וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל תירו: מחאת הראפרים מול האלימות המשטרתית בארה"ב מכתיבה סדר יום מוזיקלי חדש

12.7.2016 / 11:59

רצח הצעירים השחורים אלטון סטרלינג ופילנדרו קסטיל הוציא את הקהילה האפרו-אמריקנית שוב אל הרחובות. הפסקול של המחאה המחודשת של מי שממשיכים לסבול מיחס מפלה ואצבע מהירה על ההדק של כוחות הביטחון, חד, בוטה וברור כמו שרק היפ הופ יכול להיות

צילום: רויטרס, עריכה: עומרי וייס
כמות השירים המרשימה שעוסקים בנושא ושוחררו בימים אלה, מהווה חיזוק משמעותי לקול הצעקה והמחאה של ההיפ הופ כנגד המערכת האי שיוויונית. אפשר לשער שהמחאה הנוכחית עוד לא הגיעה אל שיאה אך כבר ניתן לאפיין אותה בתור מחאה חוצה זרמים בהיפ הופ

רבות הן תופעות הלוואי שעשויות להתעורר עקב האזנה ממושכת להיפ הופ. את הילדותיות יותר מבין אותן תופעות מנסים למתן באמצעות גרסאות נקיות לשירים או הדרה משידור בשעות השיא, אך ישנן תופעות מורכבות אף יותר, המתנגבות אל התודעה ומשתקעות בה עד שהופכות לחלק בלתי נפרד מאישיות המאזין. וכך אני, פריבילגי אשכנזי מישראל, מוצא עצמי בימים האחרונים אדיש כמעט לחלוטין לצרות האינוספיות הנפוצות במקומותנו וטרוד באירועים שמרתחשים הרחק מאיתנו, בארצות הברית.

האזנה רבת שנים להיפ הופ הפכה את המאבק האפרו אמריקני למרכיב מרכזי על סדר היום שלי, גם בימים פחות סוערים מאלה. ה-"CNN של הרחוב" כבר מזמן עקף ברייטינג את חדשות ערוץ 2. כמובן, יש לכך גם השפעה ישירה על תפיסת האירועים המתרחשים פה בישראל (מחאת קהילת יוצאי אתיופיה היא דוגמא ברורה אבל ממש לא יחידה), אך לא לשם כך התכנסנו כאן.

הסערות סביב רציחתם (קשה לי להשתמש במילה אחרת) של אלטון סטרלינג בבאטון רוז', לואיזיאנה ופילנדרו קסטיל בפלקון הייטס, מינסוטה (שהועבר בשידור חי ומצמרר בפייסבוק על ידי ארוסתו מיד לאחר המעשה), מצטרפות לשרשרת ארוכה עד בלתי נגמרת של מקרים דומים, אך סמיכות הזמנים בין שתי התקריות עוררה זעם שקשה מאוד לא להבין, אם כי אם אפשר לסמוך על אנשי פוקס ניוז ודומיהם שיתגברו על הקושי. לא עבר זמן רב עד שאותו זעם הובא לידי ביטוי בצורה הקיצונית ביותר, כאשר מייקה אקסבייר ג'ונסון טבח בחמישה שוטרים בדאלאס באמצעות רובה צלפים. גם בעת כתיבת שורות אלו ממשיכות ההפגנות להתקיים ברחבי ארצות הברית ומאות מהמשתתפים בהן כבר נעצרו.


יוצא מהצללים: ריאיון מיוחד עם די ג'יי שאדו לכבוד אלבומו החדש

את השלכות הימים האחרונים תמשיך ארצות הברית להרגיש, גם אם תישכח הסערה הנוכחית (מה שלא נראה שהולך להתרחש בזמן הקרוב). אמנם אין צורך להגזים כפי שעשו באיי הבהאמה, שם פרסמו אזהרות מסע לארצות הברית, אבל השטח צפוי להמשיך לבעבע עד אשר תהיה מוכנה ארצות הברית להתמודד עם הגזענות המושרשת בחברה האמריקנית בכלל, ובשורות המשטרה בפרט. השפעה אחת ברורה שניתן היה מהר מאוד להבחין בה היא סטירת ההשכמה המצלצלת של הימים האחרונים לראפרים - ושל הראפרים, בתורם, לחברה כולה. מובן שלא ניתן לומר שראפרים זנחו את הנושא עד כה, אבל כמות השירים המרשימה שעוסקים בנושא ושוחררו בימים אלה, מהווה חיזוק משמעותי לקול הצעקה והמחאה של ההיפ הופ כנגד המערכת האי שיוויונית. אפשר לשער שהמחאה הנוכחית עוד לא הגיעה אל שיאה אך כבר ניתן לאפיין אותה בתור מחאה חוצה זרמים בהיפ הופ - מיינסטרים ואנדרגראונד, ותיקים וצעירים, ניו יורקרים, דרומיים וקליפורנים, ואפילו סמואל אל ג'קסון, כולם התייצבו באולפנים או מיהרו לשחרר חומרים רלוונטיים שהקליטו קודם לכן. אספתי כמה מהבולטים שבהם - פלוס פלייליסט על-תקופתי של המנוני Black Lives Matter - חלקם ותיקים בהרבה מהתנועה עצמה.

עוד באותו נושא

ארה"ב: הפגנות נרחבות בלואיזיאנה לאחר ששוטרים הרגו אדם שחור

לכתבה המלאה

Jay-Z - Spiritual

"I am not poison, no I am not poison/Just a boy from the hood that/Got my hands in the air /In despair, don't shoot"

אחד מהשירים הראשונים שיצאו לאחר הריגתם של אלטון סטרלינג ופילנדרו קסטיל הגיע מלב לבו של המיינסטרים. את השיר "Spiritual" הקליט ג'יי זי בעקבות הריגתו של מייקל בראון בשנת 2014, אך נראה שמילותיו רק הפכו יותר רלוונטיות. ג'יי זי פונה לרוחניות על מנת להתמודד עם סערת הרגשות שמציפה אותו אחרי אירועים מסוג זה. ג'יי זי אמנם לא מרבה להוציא שירים בעלי אמירה מסוג זה, אך הוא בהחלט לא שותק אל מול גזענות וקיפוח - כך עשה ב-2006 אל מול ממשל בוש והפקרת תושבי ניו אורלינס האפרו-אמריקאיים אחרי הוריקן קתרינה - וכך הוא עושה עכשיו, בשיר סולו ראשון מאז שנת 2013.

Samuel L Jackson, Sticky Fingaz, KRS-One, Talib Kweli, Mad Lion & Brother J - I Can't Breath

"American dream or American lie / You ever try to carve a piece of that American Pie?
/ The chance of dying from an American cop / Eight times more likely than a terrorist plot"

דור הוותיקים בהיפ הופ מתקשה לעתים להישאר רלוונטי בשנת 2016, אבל הנסיבות העצובות הוציאו ממשתתפי השיר את המיטב. סטיקי פינגאז מההרכב האגדי אוניקס, ה"מורה ("Teacha") קיי אר אס וואן, בראת'ר ג'יי מההרכב הסופר מחאתי X-Clan. מאד ליון וטאליב קוואלי אינם זרים לשירי מחאה, אך בשיר שיצא ביום ראשון האחרון, ונקרא על שם הקריאה המצמררת של אריק גרנר בעת שנחנק למוות על ידי שוטר בניו יורק בשנת 2014, הם נשמעים מפוקסים במיוחד. תוסיפו לכל זה את קולו של סמואל ל. ג'קסון - הלקוח מתוך וידאו שהוציא בעקבות הריגתו של מייקל בראון ובו איתגר מפורסמים נוספים ללכת בעקבותיו - וקיבלתם שיר עוצמתי במיוחד. אגב, גם בני משפחתו של אריק גרנר הוציאו ביום ראשון שיר בעל אותו שם ובעל אותו פזמון, בשינוי קל של המילים.

Bishop Lamont feat. Sick Jacken, B-Real, The D.O.C & Mopreme Shukur - It's Go Time

"I don't know about ISIS / But I know 'bout po-lices / 'Cause most my run-ins with cops ain't been niceness / And, now y'all even shooting little White girls too / Goddamn. Nobody's safe from the boys in blue"

הראפר הפוליטי בישופ למונט (פוליטי עד כדי כך שנאלץ לעזוב את "Aftermath" של דוקטור דרה, שהרגיש לא בנוח עם תוכן שיריו של למונט) הגיב גם הוא בזריזות לאירועים, ומיהר לשחרר סינגל חדש מתוך אלבומו הקרב ובא, "The Reformation". גם למונט מקבץ סביבו נבחרת מרשימה של ראפרים, ביניהם הראפר המיתולוגי The D.O.C ו-B-Real מסייפרס היל, וביחד הם יוצאים בקריאה ברורה לאזרחים להגן על זכויותיהם ולא לשתוק אל מול ההטרדות מצד המשטרה. אפשר גם לשמוע כאן התייחסות למתחים בין האפרו-אמריקאים להיספנים ברחובות בניסיון לאחד השורות.

Termanology feat. Saigon - We're Both Wrong

How could we have respect for you/Look at what we subjected to/Supposed to serve and protect, you actin' all unprofessional/Restrainin' a man is not grabbing him by his testicles/Sucker get a gun a badge and get disrespectful"

על גבי הפקה של Q-Tip האגדי, שני הראפרים המאוד מוערכים (אבל קצת פחות מוכרים) מתייחסים גם הם לאלימות המשטרתית וליחס המשפיל כלפי אפרו-אמריקאים מהרגע שהגיעו לאמריקה. הבית של טרמנולוג'י מפנה ביקורת גם כלפי אוכלוסיות המיעוטים בקריאה להתנהלות כלכלית נכונה, אך עיקר החצים מופנה כמובן אל המשטרה.

DJ Greg Street feat. Big K.R.I.T, B.O.B & Akon - I Am Somebody

"Protect and serve what? Protect and serve who?/ I am not the enemy, please don't shoot"

קצת פחות מיליטנטיים מהקולגות בשירים הנ"ל, הראפרים הדרומיים אייקון וגם ג'סי ג'קסון, שמסומפל כאן, יוצאים בקריאה מלאת נשמה ליחס שוויוני ושולחים חיזוק לכל מי שמנסה לשרוד במערכת האי שוויונית שבה הם פועלים.

seperator

קטע מתוך התהלוכה השקטה שאירגנו סנופ דוג ו"דה גיים" בעקבות האירועים

seperator

מיקסטייפ מחאה שחורה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully