וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשליסה סימפסון פגשה את ג'ון לנון: המחוות הגדולות לעטיפת "סרג'נט פפר"

לאור מעמדו האייקוני של עטיפת האלבום "סרג'נט פפר", לאורך השנים נוצרו גרסאות רבות, מחווה לקולאז' המפורסם: מעריצים ברחבי הרשת, סדרות ילדים ויוצרים מפורסמים, כולם רצו לקחת חלק במועדון הלבבות הבודדים של הביטלס. ריכזנו עבורכם את המיטב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סרג'נט פפר", עטיפת האלבום המקורי של הביטלס/מערכת וואלה!, צילום מסך

נדמה כי לפני שמתפנים לדבר על המוזיקה של "סרג'נט פפר", מן הראוי להתעכב על עטיפת האלבום, שזכתה מאז למאות פארודיות, מ"הסימפסונס" ועד "בובספוג", ועזרה למנף את האלבום למעמד העילאי אותו הוא נושא עד היום. 57 דמויות קרטון ועוד תשע בובות שעווה (כולל חברי הביטלס הצעירים) הופיעו בצילום המפורסם של מייקל קופר. בין היתר היו שם מוזיקאים כמו בוב דילן, שחקנים כמו מרלון ברנדו, סמלי מין כמו מרילין מונרו, דמויות פוליטיות כמו קרל מרקס, סופרי ילדים כמו לואיס קרול, מחזאים כמו אוסקר ווילד, קומיקאים כמו לורל והארדי, סופרים כמו ג'יימס גויס, ספורטאים כמו סוני ליסטון ומדענים כמו אלברט איינשטיין (למרות שג'ון מסתיר אותו ורואים לו רק את השיער).

את העטיפה עיצב סר פיטר בלייק, שקיבל הנחיות מפורשות בכתב יד מפול מקרטני, שהגה את כל הרעיון הקונספטואלי של סרג'נט פפר. ג'ורג' הריסון ביקש לצרף ארבעה גורואים הינדיים, בקשתו התקבלה ללא בעיות מיוחדות. ג'ון לנון ביקש לצרף את גנדי (ההודי, לא את זה מהטרנספר), ישו והיטלר. חברת התקליטים הסבירה שאין סיכוי לשים את ישו על הכריכה אחרי "פליטת הפה" של ג'ון על כך שהם יותר גדולים מישו. לפני פחות משנה הקו קלוקס קלן שרף תקליטים של הביטלס במדורות ענק ברחבי ארה"ב, ומפיקי הלהקה הבינו שאין צורך לתת להם חומר בערה חדש. הם גם הסבירו שאם גנדי יהיה על הכריכה - אז אי אפשר יהיה להציג את האלבום בחנויות התקליטים בהודו, שם הלהקה הייתה פופולרית למדי. עם היטלר לעומת זאת, לאף אחד לא הייתה בעיה משום מה. דמות הקרטון של היטלר הוצבה על הסט של הצילום, כאשר ממש רגע לפני תחילת הצילומים הסביר גורם אלמוני לסר בלייק את הבעייתיות שבעניין. לא ידוע מי היה אותו גורם, אבל מן הראוי לתת לו עץ בשדרת חסידי אומות עולם ביד ושם, או לפחות איזה אחוז מתמלוגי האלבום.

לכבוד חגיגות 50 השנים לאלבום, קבלו כמה מהמחוות המשמעותיות של העטיפה האיקונית.

seperator

פרנק זאפה

פרנק זאפה שמע את האלבום החדש של הביטלס בדיוק כשסיים להקליט את האלבום השלישי של "אימהות ההמצאה", והחליט שהוא רוצה לשים על כריכת התקליט תמונה שתשמש כנגטיב המוחלט לסרג'נט פפר. הוא שכר צוות צילום וניצבים (ביניהם ג'ימי הנדריקס) בשכר של 4,000 דולר כדי לצלם את הגרסה ההפוכה של "פפר". לבסוף התקשר לפול מקרטני כדי לקבל את אישורו להשתמש בפארודיה של סרג'נט פפר על השער ופול אמר לו שזה "משהו שהמנהלים שלנו צריכים לדבר עליו". זאפה ענה לו: "האמנים צריכים להגיד למנהלים מה לעשות". לבסוף הוויכוח על תמונת השער של האלבום דחתה את הוצאת האלבום של זאפה בכמעט חצי שנה, והוא יצא עם תמונת שער אחרת כאשר הפארודיה על סרג'נט פפר מופיעה בצד הפנימי של התקליט (עשרות שנים אחרי, בגרסה הדיגיטלית, התמונה המקורית הופיעה על שער הדיסק).

עוד באותו נושא

פעם בחיים: סיפורו המופלא של "סרג'נט פפר" - אלבום המופת של הביטלס

לכתבה המלאה
מחווה לסרג'נט פפר. pinterest.com, צילום מסך
"אימהות ההמצאה", עטיפת האלבום של פרנק זאפה/צילום מסך, pinterest.com

"מלחמת הכוכבים"

כשהביטלס פגשו את הנסיכה ליאה: צמד המוזיקאים העונים לשם Palette-Swap Ninja, החליטו כדבריהם לא לשאיר אף פרה קדושה. הם לקחו את להיטי האלבום סרג'נט פפר, ויצרו לו עיבודים חדשים ברוח מלחמת הכוכבים. הלחנים אותם לחנים, והמילים מספרות על סצנות מהסרט. מובן שיש גם אתר, שם הם מסבירים בהרחבה על הרעיונות שלהם ואף מעניקים הזדמנות לשמוע את המוזיקה שיצרו. לבעלי ראש פתוח בלבד.

מחווה לסרג'נט פפר. consequenceofsound.net, צילום מסך
"מלחמת הכוכבים"/צילום מסך, consequenceofsound.net

במותם

דיוויד בואי, פרינס, אלן ריקמן, מוחמד עלי, ג'ורג' מייקל, לאונרד כהן ואפילו הנשיא התשיעי של מדינת ישראל, שמעון פרס, לצד רשימה ארוכה של ידוענים מצאו את מותם בשנת 2016. כל אלה יחד עם היפרדותה של בריטניה מהאיחוד האירופי, ה"ברקזיט", מצאו עצמם יחד במחווה לביטלס שיצר האמן הבריטי כריס ברקר.

מחווה לסרג'נט פפר. consequenceofsound.net, צילום מסך
הלכו לעולמם ב-2016/צילום מסך, consequenceofsound.net

ווס אנדרסון

כל אנשי הבמאי: מחווה לבמאי הקולנוע האמריקאי ווס אנדרסון. בתמונת המחווה כל השחקנים מסרטיו קובצו, בהם בן סטילר, האחים לוק ואואן ווילסון, ביל מארי ועוד רבים. במרכז כוכבי משפחת טננבאום, סרטו משנת 2001.

מחווה לסרג'נט פפר. pinterest.com, צילום מסך
ווס אנדרסון. כל דמויותיו/צילום מסך, pinterest.com

קלינט איסטווד פינת הפאנק הניו-יורקי: ב-2003 הוציא סוני וינסנט, מחלוצי הפאנק הניו-יורקי של שנות ה-70, אלבום חדש תחת השם "הטוב, הרע והמכוער". לא רק שם האלבום הוקדש למערבון הקלאסי, גם העטיפה: מחווה ללהיט הקולנועי הישן, בסגנון "סרג'נט פפר". אגב, המערבון האהוב חגג לאחרונה גם הוא יום הולדת עגול, והוא מבוגר רק בכמה חודשים מאלבומם של הביטלס.

מחווה לסרג'נט פפר. ultimateclassicrock.com, צילום מסך
"הטוב הרע והמכוער", סוני וינסנט/צילום מסך, ultimateclassicrock.com

ההיסטריה של הפופ

בראשית שנות ה-90 הוציאה חברת הד ארצי אגד שירי פופ מכל הזמנים. אלבום אוסף משולש שמסכם ארבע עשורים של מוזיקה פופולרית, "ההיסטריה של הפופ". לעיצוב העטיפה הוזמן יוסי למל, מעצב כרזות שקנה לו שם בינלאומי. הוא אסף על גבי העטיפה את כל האומנים המושמעים באלבום לצדם של דמויות מעולמות אחרים: בן גוריון, הרצל ואלברט איינשטיין. מי שישים ידו על הדיסק יוכל להנות מפול אנקה, דיאנה רוס, רוד סטיוארט ועוד רבים וטובים. את מרכז הבמה בעטיפה תופס איך לא, אלביס, ששיריו כמובן נוכחים גם ברשימה.

מחווה לסרג'נט פפר. יוסי למל, צילום מסך
ההיסטריה של הפופ/צילום מסך, יוסי למל

הסימפסונס

הלהיטים של מארג': בסוף שנות ה-90, רגע לפני שהדיסקים נעלמים מהעולם, משאירים אחריהם שובל ארוך של עיגולי מתכת בוהקים, הוציאו הסימפסונס את "האלבום הצהוב". השני שיוצא לסדרה המצוירת, המורכב כולו משירים מקוריים. כל חברי העיירה התאספו לצילום עטיפת האלבום, בכללם כמובן גם המשפחה הצהובה המפורסמת בעולם, בשורה ראשונה. אבל לא רק העטיפה מאזכרת את הביטלס, גם שם האלבום מסתיר מחווה קטנה, על שם "האלבום הלבן" כמובן.

מחווה לסרג'נט פפר. simpsons.wikia.com, צילום מסך
"האלבום הצהוב"/צילום מסך, simpsons.wikia.com

בובספוג מכנס מרובע

מאנימציה קלאסית אחת לאחרת, במקרה הזה לא רשמי: "מכל הדברים שאי פעם ציירתי, על זה כנראה עבדתי הכי קשה!", כתבה Derpina באתר מעריצים של "בובספוג". "זה לקח לי חודש מההתחלה ועד הסוף, ואני מאוד מרוצה מהתוצאה". בצדק. "רציתי לאסוף כמה שיותר דמויות", הוסיפה, "ולמרות שהייתה לי רשימה של כמעט 60 לא הצלחתי להכניס את כולם... רציתי לכלול קצת מכל דבר, מהקאסט הראשי ועד לדמויות הרקע".

מחווה לסרג'נט פפר. .pinterest.com, צילום מסך
מחווה לסרג'נט פפר/צילום מסך, .pinterest.com

ממנו הכל התחיל

בשנת 2012, לכבוד יום הולדתו ה-80 של פיטר בלייק, יוצר העטיפה המקורית, ניתנה לו הזדמנות לבחור את הרשימה שלו, זו שתוצג בעטיפת דמה שעוצבה במיוחד לכבודו. בלייק בחר אמנים שהוא מעריץ לצד חברים קרובים מקשת האמנויות, וכולם הוצבו סביבו: איימי וויינהאוס, ג'יי קיי רולינג, מונטי פייטון ועוד. "היתה לי רשימה ארוכה מאוד של אנשים שרציתי להכניס אותם, אבל לא יכולתי להתאים את כולם", אמר בריאיונות עמו. "אני חושב שזה מראה עד כמה חזקות התרבות הבריטית ומורשתה בששת העשורים האחרונים".

מחווה לסרג'נט פפר. dailymail.co.uk, צילום מסך
מחווה ליוצר העטיפה המקורית/צילום מסך, dailymail.co.uk

הגרועים ביותר

הדו-חודשון האמריקאי "מד", הידוע בסגנונו החריף והפארודי, הוציא באוגוסט 2002 גיליון ובו רשימה של 50 הדברים הגרועים ביותר במוזיקה. עטיפת הגיליון קיבצה מוזיקאים מסגנונות וזמנים שונים בהם אלטון ג'ון, בריטני ספירס ואפילו מדונה המסתתרת בתחתית התמונה.

מחווה לסרג'נט פפר. ultimateclassicrock.com, צילום מסך
50 הגרועים ביותר/צילום מסך, ultimateclassicrock.com

יאדה יאדה יאדה

ג'רי, ג'ורג', איליין וקריימר במרכז הבמה ומסביבם כל דמויות המשנה של הקומדיה האהובה "סיינפלד", במחווה לביטלס שיצר הרדיטור 555--FILK. חדי אבחנה ישימו לב לרשימת הממתקים שמפוזרת בתחתית התמונה, שכיכבו גם הם בסדרה ולקחו חלק לא מבוטל בקידום העלילה. אגב, המהדרין ימצאו ברשת גירסה מאויירת של התמונה, מודפסת על טישרט למכירה. במהדורה מוגבלת כמובן.

מחווה לסרג'נט פפר עם סיינפלד. himgur.com, צילום מסך
סיינפלד/צילום מסך, himgur.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully