וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אפקט הדומינו: כך ההתרסקות של הארווי ויינשטיין משנה את תעשיית הבידור

18.10.2017 / 6:29

בזמן שהמורשת שבנה נמחקת בקצב מסחרר, כופה פרשת הארווי ויינשטיין שינויים משמעותיים על התעשייה. האולפנים אותם הקים המפיק הכל-יכול עם אחיו עומדים בפני פשיטת רגל, התלונות נגד בכירים אחרים בתעשייה מתגברות, ועתידה של תעשיית האינדי אינו ברור

עריכה ניר חן

1. הארווי ויינשטיין הוא כבר היסטוריה. בתום שבועיים וחצי מפרסום התחקיר בניו יורק טיימס, איבד מי שנחשב בעבר ל"מלך האוסקרים" ואחד המפיקים החשובים והמשפיעים בהוליווד את אשתו, את אחיו ושותפו לעסקים, את החברה שאותה הקים וקרויה על שמו, את מקומו כחבר באקדמיה האמריקאית והאקדמיה הבריטית לקולנוע (ובקרוב גם בגילדת המפיקים), את חבריו ומקורביו שיצאו נגדו, וזה רק קצה הקרחון. הרשויות בלונדון ובאיטליה פתחו בחקירה בעקבות תלונות על מעשים מגונים והטרדות שנעשו על ידי ויינשטיין בשטחן. נשיא צרפת, עמנואל מקרון, הודיע כי פתח בהליך לשלילת עיטור ליגיון הכבוד הצרפתי שהוענק למפיק בעבר.

שמו של ויינשטיין נמחק בימים אלה מהקרדיטים לסרטים אותם הפיק, והמורשת שבנה במשך יותר מ-30 שנות קריירה נמחקת הלכה למעשה. הסבל, האימה וההשפלות שהטיל על עשרות נשים בתעשייה במשך השנים, נמחקו בעזרת אומץ ליבן של יותר מ-40 נשים שהחליטו לגולל את סיפורן. אלא שענק כמו ויינשטיין לא מסתלק מההיסטוריה מבלי לחולל כמה וכמה שינויים עמוקים על התעשייה כולה. בראש ובראשונה על חברת "האחים ויינשטיין".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
עתיד מעורפל. חברת האחים ויינשטיין/מערכת וואלה!, צילום מסך

2. האחים בוב והארווי ויינשטיין הקימו את חברת ההפקות "מירמקס" (שנקראה על שם הוריהם) ב-1979, ומכרו אותה לדיסני תמורת 60 מיליון דולר ב-1993. "מירמקס" הייתה חברת הדגל של הסרטים העצמאיים בתעשיית הקולנוע החשובה בעולם, והצמיחה מתוכה שמות כמו בן אפלק, מאט דיימון, קוונטין טרנטינו, סטיבן סודרברג וקווין סמית'. לאחר מכירת "מירמקס" הקימו השניים ב-2005 את "חברת האחים ויינשטיין" (The Weinstein Company) והפכו אותה לאחד האולפנים המצליחים בתעשיית הקולנוע האמריקאית. גם בשיא הצלחתה נחשבה "חברת האחים ויינשטיין" למקום בעייתי לעבוד בו, בלי קשר לתרבות האונס במשרד המנכ"ל. הארווי ויינשטיין נודע בטיפולו האגרסיבי בסרטים אותם רכש בפסטיבלים השונים, וזכה לכינוי "המספריים של הארווי" בגלל נטייתו לערוך מחדש סרטים עד כדי שינוי מוחלט של חזון הבמאי המקורי. הפצתם של סרטים אחרים שנרכשו על ידי החברה נדחו לתקופות ארוכות וממושכות, בעוד אחרים לא זכו כלל להיות מוקרנים בקולנוע. יוצרים שניסו להתווכח או לערער על סמכותו של המנכ"ל הכל יכול, נטחנו לאבק. שמו, כוחו וקשריו בצמרת הילכו אימים על כל מי שבא עמו במגע.

על אף יחסי האנוש המפוקפקים, נחשבה "חברת האחים ויינשטיין" לאחת החברות המצליחות ביותר בעונות הפרסים ההוליוודיות. קשריו הפוליטיים הענפים של הארווי ויינשטיין, אפשרו לו להביא את סרטיו להקרנות בקונגרס ובבית הלבן, ולעורר סביבם באזז תקשורתי עצום. המסיבות המפוארות שערך לחברי האקדמיה דאגו לקבע את השמות הנכונים במוחם של האנשים החשובים באמת. התוצאה הייתה סרטים כמו "נאום המלך", "הארטיסט", "סארו: הדרך הביתה", "בלו ולנטיין", כולם אאוטסיידרים קטנים שהגיעו מאחור והפכו לזוכים ומועמדים לאוסקר. שנה אחרי שנה, עונת פרסים אחרי עונת פרסים, העין של ויינשטיין לסרטים בעלי פוטנציאל והכוח העצום שלו בתעשייה הלכו יד ביד. זוהי גם הסיבה לכך שעל אף הסיפורים והתקריות, מיטב היוצרים והכוכבים חזרו לעבוד עם החברה. עבור רבים בהם, הוליווד פשוט לא הציגה אלטרנטיבה אחרת.

עוד באותו נושא

הארווי ויינשטיין סולק מן האקדמיה האמריקאית לקולנוע. אחיו בוב: "הוא מטורף סוטה וחולני"

לכתבה המלאה
בוב והארווי ויינשטיין. AP
האחים שהפכו לאויבים. הארווי ובוב ויינשטיין/AP

3. בוב ויינשטיין אמנם התנער נחרצות מאחיו, ואף העיד באומץ כי השניים מיעטו לדבר בעשור האחרון וכי הותקף על ידו פעמים רבות בעבר. אך נדמה שבשלב זה ההתנתקות הזאת מהאיש שהיה סמל החברה (שהחזיק ביחד עם בוב ויינשטיין ב-42 אחוז ממניותיה), היא כבר מעט מדי ומאוחר מדי. בכירים בתעשיית הקולנוע מכנים את החברה "רעילה", ואינם מעוניינים לשתף עמה פעולה. בחשיפה נוספת של הניו יורק טיימס הוכח שהנהלת החברה הייתה מודעת להסדרים הסודיים שכרת ויינשטיין עם נשים מחוץ לבתי המשפט, ואף עיגנה בחוזה ב-2015 קנסות מדורגים שיוטלו על המנכ"ל במידה ויבצע מעשים ש"יפרו את קוד ההתנהגות של החברה". לאחר הפרסום דורשים כעת גורמים את פיזורו של דירקטוריון החברה כולו, כתנאי לחידוש היחסים עמה. חברות כמו אמזון ונטפליקס הגדילו לעשות וכבר הסירו את לוגו "חברת האחים ויינשטיין" מהסדרות והסרטים המשודרים בשירותי הסטרימינג שלהן.

בעקבות הסיטואציה אליה נקלעה החברה, מעריכים רבים בתעשייה כי היא תפנה בקרוב להליך של פשיטת רגל. על פי ההערכות, לוותה החברה כ-500 מיליון דולר לצורך השקעות בתכנים עתידיים, וכעת גובר הלחץ מצד בעלי החוב (ובהם בנקים גדולים) לאפשר לבעלי הון ומנהלים חדשים להיכנס לחברה ולהציל את הנכסים שעומדים עדיין ברשותה. הדגש הוא על המילה "עדיין", שכן גם בתחום הזה מדממים האולפנים בחריפות. "פרויקט מסלול", מתוכניות הריאליטי המצליחות בארה"ב, נחשבת לנכס מוביל שאותו תבקש החברה למכור במטרה לכסות את הפסדים בעקבות הסקנדל. הסרט "The Current War", אותו קיוותה החברה לדחוף בעונת הפרסים הקרובה, נשלף מפסטיבל ניו יורק היוקרתי כדי להימנע מהצורך לעמוד בפני התקשורת, וכעת לא ברור אם ומתי ייצא לאקרנים. עתידם של סרטים עתידיים בולטים נוספים כמו "The Upside" (דרמה קומית בכיכובם של בראיין קרנסטון וניקול קידמן) וסרט ההמשך ל"פרנהייט 9/11" של מייקל מור, לא ברור. סרטים אחרים שהפקתם הסתיימה, כמו "מריה מגדלנה" ו"פדינגטון 2" נמצאים בסכנה ממשית של הפסדים כספיים גדולים בגלל הקישור שלהם לשם הארווי ויינשטיין.

הניו יורק טיימס פרסם כי חברת ההשקעות "Colony Capital" הסכימה להזרים סכום בלתי ידוע כדי לאפשר את המשך קיומה המיידי של החברה. יחד עם זאת, בכיר בתחום ההשקעות העריך בכתבה כי רכישה אפשרית של החברה תהיה סבוכה למדי בגלל התביעות עמן היא מתמודדת, וכמות התביעות העתידיות שעשויה להיות מונחתת עליה בעתיד הקרוב. ואם זה לא מספיק, עכשיו גם בוב ויינשטיין חשוד במעשים מגונים. זאת אחרי שהמפיקה אמנדה סגל סיפרה בריאיון למגזין וראייטי, כי המפיק המשיך להטריד אותה ממושכות גם אחרי שסירבה לחיזוריו.

הארווי ויינשטיין. GettyImages
כל מי שקשור בשמו חוטף/GettyImages

4. שם גדול נוסף שנכנס לקלחת של ויינשטיין הוא קוונטין טרטינו. הבמאי המצליח סיפר בציוץ כי הוא כאוב והמום מהחשיפות נגד ויינשטיין, והוסיף כי הוא מבקש לקחת לעצמו מספר ימים לפני שיביע את דעתו בהרחבה. אלא שהפרויקט הבא של טרנטינו, העוסק במסע הרציחות של משפחת מנסון בשנות השישים, מיועד לצאת באופן טבעי (כמו כל סרטיו הקודמים) תחת הדגל של האחים ויינשטיין. האם כך יישארו פני הדברים? הסיכוי לכך אינו גבוה. סוכנויות השחקנים הגדולות בהוליווד מסרבות בשלב זה לעבוד עם החברה, משקיעים חוששים להיכנס עמה לעסקים, וטרנטינו עשוי למצוא את עצמו מעביר את הפרויקט הבא שלו לבית אחר, או אף לגנוז אותו לחלוטין.

הארווי ויינשטיין. GettyImages
מה יהיה הצעד הבא שלו? טרנטינו עם ויינשטיין והמלחין אניו מוריקונה/GettyImages

5. פרשת ויינשטיין עוררה גל הדף של מתלוננות נגד דמויות בכירות אחרות בהוליווד, ובהן אוליבר סטון, בן אפלק ומנהל אולפני אמזון, רוי פרייס. על פי טענתה של המפיקה איסה האקט, פרייס כפה עליה יחסי מין ובנוסף גם הטריד אותה מילולית. פרייס הושעה על ידי החברה ואמש (שלישי) הודיע על התפטרותו. החיבור בין ויינשטיין לפרייס הוא מטען נפץ של ממש. חברת האחים ויינשטיין הייתה עתידה להפיק סדרה עתירת תקציב (160 מיליון דולר) עבור אמזון, בבימויו של דיוויד או ראסל ("אופטימיות היא שם המשחק") ובכיכובם של רוברט דה נירו וג'וליאן מור. בעקבות ההסתבכות הכפולה של שתי החברות, החליטו באמזון לגנוז את הסדרה לחלוטין. סדרה אחרת של מתיו ויינר (יוצר "מד מן"), על קורותיה של שושלת רומנוב, שנמצאת בשלבי הפקה מתקדמים, נרכשה על ידי אמזון מהאחים ויינשטיין כדי להסיר כל קשר בין שתי החברות.

חברה נוספת שביקשה לסיים את הקשר עם האחים ויינשטיין היא אפל, שמבקשת להפוך בעצמה לשחקן משמעותי בתחום התוכן. אפל הודיעה כי החליטה לגנוז סדרה בת 10 פרקים על חייו של אלביס פרסלי. הסדרה תוכננה להיות אנתולוגיה שתעסוק מדי עונה בדמות בולטת אחרת מתחום המוזיקה, כאשר העונות הבאות היו אמורות לעסוק במייקל ג'קסון, פרינס ופרנק סינטרה.

הארווי ויינשטיין ורוי פרייס. GettyImages
כבר לא יטילו עוד אימה על התעשייה. הארווי ויינשטיין ורוי פרייס/GettyImages

6. קצרה היריעה מלפרט את תחום ההפצה הסבוך בישראל, אבל כדי לקצר תהליכים נאמר שהשפעת ההתרסקות של מפיק והאולפנים בראשם עמד, אמנם תורגש כמו בשווקים אחרים בעולם, אך לא תשפיע באופן דרמטי על שוק הקולנוע הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    5
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully