וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתוך מאורת הארנב: "לפני כולם" של שרון גל מתרחשת במציאות אלטרנטיבית

21.9.2016 / 0:17

תוכנית האקטואליה החדשה של שרון גל לא נותנת לעובדה שהיא משודרת אחרי המתחרות לבלבל אותה, ואולי בצדק. אם הריאיון הבלעדי עם שר הביטחון מתעלם מגל הטרור, אם הנשיא אובמה מוצג כשונא ישראל ואם יורם שפטל הוא פרשן פוליטי, כנראה שאין שום משמעות למרחב הזמן והחלל

יח"צ - חד פעמי

כל מנהל מותג יספר לכם שפרזנטור טוב יכול לעשות או להרוס מותג, והחיפוש אחרי דמות שתייצג נאמנה את ההבטחה המכירתית יכול להיות ארוך ומתסכל. למזלו של ערוץ 20, הבעיה הזאת נפתרה כבר בתחילת הדרך. כלומר לא באמת מתחילתה, משום שבמקור ועל סמך הרישיון שקיבל ממדינת ישראל הוא אמור להיות ערוץ מורשת - אבל מהרגע שבו התרחש המהפך, לא היה עוד ספק. ערוץ 20 הוא שרון גל ושרון גל הוא ערוץ 20. הזהות הזאת אומרת הרבה על ערכים ותפיסת עולם, נורמות של דיון וסובלנות, אבל נדמה שהיא קודם כל הגדרה של מציאות כמעט אלטרנטיבית שבה מתקיים הערוץ הזה. ובדומה לגל, הפער הזה בין התפישה של המתרחש לבין מה שמתרחש באמת, מוגש בגאווה עצומה ועם נגיעה קלילה אבל מורגשת של ביטול כל מה שאינו הוא. במסגרת הפורמט של תוכנית אקטואליה יומית שרון גל הוא האייפון וערוץ 20 הוא אפל. עבור צרכניהם בכלל לא משנה אם הם מוכרים לכם את כל שכבר הכירו, גם לא משנה שתוך כדי המכירה הם מסירים רכיבים ופריטים חיוניים ורלוונטיים לחייהם. בסופו של דבר, אם בחרתם לצפות כבר מזמן בחרתם לקנות.

אפשר להתחיל מהשם של התוכנית החדשה "לפני כולם". הניסיון לצקת בו משמעות לוגית עלול להוביל לשיגעון. התוכנית לא יכולה להיות כרונולוגית לפני כולם, משום שמהדורות האקטואליה של ערוץ 2 ו-10 מתחילות כבר ב-17:00. גם מבחינת התוכן אין לשם הזה משמעות מפני ששום דבר שהוצג במהלך התוכנית לא הופיע לפני כולם. הפלת המזל"ט ששיגר חיזבאללה אל גבול ישראל דווחה שעות רבות לפני כן בכל האתרים הגדולים בישראל, סרטון ההוצאה להורג של אלי כהן נחשף כבר בצהריים, סיקור תרגיל העורף הופיע אף הוא בכל מקום אפשרי לאורך היום. ובכל זאת, המציאות של המטריקס לא מפריעה לזו של שרון גל. "זהו המקום להתעדכן בו", הוא פוסק עם פתיחת התוכנית, רגע לפני שהוא מזכיר ש"200 אלף טילים מכוונים אלינו בכל עת מלבנון, חמאסטן ואירן". כן, המציאות של גל מגיעה גם עם אטלס עצמאי, ככה זה כשאתה לפני כולם.

שרון  גל לפני כולם. באדיבות ערוץ 20,
אדון היקום והזמן. שרון גל/באדיבות ערוץ 20

בתור פאנליסט ותיק שמוזמן פעמים רבות לאולפנים לצרכי איזון, גל מתלונן תכופות על הסיקור המוטה שמקבל הימין בתקשורת השמאלנית המשוקצת. והנה, דווקא כשקיבל את ההזדמנות להוכיח לכולנו איך עושים זאת נכון, בוחר גל לעשות בדיוק את מה שהטיף נגדו. המצלמה של צוות התוכנית יצאה לארוב בדיזנגוף סנטר לתל אביבים בשעת הקניות, "מיד נבדוק האם הציבור קשוב להוראות פיקוד העורף", מבהיר המנחה. למרבה הצער, צופרי האזעקה במתחם לא פעלו וכך נמנע מאיתנו העונג לצקצק לנוכח הבוהמה הניהיליסטית וחובבת האספרסו, שממשיכה בחייה כאילו כלום. האם במתחמי הקניות בבאר שבע ובנהריה נטשו את שקיות הקניות ואצו למקלטים בהישמע האזעקה? לעולם לא נדע.

גולת הכותרת של התוכנית הראשונה והתוכן היחיד שעונה על ההגדרה "לפני כולם" היה הריאיון הבלעדי של גל עם שר הביטחון, אביגדור ליברמן. האם להסכמתו של ליברמן היה קשר לעובדה שרואיין על ידי חבר סיעתו לשעבר, בערוץ ביתי ותומך? זאת כנראה רק עקיצה קטנוניות אליטיסטית. בכל זאת, זוהי הזדמנות מצוינת לשאול את שר הביטחון לגבי הפתרונות לגל טרור שנמשך כבר שנה, כחבר בממשלה הימנית בתולדות המדינה. ובכן, לא ממש. דאגות הציבור רחבות הרבה יותר מדיווחי דקירה יומיים. מה כן היה לנו? אירן. המנטרות שאפילו נתניהו החל להמעיט בהם באחרונה, חזרו בענק, כולל אחריות לכל רוע אפשרי, הצהרות יהירות ("שום דבר במשרד הביטחון לא הפתיע אותי"), הבטחות ללא כל כיסוי או פירוט ("במלחמה הבאה לא יהיה מצב שלא יידעו מי ניצח") ואפס התערבות מצד המנחה. אפילו כשגל ניסה להקשות על מורו ורבו הפוליטי עם הציטוט המפורסם על הזמן שנותר לאסמעיל הנייה על פני האדמה, נפנף אותו ליברמן בקלילות: "צריך לעבוד, לא לדבר". ואם אין טעם לדבר בריאיון היחיד ששר הביטחון מוכן להעניק לתקשורת, אז עבור מה התכנסנו כאן בדיוק?

עוד באותו נושא

אס"ק ביש: "תאג"ד" היא חומר גלם לסדרת דרמה בעלת משמעות

לכתבה המלאה
שרון  גל לפני כולם. באדיבות ערוץ 20,
ריאיון באווירה ביתית. שרון גל ושר הביטחון אביגדור ליברמן/באדיבות ערוץ 20

שיאו של הערב הגיע לקראת סיומו כאשר אל האולפן זומנו היועץ הפוליטי אסי שריב ומי שהוגדר באופן מדהים כ"פרשן פוליטי", יורם שפטל. יחד הם התיישבו לנתח את פגישתם הצפויה של נתניהו והנשיא אובמה בפסגת האו"ם, והמציאות האלטרנטיבית קרסה לתוך עצמה. "אובמה יתפרע החל מה-8 בנובמבר", ירה שפטל, "הוא יעביר שורה של החלטות אנטי-ישראליות קיצוניות, יש לו חלון התפרעויות עד ינואר לשונא ישראל הזה". וגל, כיאה למאסטר היקום, מיהר לחזק בהפניה לציטוט שבו אובמה טוען כי ישראל לא יכולה להחזיק לנצח בשטחים הכבושים, בעוד הפלסטינים לא יכולים שלא להכיר בישראל. וכך, בהשחרתו של הנשיא שהעניק לישראל את התמיכה הבטחונית הגדולה בתולדותיה, שבעזרתו פותחה שכבת ההגנה על העורף שלה ושבתמיכתו נמנעו החלטות קשות נגדה במועצת הביטחון - תם הטקס. בסיום עוד קיבלנו גניבה קטנה מ"המועדון" של "היום שהיה" בערוץ 10 עם סטנדאפיסט שמעביר באור הומוריסטי ("גם אתם שמעתם את הצפירה היום בבוקר? אתם יודעים שחנין זועבי לא עמדה?") את הנקודות החשובות. כך הסתיימה לה שעה שצריך להאמין כדי לראות, כי ההפך פשוט לא אפשרי.

ואולי בעצם כל ההסתכלות על "לפני כולם", על שרון גל ועל ערוץ 20 שגויה מיסודה, אולי הם בעצם כן חלוצי הז'אנר הטלוויזיוני החדש. הלא בעולם שבו טראמפ הוא מועמד לגיטימי לנשיאות ושבו לאמת ולדיוק אין כל משמעות, בעולם שבו ממשיכים לדון על מחבל במעיל ביום קיץ של 27 מעלות, בעולם כזה יורם שפטל הוא כנראה כן פרשן פוליטי, שרון גל באמת מספר לנו את הכל לפני כולם, והזמן בכלל צועד לאחור.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully