וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קיץ קטלני: "אנחנו בדרך לקיץ מאוד בעייתי בהופעות הבינלאומיות בארץ"

6.6.2016 / 15:00

ההיצע הגבוה במיוחד של הופעות בינלאומיות הקיץ הוא תענוג לקהל וכאב ראש למפיקים. לאחר קשיי מכירות הועברה הופעה אליס קופר למתחם קטן יותר, והופעות של סרז'יו מנדז ושל כמה אמנים נוספים מוצעות במבצעי מכירות שמעלים ספק בנוגע לרווחיותם

יח"צ - חד פעמי

(בווידאו: אליס קופר מזמין את הקהל הישראלי להופעתו באצטדיון בלומפילד, שלאחר המכירה הדלה עברה לאמפי פארק רעננה)

seperator

ההיצע הגבוה במיוחד בזירת ההופעות הבינלאומיות בקיץ 2016 בישראל הוא מצד אחד גן עדן לקהל אוהבי המוזיקה, ומצד שני כאב ראש לא קטן למפיקים רבים המביאים את האמנים מעבר לים. זאת בשל הקושי הגובר להרוויח שיצרה התחרות על כיסו של הקהל. לתחושת גורמים בתעשייה, הקיץ הזה ההיצע גובר על הביקוש, וניתן להבחין בסימנים ראשונים שמחזקים את האפשרות הזו. הקיץ רק מתחיל והרוב המוחץ של ההופעות עוד לפנינו, אבל מבדיקת וואלה! תרבות עולה שכבר יש סימנים מוקדמים לקיץ הלא פשוט של המפיקים, המעמיד אותם בסיכון כלכלי גדול: מעבר מזירת הופעות גדולה לזירת הופעות קטנה יותר של הופעה אחת ומבצעים נואשים למכירת כרטיסים.

"הקיץ הזה בעייתי למפיקים שמביאים אמנים עולמיים", אומר לנו מפיק בתעשייה, "השוק נהיה פרוץ. למפיקים הוותיקים הצטרפו כל מיני חבר'ה קטנים, שהיה להם את הכסף וקשר עם סוכן ספציפי. מוצעים יותר הופעות מגודל השוק. אנחנו בדרך לקיץ מאוד בעייתי. רוב הוותיקים מוכרים עכשיו פחות ממה שהיו מרוויחים אם השוק לא היה רווי כל כך בהופעות הקיץ הזה".

עוד באותו נושא

מעריצים כועסים: חברת פרוגסטייג' עדיין לא החזירה כספי ההופעה שבוטלה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא מזהיר. אליס קופר/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחת ההופעות שהמכירות שלה במצב לא מזהיר, בלשון המעטה, היא הופעתו הראשונה בישראל של אייקון הרוק הכבד אליס קופר שתתקיים ב-16 ביוני. ההופעה אמורה היתה להתקיים באצטדיון בלומפילד, ולאחר מכירות דלות ביחס למצופה היא הועברה לזירה קטנה יותר - אמפי פארק רעננה. "אם היינו מוכרים בטירוף היינו נשארים בבלומפילד. המופע הצטמצם בכמות המקומות שיש למכירה שלא לצורך", מודה בפני וואלה! תרבות אדוארד שינקרבסקי, אחד ממפיקי המופע של קופר מחברת "אגואיסט הפקות", ומסרב לבקשתנו לנקוב בכמות הכרטיסים שנמכרה. "עברנו מבלומפילד לאמפי רעננה בגלל שהרבה יותר טוב לראות את המופע מהמרחק באמפי רעננה מאשר המרחק בבלומפילד. למה בחרנו בבלומפילד מלכתחילה? מכיוון שיש פירוטכניקה במופע הזה. לא יכולנו להכניס אותו למקום סגור. כרגע התאפשר לעבור אז עברנו". אדוארד מוסיף כי "היצע ההופעות הקיץ גדול על השוק הישראלי. זה גדול על הכיס הישראלי. אז מתמודדים בצורות כאלה ואחרות. כמו בכל תחום, אתה לא יכול למנוע מאנשים שרוצים להופיע בישראל מלהופיע. בסופו של דבר כל אמן ימצא את המפיק שלו בארץ, לטוב ולרע".

ישנה כמובן גם אפשרות סבירה שהמעבר לזירת הופעות קטנה יותר נובע לא רק בגלל התחרות בשוק, אלא גם בגלל שמפיקי המופע לא העריכו נכון את פוטנציאל השווי של האמן ובחרו מראש בזירה ש"גדולה עליו". ובהזדמנות זאת נזכיר שבעוד הופעתו של קופר עוברת מבלומפילד לאמפי פארק רעננה, יש גם דוגמה לתנועה הפוכה המעידה על הצלחה – הופעתה של סיה שעברה מלייב פארק ראשל"צ לעבר פארק הירקון, שתתקיים ב-11 באוגוסט.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
יכול להיות יותר טוב. להקת מגהדת'/מערכת וואלה!, צילום מסך

להקת הטראש מטאל האמריקאית הוותיקה מגהדת' עשויה גם היא להצליח פחות בהופעתה בארץ ב-2 ביולי באמפי פארק ראשון לציון, מכפי שהיתה יכולה לולא התחרות. זו תהיה ההופעה החמישית של הלהקה בישראל, שביטלה את הופעתה בישראל בעת מבצע צוק איתן ב-2014. גורם הקשור בהפקת ההופעה של להקת מגהדת' אמנם טוען כי מכירות הכרטיסים טובות אבל הוסיף ואמר לוואלה! תרבות כי "יכול היה להיות יותר טוב. יכול מאוד להיות שאם לא היתה תחרות ההפקה יכלה להביא עוד 2,000 איש".

חברת נרנג'ה מביאה הקיץ לארץ בין השאר שתי להקות נחשבות – את להקת הרוק הפסיכדלי האוסטרלי טיים אימפלה שתופיע ב-11 ביולי בלייב פארק ראשל"צ, ואת הלהקה הבריטית Foals שתופיע באותו מקום ב-31 באוגוסט. החברה מציעה כרטיס משולב לשתי ההופעות במחיר מוזל של 405 ש"ח. בתעשיית המוזיקה יש הרואים בכרטיס משולב מוזל כזה צעד קיצוני מצד המפיקים, וייתכן שזה מחיר הפסד. מאנשי נרנג'ה - העסוקים עם הופעתו של בריאן ווילסון מחרתיים (רביעי) - טרם נתקבלה תגובה.

ביונסה בהופעה בטקס MTV 2014. AP
דריכות במקרה שתגיע. ביונסה/AP

מבצע אחר שנראה שמעיד על קושי מסוים במכירת כרטיסים הוא על הופעתו של המוזיקאי הוותיק סרז'יו מנדז, מהיוצרים הבולטים של ברזיל וזוכה פרס הגראמי, שתתקיים במסגרת מסע הופעות בינלאומי במלאת 50 שנה לאלבומו "ברזיל 66". ההופעה הגדולה יותר נקבעה תחילה לקיסריה ועברה להיכל התרבות בתל אביב ב-25 ביוני (לצד הופעה אינטימית יותר שתתקים במועדון הזאפה בתל אביב ב-24 בחודש, שלא השתנתה). גורם בהפקת המופע אומר כי המעבר מקיסריה להיכל התרבות נבע "מסיבות טכניות" שאינן קשורות במכירת כרטיסים. אולם סימן שאלה מרחף באשר למידת ההצלחה במכירת הכרטיסים לאור העובדה שכרטיסים למופע מוצעים בהוזלה באתר גרופון, החל ב-185 ש"ח. אנו מנחשים שלא היו פונים לגרופון אם כרטיסים היו נחטפים כמו המאפה הברזילאי "פאו דה קז'ו" הטרי והחם במדינת מינאס ז'ראייס שבברזיל.

"מהלך שיווקי בגרופון שמתחיל פרויקט אפשר לראות כבאזז. מהלך בגרופון שמסיים פרויקט אתה יכול לראות גם במובן של מחיר. משתמשים בכל כלי השיווק הרלוונטיים. יש הפקות מצליחות יותר ויש הפקות מצליחות פחות", אומר לנו יוני פיינגולד, מבעלי קבוצת זאפה המעורבת במופע זה ובמופעים נוספים הקיץ, דוגמת פארל וויליאמס, די אנטוורד, גארבג', אביצ'י ואחרים. "באופן טבעי, לפעול בזירה תחרותית מעלה את האתגר", מוסיף פיינגולד. "יש אתגרים, ואני חושב שתכנים חזקים ורלוונטיים עובדים. כמעט כמו בכל שנה, יש פרויקטים פחות מוצלחים אבל אין ספק שיש פה אתגר שיווקי ואתגר הפקתי ברמה גבוהה ביותר. יש פה תחרות גדולה וקשה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מופעו של סרז'יו מנדז מוצע במבצע באתר גרופון/מערכת וואלה!, צילום מסך

התחרות אמנם גורמת לקהל ליהנות מיותר הופעות ומיותר מבצעים, אבל המפיקים עכשיו מסתכנים יותר כלכלית בהבאת אמנים גדולים לארץ.

"יש לנו מדינה שיוצרת לנו את כל הסיכונים האפשריים בכל רגע נתון. בטח ליבואן אמנים בינלאומיים. יש את סיכון ה-BDS, יש את הסיכון הביטחוני, יש איזה סיכון שאתה לא רוצה. שמע, יש היצע גדול של הופעות אבל אתה רואה שהן מפוזרות על הרבה מקומות בינוניים ופחות בפארקים. בסופו של יום, יש את חוק הכלים השלובים, וזה מתאזן מבחינת כמות הכרטיסים בשוק. תחרות זאת תחרות, זה החיים שלנו. של כולם".

ישנה דריכות לקראת ההחלטה אם ביונסה תגיע הקיץ לישראל. במידה וזה אכן יקרה, עד כמה זה ישנה את התמונה בזירת ההופעות ועד כמה זה ישנה את התכניות של המפיקים?

"ביונסה אמורה להיות אירוע מאוד מאוד גדול ובעל השפעה על השוק. אבל שמע, שנים אחורה, היו פה בקיץ דאבל מדונה, רולינג סטונס, בון ג'ובי ועוד. בכל שנה יש כמה מגה סטארים וכמה פרויקטים גדולים. ברור שבסוף יש כיס. ברור שבסוף משהו בא על חשבון משהו. נכון שהקיץ הזה הוא קצת יותר עמוס, אבל הוא נמצא בערך באותו מגרש משחקים של כל קיץ במדינת ישראל. בשנים קודמות היו הפקות שלקחו 80 ו-100 אלף כרטיסים מהשוק. זה קיים פה בשנים האחרונות. יש פה פעילות מאוד ענפה, אבל כמו בכל שוק, כל פרויקט ישפיע על כל היתר".

ובתוך כך, נחשף פרק חדש בסדרת ההתנהלויות השנויות במחלוקת של חברת פרוגסטייג', שהופעות בינלאומיות לא מעטות שלה בוטלו כזכור בחודשים האחרונים. מתברר שהחברה קבעה את הופעת להקת המטאל הסימפונית Rhapsody Of Fire דווקא ב-10 ביולי, היום שבו יתקיים גמר יורו 2016. שיהיה בהצלחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully