וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אני מוכן למות": הריאיון האחרון של לאונרד כהן

11.11.2016 / 9:13

חודש בלבד לפני מותו, העניק לאונרד כהן ריאיון מיוחד לדיוויד רמניק, עורך הניו יורקר. במהלכו חשף מכתב מרגש במיוחד שכתב לאהובתו מריאן, ודיבר על השלמתו עם המוות המתקרב

יח"צ - חד פעמי

כל ריאיון אחרון של אמן גדול נראה מצמרר במבט לאחור, אבל זה שהעניק לאונרד כהן לדיוויד רמניק, עורך הניו יורקר, בחודש אוקטובר, עונה על ההגדרה הזאת באופן מדויק. במסגרת הכתבה פרסם רמניק לראשונה את המכתב ששלח כהן לאהובתו, מריאן אילן הנורבגית, כשדבר מחלתה הקשה הגיע לידיעתו. מריאן הלכה לעולמה שבועות ספורים לפני הריאיון, וכחודש וחצי בלבד לפני מותו של כהן, והדברים הופכים את מילותיו במכתב למשמעותיות במיוחד.

"ובכן מריאן, הגיע הזמן שבו אנחנו זקנים כל כך והגוף שלנו מתפרק, ואני חושב שאבוא אחרייך בקרוב", כתב כהן. "דעי שאני קרוב מאוד מאחורייך, מספיק כדי שאם תמתחי את ידך לאחור אני חושב שאוכל להגיע אלייך. את יודעת שתמיד אהבתי אותך בגלל יופייך וחכמתך, אבל אני לא צריך להגיד עוד דבר מכיוון שאת יודעת הכל. כעת אני רק רוצה לאחל לך מסע מוצלח. להתראות חברתי הוותיקה. אהבה אין קץ, להתראות בהמשך הדרך".

יומיים לאחר מכן הלכה אילן לעולמה בשנתה, במכתב שקיבל כהן ממשפחתה נכתב שהיא קראה את מכתבו ובמהלכו הושיטה את ידה לאחור וחייכה. "המכתב הזה העניק לה שלווה והברכה שלך העניקה לה כוח למסע הארוך שלפניה... ולאחר שהיא נשמה את נשמתה האחרונה, נשקנו לראשה ולחשנו לה את מילותיך 'להתראות, מריאן'".

לאונרד כהן. AP
"דעי שאני קרוב מאחורייך". לאונרד כהן במכתב הפרידה/AP

את שנותיו האחרונות בילה כהן בביתו בלוס אנג'לס, רזה וכחוש, אך עדיין נאה וחנוט בחליפה. את אלבומו האחרון "You Want it Darker" השלים מהסלון, ממנו ניהל את התכתבויות המייל עם חברו פאט לאונרד, ובנו אדם, שסייעו לו בהפקתו. "במובן מסוים המצב הזה שלי נטול הסחות דעת בהשוואה לזמנים אחרים בחיי", סיפר כהן לרמניק, "הוא איפשר לי לעבוד עם ריכוז גבוה יותר ועם המשכיות, בהשוואה לזמנים בהם פעלתי תחת הלחץ לפרנס את עצמי, להיות בעל ואב. ההסחות הללו עומעמו משמעותית בנקודה זו. המכשול היחיד שעומד בפניי הוא מצב גופי. מסיבה לא מובנת לא איבדתי את צלילותי. יש לי משאבים רבים: בתי וילדיה גרים בקומה מתחת, ובני גר מרחק שני רחובות מכאן. יש לי עוזרת רבת תושיה, יש לי חברים שהתברכתי בהם, אז במובן מסוים מצבי מעולם לא היה טוב יותר".

במהלך הריאיון הציג כהן בפני רמניק שורה של שירים שלא פורסמו, ושאותם תכנן לפרסם בספר חדש. "אני לא חושב שאוכל להשלים את השירים האלה. אולי, מי יודע? ואולי אקבע הזדמנות נוספת, אינני יודע. אבל אני לא מעז לקשור את עצמי אליהם ברמה הרוחנית. אני לא מעז. יש לי עבודה לעשות. לנהל את העניינים. אני מוכן למות. אני מקווה שזה לא יהיה לא נוח. זה פחות או יותר כל מה שיש".

עוד באותו נושא

הזמר והיוצר לאונרד כהן הלך לעולמו בגיל 82

לכתבה המלאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully