה פאק הקטע הזה עם הארנבת? את כל זה עוד נצטרך לגלות.

מה שגילינו כבר מזמן, אבל הסדרה מתעקשת להמשיך ולצרוב בתודעה הוא מעגל הקסמים של דאינריז. עוד פאתוס ועוד חזרות ועוד נאום חוצב להבות בג'יבריש, ועד כמה שהניסיונות הללו רק הולכים וגדלים בעוצמת המוזיקה שמלווה אותם, הם רק נראים יותר ויותר חיוורים. דרוגון מצא שוב את אמו האובדת, זאת שיצאה כבר פעמיים מן האש הבוערת, שכבשה וניפצה ושחררה, אבל עדיין נדרשת לצרוח על אנשיה מילות השראה. האיחוד המשפחתי הזה בין אם הדרקון לבנה הגדול והחזק צריך להיות זה שיוביל אותה כבר קדימה מהלימבו התסריטאי הנורא שבו היא כלואה, כי מה אומר יותר משפחה ממשפט כמו: "אמא, די לחפור".

בטח שמתם לב

שדאני זקוקה ל-1,000 ספינות לפחות כדי לחצות את הים הצר עם כל חייליה. מעניין, זאת בדיוק הכמות שיורון הורה לבנות בפרק שעבר לפני שיממש את הבטחתו להגיע אל דאינריז ולהראות לה את תמנון הברזל שלו. לפעמים הכוכבים פשוט מסתדרים בשבילך.

שכשדאני נואמת זה נשמע כאילו מגבר התאבד, וכשמייס טיירל עושה את אותו דבר בדיוק שומעים רק צרצרים.

שסרסיי מאוד אוהבת לנשוך לג'יימי את האוזן, וזה יכול היה להיות קצת מוזר אם לא היה כבר את הכל הקטע של גילוי העריות.

seperator

"משחקי הכס" משודרת ב-yes מדי יום שני ב-4:00 בבוקר, בצמוד לשידור בארה"ב, וב-VOD.

  • עוד באותו נושא:
  • משחקי הכס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully