וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבתולה בי: מה ביונסה מנסה להגיד לנו בתמונת ההיריון ששברה את הרשת?

מיטל כהן

8.3.2017 / 6:30

הצילומים והצבעים של ביונסה בתמונות ההיריון מתכתבים עם מריה הבתולה והופכים על פיהן את התפיסות הלבנות בנוגע לנשים שחורות. מיהו הצלם שאחראי ליצירות הללו, מה הן ההשפעות העומדות מאחוריהן ואיך כל זה קשור לטראמפ?

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מריה שחורה. ביונסה בתמונה שכבר הפכה לאיקונית/מערכת וואלה!, צילום מסך

בתחילת החודש שעבר פירסמה ביונסה את תמונת ההיריון ששברה את הרשת והפכה מאז לתמונה הפופולרית ביותר באינסטגרם. מאותו רגע חוקרי תולדות האמנות, כותבות שחורות ומבקרי תרבות לא מפסיקים לדון בצילום וברפרנסים התרבותיים שעומדים מאחוריו (ומאחורי הצילומים הנוספים שפורסמו בעקבותיו). יצאנו לבדוק מיהו הצלם האמריקאי ממוצא אתיופי שכבש את הרשת, אילו איקונות מקראיות מתמזגות בדמותה של ביונסה בצילום, מדוע הצילומים נחשבים לבעלי עוצמה כה חזקה בעיני נשים שחורות, ואיך כל זה קשור לנשיא טראמפ.

הצלם ששבר לכם את האינסטגרם

אייוול אריזקו (Awol Erizku) נולד באתיופיה, גדל בברונקס ומתגורר כיום בלוס-אנג'לס. הוא בוגר לימודי MFA באוניברסיטת ייל והציג במוזיאון המומה בניו-יורק. אריזקו חוקר ביצירותיו נושאים של יופי שחור ומנסה לעדכן יצירות קנוניות באמנות מערבית תוך שהוא מחליף דמויות נשיות לבנות שמוצגות בהן בנשים שחורות. אחד הצילומים המפורסמים שלו נקרא "נערה עם עגיל במבוק" שמבוסס על ציור השמן המפורסם של ורמיר. אריזקו החליף בצילום את דמותה של הנערה הלבנה המפורסמת בדמותה של נערה בעלת עור כהה שעונדת עגיל במבוק גדול. מוטיב ההחלפה שימש את אריזקו גם בסדרת תמונות שצילם ב- 2013 בהן מצולמות נשים אתיופיות שעובדות בתעשיית המין כשהן מוצבות בפוזיציה של ונוס. זוהי גם הטכניקה ששימשה אותו ביצירת התמונה המפורסמת בה ביונסה כורעת מול קיר של פרחים כשלראשה הינומה ירוקה, לבושה בסט של תחתונים תכולים וחזייה אדומה ואוחזת בבטן הריונית חשופה.

היצירה נערה עם עגיל במבוק של הצלם האמריקאי ממוצא אתיופי, אייוול אריזקו, Awol Erizku. Awol Erizku, מערכת וואלה! NEWS
אריזקו חזק בלשבור תפיסות. "נערה עם עגיל במבוק"/מערכת וואלה! NEWS, Awol Erizku

וואלה! תרבות פותחת תנ"ך (וגם את הברית החדשה)

הבחירה של ביונסה להצטלם בחזייה אדומה ומכנסונים תכולים מעוררת את הדימוי של הבתולה מריה, שלעתים קרובות מתוארת באמנות מערבית בצבעים האלו. בדרך כלל היא מוצגת באמנות מערבית כאישה לבנה, מה שמייצר קשר רעיוני בין נשיות לבנה לתכונות של קדושה וטוהר. מריה, שגם מכונה 'הבתולה המבורכת', היא אחד הסמלים הקנונים בתרבות המערב לאימהות, זו שנכנסה להיריון מרוח הקודש ונשאה את בן האלוהים. הדימוי שלה השליך בעיקר על נשים לבנות ונשאר בלתי נגיש לנשים שחורות.

קת'י אדוארדס, חוקרת של השפעות מקראיות על תרבות פופולרית מאוניברסיטת שפילד, כתבה למגזין "The Conversation" על התמונה: "כשביונסה מנכסת מחדש את דמותה של מריה, היא בעצם מציעה ביקורת נשכנית לעליונות הנשית הלבנה ואת האידאולוגיה שבונה ומנציחה אותה. בזמנים שבהם התפיסה של עליונות לבנה מהדהדת בסלוגן "אמריקה קודם" של הנשיא דונלד טראמפ, ביונסה עוקרת בו זמנית הן את ה'לבן' ממקומו המרכזי באמנות הדתית, והן את טראמפ מהמונופול שלו בכותרות העיתונים".

עוד באותו נושא

המוסר הכפול של ביונסה: נושאת את דגל העוול השחור, מלבינה את עצמה

לכתבה המלאה
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
לאורך השנים נתפסו נשים שחורות בעיני החברה הלבנה כמי שצריכות בראש ובראשונה לטפל בילדים של אחרים גם אם יש להן ילדים משל עצמן. כאשר ביונסה מצטלמת כמריה שחורה היא מפרקת את הסטריאוטיפים הללו ומראה לעולם שאישה שחורה יכולה לשאת את הדימוי של "הבתולה הברוכה"

אדוארדס מוסיפה כי בתקופת העבדות, וגם לאחריה, בעוד נשים ואימהות לבנות נתפסו כסמל לטוהר ומהוגנות, בנשים שחורות דבק סטריאוטיפ נשי מקראי מהוגן פחות. הן זוהו עם איזבל המלכה, אשת אחאב מלך ישראל. איזבל זכורה כאישה פתיינית שהדיחה את אחאב לעבודה זרה ועבירות מוסריות. במאה ה-19 דמותה של איזבל, שנתפסה כמי שנהגה להתאפר בכבדות כדי לכסות על כיעורה המוסרי, נחשבה להיפוכה של האישה הוויקטוריאנית הלבנה (החסודה והטהורה), ובהמשך זוהו נשים שחורות עם הסטריאוטיפ הנשי המושמץ שלה. כך גברים לבנים יכלו להצדיק את התקיפות המיניות שביצעו כלפי נשים שחורות, שנתפסו כאקזוטיות, פרימיטיביות ובעלות מיניות חייתית.

לאורך השנים נתפסו נשים שחורות בעיני החברה הלבנה כמי שצריכות בראש ובראשונה לטפל ולהעניק לילדים של אחרים (כמי שמשרתות במשקי בית של אחרים) גם אם יש להן ילדים משל עצמן. כאשר ביונסה מצטלמת כמריה שחורה היא בעצם מפרקת את הסטריאוטיפים הללו ומראה לעולם שאישה שחורה יכולה לשאת את הדימוי של "הבתולה הברוכה", ולהתגאות בהיותה אם עצמאית לילדים משלה. כשהיא עושה זאת בתחתונים תכולים וחזייה אדומה היא מטשטשת את הגבולות שבין המדונה הקדושה לסטריאוטיפ הנשי הפתייני של איזבל שדבק בנשים שחורות.

הבלוגרית השחורה קייט יאנג כותבת על חשיבות הבחירה של ביונסה להצטלם עם בטן חשופה. אחת הסיבות לכך היא הגזענות המופנית כלפי תמונות של נשים שחורות שחושפות את הבטן ההריונית שלהן בפומבי, כמו שקרה לדוגמנית והשחקנית האמריקאית פורשה תומאס (Porsche Thomas). "אנחנו לא רגילים לראות בטן (הריונית) שחורה, וכאשר אנחנו כן, מסיבה מסוימת לאנשים יש תגובה שלילית לזה, כאילו זה וולגרי". טענה תומאס בראיון ל-BBC. תומאס, שפרסמה מוקדם יותר השנה תמונה שלה באינסטגרם שבה היא מצולמת עם בטן הריונית חשופה, זכתה להטרדות ותגובות גזעניות ברשת מצד גולשים ששאלו: "למה הבטן שלך כל כך שחורה?" והעירו שהתמונות מגעילות.

מרסל דושאן מתהפך באסלה

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אימג' מוכר במיוחד/מערכת וואלה!, צילום מסך
Ask The Dust, עבודת אמנות משותפת של אייוול אריזקו ואמנית סידורי הפרחים שרה ליינברגר. Awol Erizku, מערכת וואלה! NEWS
פרחים במכונית. "Ask The Dust", אייוול אריזקו ואמנית סידורי הפרחים שרה ליינברגר/מערכת וואלה! NEWS, Awol Erizku

אם בתמונה הראשונה שפרסמה ביונסה באינסטגרם עוד לא היה ברור מי הצלם, בסט התמונות הנוספות שהגיעו בעקבותיה, ובעיקר בתמונה בה ביונסה ההריונית יושבת על גג מכונית פורשה חבוטה בצבע אדום כאשר פנים המכונית מלא בפרחים, לא נותר מקום לספק בנוגע לזהות הצלם. התמונה מושתתת על עבודת אמנות משותפת של אייוול אריזקו ואמנית סידורי הפרחים שרה ליינברגר, שנקראת "שאלו את האבק" ("Ask The Dust") והוצגה במסגרת התערוכה "רע עד העצם" ("Bad II the Bone"), גלריה נודדת שאותה כינה אריזקו "קליניקת ניקוי הרעלים של דושאן". אריזקו הודה כי הושפע מהאמן מרסל דושאן, שהיה ידוע ביכולת לרומם אובייקטים נפוצים לרמה של יצירת אמנות רק על ידי הצבתם בהקשר חדש. אחת מעבודותיו הידועות היא הצבת אסלה בתערוכה בפריס בשנת 1917, שנחשבת לאחת מיצירות האמנות המשפיעות ביותר על האמנות המודרנית, כיוון שהוכיחה כי כל דבר הוא יצירת אמנות ברגע שמתייחסים אליו ככזה. מה שמעלה את השאלה: האם הצבתה של ביונסה ההרה על גג פורשה אדומה היא יצירת אמנות?

בעוד מבקרי אמנות הופכים בשאלה הזו, דבר אחד ברור: שילוב הכוחות בין ביונסה לאריזקו הוליד צילום רב עוצמה ובעל חשיבות לקהילה השחורה באמריקה ולנשים בכלל. בתקופה שבה פוליטיקאים ברחבי העולם עוסקים בבדלנות ובהסתה נגד מיעוטים אתניים, ובה הזכות של נשים על גופן מועמדת בסימן שאלה, ביונסה מתיישבת מול עדשת המצלמה עם הבטן השחורה בחוץ, בתצלום שהיה גורם גם לרב כומר וקאדי בוועדה להפסקת היריון להתבלבל בין המילים של "אווה מריה" ל"פורמיישן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully