וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קוסאשווילי אמר לי: החבר איתך בגלל השכל או בגלל הציצי הגדול?'"

11.7.2017 / 15:38

תחקיר וואלה! תרבות: סטודנטיות לקולנוע שלמדו אצל הבמאי דובר קוסאשווילי במכללת ספיר טוענות כי השתמש בשפה בוטה וסקסיסטית. חלקן הפסיקו להגיע לשיעורים: "הלוואי והיו מעיפים אותו". כמרצה באוניברסיטת ת"א, הוא ממשיך בסורו. "הטרמינולוגיה תמיד מינית"

דובר קוסאשווילי. עומר מירון
שפה בוטה. קוסאשווילי/עומר מירון

במאי הקולנוע דובר קוסאשווילי, אשר סרטו החדש ומעורר המחלוקת "זוג יונים" יצא בסוף השבוע האחרון, ממשיך לעורר סערות: לידי וואלה! תרבות הגיעו עדויות על התנהלות מקצועית בעייתית של קוסאשווילי, בהן של סטודנטיות לקולנוע במכללת ספיר שמאשימת אותו בשימוש בשפה בוטה במיוחד אשר גובלת בהטרדה מינית.

"למדנו אצלו לפני שנתיים קורס לימוד שחקנים", סיפרה לוואלה! תרבות סטודנטית לשעבר במכללת ספיר. "דובר השתמש בשפה בוטה וירד לחיים הפרטיים של התלמידות. הוא שאל אותי אם יש לי חבר, ואם החבר שלי איתי בגלל האינטליגנציה שלי או בגלל הציצי הגדול שלי".

לדברי הסטודנטית, במהלך הקורס קוסאשווילי לימד אותם בעזרת תסריט על בחורה שעוברת התערבות רפואית כלשהי ובתום ההליך חוזרת לביתה, מעולפת, ובן הזוג שלה מנצל את זה ומקיים איתה יחסי מין. הבחורה מגלה את זה רק למחרת בבוקר. "אחת התלמידות אמרה שמדובר באונס, ומכאן החל להתקיים דיון במשך כמה שיעורים. הוא אמר שנמאס לו מהפמיניזם, ושלדעתו 'חבר יכול לשכב עם החברה שלו מתי שהוא רוצה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"ההנהלה גיבתה". מכללת ספיר/מערכת וואלה!, צילום מסך
"הוא יכול היה ללמד המון דברים ענייניים. זה היה עטוף בסקס ומיניות וגברים מול נשים, אתה אומר לעצמך 'מה זה קשור?' תלמד אותי איך לעבוד עם שחקן ואיך להבין את הסאבטקסט"

לאחר כמה תקריות והערות אישיות, הסטודנטיות החליטו שהן לא מוכנות ללמוד איתו יותר. "הבנים חשבו שזה משעשע ומעורר פרובוקציה. דיברנו עם ראש החוג, שלומי אלקבץ, והייתה אווירה שלא מגבים אותנו. זה היה מאוד מתסכל, כי זו מכללה שמלמדת המון על אקטיביזם ופמיניזם, אבל אהבו את דובר קוסאשווילי שם יותר מדי כדי להוקיע את זה. אנחנו בתגובה הפסקנו להגיע לשיעורים שלו. אחר כך שמענו שהוא הפסיק ללמד, ועדיין ההנהלה לא נתנה את התחושה שהם איתנו. הייתה אווירה שהוא במאי וזה הקטע שלו ושהוא לא מתכוון למה שהוא אומר".

סטודנטית נוספת מ"ספיר" מתארת סיטואציה דומה, שבה חילק קוסאשווילי את אותה הסצנה לסטודנטים, והתפתח דיון סביבה שלא עסק בבימוי או הדרכת שחקנים. "דובר אמר על הטקסט שזה לגיטימי, שהגבר יכול לעשות מה שהוא רוצה איתה. לנשים ולגברים בכיתה לא היה נעים לקרוא את הטקסט. זה הפך להיות דיון על אונס במקום שיעור בבימוי והסיטואציה הייתה לא בסדר. לנשים בכיתה הייתה הרגשה נוראית".

הסטודנטים הנסערים פנו לאלקבץ בכדי לקבל מענה, אולם לא מצאו תמיכה: "הוא אמר שזה האדם וזו האג'נדה שלו ושננסה ללמוד מה אפשר ללמוד ממנו". עוד סיפרה שלא היה שיעור שהמקרה לא עלה: "וזה חבל, הוא יכול היה ללמד המון דברים ענייניים. זה היה עטוף בסקס ומיניות וגברים מול נשים, אתה אומר לעצמך 'מה זה קשור?' תלמד אותי איך לעבוד עם שחקן ואיך להבין את הסאבטקסט. התלהבנו כשאמרו שמביאים אותו, ואז אתה מגלה משהו קצת אחר ומתבאס. עוד בן אדם שאומר כוס וזין כל שנייה".

עוד באותו נושא

יונה ונעל: "זוג יונים" של דובר קוסאשווילי מחזיר את הקולנוע הישראלי שנים אחורה

לכתבה המלאה
זוג יונים. אסף סודרי,
מתוך הסרט החדש של קוסאשווילי, "זוג יונים"/אסף סודרי
"נשים יכולות להיפגע ממנו, הוא אוהב לעורר פרובוקציה. הרבה פעמים הטרמינולוגיה הייתה מינית, למשל להפוך את העבודה של הבמאי כמטאפורה של זיון"

סטודנטית נוספת סיפרה לוואלה! תרבות שגם היא הפסיקה לבוא לשיעורים בעקבות ההתבטאויות הבוטות של קוסאשווילי: "הוא דיבר למשל על הסרט 'גט' של רונית ושלומי אלקבץ, הוא הסביר שהתמה של הסרט זה 'אישה א-מינית שרוצה גבר שיסגור את הריצ'רץ' של הכוס שלה', אלו היו המילים שלו. אחר כך כשדיברנו על האם זה נחשב אונס לשכב עם החברה שלך בניגוד לרצונה, הוא פנה לאחד התלמידים ושאל אותו 'אם אתה קם בבוקר והזין שלך בפה של חברה שלך, זה נחשב אונס'?".

לדבריה, הם פנו להנהלה אולם שם הורו להן להפסיק להגיע לשיעורים שלו במידה והן לא מעוניינות להגיע מבלי שהציון שלהן ייפגע. עוד היא מספרת שאלקבץ בעצמו נכנס באחד השיעורים והציע לכיתה שקוסאשווילי יהיה החונך בסרטי הגמר. "הלוואי שהיו מעיפים אותו, אבל התחושה הייתה שהם מגנים עליו והוא המשיך עד סוף הסמסטר".

דברים דומים נשמעו גם מסטודנטית שלמדה אצלו השנה באוניברסיטת תל אביב. לדבריה, קוסאשווילי הוא אדם וולגרי וגס אבל לא מזיק: "אני יודעת שהיו סטודנטיות שעזבו את השיעור שלו. נשים יכולות להיפגע ממנו, הוא אוהב לעורר פרובוקציה. הרבה פעמים הטרמינולוגיה הייתה מינית, למשל להפוך את העבודה של הבמאי כמטאפורה של זיון. למשל: הצופים צריכים לגמור. לכל דבר היה אופי מיני".

התלונות הללו מגיעות על רקע טור שכתבה היום באתר "אונלייף" (שלישי) השחקנית בקי גריפין (ששיחקה בסרט "מתנה משמים" של קוסאשווילי) ובו היא מתארת כיצד, בזמן שלמדה אצל הבמאי לפני מספר שנים באוניברסיטת תל אביב, הוא התבטא באופן גס והושעה מעבודתו: "בשיעור האחרון של השנה, הוא קרא תסריט שלי על אישה צעירה שבן זוגה נפל במלחמת העולם השנייה", כתבה. "כל הערותיו הסתכמו בלהוסיף סצנות סקס. כשלא קיבלתי את הצעותיו, הוא החל לחדור לחיי הפרטיים עם שאלות שלא ראויות לסיטואציה, לתסריט ולמעמד". בעקבות תלונותיה קוסאשווילי הושעה מעבודתו לשנה, אולם חזר וכעת הוא מלמד באוניברסיטה באופן קבוע.

ליאור אלפנט, יו"ר פורום הקולנועניות ויוצרות הטלוויזיה בישראל, אמרה כי "חלק מהחסמים הכי גדולים לנשים בתעשייה הם הטרדות מיניות. לא סתם מספר הנשים הלומדות במחלקות לקולנוע בבתי הספר השונים כמעט שווה לזה של הגברים ואחר כך הוא צונח משמעותית. פורום הקולנועניות יחד עם האיגודים המקצועיים עבדו על אמנה נגד הטרדות מיניות, והיא תופסת גם ללימודי קולנוע. חשוב לציין שאנחנו כאן בשביל נשים שחוו הטרדה כזו או אחרת במהלך לימודי הקולנוע שלהן".

תגובות:

מהמכללה האקדמית ספיר נמסר: "דובר קוסאשווילי לימד בספיר כמרצה מן החוץ למשך חודשיים וחצי בשנת 2014, וזאת כממלא מקום למרצה קבוע שניאלץ להיעדר מסיבות אישיות. במסגרת זו התקבלה תלונה בלתי פורמאלית על התנהגותו במהלך הקורס. ראש המחלקה קיים שיחת הבהרה עם המרצה ובמקביל המליץ לסטודנטית להגיש תלונה רשמית, אך תלונה רשמית כזאת לא הוגשה והמרצה סיים את עבודתו כמתוכנן".

מאוניברסיטת תל אביב נמסר: "האוניברסיטה מקפידה לבדוק כל תלונה המוגשת בנושא הטרדה מינית. במקרה של דובר קוסאושווילי, לא הוגשה בעבר תלונה כלשהי לנציבה למניעת הטרדות מיניות. עם פניית וואלה! תרבות, האוניברסיטה תבדוק את המידע המוצג בכתבה בהתאם לחוק".

דובר קוסאשווילי סירב להגיב.

שלומי אלקבץ סירב להגיב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא התערב? אלקבץ/מערכת וואלה!, צילום מסך
הטריילר לסרט "חתונה מאוחרת".
סצנה מתוך 'חתונה מאוחרת', סרטו של קוסאשווילי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully