וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כותב הסדרות הכי יפות בטלוויזיה יצר ספר מתח כמעט מושלם

1.10.2017 / 0:32

התסריטאי המוערך של "פארגו" מוכיח שהוא מוכשר כשד גם כסופר ב"לפני הנפילה" המותח. הוא בהחלט מצליח למשוך את תשומת לב הקורא במשך זמן רב, אבל אז מגיע הסוף המאכזב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עטיפת הספר "לפני הנפילה"/מערכת וואלה!, צילום מסך

במשך 16 שנים משודרת ברחבי העולם סדרת התעודה הקנדית "תעופה בחקירה" וזוכה להצלחה רבה. אסונות, תעלומות ופתרונות הם שלושה מהאלמנטים שמרכיבים כל דרמה טובה, וכל פרק בסדרת המופת הזאת עשוי במבנה של מותחן, עם מספר חוטי עלילה ושני חשודים עיקריים: הגורם האנושי ואיתני הטבע.

על המודל של "תעופה בחקירה" ביסס נואה האולי את "לפני הנפילה", הרומן שהוכתר אשתקד על ידי "ניו יורק טיימס" כ"אחד מספרי המתח הטובים של השנה". 11 אנשים – שבעה נוסעים וארבעה אנשי צוות – עולים בליל קיץ לטיסה פרטית מקייפ קוד לניו יורק. המטוס צולל לים ורק אחד הנוסעים ניצל, כשבלב האוקיינוס הוא שומע את בכיו של ילד בן 4. הוא מציל אותו ושוחה עמו לחוף. כעת ניצבים חוקרי התעופה וה-FBI בפני השאלה מדוע התרסק המטוס, האם הייתה פה חבלה מכוונת, ואם כן – של מי. כמו בכל ספר מתח, גם פה לרבים מהנוסעים יש מניע להפיל את המטוס.

האולי בן ה-50 התגלה בשנים האחרונות כתסריטאי מבריק, לאחר שהפיק ממקלדתו את הסדרות המצליחות והמוערכות "פארגו" ו"לגיון". הכישרון שלו לא פסח על "לפני הנפילה". הדמויות שלו מורכבות, עמוקות ומשורטטות היטב. אט-אט הוא אוסף את שברי המטוס שצלל לים ומרכיב במיומנות את חלקי הפאזל. ספרי מתח נוטים להיקרא באוויר, אבל את הרומן הזה אי אפשר לכנות "ספר טיסה", לא רק משום שהמונח מוזיל את רמת הכתיבה הגבוהה, אלא גם מכיוון שקצת אבסורדי להצביע עליו דווקא כמכשיר להעברת טיסה, שמעוררת באופן טבעי חשש רב אצל מרבית האנשים. באופן אירוני ומרושע משהו, בזכות תחושת חוסר האונים שמעביר האולי ברגעים רבים בספר, כן הייתי ממליץ לקרוא אותו באוויר, אבל זה כבר נובע מתוך יצר סאדיסטי ולא משום סיבה אחרת.

נואה האולי. AP
נואה האולי/AP
בספר מתח צירופי מקרים הם כמעט הכרח, ונראה שלמרות מספר אינסידנטים ששתל לאורך העלילה, דווקא הפתרון שבחר האולי מעיד על כוונתו לצאת מהתסבוכת באופן פשוט ודל יחסית

כמובן שאחרי שבחים גורפים כל כך חייב לבוא קוץ באליה, ופה יש חתיכת קוץ. למרות הקריאה הקולחת והמהנה, בספר הזה יש מספר בעיות עיקריות. האחת היא שהאולי נוטש מאוד מוקדם מספר דמויות שאינן רק מרכזיות בסיפור, הן גם מעניינות ועמוקות יותר. זה לא אומר שהן נשכחות מתודעת הקורא ו/או נחשבות לחשודות פחות ככל שמתקדמת העלילה, אבל האולי נותן לכל הדמויות משקל דומה, לא תמיד בצדק. חלק מהדמויות מצטרפות רק מאוחר יותר, וקיומן הבלתי מורגש בתחילת הרומן מקשה על חיבור רגשי עמן ופוגם, בסופו של דבר, בסיפור כולו.

כל אלה כאין וכאפס לעומת נקודת התורפה העיקרית של "לפני הנפילה": הסיום (אל חשש, אין ספוילר). אומרים שפאנץ' טוב מציל מערכון בינוני, אבל גם ההפך הוא הנכון: סיום מינורי מחסל סיפור טוב. ייתכן שמדובר בעניין סובייקטיבי, הרי מי בעצם קובע מהי התרה טובה, אך לתחושתי האולי השקיע המון משאבים בדרך ובמשוכה האחרונה תש כוחו. רבות מהדמויות ברומן מדברות על צירופי מקרים כמשהו שיכול/לא יכול להתרחש במציאות. בספר מתח צירופי מקרים הם כמעט הכרח, ונראה שלמרות מספר אינסידנטים ששתל לאורך העלילה, דווקא הפתרון שבחר האולי מעיד על כוונתו לצאת מהתסבוכת באופן פשוט ודל יחסית.

לאורך הספר מתאר האולי אירוע משני, לכאורה שולי אבל כזה שמלווה את הסיפור לכל אורכו ונותן לו ממד נוסף, ובו מקרה בדיוני שבו חובט של קבוצת הבייסבול בוסטון רד סוקס שובר שיא, כשאינו נותן למגיש לפסול אותו במשך 18 דקות. בייסבול הוא קרב שחמט בין מגיש לחובט, וכשסך ההגשות עולה על 6, הקרב בין השניים עולה מדרגה, הוא הופך לאינטנסיבי ומסקרן יותר. האם מלחמת ההתשה תשתלם עבור השחקן עם האלה, או שמא יצליח המגיש לסלק את המטרד בדרך לחובט הבא? כשהחובט מצליח, ההתמודדות הארוכה נושאת פרי והוא מוכתר למנצח ולגיבור הרגע. כשהוא לא מצליח, הוא מוזכר כמי ש"נתן קרב הרואי על הצלחת, אך לבסוף נפסל", או במלים אחרות: הדרך הייתה מצוינת, התוצאה פחות.

הדו-קרב הזה הוא אלגוריה לא רעה עבור "לפני הנפילה", עם האולי בתפקיד החובט. הוא מצליח למשוך את תשומת לב הקורא במשך זמן רב, ולבסוף מגיעה ההגשה המכרעת. האם הוא נפסל או יוצא מנצח? את זה כבר תחליטו אתם.

עוד באותו נושא

קודרני, נוקב ומיוחד: "רכבת הבוקר לפריז" לוכד את שביזות יום א'

לכתבה המלאה
seperator

"לפני הנפילה" / כתר, 422 עמודים, תרגום: אסף שור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully