וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מפה זה ירוץ לאוסקר": תגובות משתפכות בוונציה על "פוקסטרוט"

אבנר שביט, ונציה

3.9.2017 / 9:37

המבקרים הבינלאומיים לא מצאו ב"פוקסטרוט" שום עלילת דם נגד ישראל. לעומת זאת, הם ראו בו "יצירת מופת שראויה לכל פרס". בהתאם, הפרמיירה הבינלאומית שלו הסתיימה בתשואות נרגשות

AP

מזג האוויר בוונציה נע בימים האחרונים בין שרב לסופות. אמש (שבת) במהלך הפרמיירה הבינלאומית של "פוקסטרוט", הטמפרטורות שוב עלו, וסרטו של שמוליק מעוז המיס את לב הנוכחים. בתום ההקרנה החל לרדת גשם – והפעם גשם של מחיאות כפיים וזעקות "בראבו". סליחה על הפיוטיות, אבל היא הולמת את אופי הסרט.

התשואות נמשכו במשך כעשר דקות ארוכות. זקני ונציה אומרים כי במונחים מקומיים מדובר בפרמיירה מוצלחת במיוחד בלשון המעטה, ומבשרת טובות לסרט. זה לא כל כך מפתיע,כי כבר בשישי בערב, לאחר ההקרנות הראשוניות לתקשורת הזרה בפסטיבל, החלו להתפרסם ביקורות משתפכות על "פוקסטרוט", כולל בפרסומים נחשבים כמו וראיטי ההוליוודי ואל פאיס הספרדי.

"יצירת מופת", "נועז ומבריק", "פייבוריט לאריה הזהב, הפרס החשוב בפסטיבל" ו"ראוי לכל פרס", הן רק חלק מן המחמאות שהוענקו לסרט, וגם בעת שדיברתי באופן אישי עם עמיתיי כאן, הם חזרו על הסופרלטיבים.

הדעה הרווחת היא ש"פוקסטרוט" לא רק מועמד מוביל לזכות בעיטורים בוונציה, אלא מסוגל להמשיך את המסע המופלא שלו לאורך השנה ולהיות מועמד לאוסקר בקטגוריית השפה הזרה. "זה הסרט הישראלי עם הסיכוי הכי גבוה להגיע לאוסקר מזה שנים", אמר לי מבין עניין. מצד אחר, גם הימרנו על "לה לה לנד" ועל הילרי קלינטון וראיתם מה קרה, אז בואו נרגיע.

פסטיבל ונציה 2017. אבנר שביט,
גם זקני ונציה התפעמו. שמוליק מעוז בתום ההקרנה/אבנר שביט

לספר על עלילת הסרט קשה, שכן הוא עתיר נקודות מפנה. נאמר רק כי ליאור אשכנזי מגלם בו אב, עם ניסיון קרבי בעצמו, שבנו משרת בצה"ל, ואז קצינים דופקים לו בדלת ובפיהם בשורה שאי אפשר לברוח ממנה. לכתוב עליו ביקורת מפורטת כעת אין טעם, שכן הוא ייצא בארץ במהלך התקופה הקרובה. אציין רק שאני חותם לחלוטין על כל מה שאמרו עמיתיי המכובדים מעבר לים.

חשוב גם לומר דבר נוסף: אף אחד מן העיתונאים שדיברתי איתם לא ראה בסרט שום דבר פוליטי או ניחוח כלשהו של השמצת ישראל. הם אפילו לא חושבים עליו כסרט ישראלי במיוחד. "פוקסטרוט" נתפס כמשל על מלחמה, על הורות, על גורל ועל אובדן.

אפשר לדון על גבולות חופש הביטוי והמימון, ואפשר גם לדון על עצם הלגיטימיות של הדיון, אך מבחינה עובדתית החשש כאילו "פוקסטרוט" מבזה את שמם של צה"ל או של ישראל הופרך לחלוטין בוונציה.

כך או כך, הסערה בארץ סביב הסרט, שאחורי הקלעים שלה היו דרמטיים בהרבה ממה שפורסם עד כה בתקשורת, לא פגמה במצב הרוח של נציגי "פוקסטרוט" בוונציה. המשלחת כללה, מלבד הבמאי שמוליק מעוז, גם את השחקנים ליאור אשכנזי ושרה אדלר, גפן ברקאי, יונתן שיראי ושירה האס, המפיקים איתן מנצורי ויונתן דובק, הצלם גיורא ביח ואחרים. מן הסתם, הם היו באווירה אופורית בארוחת הערב שלאחר ההקרנה, עת פרגונים ודיווחים מחמיאים על הדיבור סביב הסרט בוונציה זרמו לווטסאפ שלהם.

עוד באותו נושא

דל טורו הדהים, איי וויי וויי השמים וזאיד דואירי החכים

לכתבה המלאה
פסטיבל ונציה 2017. AP
שמוליק מעוז/AP

מעוז וחבריו ייאלצו לחכות עד שבת הבאה, בה ייערך טקס חלוקת הפרסים, כדי לראות אם יזכו במשהו. המכשול המרכזי מבחינתם יהיה שהתחרות השנה בוונציה חזקה, ואוכלת את זו שהיתה בקאן בלי פרמז'ן.

חוץ מ"The Shape of Water" של גיירמו דל-טורו ו"The Insult" הלבנוני אותם כבר שיבחנו, הצטרפו בשבת לרשימת הזוכים האפשריים שני סרטים נוספים. "Lean on Pete" של אנדרו הייג התגלה כמעין גרסה גברית מצוינת של "אמריקן האני": סרט מסע חזק, קודר וסוחף בלב המאפליה האמריקאית. "Suburbicon" של ג'ורג' קלוני עוסק גם הוא בצד קודר של אמריקה, והפעם הפרנויות בפרברים של שנות החמישים. הביקורות עפו על הקומדיה השחורה הזו, המבוססת על תסריט שהאחים כהן כתבו וזנחו.

קלוני הגיע כמובן לוונציה כדי לפאר את הפרמיירה בנוכחותו ועורר את צווחות המעריצים והמעריצות, שהוכיחו פעם נוספת כי הוא אולי כוכב הקולנוע הגדול ביותר שנותר היום. רגע אחרי שהבמאי שמוליק מעוז סיים לעקוץ קלות את מירי רגב ופינה את אולם מסיבות העיתונאים, נכנס לשם האליל האמריקאי כדי לדבר על סרטו שלו ולא פספס כמובן את ההזדמנות לעקוץ את טראמפ.

ככה זה בוונציה: רגע אחד שרב, רגע אחר גשם. רגע אחד במאי ישראלי עונה למירי רגב, רגע אחר ג'ורג' קלוני נכנס בטראמפ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
בטבלת המבקרים האיטלקית, "פוקסטרוט" במקום השני/מערכת וואלה!, צילום מסך
פסטיבל ונציה 2017. AP
ליאור אשכנזי בוונציה/AP
ג'ורג' קלוני. AP
ג'ורג' ואמל קלוני בוונציה/AP
פסטיבל ונציה 2017. אבנר שביט,
השועלים והשועלות. יונתן שיראי, גפן ברקאי/אבנר שביט
פסטיבל ונציה 2017. אבנר שביט,
שמוליק מעוז עם שרה אדלר וליאור אשכנזי בוונציה/אבנר שביט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully