וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענק הקומיקס סטן לי ("ספיידרמן", "אקס-מן") הלך לעולמו

12.11.2018 / 20:55

אשף הקומיקס המהולל, שעמד מאחורי איש העכביש, איירון מן, ת'ור ורבים אחרים, הלך לעולמו והוא בן 95. "הדמות הכי משפיעה בהיסטוריה של גיבורי-העל", ספדו לו בהוליווד

סטן לי. GettyImages
סטן לי/GettyImages

סטן לי, מיוצרי הקומיקס הפורים והמצליחים ביותר בהיסטוריה, הלך היום (שני) לעולמו והוא בן 95. כך, לפי פרסומים בתקשורת האמריקאית.

לי חתום על סיפוריהם של גיבוי על רבים ואהובים, ביניהם: ספיידרמן, הענק הירוק, ארבעת המופלאים, דוקטור סטריינג', דרדוויל, ת'ור ואקס-מן. סיפורי הקומיקס שכתב שימשו וממשיכים לשמש כרקע שעליו מתבססים סרטי גיבורי העל של עשרים השנים האחרונות.

לי, בנם של מהגרים יהודים-רומנים, נולד בניו יורק ב-28 בדצמבר 1922, בשם סטנלי מרטין ליבר. כבר בגיל צעיר גילה ליבר הצעיר את התשוקה לקריאה ולכתיבה, ואף התקבל לעבודה במשרה חלקית ככותב הספדים לעיתון מקומי במנהטן. בתחילת שנות ה-40 הצטרף למחלקת הקומיקס של חברת New Timely, ששינתה את שמה כעשרים שנה לאחר מכן ל"מארוול קומיקס". על חוברת הקומיקס הראשונה שיצר באופן עצמאי, שלא במסגרת החברה, "Captain America Comics #3" ב-1941, חתם בשם הבדוי סטן לי, שאותו אימץ שנים לאחר מכן כשמו הרשמי.

כבר בגיל 19 מונה הכישרון הצעיר, שגילה גם הבנה מרשימה בעסקים, לעורך זמני, מינוי שהפך עד מהרה לקבוע ושבו החזיק עד 1972, אז ירש את מקומו של מרטין גודמן כמו"ל. ב-1942 התגייס לצבא ארה"ב בתפקיד "מחזאי", תפקיד שניתן לתשעה אנשים בלבד בהיסטוריה. במסגרת שירותו כתב ואייר רעיונות וסיפורים, שהתפתחו עם שובו לחברה לחוברות רשמיות. נושאי החוברות היו מגוונים, כשלי מתנסה בשורה של ז'אנרים מאימה, דרך מערבונים, מדע בדיוני ועד קומדיה.

הסיכום המרגש של הוליווד ריפורטר לחייו ופועלו של לי

סטן לי. GettyImages
סטן לי/GettyImages

בשלהי שנות ה-50 מאס לי בקריירת הקומיקס, והחל לחפש אחר כיוון פרנסה אחר. רגע לפני שהחליט להודיע על עזיבתו, שוכנע לי לנסות ולהמציא מחדש את הז'אנר המוכר עם סיפורים שיעסקו בגיבורים פגומים, כאלו שסובלים מקשיים כספיים ובעיות במערכות יחסים כאחד האדם. המהפך המחשבתי הזה אפשר ליוצר הצעיר לברוא גיבורים מורכבים ושונים בתכלית מהמודל הכל יכול של סופרמן. הגיבורים של לי היו חמדנים, יהירים, נתונים למצבי רוח, חרדים למצבם הכלכלי ומתקשים לתחזק מערכות יחסים. התמהיל הזה הצליח להצית את הדמיון של מבוגרים, ולהרחיב את מעגל הצרכנים של חוברות הקומיקס הרבה מעבר לבני נוער.

חבורת הגיבורים הראשונה שיצר לי, בצוותא עם המאייר ג'ק קירבי, זכתה לשם "ארבעת המופלאים". ההצלחה העצומה של החוברת הראשונה הובילה ליצירה של סדרות נוספות סביב גיבורים ונבלים מהסדרה. בהמשך דרכו יצר לי גם את סדרות החוברות של הענק הירוק, איירון מן, ת'ור, דוקטור סטריינג', ספיידמן, דרדוויל ורבים נספים. העולם המורחב שבו התרחשו עלילותיהם יצר חיבורים ושיתופי פעולה, כמו גם יריבויות בין הגיבורים לבין עצמם, במקביל למשימות שבהן נזקקו לסיוע כדי לגבור על אויב משותף.

בתחילת שנות ה-60 היה לי אמון על פיתוח, כתיבת התסריטים והעיבוד של חוברות הקומיקס לסדרות טלוויזיה. עם עלייתה של מארוול כאימפריית קומיקס מצליחה, הלך לי עצמו והפך לדמות נערצת. הופעתיו בכנסים של קומיקס הפכו למוקד תשומת הלב, והוא יצא לסדרה של הרצאות ברחבי ארה"ב שעסקו בשורה של בעיות שנוגעות לגיבוריו ולצעירים בכלל (סמים, אהבה, קבלת האחר ועוד). בשנות האלפיים, כשחוברות מארוול הפכו לסרטי קולנוע מצליחים, אימץ לי מסורת של הופעות אורח משעשעות בכל אחד ואחד מהם. בכל פעם הוא נראה בהם בתפקיד אחר.

לאחרונה אפשר היה לראות את לי בהופעת אורח שכזו ב"ונום", ואל דאגה: זו לא תהיה האחרונה. לפי דיווחים, הוא הספיק להצטלם לפני מותו גם לפרק הבא בסדרת "הנוקמים", שייצא לאקרנים במהלך השנה הבאה.

עוד באותו נושא

25 סרטי הקיץ הגדולים של המאה ה-21

לכתבה המלאה

כל הופעות האורח של סטן לי בסרטי מארוול

בשנות ה-70 הוביל לי קו מתריס נגד "קוד הקומיקס" (סדרה של חוקים שנוצרו על ידי ארגון מגזיני הקומיקס, והציבו מגבלות תוכן ליוצרים בנושאים כמו סמים, אלימות ומין). באחד מקווי העלילה של ספיידרמן, ביצירתו, התמודד פיטר פארקר עם התמכרותו למשככי כאבים של חברו הטוב. ארגון הקומיקס סירב להעניק לו את החותמת הרשמית שלו, אך לי החליט לפרסם אותו בכל זאת. ההצלחה של החוברת הובילה להגמשת החוקים, ואפשרה ליוצרים לעסוק בחופשיות רבה יותר בנושאים רבים.

בשנת 2006 יצרה מארוול סדרה של חוברות קומיקס מיוחדות, ובהן נראה לי פוגש את מיטב הגיבורים שיצר לאורך השנים. את האיורים ליוו מאמרים קצרים שנכתבו על ידי במאים ויוצרים שגדלו על החוברות של לי, וביניהם ג'וס ווידון. ב-2012 עבר לי ניתוח להחדרת קוצב לב לגופו, ומאז צמצם את השתתפותו באירועים רבי משתתפים.

לי היה נשוי לג'ואן קלייטון, שמתה בשנה שעברה, והזוג הותיר אחריו שני ילדים.

סטן לי. GettyImages
סטן לי/GettyImages

קווין פייגי, נשיא אולפני מארוול, ספד לענק המנוח בטוויטר - "לאף אחד לא היתה יותר השפעה על הקריירה שלי ועל כל מה שאנחנו עושים באולפני מארוול. סטן לי מותיר אחריו מורשת נפלאה שתישאר לעד". כריס אוונס, שגילם בשנים האחרונות את קפטן אמריקה, הוסיף - "לא יהיה עוד מישהו כמו סטן. בעשורים האחרונים, הוא סיפק לצעירים ולמבוגרים כל כך הרבה הרפתקאות, אסקפיזם, נחמה, השראה, אחווה ואושר. הוא הותיר חותם בל יימחה בכל כך הרבה אנשים". סקרלט ג'והנסון, שגילמה את האלמנה השחורה, כתבה: "אני מוקירת תודה על כך שזכיתי להיות ולו חלק קטן מן היקום של סרטן. הוא היה איש חזון אגדי ואמן אמיתי".

ריאן ריינולדס, שגילם את דדפול בשנים האחרונות, הסתפק במשפט "לעזאזל...יהי זכרך ברוך סטן. תודה על הכל". סת' רוגן כתב - "תודה על כך שגרמת לאנשים שמרגישים שונים להבין שגם הם מיוחדים". גם המתחרים של מארוול, אולפני DC, כיבדו את זכרו של לי וצייצו "הוא שינה את הדרך בה אנחנו מסתכלים על גיבורים. ההתלהבות שלו הזכירה לכולנו למה התאהבנו בסיפורים האלה מלכתחילה".

סטן לי. GettyImages
סטן לי/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully