וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נוער הזוועות: "סוף הפאקינג עולם" הופכת קושי וכאב לקומדיה שנונה ומחממת לב

7.1.2018 / 15:51

הסדרה החדשה של נטפליקס צוללת למעמקים פסיכולוגיים אפלים של נער ונערה בעלי נפש משובשת הנמלטים ביחד ומסתבכים בצרות. מהתסבוכת הזו היא רוקחת יצירה מצחיקה, חדה ואנושית מאוד, עם כמה אמיתות אוניברסליות קולעות ויפות

יח"צ - חד פעמי

אולי יש משהו מרתיע על פני השטח של "סוף הפאקינג עולם", הסדרה החדשה של ערוץ 4 הבריטי ונטפליקס. כבר מעצם הגדרתה כדרמה קומית שחורה ניתן לצפות למשהו מסוים, והסיפור על שני צעירים מתוסבכים ואוהבים שנמלטים מעלה על הדעת את מעלליהם הקשוחים של בוני וקלייד או "רוצחים מלידה".

אם זה לא מספיק, המשפט הראשון שנאמר בסדרה הוא "אני ג'יימס, אני בן 17, ואני די בטוח שאני פסיכופת". נראה שהאבחון שלו נכון: מיד אחרי כן אנחנו רואים את שלל החיות הקטנות שטבח בהן לאורך חייו הלא-ארוכים, רגע לפני שייקח את הצעד הבא. הוא אפילו לא צריך להתאמץ למצוא את הקורבן כי היא פונה אליו מיוזמתה: אליסה, נערה אאוטסיידרית שנמשכת אליו כי הוא עצמו מעדיף להתבודד. בניגוד לשקט הפסיבי של ג'יימס - המתבטא גם במחשבותיו כפי שאנו שומעים אותן - אליסה זועמת ואסרטיבית. כאילו חסרת עכבות, כאילו בשליטה, הכוח המניע. וכאן הסדרה נבדלת ממעשיות פסיכופתים נטולות נשמה: אנחנו שומעים גם את המחשבות של אליסה ויודעים שהיא הרבה יותר פגיעה והרבה פחות בטוחה בעצמה. כאשר היא מנסה לשכנע את ג'יימס לברוח איתה היא אומרת, "אני הולכת גם אם תבוא איתי וגם אם לא", אבל לעצמה חושבת, "בבקשה תגיד כן".

סוף הפאקינג עולם, אלכס לאות'ר, ג'סיקה בארדן. נטפליקס,
צלקות דומות. אליסה וג'יימס/נטפליקס

שני הגיבורים אמנם שונים זה מזה באופיים, אך בסופו של דבר נושאים עמם צלקות דומות - כל אחד מהם ננטש על ידי אחד מהוריו בצורה זו או אחרת. ג'יימס הפך לקהה רגשות שבשלב מסוים בנעוריו נאלץ להכניס את ידו לתוך שמן רותח כדי לחוש משהו, ואילו אליסה נעשתה קוצנית וקצרת רוח ונדחקה אט אט החוצה מכל דבר. המנוסה המשותפת שלהם היא יותר מאשר נסיעה פיזית, אלא מסע התבגרות רגשי נוגע ומזורז, חוויה מועצמת ומעצימה של שני צעירים שכבר אין להם מה להפסיד. ככל שהם שוהים זה בחברת זה כך הם נפתחים ומתפתחים, בפרט ג'יימס שמגלה על עצמו דברים חדשים.

בעוד העולם סביב השניים מתרחב לאורך שמונת הפרקים הקצרים והממוקדים של הסדרה (פחות משלוש שעות בסך הכל), כך אנחנו מגלים עד כמה המבוגרים דפוקים אף הם, עד כמה לא הייתה לילדים האלה ברירה אלא להגיע לתהומות הפסיכולוגיים שאליהם הגיעו. כל אחד מהמבוגרים דפוק בצורה שונה בתכלית - אחת בדיכאון, אחד ממלא את השקט בהבלים, אחד אינפנטיל לא יוצלח, אחד קריפ ערל לב, אחת פאסיבית החוששת שעולמה המושלם יתנפץ וכן הלאה (ויש הלאה).

עוד באותו נושא

"פליבאג" שנונה, מצחיקה ונוגעת ללב

לכתבה המלאה
סוף הפאקינג עולם, ג'סיקה בארדן. נטפליקס,
גם המבוגרים דפוקים/נטפליקס

זוהי עדות לא רק לכתיבה החכמה של "סוף הפאקינג עולם", אלא לכך שהסיפור הספציפי שהיא מגוללת הוא אוניברסלי ורחב ככלות הכל. יש בו משהו אולד סקול במודע. אליסה שוברת את הטלפון שלה בזעם אחרי שחברה שיושבת מולה מסמסת לה, ג'יימס מלכתחילה שונא טלפונים ולכן אין ברשותו כזה. מדי פעם הם משתמשים בטלפונים ציבוריים, שנמצאים אפילו באמצע שדות רחבי ידיים. הניתוק הזה והמראות האלה מאפשרים לחוויות שלהם להקנות תחושת תלישות מהכאן והעכשיו, העומדת בקנה אחד עם התלישות שלהם עצמם. המוזיקה בסדרה מגבה את כל זה בניחוחות נושנים גם כשמדובר במשהו חדש - הן בבחירת השירים והן בפסקול המקורי שכתב גרהם קוקסון, איש בלר.

ועם כל התסבוכת הרגשית, חשוב לציין ש"סוף הפאקינג עולם" מצחיקה ושנונה מאוד. היא הומה כל כך הרבה דיאלוגים ומשפטים מעולים, חלקם עומדים בפני עצמם (אחד מהאהובים, של אליסה: "לפעמים אני תוהה אם כדאי להפוך לאלכוהוליסטית. ככה תמיד יש לך מה לעשות"). רבים אחרים פשוט מעידים על האבולוציה של שני הגיבורים כך שציטוט שלהם עלול להיות ספוילר, אבל הם פשוט מאוד קולעים ומאוד יפים. התסריט המדויק הזה מגובה במשחק אדיר של אלכס לאות'ר ובעיקר ג'סיקה בארדן. בידיים פחות מוכשרות דמותה של אליסה הייתה יכולה להיות בקלות אחד הדברים המעצבנים בעולם, אולם בארדן מפיחה בה תועפות חן ונשמה עד שקל להימס בפניה ולהבין כיצד היא ממוטטת את חומותיו של ג'יימס. ההתהוות המקסימה בין שתי הנפשות המשובשות האלה נועדה לקרות, והמיזוג של מרכיביה הוא זה שהופך את "סוף הפאקינג עולם" לנפלאה כל כך - יצירה שלוקחת את הכאב והאופל ומפסלת ממנו חום אנושי מרחיב לב.

סוף הפאקינג עולם, אלכס לאות'ר, ג'סיקה בארדן. נטפליקס,
מסע התבגרות רגשי/נטפליקס
סוף הפאקינג עולם, אלכס לאות'ר, ג'סיקה בארדן. נטפליקס,
העיקר לחוש משהו. אלכס לאות'ר בתפקיד ג'יימס/נטפליקס
טריילר סוף הפאקינג עולם, אלכס לאות'ר, ג'סיקה בארדן. נטפליקס,
מפיחה תועפות חן ונשמה. ג'סיקה בארדן בתפקיד אליסה/נטפליקס
סוף הפאקינג עולם, ג'מה ווילן. נטפליקס,
גם יארה גרייג'וי פה/נטפליקס
סוף הפאקינג עולם, אלכס לאות'ר, ג'סיקה בארדן. נטפליקס,
נועד לקרות/נטפליקס

כל פרקי "סוף הפאקינג עולם" זמינים בנטפליקס ישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully