וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"החיפוש של מירי רגב אחרי שד שמאלן יצא ללא כלום"

30.7.2017 / 15:00

תגובות סוערות בתעשיית הקולנוע לחשיפת וואלה! תרבות אודות המתרחש מאחורי הקלעים בדיוני קרן הקולנוע הישראלי. "כל עניין ההטיה הפוליטית הופרך", מסרו קולנוענים. משרד התרבות: "הטענות מחייבות למידה והפקת לקחים"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה
מצד אחד, שיקולים עניינים ולא פוליטיים. מצד אחר, לקטורה ארסית, חוסר כבוד לוותיקים והרבה סימני שאלה/מערכת וואלה, צילום מסך

תגובות סוערות בתעשיית הקולנוע לחשיפת וואלה! תרבות אודות המתרחש מאחורי הקלעים בדיוני קרן הקולנוע הישראלי. ראשי ארגוני יוצרים אמרו לוואלה! תרבות בעקבות הממצאים: "החיפוש המקרתיסטי של מירי רגב אחרי שד שמאלן שמנסה להשמיד את מדינת ישראל יצא ללא כלום", ו"כל עניין ההטיה הפוליטית הופרך". משרד התרבות, מצדו, מסר בין השאר כי "הטענות מחייבות למידה והפקת לקחים".

בעקבות פנייה של התנועה לחופש המידע, הגיעו לידי וואלה! תרבות כל חוות הדעת של קרן הקולנוע הישראלי מן השנתיים האחרונות, וכך התאפשר לראשונה לערוך דיון ענייני ועובדתי בצורה שבה מחלקים כאן תמיכות ופוסלים פרויקטים. מן הממצאים עלו שלוש מסקנות עיקריות: כמות ההגשות לקרן אסטרונומית ואין לה תקציבים לעמוד במספרים הללו, כך שרק קומץ פרויקטים מקבל תמיכה מדי שנה; השיקולים של הלקטורים - היועצים האמנותיים - ענייניים ונטולי שיקולים פוליטיים, אך חוות הדעת שלהן לא פעם ארסיות ומתאפיינות בלשון בוטה; כמו כן, ניכרת אצלם העדפה יתרה ליוצרי ביכורים, על חשבון כאלה שכבר עשו סרט, שניים או אפילו חמישה בחייהם.

עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים. מגד גוזני
"כל עניין ההטיה הפוליטית הופרך". עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים/מגד גוזני

"אני מאוד שמח על זה שכל עניין ההטיה הפוליטית והסיפור של הפריפריה הופרכו", אמר לוואלה! תרבות עמית ליאור, יו"ר איגוד התסריטאים. "אנחנו טוענים את זה כבר הרבה זמן, מעצם זה שאנחנו רואים איזה סרטים מגיעים בסופו של דבר למסך. אמרנו את זה מיד אחרי טקס פרסי האקדמיה. מספיק היה לראות מי זוכי הפרסים כדי לראות שהסיפור של הפריפריה הוא הטיה פוליטית. כל עניין הסרטים הפוליטיים הוא נחלת העבר. אנשים לא רוצים לעשות סרטים פוליטיים, ואם כבר עושים משתדלים שיהיו מאוזנים".

"בשבוע שעבר היתה לנו ישיבת הנהלה, שבה בין היתר דנו בסגנון של הערות הלקטורים. אנחנו מקבלים תלונות מחברי איגוד. אף אחד לא אוהב לקבל תשובה שלילית, העניין הוא שיש דרך לתת תשובה שלילית, ולעתים הלקטורים לא עושים את זה בכבוד או בסגנון הראוי. אנחנו בדיוק מגבשים מסמך שמגדיר מבחינת איגוד התסריטאים מי ראוי להיות לקטור, ומדבר גם על סגנון הביקורת. יש דרך להעביר ביקורת".

"בזמנו הייתי בקרן עם יוצר מאוד ותיק. אמרתי להם, 'אתם נורא דואגים לתת קרנות לסרט ראשון, אבל מה בדבר סרט אחד לפני האחרון?'. אני חושב שכל עניין העדיפות לסרט ראשון בניקוד והיחס ליוצרים ותיקים שכבר הצליחו את עצמם – צריך לבדוק את זה. אור השמש מחטא הכי טוב, וטוב שמתגלים הדברים".

עוד באותו נושא

הקרניים של המדינה: הצצה ראשונה לאחורי הקלעים של קרן הקולנוע הישראלי

לכתבה המלאה
יריב הורוביץ. אביב חופי
"האמנים הישראליים אוהבים את מדינת ישראל לא פחות ממירי רגב". יריב הורוביץ/אביב חופי

"הייתי בוועדה של רגב לבחינת קרנות הקולנוע, וזה היה ברור שזה מאוד מכוון", אמר לוואלה! תרבות יריב הורוביץ, יו"ר איגוד במאי הקולנוע והטלוויזיה. "זאת אומרת, הם מנסים לשמוע שקרנות הקולנוע בוחרות רק סרטים שמאלנים, הם מנסים להגיע למסקנות שהלקטורה היא שמאל. בסדר. אבל בסך הכל הפעילות של קרנות הקולנוע תמיד היתה מדויקת, פדנטית ועניינית. אני מאוד מצטער שאני חי במדינה שמידרדרת אחורה, מדינה שמצד אחד נלחמת חורמה באויבים חשוכים במדינות טוטליטריות, ובאותו הינף לשון ועדות מחפשת הקשרים פוליטיים על גבול המקרתיזם. זו תחושה שאנחנו מידרדרים אחורה. אני חושב שרגב לא מבינה את זה. אין דבר רחוק יותר ממירי רגב לבין אמנות. היצירה של יש מאין, זה דבר שהוא זר לה. החיפוש המקרתיסטי של רגב אחרי שד שמאלן שמנסה להשמיד את מדינת ישראל יצא ללא כלום. האמנים הישראליים אוהבים את מדינת ישראל לא פחות ממנה, אולי אפילו יותר ממנה. מירי רגב היא נזק עולמי למדינת ישראל. כולם צוחקים על מה שהיא עשתה בקאן".

"בעניין התמיכה בקולנוענים הצעירים", מוסיף הורוביץ, "משרד התרבות והמועצה לקולנוע אילצו את הקרנות לקחת יוצרים צעירים. חלק מהניקוד שהקרנות מקבלות זה לפי כמה פרויקטים של קולנוענים צעירים מתקבלים. זה לשון החוק. בנוסף, הנתונים העצובים הם שישראל משקיעה כסף קטן מאוד לעומת מה שמדינות אחרות משקיעות בקולנוע שלהן. אחוז עלוב של תמיכה בקולנוע, זו אחת הסיבות לתחושה שאין עתיד".

"לגבי התבטאויות הלקטורים, זה לא נעים, אבל אני יכול להבין לקטורים שקוראים מאות תסריטים והרבה פעמים נאלצים לקרוא תסריטים לא מקצועיים מבחינתם, ומתעצבנים על הזמן שהם השקיעו בזה. מצד אחד הם צריכים כמובן לא להעליב יוצרים אחרים, אבל מצד שני הם צריכים גם לבטא את דעתם, כי ללכת בין הטיפות ולהיות נחמד לכולם גורם נזק לאדם שהגיש את התסריט, כי הוא לא יקבל ביקורת אמיתית ולא ילמד. צריך למצוא את שביל הזהב".

מירי רגב בחלמיש. יותם רונן
משרד התרבות: "הטענות שמועלות בכתבה הם הסיבה בגינה השרה הקימה וועדת לבחינת קרנות הקולנוע". השרה מירי רגב/יותם רונן

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "הטענות שמועלות בכתבה, כמו גם פניות רבות שהגיעו למשרד ולשרה מיוצרים מכל קשת העשייה הקולנועית, הם הסיבה בגינה השרה הקימה ועדה לבחינת קרנות הקולנוע. הטענות שמועלות לגבי קרן הקולנוע מחייבות למידה והפקת לקחים, הן לגבי הקרן ככל שנידרש לכך והן לגבי המשמעויות המערכתיות בהתאם להמלצת הוועדה שהוקמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully