וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 103: בעקבות בחירתו לנשיאות - ספריו של טראמפ זינקו לצמרת רבי המכר

15.11.2016 / 0:00

מחקר שנערך בבריטניה מצביע על כך שמיעוטים אתניים כמעט ולא מצליחים להיכנס לרשימת רבי המכר, סופרת מרוקנית קוראת לבני עמה להתמרד לאחר מעצרן של זוג נערות לסביות, מכתבים גנוזים של שטפן צוויג נמסרו לספרייה הלאומית, ועוד חדשות ספרות

מכירות ספריו של דונלד טראמפ זינקו לאחר נצחונו

נשיא ארצות הברית הנבחר, דונלד טראמפ, זוכה כעת גם להצלחה בעולם הספרים. מיד לאחר בחירתו המפתיעה לנשיאות, זינקו מכירות שניים מספריו ונכנסו לרשימת "Movers & Shakers" של אמזון – רשימה שמדרגת את הספרים שמכירותיהם עלו בשיעור הניכר ביותר בשבוע האחרון. טראמפ פרסם ספרים רבים, אך שני ספרים זכו להצלחה מיוחדת השבוע: "The Art of the Deal" – ספרו משנת 1987 שכתב יחד עם טוני שוורץ ונקרא בעברית "האמנות שלי: איך לעשות עסקים"; והספר " Crippled America: How to Make America Great Again" שיצא לאור עם בנובמבר 2015, עם תחילת הקמפיין של טראמפ. הראשון זינק ברשימות רבי המכר של אמזון ממקום 1,107 למקום ה-17, ואילו השני זינק ממקום 5,340 ל-53.

מכירות ספריו הכוללות של טראמפ בשבוע האחרון העמידו במקום ה-34 בין הסופרים הנמכרים ביותר באמזון. גם ספרה האוטוביוגרפיה החדש של עיתונאית פוקס מייגן קלי, שנודעה בין השאר בשל עימותיה עם דונלד טראמפ, הגיע מיד עם צאתו לאור למקום ה-6 ברשימת רבי המכר של אמזון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מוצר מדף מבוקש. ספרו של דונלד טראמפ מ-1987/מערכת וואלה!, צילום מסך

רומן שנכתב במשפט אחד בלבד זכה בפרס גולדסמיתס לספרות על סך 10,000 פאונד

פרס גולדסמיתס לספרות נוסד בשנת 2013 ע"י אוניברסיטת גולדסמיתס בלונדון, וניתן מאז בכל שנה לסופר בריטי שמותח את גבולות פורמט הרומן ופותח אותו לאפשרויות חדשות. השבוע הודיע חבר השופטים כי הזוכה בפרס לשנת 2016 הוא הספר "Solar Bones" מאת הסופר האירי מייק מק'קורמק – ספר שנכתב במשפט אחד לאורך 223 עמודים. "פוליטיקה, משפחה, אמנות, נישואין, בריאות, חובה אזרחית ודאגה לאיכות הסביבה הם רק חלק מהנושאים שהספר נוגע בהם בפרוזה לירית, אך עם זאת שורשית", אמר בלייק מוריסון, יו"ר ועדת השופטים של הפרס, על הספר הזוכה.

ומלבד כבוד והוקרה, יקבל מק'קורמק גם 10,000 פאונד בעקבות הזכיה בפרס.

לסופרים המשתייכים למיעוטים אתניים יש סיכוי נמוך להיכנס לרשימות רבי המכר

ניתוח נתונים שהתפרסם לאחרונה במגזין הספרות הבריטי The Bookseller מצביע על כך שברשימות 500 רבי המכר בבריטניה בשנה האחרונה אין כמעט זכר לסופרים המשתייכים למיעוטים אתניים. רק סופר אחד המשתייך למיעוטים אתניים המכונים (BAMA (black, asian and minority ethnic נכנס לרשימת 100 רבי המכר בבריטניה בשנה האחרונה – הסופר הבריטי ממוצא יפני קאזואו אישיגארו, שספרו "The Buried Giant" מכר השנה 100 אלף עותקים ומיקם אותו במקום ה-59 הכללי. אחריו מופיעים מחוץ למאיה הראשונה עוד 4 ספרים בסך הכל שנכתבו בידי בני מיעוטים – ספריהם של דורתי קומסון (מקום 156), מת'יו סייד (169), האחיות יסמין ומליסה המסלי (304) וסונג'יב סאהוטה (364).

גם בטבלת 50 רבי המכר של השבוע האחרון מופיע סופר אחד בלבד המשתייך למיעוט אתני – פול ביטי האפרו-אמריקאי שזכה לאחרונה בפרס מאן בוקר. סופרים בריטים בני מיעוטים כלל לא נמצאים ברשימת 300 הנמכרים ביותר בשבוע האחרון (הסופר הבריטי בן המיעוטים שמכר הכי הרבה השבוע הוא מת'יו סיד שהגיע למקום ה-368).

"מתוך רשימת 500 רבי המכר של השנה האחרונה בבריטניה, 343 נכתבו בידי סופרים בריטיים, כשרק 1.7% מתוכם נכתבו על-ידי סופרים בריטיים המשתייכים למיעוטים אתניים", נכתב בניתוח של המגזין, "בהתחשב בכך שהמיעוטים האתניים בבריטניה מהווים 15% מכלל האוכלוסייה, מדובר באחוזים נמוכים להחריד". היחס בטבלאות רבי המכר בבריטניה נמוך גם ביחס לארה"ב, שם 30 סופרים המשתייכים למיעוטים אתניים נכללו ברשימת 500 רבי המכר של השנה האחרונה, ו-19 מתוכם נמצאים בין ה-300 הראשונים.

מניתוח הנתונים התברר גם כי השם הפרטי "דיוויד" הוא הנפוץ ביותר בין 100 רבי המכר הגדולים של השנה, עם לא פחות מ-11 סופרים ששמם הפרטי הוא דיוויד.

עוד באותו נושא

חיי מדף 102: סדרת "נוכרייה" תסתיים בספר העשירי

לכתבה המלאה

הסופרת לילה סלימני קוראת לציבור במרוקו להתמרד לאחר שהמשטרה עצרה שתי נערות שהתנשקו

בשבוע שעבר דווח כי שתי נערות בנות 16 ו-17 ממרקש הוכו קשות בידי משפחתן ונעצרו בהמשך לאחר ששכן צילם אותן מתנשקות על גג אחד הבתים בעיר. עוד דווח כי בתא המעצר נמנע מהן אוכל עד שלבסוף שוחרר כשחתמו על הודאה.

הסופרת המרוקאית-צרפתייה לילה סלימני אמרה בעקבות המקרה כי המרוקאים חייבים לצאת נגד החוקים במדינה שמתאימים לימי הביניים. "אני חושבת שהגיע הזמן שאנשים ייקחו את העניינים לידיים ויתמרדו", אמרה סלימני, זוכת פרס גונקור האחרון, שנולדה במרוקו ומחזיקה באזרחות מרוקאית אך מתגוררת כיום בצרפת. "החוקים במרוקו מנותקים מהמציאות ומתאימים לימי הביניים - הם אוסרים על הומוסקסואליות ומין מחוץ לנישואין", המשיכה הסופרת ביראיון לרדיו אינטר הצרפתי, "אפשר להפסיק עם הצביעות: מרוקאים מקיימים מין מחוץ לנישואין, וישנם גם הומוסקסואלים רבים במדינה".

אם הנערות יורשעו בסופו של דבר, הן צפויות למאסר של בין חצי שנה לשלוש שנים.

יומנו של גוסטב פלובר יועמד למכירה פומבית

השבוע יועמד למכירה פומבית יומנו של הסופר הצרפתי הנודע גוסטב פלובר ("מאדאם בובארי") וצפוי להימכר בסכום של כ-600 אלף יורו. היומן מלא ברשימותיו של פלובר בכתב יד צפוף, לצד טבלאות, תרשימים ומחיקות רבות. "זה יומן כל כך נפלא ונדיר. לגמרי יוצא דופן", אמר בנואה פורג'ו מבית המכירות הפומביות דרואו לגרדיאן הבריטי. "כשקוראים בו זה כאילו אתה נמצא בסטודיו של פלובר, משקיף מעבר לכתפו ורואה את תהליך היצירה והשאיפה לשלמות".

עוד הוסיף פורג'ו כי היומן משקף עד כמה הכתיבה היתה קשה עבור פלובר: "הוא אף פעם לא היה מרוצה ממה שיצר, כפי שאפשר להסיק מכל המחיקות והשכתובים ביומן. אפשר לראות כאן ניגוד מוחלט למכתבים שלו, בהם נדיר למצוא טעות כלשהי".

היומן, שנכתב בשנת 1848, מכיל 277 עמודים והוא רק פריט אחד מתוך המכירה שתתקיים השבוע, ותכלול גם עותקי מהדורה ראשונה מספרים של גתה והמרקיז דה סאד, ספר שירה של וויליאם וורדסוורת' ממהדורה מוגבלת, ועותק מספר האגדות המקורי של הנס כריסטיאן אנדרסן.

"פרתנון עשוי ספרים" יקום בעיר קאסל בגרמניה לזכר הספרים שנשרפו בזמן המשטר הנאצי

בשנת 1983 הופל המשטר הצבאי בארגנטינה והוחלף במשטר דמוקרטי ברשות הנשיא ראול אלפונסין. כדי לחגוג את עלייתה של הדמוקרטיה, יצרה האמנית הארגנטינאית מרתה מנוחין מיצג בשם "פרתנון של ספרים אסורים" שהוצב במשך שלושה שבועות שדרות ה-9 ביולי בבואנוס איירס. המיצג היה דגם מוקטן של הפרתנון האתונאי והוא היה עשוי מ-20 אלף ספרים שנאסרו לקריאה בארגנטינה בזמן המשטר הצבאי.

לאחרונה הודיעה מנוחין כי היא מתכננת לבנות דגם נוסף של המיצג שלה, גדול הרבה יותר מהקודם, כחלק מיריד האמנות "Documenta 14" שיתקיים בעיר קאסל בגרמניה, שם נשרפו ספרים רבים בידי תומכי הנאצים ב-19 במאי, 1933. מנוחין מבקשת ממתנדבים לתרום עותקים של ספרים שזכו לחרם או צנזורה כדי להקים את המיצג ביריד שיפתח ביוני 2017 וישאר במקום במשך 100 ימים. בהודעה לעיתונות אמרה האמנית בקצרה: "דמוקרטיה בלי ספרים היא לא דמוקרטיה".

בדיקה חדשה מגלה שכשליש מהתלמידים בבריטניה לא כותבים דבר מחוץ למטלות בית הספר

הקרן הלאומית לאוריינות בבריטניה (National Literacy Trust) פרסמה השבוע מחקר שנערך בקרב 32,569 תלמידי בית ספר לאורך שנת 2015, וביקש לבדוק את השימוש שעושים התלמידים בכתיבה. על פי התוצאות, 28.1% מהילדים בגילאי 8-18 כמעט ואינם כותבים דבר מחוץ למטלות שניתנות להם בבית הספר, בעוד שרק 20.7% מהתלמידים דיווחו שהם כותבים באופן יומיומי מחוץ לשעות בית הספר - ירידה של 6.5% בהשוואה למחקר דומה שנערך ב-2014. המחקר החשיב גם כתיבה באמצעים דיגיטליים (כמו הודעות טקסט, דואר אלקטרוני או כתיבה ברשתות החברתיות) ככתיבה.

עוד עולה מהממצאים כי התלמידים פחות נהנים מכתיבה מבעבר וכי ישנה משמעות למגדר בכל הקשור בהנאה הזו. רק 44.8% מהתלמידים דיווחו שהם נהנים מכתיבה בהשוואה ל-49.3% ב-2014; כמו כן, בעוד שיותר ממחצית התלמידות נהנות מכתיבה (51.9%), קצת יותר שליש נהנים ממנה בקרב התלמידים (36.8%).

עפ"י אנשי הקרן, תלמידים שכותבים באופן יומיומי הם בעלי סיכוי גבוה פי 5 לרכוש מיומנויות כתיבה המתאימות לקבוצת הגיל שנמצאת מעליהם. "בלי לפתח כישורי כתיבה סבירים, לאנשים הצעירים הללו יהיו פחות הזדמנויות שיפתחו בפניהם בעתיד", אמר ג'ונתן דאגלס, ראש הקרן, "והדבר ישפיע על המוביליות על החברתית שלהם וגם על כלכלת בריטניה כולה".
הקרן קוראת למערכת החינוך ליצור תוכניות שיתמקדו בכתיבה כפעילות מעניינת ומהנה.

מכתבים גנוזים של שטפן צוויג נמסרו לספרייה הלאומית

26 מכתבים לא ידועים של שטפן צוויג, מגדולי הסופרים במחצית הראשונה של המאה העשרים, נמסרו לאחרונה לספרייה הלאומית. המכתבים שופכים אור על יחסו של צוויג ליהדות ולציונות, וכן על דעותיו לגבי עולם המו"לות והספרות. בנוסף חושפים המכתבים את יכולות הניבוי של הסופר, שחזה את עליית הנאציזם 12 שנים לפני עליתו של היטלר לשלטון.

חלופת המכתבים התקיימה בין שטפן צוויג לבין מעריץ צעיר בן 16, הנס רוזנקרנץ, נער חובב ספרות ושירה מהעיר קניגסבורג (עיר בפרוסיה שבאותה תקופה היתה חלק מגרמניה). חליפת המכתבים החלה בשנת 1921 כאשר רוזנקרנץ ביקש את עצתו של צוויג כיצד עליו לנתב את חייו כך שיוכל להיות בעתיד סופר, והיא הסתיימה בשנת 1933, בסמוך לעליית הנאצים לשלטון. את המכתבים מסרה לספרייה חנה יעקובסון, תושבת בת ים בת 92, שהייתה בתו החורגת של רוזנקרנץ, שהיה נשוי לאמה

המכתבים ייחשפו לראשונה בערב מיוחד שיוקדש לצוויג ביום רביעי ה-23 בנובמבר, בשעה 20:30. המכתבים יעלו בהמשך גם לאתר הספרייה הלאומית.

seperator

חדשות בשורה:

* ביום חמישי ייערך בבית ביאליק ערב השקה לספר "שברים ורעש" מאת אלי הירש (הוצאת קשב לשירה). משתתפים: ארז ביטון, רפי וייכרט, שרון אס, חדוה הרכבי, עלמה כץ, רובי שונברגר, אפרת הירש, נעם פרתום, יונתן כנען ואלון אלטרס. יום חמישי, 17/11, 20:00, ביאליק 22, תל אביב. דמי כניסה: 30 ש"ח.

* ביום חמישי ייערך בספריית בית השחמט מפגש עם הסופר ליעד שהם. יום חמישי, 17/11, 20:00, טאגור 26, תל אביב. דמי כניסה: 50 ש"ח.

* ביום חמישי ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "אתם, שחיים יפה כל כך" מאת מיכל פאר (הוצאת אחוזת בית). משתתפים: דנה אולמרט, מיכל פאר, סיגל נאור פרלמן, גל זיו, נופר גבעוני, תום שובל וחן שטרס. יום חמישי, 17/11, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ביום חמישי ייערך ב"תולעת ספרים" ערב השקה לספר "מר עכבר" מאת גדעון הרן (הוצאת פרדס). משתתפים: אילנה ברנשטיין, עודד וולקשטיין, עינת יקיר, מור ורדי, הלל גוטסמן וגדעון הרן. יום חמישי, 17/11, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-18 בנובמבר ייערך בצוותא ערב מחווה למשורר והסופר מירון ח. איזקסון לכבוד יום הולדתו ה-60. משתתפים: עליזה גרינברג, רפי וייכרט, אורי הולנדר, שמעון בוזגלו, חוה פנחס כהן, אלחנן ניר, שמעון אדף, ישראל בר-כוכב, אורי אור, הרב יובל שרלו, א"ב יהושע, פרופ' מירי פאוסט, שלומי שבן, מיכה שטרית, רונן שפירא ורז שמואלי. יום שישי, 18/11, 10:30, אבן גבירול 30, תל אביב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully