וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 101: התנ"ך עובד לקומיקס הארוך ביותר בהיסטוריה

31.10.2016 / 0:00

בית ספר בארה"ב מבקש מהורי התלמידים לאשר להם לקרוא את "פרנהייט 451", ספרי אירוטיקה נכלאים ב"צינוק" של אמזון ומוסתרים מהגולשים, הספרן האינדונדזי שמתגורר בסירה כדי להביא את בשורת הספרים לתושבי האיים, מחקרים קובעים שבנים קוראים פחות מבנות ועוד חדשות ספרות

מהספרים למסך: סדרה חדשה על פי ספרי המתח של ג'יי קיי רולינג ועיבודים קולנועיים לספריהם של סטיבן קינג, ברנדון סנדרסון וצ'ארלס דיקנס

מגזין דדליין פרסם השבוע כי רשת HBO החליטה להפיק סדרת טלוויזיה על פי ספרי "קורמורן סטרייק" – סדרת ספרי מתח שכתבה ג'יי קיי רולינג תחת שם העט רוברט גלבריית. הצילומים יחלו בקרוב בלונדון, כשלתפקיד הראשי לוהק השחקן הבריטי טום בורק.

כמו כן התפרסמו השבוע ידיעות על הכוונה להפיק ארבעה סרטים חדשים המבוססים על ספרים: דיסני תפיק סרט-מחזמר על פי "אוליבר טוויסט" של צ'ארלס דיקנס, כשעל הבימוי יהיה אחראי תומאס קייל ("המילטון"); הספר "המשחקים של ג'ראלד" מאת סטיבן קינג יזכה לעיבוד קולנועי של נטפליקס בבימויו של מייק פלאנגן; השחקנית ג'ניפר לורנס נבחרה לגלם את הסופרת זלדה פיצג'רלד בסרט חדש שיביים רון האוורד על פי הביוגרפיה "זלדה" שכתבה ננסי מילפורד; ואילו הזכויות לעיבוד קולנועי לספריו של סופר הפנטזיה ברנדון סנדרסון נמכרו בעסקת ענק לחברת DMG Entertainment, שכבר החלה לעבוד על הסרט הראשון על פי סדרת ספרי "גנזך אורות הסער" – דרך המלכים.

ספרים חדשים: סטיבן קינג מוציא ספר לילדים וספר חדש בסדרת "הדב פדינגטון"

סטיבן קינג יוציא לאור בקרוב ספר ילדים חדש בשם "Charlie the Choo-Choo" תחת שם העט "בריל אוונס". עלילת הספר עוסקת במהנדס בשם בוב שמחזיק בסוד: מנוע הקטר שלו, צ'רלי, הוא לא סתם מנוע אלא יצור חי.

למעשה, קיומו הבדיוני של הספר כבר הוזכר בעבר במסגרת סדרת ספרי "המגדל האפל" של קינג, כשבאחת האפיזודות הגיבור (ג'ייק) מבחין בספר הזה על מדף ספרי ילדים. כעת קינג הופך את הבדיון למציאות (בדיונית) ומוציא לאור את הספר, שאוייר בידי נד דמרון. הספר יראה אור בהוצאת סיימון&שוסטר ב-22 בנובמבר.

בתוך כך מדווח הגרדיאן כי הסופר מייקל בונד חתם על חוזה עם הוצאת הרפרקולינס להוצאת ספר נוסף בסדרת ספרי "הדב פדינגטון". הספר, שיקרא "Paddington's Finest Hour" (שעתו היפה ביותר של פדינגטון), יכלול הרפתקאות אופייניות של הדב מפרו, ביניהן היתקלות עם המשטרה המקומית, השתתפות בתוכנית בישול בטלוויזיה, והופעה על הבמה לצד קוסם ומהפנט. הספר יראה אור בבריטניה ובארצות הברית בחודש אפריל, 2017.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
Charlie the Choo-Choo/מערכת וואלה!, צילום מסך

בית ספר שחושש מהשפעת הספר "פרנהייט 451" על ילדים מבקש מהוריהם לחתום על אישור קריאה

ציוץ של דניאל רדוש, תסריטאי ראשי של "הדיילי שואו" עם טרוור נואה, הפך השבוע לויראלי. רדוש סיפר כי קיבל מהמורה של בנו בקשה לאשר לילד לקרוא את הספר "פרנהייט 451" מאת ריי ברדבורי, כיוון שלטענת בית הספר יש אנשים ש"כועסים" על שריפת ספרי התנ"ך שמוזכרת בספר.

"פרנהייט 451" נכתב בשנת 1953 ומתאר משטר עתידני שבו הרשויות מונעות מהאזרחים לקרוא ספרים, ותפקידם של הכבאים הוא לשרוף כל ספר שמתגלה, כמו גם את האדם שקרא בספר. בתגובה לבקשת אישור הקריאה של המורה, כתב רדוש מכתב קצר ופרסם אותו ברשת: "איזו דרך נפלאה להציג לתלמידים את הנושא המרכזי של 'פרנהייט 451' ולהדגיש שספרים הם כל כך מסוכנים עד שייתכן שמוסדות החברה – בית הספר וההורים – יסכימו להתאחד כנגד הילדים על מנת למנוע מהם לקרוא ספר. [...] זו דרך מצוינת ללמד אותם עד כמה ערמומית יכולה להיות צנזורה".

חנות ספרים בקהיר מציעה חדר צרחות פרטי להוצאת כעסים ופחדים

האתר Cairoscene מדווח על יוזמה חדשה של חנות הספרים "באב אלדוניה" בקהיר, שמציעה ללקוחותיה חדר פרטי בו יוכלו לצרוח כאוות נפשם ולשחרר את כעסיהם ופחדיהם. החדר, שמצופה בחומרים מבודדי רעש, יכול להכיל רק אדם בכל פעם וכל ביקור בו תחום ב-10 דקות בלבד; הוא מצויד גם במערכת תופים להוצאת תסכול בדרך נוספת.

בעליה של החנות, עבדל רחמאן סעד, הסביר להאפינגטון פוסט בערבית שהחליט לבנות את חדר הצרחות מתוך אמונה ש"צרחות יכולות להקל על הלחץ הקולקטיבי שמרגישים אזרחי מצרים ועל השליליות שמפעפעת לחברה המצרית".

ספר חדש שמכיל סיפורים אירוטיים של אנאיס נין נכנס ל"צינוק" של אמזון

לאחרונה ראה אור בארצות הברית ספר חדש שמכיל סיפורים אירוטיים בלתי ידועים שכתבה הסופרת אנאיס נין ("הדלתות של ונוס", "הנרי וג'ון"). אולם הגרדיאן מדווח כי לא ניתן להגיע אל הספר בחיפוש כללי באתר אמזון, כיוון שהוא נכנס לתוך "צינוק" של החברה, שמיועד לתוכן למבוגרים בלבד (adult content dungeon). ההוצאה העצמאית Sky Blue Press שפרסמה את הספר כינתה את ההחלטה של אמזון "בלתי תיאמן".

"אמזון למעשה חוסמת את האפשרות שגולשים ידעו על קיומו של הספר כשהיא מניחה אותו בצינוק שלה", אמר לגרדיאן פול הרון, עורך הספר ומי שגילה את הסיפורים ביומנים של נין; "זה אומר שהספר לא עולה בחיפוש רגיל, אלא רק בחיפוש מתקדם, ומעט מאוד קוראים פוטנציאלים של הספר יודעים על האופציה הזאת. הצעד הנוסף הזה שצריך לעשות כדי למצוא את הספר יכול להיות ההבדל בין קניה לאי-קניה. כל מי שאני מכיר בתחום הספרים האירוטיים אומר שכשאמזון שמה ספר בצינוק שלה, היא מחסלת את המכירות שלו".

הרון פנה לאמזון על מנת לשנות את רוע הגזרה, אך נתקל לדבריו בהתנגדות קשוחה וחסרת הגיון. אמזון טוענים בתגובה כי יסכימו להוציא את הספר מה"צינוק" בתנאי שהעטיפה לא תכיל פטמות (העטיפה מציגה איור של קורטיזנה חשופת חזה, שנמצא על גלויה שהייתה בבעלותה של נין) והתוכן של הספר ימותן. "זה בלתי אפשרי", אמר הרון בתגובה, "אחרי הכל מדובר באירוטיקה". הרון הוסיף כי ניסה ללחוץ על אנשי אמזון ולהסביר להם כי ספרים אירוטים אחרים, כמו "50 גוונים של אפור" או אפילו ספרים אחרים של נין כמו "הדלתות של ונוס", מופיעים בכל החיפושים, אך לשווא. "לא רק שהתנערו ממני, אלא אפילו אמרו שישקלו להכניס ספרים אחרים של נין לצינוק".

"מוצא המינים" של דרווין – עכשיו בגירסה לילדים

המאיירת סבינה רדווה, בעלת תואר שני בביולוגיה מולקולרית, יזמה פרוייקט מימון המונים חדש להוצאה לאור של הספר המהפכני "מוצא המינים" מאת צ'ארלס דארווין בגירסה מאויירת לילדים. הפרוייקט זוכה להצלחה עצומה, כשתוך זמן קצר עברה רדווה את סכום היעד של הפרוייקט – 1,900 לירות שטרלינג, וכעת, כשנותרו עוד 6 ימים לפרוייקט, גויסו כבר כ-40 אלף ליש"ט ע"י מעל לאלף תומכים.

"אני מעוניינת להוציא לאור ספר ילדים שיסביר את התיאוריה של דרווין בדרך מרתקת ונגישה", כתבה רדווה באתר הפרוייקט, "ספרים מאויירים מהווים פלטפורמה מושלמת להעברת רעיונות מורכבים לילדים – טקסט מינימלי ודימויים חזותיים שעובדים יחד על מנת להעביר רעיון".

גירסת קומיקס חדשה לתנ"ך והברית החדשה היא הרומן הגרפי הארוך ביותר בעולם

ההוצאה האמריקאית קינגסטון הוציאה לאחרונה לאור את מה שלטענתה הוא הרומן הגרפי הארוך ביותר בעולם: גירסת קומיקס של התנ"ך (הברית הישנה) והברית החדשה. העבודה על הפרוייקט ערכה 7 שנים, והשתתפו בו יותר מ-45 מאיירים. התוצאה הסופית: ספר שמכיל 2,000 עמודים הנפרשים על פני 3 כרכים בגירסת הכריכה הקשה ו-12 כרכים בכריכה רכה.

"אנשים זרים לדת, שלא קראו את התנ"ך ואת הברית החדשה מעולם, יוכלו לקרוא אותם באמצעות הטרילוגיה הזו ולהבין כמה דוקטרינות ונראטיבים מרכזיים שמופיעים בספרים הללו", אמר מייסד ההוצאה, ארט אייריס. לטענתו, חלק מהספרים היו קשים יותר לעיבוד מאחרים, ואנשי ההוצאה הקדישו מחשבה רבה להתאמה בין המאייר וסגנונו לבין הספר הרלוונטי. "בספר 'חזון יוחנן' [מהברית החדשה, י.כ], למשל, השתמשנו במאייר שמתמחה באימה, וזו היתה התאמה מצוינת לספר", אמר אייריס; "ובחלקים שהתנ"ך מספר על טבח, אונס, גילוי עריות וכו', השתדלנו לבחור באיורים שלא יהיו מפורטים וגרפיים מדי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
גרפי, אבל לא מדי. הקומיקס של התנ"ך/מערכת וואלה!, צילום מסך

הספרן האינדונזי שמתנייד בסירה כדי להביא ספרים לאנשי האיים

רשת בי.בי.סי פרסמה השבוע כתבה על הספרן האינדונזי מוחמד רידוואן אלימודין, שחי במחוז סלוזי בראט ומשמש כ"ספרן ימי". בשנת 2015 החליט אלימודין, קולנוען דוקומנטרי חובב ועיתונאי מקומי, לשנות את חייו; הוא החל לבנות סירת מפרש במטרה לספק באמצעותה ספרים לילדי הכפרים והאיים באיזור וכך לקדם קריאה ולפתח אוריינות.

כשסיים לבנות את סירתו, שלח אלימודין אי-מייל לבוס שלו בו הודיע על התפטרותו, ומאותו רגע החל להקדיש את חייו להפצת ספרים בדרך הים. הוא מילא את הסירה בספרים שהתקבלו מתרומות (בסירה נכנסים עד כ-4,000 ספרים) והחל לחלק אותם בין תושבי המקום.

על פי כתבת הבי.בי.סי תיאודורה שטוכליף, האיזורים שבהם פועל אלימודין זקוקים נואשות לאדם כמוהו: 10 אחוז מתושביה הבוגרים סלוזי בראט לא יודעים לקרוא, והספר היחידי שזמין בעבור רוב האוכלוסיה המקומית הוא עותק יחיד ומשומש של הקוראן, שעובר מיד ליד.

"אין לנו ציפיות גבוהות", אמר אלימודין בהתייחסו למידת ההצלחה של הפרוייקט אליו חברו אנשים נוספים המסייעים לו, "אנחנו רק רוצים שהם ישתמשו בספרים – זה הכל".

שני מחקרים חדשים קובעים: בנים קוראים פחות מבנות ואף נוהגים לדלג על עמודים

שני מחקרים אקדמיים רחבי היקף על הרגלי קריאה בקרב בני 5-18 שהתפרסמו לאחרונה מראים שבנים צעירים, בכל גילאי בית הספר, קוראים פחות (מבחינה כמותית ואיכותית) מאשר בנות. על פני הנתונים, בנים משקיעים פחות זמן בעיבוד המילים, נוטים לדלג בעצלנות על קטעים ועמודים, ובוחרים מראש ספרים קלים יותר לקריאה.

פרופסור קית' טופינג מאוניברסיטת דאנדי עומד מאחורי שני המחקרים – האחד עשה שימוש בנתונים של בתי הספר לגבי 852,295 תלמידים הלומדים ב-3,243 בתי ספר שונים (כעשירית מכמות הילדים בבריטניה שעומדת על 8.4 מיליון), והאחר מנתח שאלוני הבנת הנקרא שניתנו ל-150,220 תלמידים ב-967 בתי ספר.

המחקרים הסתמכו על מידע שהופק מתוכנת מחשב שפועלת בבתי ספר ברחבי בריטניה ובוחנת את התקדמות התלמידים ברכישת כישורי קריאה. התלמידים קוראים ספר במהלך הלימודים או בבית, ולאחר מכן עונים על שאלון הבנת הנקרא שמכיל 10-20 שאלות, תלוי באורכו של הספר. התוכנה נותנת פידבק מידי לתלמיד ולמורה ומוציאה דו"ח ייחודי לכל תלמיד שמראה כמה ספרים נקראו, כמה מילים חדשות נלמדו, מהי רמת הקריאה, ומהי רמת הבנת הנקרא.

גם כשהמחקר התמקד רק בז'אנר ספרי העיון (non-fiction), שבנים נוטים להתעניין בו יותר מבנות, התוצאות היו דומות. "זה נכון שבנים נוטים לקרוא יותר ספרי עיון מבנות, במיוחד בגילאי תיכון, אבל גם אותם הם עדיין קוראים פחות טוב מבנות", אמר טופינג. "הם אמנם בחרו בספרים האלה, אבל הם לא קראו אותם באותו עומק ורצינות כמו הבנות".

עוד באותו נושא

חיי מדף 97: אסירים יכולים לקרוא את היטלר, אבל לא את ג'ון סטיוארט

לכתבה המלאה

איאן מקיואן, פיליפ פולמן, ג'ונתן קו וסופרים נוספים, מעמידים למכירה פומבית את שמות הדמויות בספריהם הבאים

המגזין בוקסלר מדווח כי סופרים בריטיים, ביניהם איאן מקיואן, פיליפ פולמן, ג'ונתן קו ולואי דה-ברנייר, יציעו בקרוב למכירה פומבית את שמה של אחת הדמויות בספרם הבא. המכירה הפומבית היא יוזמה של ארגון זכויות האדם "Freedom from Torture", שמנסה לגייס כספים למען בני אדם ששרדו עינויים.

ההצעות למכירה הפומבית יינתנו באתר אינטרנט ייעודי החל ממחר (יום חמישי, ה-3 בנובמבר) ועד ה-17 בנובמבר, אז יתקיים ערב ההתרמה עצמו בהנחיית הקומיקאי אלכסיי סייל. "המכירה הפומבית הזו מציעה הזדמנות אמיתית להשאיר משהו בעולם גם לאחר המוות", אמר מקיואן, "אבל חשוב מכך, ההשתתפות מאפשרת לתמוך במטרה נעלה".

seperator

חדשות בשורה:

* הערב (רביעי) תערך בנסיך הקטן הרצאה של תמר עילם גינדין בנושא "הגבול הדק בין מיתולוגיה להיסטוריה". יום רביעי, 2/11, 21:00, קינג ג'ורג' 36, תל אביב. הכניסה חינם.

* מחר (חמישי) ייערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר "ז'ורז' פרק, חיים במילים" מאת דיוויד בלוס (הוצאת בבל). משתתפים: דיוויד בלוס, שירה סתיו ושרון רוטברד. יום חמישי, 3/11, 20:00, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בגלריה האוניברסיטאית לאמנות באוניברסיטת תל אביב ערב השקה לספר "ילדה וכלי קשת" מאת עילי ראונר (הוצאת אבן חושן). משתתפים: גלילי שחר, מיכאל אמיר, גלעד אפרת ויעל מוצפי. יום חמישי, 3/11, 18:30, אוניברסיטת תל אביב.

* מחר (חמישי) ייערך בבית ביאליק ערב לכבוד המשוררת אמירה הס. משתתפים: עמרי בן-יהודה, עידן צבעוני, שמעון אדף, מירה פורן-ציון, רות קרטון-בלום, הדס שבת-נדיר, קציעה עלון ואלמוג בהר. יום חמישי, 3/11, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 30 ש"ח.

* ב-4 בנובמבר ייערך בתיאטרון הקאמרי המופע "צוחקת מתוך החתך" - מחווה לשירתה של אנה הרמן. משתתפים: שמעון אדף, מתן חרמוני, ד"ר רחל אלבק-גידרון, ד"ר דורית שילה, דורי מנור, אילה בן-לולו, אורית נוימאיר-פוטשניק, עמרי לבנת, רם אוריון ושילה פרבר. מנחה: שהרה בלאו. יום שישי, 4/11, 12:30, שד' שאול המלך 19, תל אביב. מחיר כרטיס: 60 ש"ח.

* ב-4 בנובמבר ייערך בצוותא מופע מחווה למשוררת רחל חלפי. משתתפים: אריאל הירשפלד, דביר בנדק, ערן צור, אולה שור-סלקטר, טל ניצן, ערן כרמלי, מיקה הרי, רמי הראל, יוראי אורון וישראל נחום. יום שישי, 12:00, אבן גבירול 30, תל אביב.

* מחר (חמישי) יערך בבית אבי חי ערב קולנוע וספרות לכבוד הספר "ההגדה של לילסדה" מאת שמי זרחין. משתתפים: שמי זרחין, עודד וולקשטיין, תום שובל ויאיר רווה. יום חמישי, 3/11, 20:00, המלך ג'ורג' 44, ירושלים. דמי כניסה: 20 ש"ח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully