וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 89: מחקר חדש קובע - קוראי ספרים מאריכים חיים

10.8.2016 / 0:00

ג'יימס פטרסון עוקף את ג'יי קיי רולינג בטבלת הסופרים המרוויחים בעולם, ספר חדש בסדרת "ברידג'ט ג'ונס" ייצא לאור בקרוב, אב כתבה סדרת ספרים ארוטיים במטרה להפוך את בנו לסטרייט ועוד חדשות ספרות

מגישה: מיכל רשף

בסרטון: צעירה השתכרה וקעקעה את "צלקת הברק" של הארי פוטר על מצחה

seperator

ג'יימס פטרסון הוא הסופר המרוויח ביותר בעולם בשנה האחרונה. ג'יי קיי רולינג רק במקום השלישי

המגזין הכלכלי פורבס פרסם השבוע את המעקב השנתי שלו אחרי הסופרים המרוויחים ביותר בעולם, כשגם השנה ניצב במקום הראשון (ובפער ניכר) סופר המותחנים האמריקאי ג'יימס פטרסון עם הכנסות בגובה 95 מיליון דולר. למקום השני הגיע מחבר סדרת "יומנו של חנון" ג'ף קיני, עם הכנסות של 19.5 מיליון דולר, כשיוצרת הארי פוטר, ג'יי קיי רולינג, נמצאת מיד אחריו עם הכנסות בגובה 19 מיליון דולר. את רשימת 14 הסופרים המרוויחים ביותר משלימים ג'ון גרישם (18 מיליון דולר); סטיבן קינג, דניאל סטיל ונורה רוברטס (15 מיליון דולר); אי.אל ג'יימס (14 מיליון דולר); ג'ון גרין, ורוניקה רות' ופולה הוקינס (10 מיליון דולר); וג'ורג' ר.ר מרטין, ריק ריירדן ודן בראון (9.5 מיליון דולר).

המגזין מדווח כי הערכת הרווחים התבססה על ניתוח נתוני מכירות ספרים (מודפסים, דיגיטליים וספרי שמע) שמספקת חברת Nielsen BookScan בשילוב עם נתונים על רווחים ממכירת זכויות לעיבודים קולנועיים וטלוויזיוניים ושיחות עם סופרים, סוכנים, מו"לים ומומחים אחרים בשוק הספרים. מדובר ברווחים לפני מס, שמתייחסים לתקופה שבין יוני 2015 ליוני 2016.

אישה נעצרה בשדה תעופה באנגליה בגלל שקראה ספר על אמנות בסוריה

פאיזה שאין, פסיכולוגית בריטית מוסלמית מלידס, חזרה בשבוע שעבר מירח דבש בטורקיה ועוכבה לחקירה בשדה התעופה דונקאסטר בעיר שפילד. הסיבה: איש צוות של חברת התעופה תומסון דיווח למשטרה כי שבועיים קודם לכן, כששאין טסה לטורקיה, היא קראה ספר על אמנות ותרבות בסוריה בשם ""Syria Speaks: Art and Culture from the Frontline. מיד עם הנחיתה עוכבה שאין לחקירה תחת סעיף 7 בחוק למלחמה בטרור, לפיו המשטרה יכולה לעצור אדם בחשד למעשה טרור ללא צורך בהצגת ראיות לביסוס החשדות.

שאין, שעבודתה כפסיכולוגית תחת משרד הבריאות הבריטי כוללת בין השאר ניסיונות למניעת רדיקליזציה בקרב צעירים עם בעיות נפשיות, סיפרה לגרדיאן כי היא מתכוונת להגיש תלונה רשמית כנגד המשטרה. "אף על פי שהייתי חפה מפשע לחלוטין, התייחסו אלי כמו פושעת", אמרה שאין, "אני לא מצליחה להבין איך קריאת ספר יכולה לגרום לאנשים לחשוד בי ככה. אמרתי למשטרה שאני לא חושבת שמה שהם עושים ראוי או מקובל. אני תוהה אם המצב היה שונה לו? אדם לא-מוסלמי היה קורא ספר כזה".

הספר המדובר מכיל 50 מאמרים שכתבו אמנים סורים בניסיון "לאתגר את התרבות האלימה" בסוריה. הוא יצא לאור בבריטניה בשנת 2014, וזכה לביקורות חיוביות מכמה אישים מפורסמים כמו המוזיקאי בריאן אינו והסופר אל קנדי שתיאר את הספר כ"תגובה חכמה, אמיצה ויפה לכל מה שמכוער בהתנהגות האנושית".

בעקבות הביקורת הרבה שעורר המקרה בבריטניה, הוציאה חברת התעופה תומסון הודעה לפיה אנשי הצוות של החברה מאומנים לזהות התנהגויות חשודות מסוגים שונים ולדווח על כך לרשויות. "הם נדרשים להיות דרוכים ולחלוק כל חשד עם הגורמים הרלוונטיים", אמר דובר החברה, "אנחנו מבינים שבמקרה הזה גברת שאין הרגישה שננקטו אמצעי זהירות רבים מדי. עם זאת, וכמו כל חברות התעופה האחרות, הצוות שלנו נדרש לדווח גם על החשד הקל ביותר, כחלק מאמצעי הזהירות שאנחנו נוקטים על מנת להבטיח את ביטחון הנוסעים שלנו".

ספר חדש בסדרת "ברידג'ט ג'ונס" יראה אור בקרוב

בחודש הבא עתיד לצאת לאקרנים הסרט "Bridget Jones's Baby" (תינוקה של ברידג'ט ג'ונס). עד לאחרונה נדמה היה כי זהו הסרט הראשון בסדרה שלא תהיה לו מקבילה ספרותית מבית היוצר של הלן פילדינג. אולם השבוע הודיעה פילדינג כי ספר חדש י?צא בעקבות הסרט ויקרא גם הוא "תינוקה של ברידג'ט ג'ונס".

"הספר עוסק בפער שבין מי אנחנו מרגישים שאנחנו צריכים להיות לבין מי שאנחנו באמת", סיפרה פילדינג בהודעה לעיתונות, "וגם בפער בין הציפיות שלנו מהחיים לבין המציאות – כפי שמגלה ברידג'ט כשהיא נכנסת להריון לא מתוכנן".

אחרי שהספר הקודם – "משוגעת על הבחור" (2013) – סיפר על העתיד הרחוק של ברידג'ט ג'ונס, כשילדיה כבר גדולים ובעלה נפטר, הפעם הספר והסרט חוזרים הרבה שנים אחורה, להריון הראשון של ברידג'ט ולאופן שבו היא מתמודדת עם האימהות.

הסרט החדש יצא לאקרנים ב-16 בספטמבר, ואילו הספר יראה אור חודש לאחר מכן ב-11 באוקוטובר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
רנה זלווגר ב"ברידג'ט ג'ונס"/מערכת וואלה!, צילום מסך

שש הוצאות לאור בפולין חברו יחד כדי להקים רשת חנויות ספרים בתשובה לדואופול במדינתם

כמו בישראל, גם בפולין שולטות שתי רשתות ספרים גדולות בשוק הספרים במדינה ומאלצות את המו"לים המקומיים לפעול על פי האינטרסים שלהן. כדי לשנות את המצב הזה, החליטו 6 הוצאות ספרים גדולות בפולין לחבור יחד ולהקים רשת ספרים משלהן בשם "BookBook", שכבר החלה לפעול לפני מספר שבועות. זהו ניסיון ראשון מצד הוצאות מקומיות להתחרות ברשתות הספרים Empik"" ו-"Matras", שמחזיקות יחד ביותר מ-400 חנויות ברחבי פולין.

הרשת החדשה כוללת כבר עכשיו כ-80 חנויות ספרים ברחבי פולין ומציעה הנחות משמעותיות על ספרים. "אנחנו מתכוונים להגדיל את הרשת באופן משמעותי ולפתוח חנויות ספרים במקומות נוספים בפולין", אמרה מנכ"לית השיווק של הרשת, מריה קזרנוקה, למגזין Publishing Perspectives. בקרוב אצלנו?

עוד באותו נושא

חיי מדף 88: ספר בלתי ידוע של מייקל קרייטון נמצא במפתיע

לכתבה המלאה

מחקר חדש קובע: אנשים שקוראים ספרים חיים זמן רב יותר מאלה שלא קוראים

חוקרים בבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת ייל מצאו שלאנשים שקוראים ספרים יש "יתרון הישרדות משמעותי" על אלה שלא קוראים. המחקר, שפורסם בכתב העת המדעי " Social Science & Medicine", עקב במשך 12 שנים אחרי 3,635 אנשים מעל גיל 50, והשווה בין קוראי הספרים לקבוצת ביקורת שלא קראה ספרים כלל, תוך התייחסות למשתנים כמו גיל, מגדר, מוצא, בריאות, מצב נפשי, מצב כלכלי ומצב תעסוקתי.

מהנתונים עולה שלאנשים שקוראים עד 3.5 שעות בשבוע יש 17% פחות סיכוי למות, לעומת מי שלא קורא ספרים בכלל; הנתון הזה עולה ל-23% בקרב מי שקורא יותר מ-3.5 שעות בשבוע. "אפילו למי שקורא רק חצי שעה בשבוע יש יתרון הישרדות משמעותי על מי שלא קורא", אמרה פרופסור רבקה ר. לוי, מעורכי המחקר, "והיתרון הזה נשמר גם כשמתאימים את הנתונים למשתנים כמו השכלה, יכולות קוגניטיביות וכו'".

ספרי הארי פוטר. GettyImages
3.5 שעות בשבוע שוות שנים יקרות/GettyImages

נתונים חדשים מראים שייצוג השחורים בכתבי עת לפנטזיה ומדע בדיוני הוא נמוך במיוחד

דו"ח חדש שפורסם במגזין Fireside Fiction קובע כי במגזינים של ספרות ספקולטיבית (פנטזיה ומדע בדיוני) היוצאים לאור בארה"ב יש ייצוג נמוך במיוחד של אפרו-אמריקאים. המגזין אסף נתונים לגבי 2,039 יצירות ספרותיות שפורסמו ב-63 מגזינים לספרות ספקולטיבית בשנת 2015, ומהם עולה כי רק 1.9 אחוז מהכותבים (38 כותבים) היו אפרו-אמריקאים.

על פי רישום האוכלוסין האחרון בארה"ב, 13.2 אחוזים מאזרחיה הם שחורים, ומכך נובע שייצוג הסופרים השחורים במגזינים לספרות ספקולטיבית הוא נמוך במיוחד. במגזין Fireside Fiction הסבירו שמבחינה סטטיסטית, הסיכוי של סופר שחור לפרסם סיפור במגזין ספרות ספקולטיבית נמוך יותר מהסיכוי שלו לזכות בלוטו האמריקאי.

"פרסום של סיפור קצר במגזין ספרותי עוזר לסופרים לחשוף את עצמם לקהלים רחבים יותר וזו נקודת זינוק חשובה להתחלה של קריירה ספרותית", נכתב בדו"ח, "הנתונים שלנו מראים שהאפשרות לפרסום סיפורים קצרים בתחום הפנטזיה והמדע הבדיוני [...] חסומה בעיקרה בפני סופרים שחורים. כך נמנע מהם תהליך חשוב במיוחד בבניית הקריירה".

אב כתב סדרה של ספרים ארוטיים במטרה להפוך את בנו מהומוסקסואל לסטרייט

לא מעט הורים לילדים להט"בים מנסים למצוא דרכים לשנות את נטייתם המינית ילדיהם, אך אב אחד מבריטניה החליט לעשות מעשה ייחודי: הוא כתב לבנו סדרת ספרים ארוטיים על מנת לנסות ולעורר בו תשוקה לנשים וכך "להחזיר אותו לסטרייטיות".

הסיפור התגלה במקרה השבוע בעקבות שידור פרק חדש של הפודקאסט הלונדוני המצליח "My Dad Wrote A Porno". במסגרת הפודקאסט, מקריא היוצר ג'יימי מרטון ספר ארוטי/פורנוגרפי שכתב אביו (פרק אחד בכל שבוע) וממחיז את הסצנות יחד עם שניים מחבריו. בעקבות הפרק האחרון ששודר, כתבה אחת המאזינות למרטון וסיפרה שיש לה שכן שכתב גם הוא ספר ארוטי – אך עשה זאת בתקווה לשכנע את בנו ההומוסקסואל לזנוח את נטייתו המינית ולהתחיל להימשך לנשים.

"ככל הנראה, הוא חשב שכל מה שהבן שלו צריך על מנת להציל את עצמו מחיים בחטא זו קצת ארוטיקה סטרייטית ישנה וטובה", כתבה המאזינה, "הוא חיפש ספרות כזו, אך לא מצא משהו מתאים למשימה, והבין שאם רוצים לעשות משהו כמו שצריך – צריך לעשות אותו בעצמך". היא הוסיפה כי למרות כתיבת הספרים, "הבן נשאר הומו עד עצם היום הזה".
מרטון סיפר על התגובה הזו בפודקאסט שלו והודה לאביו על כך שלא כתב את ספר הפורנו שלו מתוך רצון לשנות את נטייתו המינית של בנו.

עיטור לגיון הכבוד הצרפתי הוענק לסופר אהרן אפלפלד

הסופר אהרן אפלפלד, חתן פרס ישראל, מונה ע"י נשיא צרפת פרנסואה הולנד לקצין במסדר הלאומי של לגיון הכבוד הצרפתי. את ההודעה קיבל הסופר לביתו בימים אלה.

המסדר הלאומי של לגיון הכבוד ( Ordre national de la Légion d'honneu) הוא העיטור החשוב ביותר בצרפת, ומוענק מאז שנת 1809. הענקת העיטור נוסדה על ידי נפולאון כהוקרה לשירות צבאי ותרומה אזרחית.

במכתב שקיבל אפלפלד מהקונסול הכללי הצרפתי בירושלים נכתב: "אני מעביר לך את ברכותי הנלהבות על מינוי זה, המעיד, ללא עוררין, על ההכרה שרוחשת הרפובליקה הצרפתית ליצירה הספרותית הגדולה שלך והקשר שלה לצרפת".

בין הישראלים שזכו בעיטורי הלגיון בעבר נמנים משה דיין, שמעון פרס, עמוס עוז, דניאל בירנבוים, אהרן ברק ורב ישראל מאיר לאו ועוד.

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) תתקיים בנסיך הקטן ההרצאה "מאליזבת בנט ועד קלולס: ג'יין אוסטן מאז ולתמיד" מאת המתרגם והמו"ל שי סנדיק. יום רביעי, 10/8, 21:00, קינג ג'ורג' 36, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בסטודיו "הנמלה" בחיפה ערב השקה לספר השירה "מורה עובדת קבלן" מאת מיטל ניסים (הוצאת פרדס). משתתפים: רוני סומק, פרופ' דני גוטווין, רון דהן, לילך ובר, איילה חננאל, לי ממן, סיגל בן יאיר, דניאל באומגרטן, טל קוך, ג'יריס מורקוס בלאן ומעין שטרנפלד. יום חמישי, 11/8, 20:00, הנמל 37, חיפה.

* ב-15 באוגוסט תתקיים בחנות הספרים "הולצר" בירושלים ההרצאה "היידיגר בגובה העיניים: הוויה וזמן" מאת אלי רוטנברג. יום שני, 15/8, 21:00, יפו 91, ירושלים. הכניסה חופשית.

* ב-15 באוגוסט ייערך ב"הסלון" בדיזינגוף סנטר מפגש בין האדריכל והצייר נחום כהן לאיש החינוך והפילוסוף עמיחי צור, שיעסוק במשורר מקסים גילן. יום שני, 15/8, 20:00, דיזינגוף סנטר, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-16 באוגוסט ייערך ב"המזקקה" בירושלים ערב השקה לספר השירה "תקנות שכנגד" מאת יהודה ויזן (הוצאת מקום לשירה). יום שלישי, 16/8, 20:30, שושן 3, ירושלים. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully