וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל "פוקסטרוט": שגרירות ישראל בפריז תחרים את ערב הפתיחה של פסטיבל הקולנוע הישראלי בעיר

שגרירות ישראל בפריז ביקשה מן המנהלת של פסטיבל הקולנוע הישראלי בעיר להחליף את סרט הפתיחה המיועד, "פוקסטרוט" השנוי במחלוקת. היא סירבה - ובתגובה הודיעה השגרירה על החרמת ערב הפתיחה. "אני לא מבינה מה יש למירי רגב נגד הסרט הזה", אמרה מנהלת הפסטיבל

עריכת וידאו: ניר חן

שגרירות ישראל בפריז לא תשתתף בערב הפתיחה של פסטיבל הסרטים הישראלי בפריז בחודש הבא. זאת, כיוון שהסרט שיוצג במסגרת החגיגית יהיה "פוקסטרוט". כך אמרו לוואלה! גורמים במשרד החוץ. ההחלטה התקבלה אחרי שעליזה בן נון, שגרירת ישראל בצרפת, פנתה למארגני הפסטיבל וביקשה מהם לבחור בסרט אחר, שאינו שנוי במחלוקת, לערב הפתיחה, והאחרונים סירבו. בתגובה הודיעה השגרירה כי היא או אנשי השגרירות לא ישתתפו בערב הפתיחה. במשרד מבהירים כי שאלת התמיכה התקציבית בפסטיבל הקרוב אינה רלוונטית שכן התקציב הישראלי לפסטיבל כבר הועבר.

יש לציין כי הפסטיבל אינו מאורגן בידי ממשלת ישראל, אלא רק נתמך בידי משרד החוץ, כמו גם בידי שלל ארגונים נוספים, ובהם אל על, בנק הפועלים, קרן היסוד, עיריית פריז ועוד.

משרד החוץ מסר: "שגרירות ישראל בצרפת גאה לתמוך בפסטיבל הקולנוע הישראלי בפריז מיום הקמתו. במהלך שמונה עשרה שנות קיומו של הפסטיבל הוקרנו בו סרטים רבים, המייצגים את מגוון היצירה הקולנועית הישראלית, את חופש הביטוי ואת הפלורליזם של החברה בישראל.

"השגרירות אינה נוהגת להתערב בשיקולים האמנותיים של הנהלת הפסטיבל, ומכבדת סרטים ויוצרים ישראלים שהוזמנו להשתתף בו. יחד עם זאת, בדצמבר האחרון , המליצה השגרירות להנהלת הפסטיבל, כפי שעשתה גם בעבר בהזדמנויות אחרות, על בחירת סרט ישראלי שאינו מעורר מחלוקת, ומתאים לערב הפתיחה החגיגי, הכולל בעיקר קהל תורמים יהודי, הפוקד בנאמנות את הפסטיבל בכל שנות קיומו.
הנהלת הפסטיבל, משיקוליה, בחרה שלא לקבל את ההמלצה.
לפיכך, הורה משרד החוץ לשגרירה שלא להיות נוכחת בטקס הפתיחה".

בתשובה לשאלת וואלה! תרבות, אם במשרד החוץ היתה הנחיה גורפת לכל נציגויות ישראל בעולם להתייחס בדרך מסויימת לסרט "פוקסטרוט", או שזו יוזמה של שגריר כזה או אחר, ענה הדובר עמנואל נחשון:" זו שאלה מצוינת. אני צריך לבדוק את זה".

פוקסטרוט. גיורא ביח,
פחדו שיעצבן את יהודי צרפת? מתוך "פוקסטרוט"/גיורא ביח

זו תהיה המהדורה ה-18 של הפסטיבל, שמתקיים מדי שנה בפריז ורוב הקהל שלו מגיע מתוך הקהילה היהודית בעיר. בנוסף ל"פוקסטרוט", יוצגו בו השנה עוד שלל סרטים טריים תוצרת הארץ, וכן יתקיימו מחוות ליוצרים ערן ריקליס ודוד פרלוב.

בעבר, כבר עמד קיום הפסטיבל בצלן של סערות, אבל אלה היו מן הצד האחר של המתרס: הפגנות אלימות של ארגונים פרו-פלסטינים, שזעמו על כך שמתקיים בעיר אירוע בתמיכת מוסדות רשמיים של ישראל.

הלן שומן, מנהלת הפסטיבל, מסרה לוואלה! תרבות: "כבר לפני כחודש, נספחות התרבות בשגרירות הישראלית בפריז אמרה לנו שאולי תהיה בעיה להקרין את 'פוקסטרוט', בגלל שמירי רגב לא אוהבת אותו. הציעו לי כבר אז לשנות את התוכנייה אבל סירבתי. אמרתי שאני ממש אוהבת את הסרט ואת הבמאי, ואני לא מבינה למה עליי לשנות משהו. צפיתי בסרט ולא מצאתי בו שום דבר פוליטי. זה סרט סימבולי, מטאפורי, ובכל מקרה הקרינו בעבר בפסטיבל סרטים קשים יותר, למשל 'ואלס עם באשיר', וישראל לא אמרה כלום.

"אני לא מתכוונת לשנות שום דבר. את הכסף לפסטיבל הקרוב כבר קיבלתי, אז אני לא חושבת שאפשר לקחת אותו ממני, אבל אני יודעת שאני לוקחת סיכון: אולי הממשלה לא תתמוך יותר בפסטיבל בעתיד. אני חושבת שזה לא פייר. אני לא מבינה את הסיפור הזה. אני לא מבינה למה מירי רגב כל כך כועסת על הסרט הזה".

כתרי שחורי, מנהל קרן הקולנוע הישראלי, שתמכה בסרט ותומכת בפסטיבל, אמר לוואלה! תרבות: "הסיפור הזה הוא בין שרת התרבות למשרד החוץ. אין לנו שום צד וחלק בעניין".

שחורי התייחס גם לעובדה שהשרה רגב טרם טרחה לצפות בסרט: "אני יכול להתווכח מהבוקר עד הלילה, עם בנאדם שראה וצפה בנושא הוויכוח. קודם כל שתראה את הסרט, אחר כך נדבר".

עוד באותו נושא

שתו הרבה מים: איך הדיון על "פוקסטרוט" יצא משליטה

לכתבה המלאה
מירי רגב בכנס הליכודיאדה באילת, 13 בינואר 2018. ליכודיאדה, מערכת וואלה! NEWS
עדיין לא צפתה. מירי רגב/מערכת וואלה! NEWS, ליכודיאדה

את "פוקסטרוט" כמעט כבר אין צורך להציג. נזכיר כי שמוליק מעוז ("לבנון") כתב וביים אותו, ומככבים בו ליאור אשכנזי, שרה אדלר, יונתן שיראי, גפן ברקאי, שירה האס ואחרים, וכל אלה מציגים לנו סיפור בשלוש אפיזודות: שתיים מתרחשות בדירה תל אביבית, בה גר זוג בורגני שבנו משרת בצה"ל, ואחת בתוך בסיס הצבאי בו נמצא החייל, בו מתרחש פשע מלחמה שבגינו התעוררה כזכור סערה ציבורית סביב הסרט. יש להניח כי הבשורות מלוס אנג'לס יעוררו מחדש את ההמולה הזו.

המסע הבינלאומי של "פוקסטרוט" החל בקיץ האחרון בפסטיבל ונציה, שם זכה בפרס אריה הכסף, השני בחשיבותו. כמו כן, זכה החורף בפרס הנשיונל בורד אוף ריוויו בקטגוריית השפה זרה. הוא קטף גם את פרס אופיר, האוסקר הישראלי, והיה בכך אוטומטית לנציג הישראלי לאוסקר האמריקאי, אך אף שעלה לרשימת תשעת המועמדים לפרס, לא נכנס בסופו של דבר לחמישיית המועמדים הסופית.

פוקסטרוט. גיורא ביח,
יוקרן למרות הכל. מתוך "פוקסטרוט"/גיורא ביח

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully