וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מרבה דאגה: "הרמון" הופכת את פרשת גואל רצון לדרמת מתח עשויה היטב

1.2.2018 / 12:14

לא הכל משכנע ב"הרמון", אך ככל שהיא מתקדמת עולמה קורם עור וגידים שמספקים עוגן גם למרכיבים חלשים יותר. על ידי משחק טוב, צילום נהדר ובאמצעים דרמטיים נבונים ועוכרי שלווה מתארת הסדרה את סיפורה של שפחה בהתהוות

יח"צ - חד פעמי

קשה לבוא אל "הרמון" חפים מדעות קדומות. הסיפור של עבריין המין והפוליגימיסט גואל רצון, 21 נשותיו ועשרות ילדיהם המשותפים, השתלט על כותרות העיתונים והמהדורות לסירוגין לאורך שנים מאז שנחשף ב-2009 ועד אחרי שנאסר ב-2014. בדרך היו תחקירים, ספיישלים טלוויזיוניים וספרים שכתבו נשותיו לשעבר. בהשראת אחד מהם, "נביעת אמת - חיי בצל גואל רצון" של מעיין מרים סמדר, נוצרה "הרמון" - המחזה דרמטית של מקרה שכולנו מכירים. יש בזה ערך כמובן, בפרט בסיפור סנסציוני ומעורר השתאות כמו זה, אבל התחושה העיקרית כשבאים לצפות בסדרה החדשה של רשת 13 היא שמדובר במנה דשנה נוספת אחרי שכבר שבענו.

"הרמון" מתמקדת בעיקר במאיה (חן אמסלם), החיה תחת כשפיו של בן דמותו של רצון, שכמו במקרה של משיח שקר אחר שמו הוא שבתאי צ' (פעם זה היה צבי, במקרה הזה צדיק; בגילומו של אלון אבוטבול בתספורת מולט אופנתית). כאשר אחותה הנערה הגר (נועם לוגסי) לוקה בבעיה רפואית, מאיה מנדבת את שבתאי לעזור גם לה, מה שכמובן מקפיץ את הוריה למודי הטראומה (אסי לוי ויורם טולדנו). ניסיונם להדוף את הגבר המקשיש והכריזמטי מבתם הנוספת משיג תוצאה שונה בתכלית מזו שקיוו לה, והלכה למעשה מכניס אותם לקרב מול ראש הכת.

הרמון, אסי לוי, יורם טולדנו. צילום מסך
עולמם מתמוטט. יורם טולדנו ואסי לוי בתפקיד ההורים/צילום מסך

לא הכל משכנע ב"הרמון". עוד לפני שהיא מבססת את הפסיכולוגיה של הדמויות, היא נוקטת במהלך עלילתי מקומם: שבתאי משכנע את מאיה שאביה הוא תוקף מיני המנסה לפגוע באחותה. לצופה התמים הממוצע זה נראה כמו רגע שבו משהו אמור להישבר ביחסה אליו, אבל זה לא קורה. מאיה בעליל שבויה בקסמיו של שבתאי, אך בשלב הזה "הרמון" לא ביססה כדי הצורך את השכנוע העמוק של הנשים האלה בצדקת דרכן ובפטרון שלהן. זה נתון שעלינו פשוט לקבל אותו גם כשהוא גולש למחוזות שנדמים מופרכים, והוא ממשיך להיראות כזה גם בשלבים המתקדמים יותר בשני הפרקים הפותחים.

יחד עם זאת, ככל שהיא מתקדמת, העולם הזה קורם עור וגידים שמספקים עוגן מסוים גם למרכיבים חלשים יותר. נחשפת בפנינו הלוגיסטיקה המורכבת של חיים עם עשרות אנשים במשפחה אחת - אוכל, כביסה, קניות וכן הלאה. רעיות נוספות מתמודדות עם עניינים לא פשוטים משלהן, לחלקן סבכים משפחתיים שכמעט בלתי אפשרי להתיר על מנת לברוח משם. אחרות שמחות בחלקן ומבהירות מה מקור המשיכה. במקביל האחות הקטנה הגר, ששם החיבה 'גורה' מרמז על פגיעותה, היא הדוגמה החיה שלנו לאופן שבו צעירות נוחות להשפעה מפותות אל כת כעין זו. גם אם המקרה שלה שונה בתכלית משל אחותה ומשל יתר הנשים, באמצעותה אנחנו נחשפים אל דברי החלקות של שבתאי ואל האופן האמין-יותר שהוא מסוגל להלך עליהן קסם.

עוד באותו נושא

חזק ואמץ: "מיגל" לוחצת על כל הכפתורים הנכונים

לכתבה המלאה
הרמון, חן אמסלם זגורי. צילום מסך
משתכנעת בקלות יתרה. חן אמסלם בתפקיד מאיה/צילום מסך

על ידי משחק טוב, צילום נהדר ובאמצעים דרמטיים נבונים ממוטטת "הרמון" בפרוטרוט ובדקדוק את עולמם של ההורים עליהם, ובונה אט אט חומה סביב הגר. כשם שבמציאות הרגישו בני המשפחה של הנשים שמוסדות השלטון מכזיבים אותם ולא עוזרים לבנותיהן, ב"הרמון" נחרדים ההורים לגלות שהגופים האמונים על עזרה לבתם הם דה פקטו חלק מהמנגנון המרושע. יש ממד עוכר שלווה בואכה מייאש בצפייה במאורעות האלה. באופן שבו נערה נוהה אל מלכודת הדבש הזו, משאירה את כל חייה מאחורי גבה, עד שתהפוך גם היא לחלק מהכוורת המעוותת. סיפורה של שפחה בהתהוות. דווקא בעזרת מוסכמות תסריטאיות טלוויזיוניות, טוויסטים קטנים שיוצרים מתח ויוצקים דרמה בתוך הסיפור הלכאורה-חבוט הזה (נימנע מדוגמאות כדי לא להרוס), מצליחה "הרמון" לפרק יפה את התחושה שבסרט הזה כבר היינו.

הרמון, אלון אבוטבול, חן אמסלם זגורי, נועם לוגסי, גילת אנקורי, שירה האס, שני קליין, רומי אבולעפיה, ענת ברזילי, הדר גלרון, נטע שפיגלמן, טל טלמון, אפרת אביב. טל גבעוני,
מצליחה לחדש. "הרמון"/טל גבעוני
הרמון, נועם לוגסי. צילום מסך
שפחה בהתהוות. נועם לוגסי בתפקיד הגר/צילום מסך
הרמון, אלון אבוטבול. צילום מסך
דברי חלקות. אלון אבוטבול בתפקיד שבתאי צדיק/צילום מסך

צמד פרקי הפתיחה של "הרמון" ישודר הערב ב-21:00 ברשת 13.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully