וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרה רגב: "השימוש בדרוויש הוסתר ממני ומצוות לשכתי"

23.9.2016 / 13:00

במסיבת עיתונאים שכינסה בעקבות אירועי טקס פרסי אופיר, תקפה שרת התרבות: "זה היה ערב מבזה עם ביריונים שהרשו לעצמם להתנהג בצורה מבזה". בנוסף הנחתה להקים ועדה שתבחן את התנהלות קרנות הקולנוע

צילום ודאו: יותם רונן, עריכה: מתן חדד, צילום סטילס: מגד גוזני

מאורעות טקס פרסי אופיר לקולנוע שנערך אמש (חמישי) ממשיכים להדהד בעולם התרבות הישראלי. אחרי שאנשי תרבות רבים יצאו בביקורת קשה נגד שרת התרבות והספורט מירי רגב ברשתות החברתיות, כינסה השרה מסיבת עיתונאים במטרה להשיב להאשמות.

"חשבתי לומר מספר מילים על האירוע המבזה של טקס פרסי אופיר, שם לטעמי ולטעם רבים נחצו קווים אדומים", פתחה השרה. "אסור שזה יעבור לסדר היום, היתה שם התנהגות שביזתה את החוק ואת התרבות הישראלית. קו אדום ראשון שנחצה הוא שימוש בשיריו של דרוויש, שהוא מנהיג תעשיית השקר הפלסטינית, שמטיף בשיריו להתנגדות לקיום המדינה היהודית. כששרים את שיריו בשילוב מועל יד זה מתקשר עוד יותר להיסטוריה היהודית שלנו. לאיזו דרגה הגענו? למה? בטקס פרסים ממלכתי להשמיע שיר של משורר הקורא להשמדת מדינת ישראל. זה לא מאבק של ימין ושמאל, זאת שמירה על עצם קיומנו כאן.

"השימוש בדרוויש הוסתר ממני ומצוות לשכתי, ומהגורמים המקצועיים וממנכ"ל המשרד. אני הופתעתי, חד וחלק, שמעתי את זה במקרה מאחורי הקלעים. נכנסתי לאירוע, שאלתי את יו"ר האקדמיה אם זה נכון, וברגע שהבנתי שזה ניסיון לעשות פרובוקציה עם משורר לאומי מוכשר ככל שיהיה, המתנגד לקיומה של מדינה יהודית, היה לי ברור שאני לא נמצאת בטקס שבו משמיעים את שיריו".

שרת התרבות מירי רגב במסיבת עיתונאים לאחר טקס פרסי אופיר. מגד גוזני
"היה לי ברור שאני לא נמצאת בטקס שמשמיע את שירי דרוויש". השרה רגב במהלך מסיבת העיתונאים/מגד גוזני

בהמשך דבריה ציירה רגב קו אדום נוסף שנחצה, לדבריה, עם "הבריונות המילולית והאלימות שהוצגה בטקס". שרת התרבות טענה כי אנשי התרבות התרגלו לקבל רק את מה שהם רוצים, ולא איפשרו לה לסיים את נאומה. "במהלך הנאום אחד השחקנים, רועי אסף, שקיבל פרס אוסקר בשנה שעברה, ניסה להתפרץ לבמה. שאלוהים ישמור מי יודע מה היה קורה אם היה מגיע אליי. אף אחד לא מתפרץ לנאום של שר, אף אחד לא מתפרץ בצורה כזאת שמפריעה לסדר של האולם, גם אם הדברים שאני אומרת לא מקובלים עליהם.

"אני אגיד את מה שאני רוצה להגיד, אף אחד לא ישתיק אותי. זו משילות, זה תפקידו של מנהיג, לומר לציבור את האג'נדה שלו. לא הסתרתי את כוונותיי. דיברתי על צדק תרבותי, על רב תרבותיות, על צדק חברתי. אמרתי שהקולנוע לא יהיה חלק מחברה סגורה. ומה לעשות שהגיעו אליי פניות מיוצרים וקולנוענים, שאמרו שקרנות הקולנוע חוסמות אותם ולא מאפשרות להם להשתלב. אמרתי את הדברים גם ביום הקולנוע, ואני חוזרת ואומרת: הקולנוע הישראלי באותם המקומות שבוחרים את הסרטים שיקבלו מימון - צריך לפקח עליהם אם הם מקבלים החלטות בצורה שמייצגת את הציבור ובצורה רב גונית".

עוד באותו נושא

"מדוע בחרת להגיע לטקס?": אנשי תרבות מגיבים לסערת טקס פרסי אופיר

לכתבה המלאה
שרת התרבות מירי רגב במסיבת עיתונאים לאחר טקס פרסי אופיר. מגד גוזני
"אף אחד לא מתפרץ לנאום של שר"/מגד גוזני

בסיום הצהרתה הודיעה רגב כי הנחתה את מנכ"ל משרדה להקים ועדה שתבחן את הנעשה בקרנות. "מעולם לא קיבל עולם התרבות תקציבים כמו בתקופתי, אבל לפני שאפתח את תקציב הקולנוע, אני רוצה לעשות סדר בכל העולם שמתעסק עם עולם הקולנוע: עם הלקטורים, עם שקיפות ואולי אפילו עם גוף ערער שיוכל לבדוק את אותם התסריטים שלא קיבלו תשובות מניחות את הדעת מקרנות הקולנוע".

בתשובה לשאלת וואלה! תרבות בנוגע למגוון הסרטים הרחב שזכה לחשיפה השנה בטקס, כולל התייחסות למיעוטים ולפריפריה, השיבה שרת התרבות: "אמרתי שפסיפס מדהים של "סרטים אכן הוצגו אתמול בפרס אופיר, אבל זה לא משנה את העובדה שיש הרבה מאוד יוצרים ויוצרות שאינם מקבלים ביטוי בקרנות הקולנוע. תשאל את יו"ר הבמאים והתסריטאים, תקרא את המיילים של אותם אנשים שטוענים שקרנות הקולנוע לא מביאות לידי ביטוי ולא מכירות בהן. לא לחינם אמרתי שיש תעשייה של שקופים שלא נראים.

"עולם הקולנוע הפך להיות מועדון סגור שצריך לפתוח את דלתותיו לציבור רחב יותר. צר לי שאתמול לא עלו לקבל את הפרס שחקנים ישראלים שאמרו שהם לא עולים לקבל פרס ישראלי, משום שהם הגדירו את עצמם שחקנים פלסטינים. אנחנו צריכים לעשות עם עצמנו חשבון נפש האם במדינה שנותנת פרסים לסרטים ישראלים, שחקנים לא מוכנים לעלות לבמה עם שרת תרבות שמממנת את הפרס. אלה האנשים שהוציאו את דיבת הארץ רעה".

שרת התרבות מירי רגב במסיבת עיתונאים לאחר טקס פרסי אופיר. מגד גוזני
"הרבה מאוד יוצרים לא מקבלים ביטוי בקרנות הקולנוע"/מגד גוזני

בתשובה לעמדתה לגבי מחמוד דרוויש, השיבה רגב: "לא אכנס לשיר כזה או אחר, אגיד דבר פשוט: דרוויש הוא משורר פלסטיני שמתנגד לעצם קיומה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. אין שום סיבה שיתנו לו ביטוי בטקס של מדינה יהודית. אני מציעה לכולנו להתעורר, להפסיק לכסות את עינינו, ולהכיר בתופעות של הסתה כנגד המדינה היהודית. לזה לא אתן יד".

לגבי הופעתה בטקס הסבירה רגב: "התפקיד שלי כשאני באה לטקס הוא להבהיר את המדיניות. לא כולם קוראים את מה שאתה אומר במסיבת עיתונאים. אני לא תמיד פוגשת את היוצרות והיוצרים שנמצאים בטקס פרסי אופיר. הנאום שלי היה מאוד ענייני, נאום של מדיניות, היה מאוד מפרגן לקולנוע הישראלי. הוא בא ושם על השולחן את אותו פסיפס חברתי שדיברנו עליו קודם. אבל אנחנו צריכים לשאול את עצמנו שאלות גם לגבי העולם הרחב של הקולנוע, האם הוא נותן ביטוי למגוון האוכלוסייה ומייצג אותה. אני מגיעה עם מדיניות ברורה לגבי הגדלת תקציבים בעולם התרבות, תקציבים גדולים מאוד שהוספנו לקולנוע בדרום, אבל גם עם הרצון לבדוק אם עולם הקולנוע הוא סגור, והאם הוא יכול להיות יותר רלוונטי לשורשים ולערכים של החברה הישראלית. יכול להיות שלחלק מהשאלות האלה תהיה תשובה חיוביות וגם שלילית, אבל מחובתי לבדוק את זה".

שרת התרבות מירי רגב במסיבת עיתונאים לאחר טקס פרסי אופיר. מגד גוזני
"לא אתן יד לתופעות של הסתה נגד מדינת ישראל"/מגד גוזני

בסיום דבריה, בתשובה לשאלת וואלה! תרבות, הודתה רגב שטרם צפתה בסרט הזוכה בפרס אופיר לסרט העלילתי הטוב ביותר "סופת חול". עם זאת ביקרה בחריפות את התנהלות השחקנית רובא בלאל, שבחרה לא לעלות לבמה במהלך חלוקת הפרס.

"אני יודעת שזה סרט חברתי שמדבר על סוגיה בתרבות הבדואית. חרה לי מאוד בגלל שאחת השחקניות לא רצתה לעלות על הבמה כי הגדירה את עצמה פלסטינית. אם היא פלסטינית היא מוזמנת לעבור לגור בפלסטין. אין שום סיבה שאנשים כאלה יקבלו כבוד מאיתנו"

שרת התרבות מירי רגב במסיבת עיתונאים לאחר טקס פרסי אופיר. מגד גוזני
"אם השחקנית פלסטינית היא מוזמנת לעבור לגור בפלסטין"/מגד גוזני

מוקדם יותר היום פרסמה רגב פוסט בעמוד הפייסבוק שלה, ובו טענה שעם ישראל נמצא במאבק על קיומו. "יש קול אחד שמוסרית וערכית, ראוי להיות מודר מהשיח שלנו, לסמן את גבולות הסובלנות שלנו, והוא הקול הקורא להשמדת מדינת ישראל והעם היהודי!", כתבה רגב. "זה לא מאבק בין שמאל לימין. זה מאבק על קיומנו".

בהמשך דבריה טענה השרה רגב כי אין מחויב ממנה לקידום קולות מושתקים ומודרים בחברה הישראלית מכל קצוות הקשת הפוליטית, הדתית והתרבותית. "אבל דווקא מתוך המחויבות הזו אני שבה ואומרת: לא נממן ולא נכבד תרבות שנלחמת נגדנו", המשיכה רגב, "חוסר הסבלנות שהתגלה כלפיי בטקס פרסי אופיר, הוא קצה הקרחון של חוסר הסבלנות התמידי של מי שרוממות קבלת האחר בגרונם".

טקס פרסי אופיר לקולנוע הפך במהרה למוקד של מאבק מחודש בין רגב לאמנים ויוצרים ישראלים, לאחר שבמהלכו הושמע קטע משירו של המשורר הפלסטיני, מחמוד דרוויש. רגב בחרה לצאת מהאולם במהלך הקראת השיר, ולאחר שחזרה זכתה לקריאות בוז, כאשר חלק מהנוכחים אף עוזבים את האולם במהלך נאומה.

השחקן רועי אסף נעצר כאשר עשה את דרכו אל הבמה להתעמת עם רגב. "יש כאן הרבה גרבוזים ואורשרים", קראה רגב מעל הבמה אל עבר הקהל, "לא אלך עד שאומר את דבריי". השחקנית רובא בלאל, שסרטה "סופת חול" זכה בפרס הסרט הטוב ביותר, סירבה לעלות לבמה במחאה על אמירותיה של רגב.

  • עוד באותו נושא:
  • מירי רגב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully