וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"להיות אבא": טל פרידמן הוא האיש המושלם לדבר על אבהות

20.6.2017 / 0:00

הקומיקאי חוזר למסך כדי לדבר איתנו על אבהות וגבריות מודרניות, שני מושגים עצומים שהאופן שבו כל אבא מפרש אותן מעצב את יחסיו עם ילדיו, בת זוגו, הוריו וחבריו. והקלילות הפרידמנית היא הכפפה המגוננת שבעזרתה אפשר להכניס יד לכוורת הדבורים הזאת ולרדות דבש של תובנות

באדיבות: ערוץ 10

במשך השנים טל פרידמן סיפק לציבור הישראלי שפע של דמויות קומיות בלתי נשכחות. הדמויות שגילם קיימות במציאות, רק שפרידמן הפך אותן לאקסצנטריות כשהכניס להן קצת ממנו. ייתכן שהדמות האקסצנטרית הכי חשובה שהעניק לציבור הישראלי לא באה מהבמות או מ"ארץ נהדרת", אלא מחייו האישיים.

פרידמן יוצא לחקור ולהבין מה מסתתר מאחורי המילה הראשונה של רובנו - "אבא". הקומיקאי, שדרכו לאבהות הייתה רצופה מכשולים ובחירות לא צפויות, מנסה להבין מהי אהבת אב בסדרה בת חמישה פרקים בשם "להיות אבא", שבמסגרתה הוא פוגש כל פעם אבות המתמודדים עם אתגר הקשור להורות שלהם וחושף את הרגעים הכי טעונים ורגישים שלהם - ושלו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא "שערוריה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

כשטל פרידמן מתחיל לדבר על נושא רציני, התחושה המיידית היא שמדובר בעוד פרק משובח של הסדרה הפארודית המצוינת והנשכחת "שערוריה". פרידמן גילם בה מגיש טלוויזיה חמור סבר של תכנית תחקירים, המסיים כל מילה שנייה במלרע וחושף באופן גרוטסקי את מערומיה של הגשת החדשות המוכרת לנו ערב ערב מהערוצים השונים – תיאטרון טלוויזיוני של מחוות גוף דרמטיות, פאוזות מתוזמנות וגבה מורמת בעיתוי הנכון כדי להדגיש דבר מה.

ופתאום הוא מפציע בפריים טיים כדי לדבר איתנו על נושא משמעותי, וזה שונה לגמרי. במקרה הזה מדובר באבהות. ליתר דיוק - אבהות מודרנית. מושג מורכב, משתנה, תלוי תרבות, מעמד חברתי וכזה שמעוגן במושג גדול אחר: גבריות. אלה הן שתי מילים עצומות שהאופן שבו כל אבא מפרש אותן מעצב את יחסיו עם ילדיו, בת זוגו, הוריו וחבריו. מהר מאוד הקומיקאי שבו הופך את המסע הזה למעניין יותר, כי הקלילות הפרידמנית היא הכפפה המגוננת שבעזרתה אפשר להכניס יד לכוורת הדבורים הזאת ולרדות קצת דבש של תובנות.

להיות אבא עם טל פרידמן - פרק בכורה 19.06.17. חדשות 10
פתוח, גלוי, ממוקד/חדשות 10

הבחירה לפתוח את המסע בפרק שבו פרידמן מכניס אותנו לעולמו כאב לילדה עם צרכים מיוחדים היא אמיצה, משום שמדובר בהורות מורכבת יותר שמרבית האוכלוסייה לא חווה. פן משמעותי בחייו שהציבור אינו מודע לו: פרידמן ואשתו איריס הם הורים לתמר בת ה-18, שאותה אימצו כשהייתה בת כמה שבועות, ובגיל 6 אובחנו אצלה אוטיזם ופיגור. כצעד ראשון שואל פרידמן את השאלה: איך אבות לילדים עם צרכים מיוחדים מתמודדים עם המצב הזה? פרידמן ניגש לאתגר באופן המצופה ממנו - פתוח, גלוי, ממוקד ועם אתנחתות קומיות שמעניקות פרספקטיבה נוספת לחייו המורכבים.

וזוהי נקודת החוזק של "להיות אבא". היא לא מציגה תזות אקדמיות על אבהות בעידן מהפכת המידע או נשענת על תיאוריות סוציולוגיות עדכניות, אלא יוצאת מנקודת הנחה מוצדקת שהצופים יודעים שהם חיים בעידן שבו הילדים וצרכיהם הפכו לציר שסביבו מתנהלים חיי המשפחה, כך שאין טעם להסביר את ה"למה" אלא את ה"איך". כיצד גברים מתמודדים עם המצב הזה ומהי ההשפעה על חייהם כאבות.

להיות אבא עם טל פרידמן - פרק בכורה 19.06.17. חדשות 10
המתח בין גבריות ישנה לאבהות מודרנית/חדשות 10

פרידמן פוגש את רועי ספראי מקיבוץ הסוללים שבגליל, אב לבן 26 עם שיתוק מוחין. רועי נראה לכאורה כמו הגבר הישן - בריא גוף, קול עבה, זקן, עיניים חודרות. הוא נראה מהגברים האלה שמתקנים את הטרקטור, עולים עליו עם ג'ריקן 10 ויוצאים לעבוד בשדה. הבן עצמו העיד בנסיעה משותפת עם פרידמן כי אביו קשוח איתו. "אני עושה את הדברים איתו כשצריך… תבין שאני אפילו על קטע של בנות לא אני דיברתי איתו", מספר האב לפרידמן, ששואל מה למעשה עוצר אותו מלהעמיק את היחסים עם בנו. "ככל שהוא התבגר והחריגות בלטה יותר, היה לי נורא קשה עם זה. קטע של בושה, קטע של מה יגידו, אני משדר ביטחון ועצמאות… ופתאום יש לי בן כזה". זהו רגע שמציג היטב את המתח הקיים בין גבריות לאבהות.

ואז פרידמן שואל שאלה ספונטנית ומדויקת להפליא, אשר מנסה למצוא את הגדרת האבהות אותה הוא מחפש בסדרה. "אין לי ספק שאתה אוהב אותו, אבל אתה מתייחס לחריגות של הבן שלך כאיזה מכשול להתקרב אליו?". ספראי עונה תשובה שהיא אולי האבחנה המדויקת בין גבריות ישנה לאבהות מודרנית: "החריגות של הבן שלי היא לא המכשול, המכשול הוא אצלי". אם חיפשתם את ההבדל בין אבא מאמצע המאה ה-20 לאבא מתחילת המאה ה-21, רועי ספראי ניסח לכם אותו.

עוד באותו נושא

על החיים ועל המוות: "ארץ נהדרת" סגרה עונה מצוינת בקול רפה

לכתבה המלאה
להיות אבא עם טל פרידמן - פרק בכורה 19.06.17. חדשות 10
האיש המושלם לצאת איתו למסע הזה. טל פרידמן ומשפחתו/חדשות 10

פרידמן, קומיקאי בעל אישיות כובשת, הוא האיש המושלם לצאת איתו למסע הזה. במהלך הסדרה הוא צפוי לבחון סוגיות בחייו שהן למעשה סוגיות בחייהם של כל האבות במגזר המודרני הזה של הורות בג'ינס ונעלי התעמלות. על סמך הפרק הראשון, הוא מעניק לכל זה ממד אנושי, אישי, מפתיע, שאצל אחרים היה קשה למצוא.

על אף שיש חלקים באוכלוסייה שהמושג בעל משמעות אחרת אצלם, "להיות אבא" בעצם היותה ממחישה את האבהות החדשה - גבריות שמתחברת לרגשות, נשית לכאורה, גבריות שמכילה, ש"מדברת על זה". להשפעות הטכנולוגיות, המצב הכלכלי, המצב הביטחוני, סוגיות של חינוך ופוליטיקלי קורקט לא היה ביטוי כלשהו. הם חשובים, כי אותה אבהות ואותן שאלות שעליהן מנסה פרידמן לענות קשורות לרבדים נוספים בחברה, רבדים עמוקים שמשפיעים ומושפעים מאותה אבהות ומעצבים את הגדרתה כל העת. אולי כל אלה יגיעו בהמשך.


"להיות אבא" משודרת בערוץ 10 בימי שני ב-21:00.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully