וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיי מדף 104: נבחרו הספרים ששינו לטובה את העולם

23.11.2016 / 6:49

אוניברסיטת באת' הבריטית פרסמה רשימה של 10 כותרים, מזמנים ותרבויות שונים, שעוררו דיון ושינו את העולם, פורסמו המועמדים לפרס "הסקס הגרוע ביותר בספרות" לשנה זו, דיוויד לגרקרנץ יכתוב את הספר החמישי בסדרת "מילניום" ועוד חדשות ספרות

אוניברסיטה בריטית בחרה את 10 הספרים ששינו לטובה את העולם

לכבוד יום הסובלנות הבינלאומי של האו"ם שצוין בשבוע שעבר, פרסמה אוניברסיטת באת' הבריטית רשימה של 10 ספרים, מזמנים שונים ותרבויות שונות, ששינו את העולם לטובה. הרשימה היא גולת הכותרת של פרויקט שנתי מטעם האוניברסיטה בשם "Reads and Rights", שמטרתו לעודד שוויון וגיוון אתני בספ?ירה הספרותית, ובמסגרתו הציעו סטודנטים, אנשי סגל, ספרנים וסופרים רשימה גדולה של ספרים שעוררו דיון ושינו את העולם. על מנת להבטיח גיוון רחב ככל הניתן, חולקו הספרים המועמדים לרשימה הסופית ל-5 קטגוריות: מגדר, רקע אתני, מוגבלויות פיזיות, בריאות הנפש ומיניות. הציבור הרחב הוזמן להצביע לספרים המתאימים ביותר לדעתו בכל קטגוריה, וכך הורכבה הרשימה הסופית של 10 הספרים שינו את העולם, והם: "קורות חיי" מאת הלן קלר; "אורלנדו" מאת וירג'ניה וולף; "פעמון הזכוכית" מאת סילביה פלאת. "Two Boys Kissing" מאת דיוויד לוויתן; "הזהו אדם?" מאת פרימו לוי; "Nevada" מאת אימוגן ביני; "אני מלאלה" מאת מלאלה יוספזאי; "אליזבת איננה" מאת אמה הילי; "למה אני קופץ" מאת נאוקי היגשידה; ו-"Ain't I a Woman?" מאת בל הוקס.

"לעולמות השונים שאנחנו מכירים באמצעות ספרים וקריאה יש את הכוח לעצב רעיונות ואמונות", אמרה אליסון באוד, ראש הספרייה באוניברסיטת באת'; "הסיפור יכול לגרום לנו לאתגר את מערכת הערכים שלנו ולהצית דיון שיוביל לחברה טובה יותר למען כולנו. [...] מהסיבה הזאת ישנה חשיבות גדולה להשקעה בספריות, ואנחנו מקווים שהפרויקט שלנו יראה עד כמה חשוב לאפשר לציבור הרחב גישה חופשית לספרים".

מהספרים למסך: סרט על חייו של כריסטופר רובין, סדרת טלוויזיה על פי ספרה של זיידיי סמית וטריילרים לסרטים חדשים על פי "סדרה של צרות" ו-"לפני שאפול"

שלושה סרטים חדשים המבוססים על ספרים נמצאים בתהליכי הפקה בימים אלה: מארק פורסטר יביים סרט לייב-אקשן של דיסני בשם "כריסטופר רובין" על בנו של א.א מילן, שמככב גם כדמות בספרי "פו הדוב"; אולפני CBS עובדים על עיבוד קולנועי לספר הילדים "קורדרוי" מאת דון פרימן, כשטים סטורי ישמש כבמאי; ואילו מארק אוסבורן נבחר לביים סרט אנימציה חדש של אולפני וורנר ע"פ הקומיקס "בון" מאת ג'ף סמית.

בתוך כך מדווח ההוליווד ריפורטר כי "Swing Time", ספרה החדש של זיידי סמית, יעובד לסדרת טלוויזיה ע"י חברת ההפקה "Baby Cow". סמית' תשתתף גם בכתיבת התסריט יחד עם ניק לאיירד.

ושני טריילרים לסרטים חדשים שנעשו על פי ספרים פורסמו גם הם השבוע: "לפני שאפול" בכיכובה של זואי דויטש (על פי ספרה של לורן אוליבר); ו-"סדרה של צרות" על פי ספריו של למוני סניקט (שם העט של דניאל הנדלר). צפו בטריילרים:

פאולו קואלו יקיים שיתוף פעולה מיוחד עם פייסבוק על מנת לקדם את ספרו החדש

פאולו קואלו ("האלכימאי") הוא הסופר עם דף הפייסבוק הפופולרי ביותר בעולם – 28.5 מיליון לייקים (הרחק מאחוריו נמצאים ג'יי קיי רולינג עם 5.3 מיליון וסטיבן קינג עם 4.9 מיליון). בימים אלה רואה אור ספרו "The Spy", שמגולל את סיפורה של המרגלת מאטה הארי, וקואלו החליט לשתף פעולה עם פייסבוק ולקדם את ספרו באמצעות פיצ'רים שונים בעמוד שלו: הוא יעלה סרטונים, יקיים שיחות וידאו ויערוך סשנים מיוחדים של "שאלות ותשובות".

"פייסבוק פתחה עולם חדש של אפשרויות עבור סופרים", אמר קואלו בשיחה עם מגזין אינטרטיימנט וויקלי, "האינטראקציה עם קוראים מכל העולם חשובה לי מאוד. הם שואלים אותי שאלות על היצירה שלי, ולפעמים הם רואים דברים שאפילו אני לא הבחנתי בהם. [...] אני מנסה לתקשר עם קוראים שלי מרחבי העולם, ואני שמח שבפייסבוק יש אפשרות לתרגם את הדברים שאני כותב בפוסטים לשפות השונות של הקוראים שלי".

עוד באותו נושא

חיי מדף 103: בעקבות בחירתו לנשיאות - ספריו של טראמפ זינקו לצמרת רבי המכר

לכתבה המלאה

פורסמו המועמדים הסופיים לפרס "הסקס הגרוע ביותר בספרות" לשנת 2016

מגזין ה"Literary Review" הכריז השבוע על 6 המועמדים הסופיים לפרס "הסקס הגרוע ביותר בספרות" לשנת 2016. הפרס נוסד על-ידי המגזין לפני 23 שנים "על מנת להסב את תשומת הלב לתיאורי מין שכתובים באופן מרושל, שטחי וחסר טעם, ולהרתיע סופרים אחרים מלכתוב באופן הזה". המועמדים השנה הם: "A Doubter's Almanac" מאת אית'ן קאנין; "The Tobacconist" מאת רוברט סית'יילר; "Men Like Air" מאת טום קונולי; "The Butcher's Hook" מאת ג'נט אליס; "The Butcher's Hook" מאת גייל פורמן; ו"היום שלפני האושר" מאת ארי דה לוקה. איאן מקיואן וג'ונתן ספרן היו מועמדים ברשימה הארוכה, אך הצליחו לבסוף לחמוק מרשימת המועמדים הסופיים לפרס.

האינדיפנדנט הבריטי מדווח שקוראי המגזין ביקשו להעניק השנה את הפרס לדונלד טראמפ בעקבות "שיחת המלתחות" המפורסמת, אך ועדת הפרס הודיעה כי לצערה היא עוסקת אך ורק בתחום הספרות. הזוכה יוכרז ביום רביעי הבא, 30 בנובמבר.

הנה שתי דוגמאות מייצגות:

A Doubter's Almanac by Ethan Canin

"האקט עצמו היה קדחתני, כמו משחק טניס צמוד או תחרות ריצה – משהו שמתבצע לאור יום בין מתחרים. המזרן הזול חרק. היא אהבה לעשות את זה יותר מפעם אחת, והוא לרוב היה מסוגל להיענות. בורבון היה הדלק שלו. בין האקטים הוא מזג לו על הדלפק, בזמן שהיא שכבה מתנשמת על הסדינים. זיעה מבריקה על גופה. הצוואר מוטה לאחור. השדיים המלאים. הוא יגמע עוד כוס ויחזור".


Men Like Air by Tom Connolly

"הדרך המובילה לטרמינל הייתה מכוסה כולה שטיחים, ללא חמצן. דילי הכניסה את פין לתא השירותים הראשון הפנוי, נעלה את הדלת, ופתחה את חגורת העור שלו. "אתה יפהפה," היא אמרה לו כשהיא כורעת על ברכיה ופותחת את הרוכסן שלו. הוא ראה את הדרכון שלה יוצא באופן הדרגתי החוצה מכיס הג'ינס בתיאום עם התנועות המהירות של הישבן שלה בזמן שמצצה לו. הוא התכופף מעבר לגב שלה ואחז בדרכון לפני שנפל על הרצפה המלוכלכת. על אף הנסיבות, היצר האנושי חייב אותו להסתכל בתמונת הדרכון שלה".

מדריך טיולים באנגליה בהשראת ג'יין אוסטן יוצא למימון המונים

העיתונאית והצלמת ההולנדית קארין קווינט מעריצה את ספריה של ג'יין אוסטן, ובשנת 2009 הקימה את האתר JaneAusten.nl שמהווה בית לחובבי אוסטן דוברי ההולנדית. לאחרונה פרסמה קווינט מדריך טיולים לאנגליה בהשראת ג'יין אוסטן, וכעת היא פונה למימון המונים על מנת לתרגם אותו לאנגלית ולהפיצו ברחבי העולם.

המדריך סוקר אתרים שונים באנגליה בעלי קשר מיוחד לאוסטן עצמה, ליצירה שלה ו/או לעיבודים הקולנועיים והטלוויזיוניים שנעשו על פי ספריה. "האם אתם רוצים לעמוד במקום בו אליזבת בנט אמרה 'לא' למר דרסי בעיבוד הטלוויזיוני של הבי.בי.סי ל'גאווה ודעה קדומה' משנת 1995 ובעיבוד הקולנועי משנת 2005?" נכתב באתר הפרויקט, "תמיד רציתם לצאת לפיקניק בבוקס היל כמו אמה וודהאוס? או לטייל במזח של בליים רג'יס כמו אן אליוט וקפטן וונטוורת? מדריך הטיולים של ג'יין אוסטן הוא הספר בשבילכם".

יעד הפרויקט עומד על 14,000 יורו, כשעד עתה, כשנשארו עוד 13 ימים, גויס קצת יותר משליש מהסכום.

גרמניה קנתה בית בקליפורניה שאליו ברח תומאס מאן עם עליית הנאצים לשלטון

זוכה פרס נובל לספרות תומאס מאן ברח עם משפחתו מגרמניה בשנת 1933, עם עלייתו של היטלר לשלטון; בתחילה עבר לשוויץ ולאחר מכן השתקעה המשפחה בפאסיפיק פליסיידס בלוס אנג'לס, שם גרו בבית בעל 5 חדרים שנבנה בעיצובו של האדריכל ג'.ר. דיוודיסון על פי דרישותיו הספציפיות של מאן. בשנת 1952, עם עליית המקארתיזם בארה"ב, חש מאן כי הליברליזם הגיע לסיומו והחליט לעקור עם משפחתו חזרה לאירופה, שם מת שלוש שנים מאוחר יותר.

באוגוסט האחרון הוצע הבית בלוס אנג'לס למכירה בסכום של 15 מיליון דולר, דבר שגרם לסופרים, אוצרים ומעריציו של מאן לחשוש שהבית יימכר וייהרס. מעל 3,000 מהם חתמו על עצומה שקוראת לשמר את הבית, עד שבשבוע שעבר החליטה ממשלת גרמניה לרכוש אותו ולהפוך אותו ל"מרכז לדיאלוג טרנסאטלנטי".

ביתו של מאן אירח סופרים גולים רבים, דוגמת ברטולט ברכט וברונו פרנק, ואפילו הסופרת והחוקרת היהודיה-אמריקאית סוזן סונטג ביקרה בו בשנת 1947, כשהייתה בת 14. "זה היה בית לגרמנים רבים שפעלו למען עתיד טוב יותר למדינתנו", אמר שר החוץ הגרמני, פרנק-ולטר שטיימאייר, לעיתון הגרמני זודדויטשה צייטונג, "הם סללו את הדרך לחברה פתוחה יותר והניחו את היסודות לערכים הקשורים בחופש האדם וחירותו. אנחנו רוצים להחיות את הרוח הזו ששררה בוילה של תומאס מאן".

פרויקט מימון המונים הצליח לגייס מספיק כסף כדי לבטל צו הרחקה נגד אמן קומיקס שנכלא בעבר בגלל יצירותיו

בשנת 1994 הפך אמן הקומיקס מייק דיאנה לאדם הראשן בארצות הברית שנכנס לכלא בשל אמנותו. דיאנה הואשם ב"הפצת תועבה אמנותית" בפלורידה בעקבות פרסום קומיקס בהוצאה עצמית בשם "Boiled Angel", שהכיל ציורים פורנוגרפיים בוטים, פוגעניים ושוברי מוסכמות. דיאנה בילה כמה חודשים בכלא, ולאחר מכן שוחרר בתנאים מגבילים למשך 3 שנים, במהלכן אסור היה לו לצייר וגם לא להתרועע עם קטינים. בהמשך ניתנה לו הזכות לעבור מפלורידה לניו יורק תוך קיום אותם תנאי שחרור, אך כיוון שנטען כי לא השלים את מכסת עבודות השירות שנגזרו עליו, הוצא נגדו צו מעצר שמאז ועד היום לא מאפשר לו לחזור לפלורידה.

לאחרונה עלה לרשת פרויקט מימון המון שביקש לגייס 40,000 דולר על מנת להוציא לפועל סרט שעשה פרנק הננלוטר על חייו של דיאנה. אחרי שהננלוטר הצליח לגייס את הכסף הדרוש, הוא החליט לצאת בקמפיין נוסף שמטרתו לגייס 5,000 דולר על מנת "לקנות את החופש של מייק דיאנה". גם הקמפיין הזה השיג את מטרתו, ובעזרת הסכום שגובש ניתן יהיה כעת לבטל את צו המעצר שתלוי ועומד נגד דיאנה, ולאפשר לו לחזור לביתו בפלורידה.

הסרט הדוקומנטרי של הננלוטר יצא לאקרנים במהלך 2017, וכעת נעשים מאמצים לאפשר את ההקרנה שלו בפלורידה.

דיוויד לגרקרנץ יכתוב ספר חמישי בסדרת מילניום של סטיג לרסון

השבוע פרסמה הוצאת אלפרד קנופף הודעה לעיתונות לפיה דיוויד לגרקרנץ יכתוב ספר חמישי בסדרת מילניום של סטיג לרסון ("נערה עם קעקוע דרקון"). לרסון נפטר לפני 12 שנים מהתקף לב, והספיק לכתוב עד אז שלושה ספרים שראו אור רק אחרי מותו; אחיו ואביו של לרסון - יורשיו החוקיים – החליטו להמשיך באופן רשמי את ספריו והפקידו את המשימה בידיו של הסופר דייוויד לגרקרנץ, שפרסם בשנה שעברה את הספר הרביעי בסדרה, "הנערה ברשת העכביש", שזכה להצלחה מסחרית גדולה.

ההוצאה טרם פרסמה את שמו של הספר החמישי, אך הודיעה כי הוא יראה אור בחודש ספטמבר, 2017.

seperator

חדשות בשורה:

* מחר (חמישי) ייערך בחנות הספרים "המגדלור" ערב השקה לספר "גברים לבנים מתים" מאת אבנר שץ (הוצאת לוקוס) בהשתתפות נטע הלפרין ובועז כהן. יום חמישי, 24/11, 20:00, לבונטין 1, תל אביב. הכניסה חופשית.

* מחר (חמישי) ייערך בתולעת ספרים אירוע השקה לספר "איך הביישן למד - מדריך לטיפול עצמי בחרדה חברתית ובביישנות" מאת צופי מרום, מיכל ניובורן, מרים לבין ואיוה גלבוע שכטמן (הוצאת דיונון). קלאודיה קוגן תישא דברי פתיחה ותראיין את המחברות על ניסיונן הקליני, האישי והמחקרי. יום חמישי, 24/11, 19:30, מזא"ה 7, תל אביב. הכניסה חופשית.

* ב-25 בנובמבר ייערך במדיטק בחולון מופע מחווה ליום הולדתה ה-70 של אגי משעול. משתתפים: אגי משעול, קרן טננבאום, קרן טפרברג, יהלי סובול, דניאל סלומון, קרני פוסטל, ערן צור, אסף רוט, קורין אלאל, אלונה טוראל ואסף רוט. יום שישי, 25/11, 12:00, גולדה מאיר 6, חולון.

* ב-25 בנובמבר ייערך בתיאטרון הקאמרי מופע מוזיקלי וספרותי תחת הכותרת "המשוררים המקוללים - משארל בודלר ועד יונה וולך, מאלכסנדר פן ועד סילביה פלאת" בהנחיית יערה שחורי. משתתפים: אפרת בן צור, דבל'ה גליקמן, דורי מנור, מאור כהן, ערן צור, קרן מור, קובי מידן, פרופ' נסים קלדרון ועודד וולקשטיין. יום שישי, 12:30, שד' שאול המלך 19, תל אביב. דמי כניסה: 70 ש"ח.

* ב-29 בנובמבר ייערך בקפה נוקטורנו בירושלים אירוע השקה לספר "תרגילים בסגנון" מאת רמון קנו (בתרגום רותם עטר, הוצאת מקום לשירה). משתתפים: ערן הדס, גלעד מאירי, נועה שקרג'י, רותם עטר, תומר שרון ודורית שילה. יום שלישי, 29/11, 20:00, בצלאל 7, ירושלים. הכניסה חופשית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully