וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכירו את עיישה קרדפי, הכוכבת ההונגריה הצעירה והמסקרנת

19.5.2017 / 11:00

לעיישה קרדפי יש שם לא מאוד הונגרי, היא רק מסיימת תיכון (את השיחה שלנו ביקשה לדחות כי הייתה עסוקה בבחינות בגרות) וכובשת בחן את הבמה ההונגרית באופרטה "הרוזנת מאריצה" שמגיעה בקרוב לישראל. תפסנו אותה לשיחה ויצאנו מוקסמים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מתוך הרוזנת מאריצה. עיישה קרדפי במרכז/מערכת וואלה!, צילום מסך

במסיבת עיתונאים שקיים בחודש מרץ האחרון צוות ההפקה והשחקנים בתיאטרון האופרטה בבודפשט עם משלחת העיתונאים הישראלית, הסביר לנו הבמאי הוותיק קרו (מיקלוש גאבור קרני) איך זה שגם צעירים בהונגריה פוקדים את בית האופרטה, לא בדיוק האסוציאציה הראשונה לבילוי של בני דור ה-Y. מדובר בשילוב של עבודה קשה מצדם, אמר ורפרטואר שכולל גם מחזות זמר המביא אליהם קהל צעיר, שלבסוף נשאר גם בשביל אופרטות. בנוסף, הבימוי וההפקה מלכתחילה מנסים ככל הניתן לפנות לצעירים ולמה שהם רוצים לראות. "אבל בואו נשאל את עיישה, שהיא בת 18, בוגרת הסטודיו של תיאטרון האופרטה", אמר לבסוף והצביע על הצעירה שחורת השיער שלצדו, "איך הדור שלה מתחבר לאופרטות".

שמה של עיישה ק?רד?פ?י קופץ לעין מיד כשמתעמקים מעט בהפקה החדשה של האופרטה "הרוזנת מאריצה", שבאמצע יוני מגיעה מהונגריה לישראל, ולא רק בגלל שמה הלא-מאוד-הונגרי (אביה ממוצא פרסי שגדל בהונגריה, אמה הונגריה, היא עצמה נולדה וגדלה בבודפשט). חרף גילה הצעיר זכתה קרדפי בתפקיד ברגע האחרון, מאחר שהשחקנית שאמורה הייתה לגלם אותו נכנסה להיריון. יחד עם שותפה במחזה מאאטה קרני מיקלוש (בנו של הבמאי ובן זוגה של ההריונית הנפקדת, אנה-מארי דאנץ') היא גונבת את ההצגה עם חוש קומי מדויק וחן בוהק.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
למעלה מ-120 סולנים, רקדנים, זמרי מקהלה ותזמורת. מתוך "הרוזנת מאריצה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הרוזנת מאריצה" של המלחין ההונגרי-יהודי הידוע אמרין קלמן, היא אחת האופרטות האהובות ביותר ברפרטואר של תיאטרון האופרטה הממלכתי בבודפשט. היא הועלתה לראשונה בבכורה בווינה ב-1924, וייחודה היה בכך שעלילתה אינה מתרחשת רק בחצרות האצולה, אלא בקרב המון העם בטרנסילבניה. היא נשענת על פולקלור טרנסילבני ומשולבים בה מחולות הונגריים, רומניים, אוסטריים ואף אפריקאים. במרכז העלילה עומד סיפור אהבה בין הרוזנת מאריצה האלמנה, לבין מנהל האחוזה החדש שלה שהוא למעשה רוזן בתחפושת בשם טסילו, המסתיר את השתייכותו למעמד האצולה. לכך נוספת הסתבכות נוספת - כדי להיפטר ממחזריה הרבים ממציאה הרוזנת מאריצה ארוס בדוי, אך איכשהו מתברר כי אדם בשם הזה קיים, והוא אף מגיע למקום, מתאהב בה ואף מבקש את ידה.

בהפקה הנוכחית משתתפים למעלה מ-120 סולנים, רקדנים, זמרי מקהלה ותזמורת. כולם מחדדים היטב את ההבדלים בינה לבין האופרה הור?תה: האופרטה עולצת, מצחיקה ושמחה בהרבה. את ליסה, אחותו של טסילו ב"מאריצה", מגלמת קרדפי. באחת הביקורות בהונגריה על העיבוד החדש כתבה המבקרת כי "תיאטרון האופרטה של בודפשט מצא סוף-סוף את השחקנית האידאלית לתפקידה של ליסה. קרדפי בת ה-17 מפיחה רוח שובבה וקסם חינני לתפקיד הנערה העליזה. בהופעתה היא עוד חסרה את 'המניירות של האופרטה', דבר המאפיין רבים מעמיתיה המבוגרים יותר". במסיבת העיתונאים בבודפשט הסבירה לנו קרדפי שגם היא העדיפה בעבר מחזות זמר, אבל רצה הגורל והיא נתקלה באופרטות והתאהבה.

עוד באותו נושא

ברק בבקבוק: "העטלף" ושטראוס מזקקים את קסמיה של וינה

לכתבה המלאה

בשיחה השבוע עם וואלה! תרבות (שנאלצה להידחות כי "למרבה הצער השבוע אני עושה את בחינות הבגרות שלי בתיכון") סיפרה קרדפי: "הערצתי תיאטרון מחזמרי מאז שהייתי ילדה, הלכתי הרבה לתיאטרון עם המשפחה שלי. 'רומיאו ויוליה' היה המופע הראשון שראיתי בתיאטרון האופרטה בבודפשט. הייתי אז בת 8, ואחרי ההצגה החלטתי שזה מה שאני רוצה לעסוק בו, ובאמת בגיל 9 התחלתי לשיר ולשחק בבית ספר למוזיקה. כשהייתי בת 16 השתתפתי בתחרות מוזיקה ארצית, ושם בחבר השופטים ישב אחד הבמאי של תיאטרון האופרטה. הוא הזמין אותי לאודישנים בפסטי ברודוויי סטודיו, בית הספר למשחק של תיאטרון האופרטה. זה היה דבר ענק, כי בדרך כלל אפשר להירשם לשם רק מגיל 18".

וואו.

"כן! אז יצא לי להכיר אופרטה כשהייתי בת 15. כל שנה ביליתי חלק מהקיץ שלי בקורס מחזות זמר ואופרטה. פלר קרולי, שמגלם את קלמן שופאן ב"ברון הצוענים", היה מורה במכינה, אז הוא זה שממש גרם לי לאהוב אופרטות. התחלתי להאזין לאופרטות בנוסף למחזות זמר, והראשונה שראיתי בתיאטרון האופרטה הייתה 'הרוזנת מאריצה'. בסתיו האחרון אני והשותף שלי זכינו בתחרות האופרטה הארצית העשירית ע"ש פרנץ להאר. אחרי זה קיבלתי את ההזדמנות הענקית לגלם את ליסה ב'רוזנת מאריצה' ואת שטאצי בסדרת המופעים של "Csárdás 100", וכבר הייתי במסגרת הסיבוב העולמי בסין, רומניה וסלובקיה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לומדת מתמטיקה בין החזרות. עיישה קרדפי/מערכת וואלה!, צילום מסך

איך משלבים בין כל זה לבין לימודים ובחינות?

"אני ממש בת מזל, התיכון שלמדתי בו היה מאוד סבלני ותמך בי עם כל בהופעות בתיאטרון בנוסף ללימודים שלי. זה סיפור די מצחיק, שבוע החזרות הכלליות למופע החדש שלנו היה גם השבוע שלפני בחינות המגמה שלי, אז אחד הבחורים מהמקהלה עשה לי שיעורי מתמטיקה בין שתי החזרות כל יום. בתיאטרון הכל אפשרי, אפילו ללמוד מתמטיקה! השנה סיימתי תיכון והחל מספטמבר אמשיך ואלמד בקונסרבטוריון למוזיקה ע"ש בלה בארטוק".

איך שאר הקאסט מתייחס אלייך, בהיותך הצעירה ביותר?

"העמיתים שלי בתיאטרון פנו אלי בכזאת דאגה וחיבה מהרגע הראשון. כולם ממש עזרו לי בחזרות. אני קצת הילדה של כולם שם".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כוכבי האופרטה, מוניקה פישל ואטילה דולהאי, "הרוזנת מאריצה"/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully