וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות הלחץ של מירי רגב: ישראל תחגוג עם "פוקסטרוט" בפריז

6.3.2018 / 14:00

לאחר שמנהלת פסטיבל הקולנוע הישראלי בפריז סירבה להחליף את סרט הפתיחה "פוקטסרוט" בסרט אחר, הודיעה השגרירה בצרפת כי תחרים את ערב הפתיחה. כעת מסתבר שהשגרירה אמנם מחרימה, אך נספחת התרבות תשתתף. לוואלה! תרבות נודע כי מנכ"ל משרד החוץ כעס על החלטת השגרירה להחרים

עריכת וידאו: ניר חן

למרות מחאתה של שרת התרבות מירי רגב ועל אף החלטתה של שגרירת ישראל בצרפת להחרים את הקרנת הבכורה של הסרט "פוקסטרוט" בפסטיבל הסרטים הישראלי בפריז, ישראל דווקא תשלח נציג רשמי להקרנה. בתשובה של היועץ המשפטי לעורך הדין שחר בן מאיר, נכתב כי השגרירה אמנם לא תשתתף באירוע הפתיחה, "אך עתיד להשתתף בו גורם אחר מהשגרירות". במשרד החוץ אישרו לוואלה! תרבות כי נספחת התרבות בשגרירות, אלינור אגם , תגיע לערב הפתיחה, אך הדגישו כי היא לא תישא בו דברים.

בן נון החליטה להחרים את הקרנת הסרט לאחר שהנהלת הפסטיבל התעלמה מהמלצתה לבחור סרט אחר במקום "פוקסטרוט" לערב הפתיחה החגיגי, כזה "שאינו מעורר מחלוקת". בעקבות פרסום הדברים, כמו גם קריאה של שרת התרבות מירי רגב להפסיק את תקציב הפסטיבל שפורסמה לראשונה ב"הארץ", הוגשה פנייה ליועץ המשפטי לממשלה בו נטען כי החרמת האירוע אינה בסמכות הממשלה ומהווה פגיעה משמעותית בחופש הביטוי, ונפתחה בדיקה של היועץ המשפטי. הבוקר נמסרה התשובה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה בה משרד החוץ הבהיר כי אין חרם רשמי של השגרירות על האירוע, וכי נספחת התרבות תייצג בו את המדינה.

לוואלה! תרבות נודע כי מנכ"ל משרד החוץ יובל רותם אילץ את שגרירת ישראל בפריז עליזה בן נון לחזור בה מההחלטה להחרים את הקרנת הסרט "פוקסטרוט" והורה לשלוח את נספחת התרבות של השגרירות לערב הפתיחה של פסטיבל הסרטים בפריז, למרות שבן נון רצתה שהשגרירות כולה תחרים את האירוע. לדברי גורמים במשרד החוץ, בלשכת המנכ"ל "כעסו מאוד" על ההתנהלות של בן נון ועל ההחלטה להחרים את הפסטיבל - שהתקבלה בניגוד לעמדת לשכת המנכ"ל, שתמכה רק בהורדת דרג הייצוג. בסופו של דבר, הבוקר הודיע משרד החוץ כי נספחת התרבות הישראלית בפריז תנכח בטקס אך לא תישא דברים, בניגוד לעמדת השגרירה.

במשרד החוץ אמרו היום כי לא חל כל שינוי בעמדת המשרד המקורית שהורתה לשגרירה שלא להיות נוכחת בטקס הפתיחה. דובר המשרד עמנואל נחשון הכחיש כי הייתה מחלוקת ואמר לוואלה! תרבות כי "ההחלטה התקבלה לאחר דיון והתייעצות בין המטה לנציגות". לדברי נחשון, "שלל הידיעות התקשורתיות על החרמת הפסטיבל לא היו נכונות ובכלל לא נשקלו. ההחלטה, שהתקבלה במטה, להוריד את דרג ההשתתפות באירוע הפתיחה נגעה למחלוקת עם מארגני הפסטיבל בנוגע לאירוע הפתיחה. משרד החוץ ימשיך לתמוך בקולנוע הישראלי וביצירה האמנותית הישראלית".

השגרירה בן נון מסרה: "מידע שקרי. מעולם לא היה שום עימות ביני לבין המנכל ומעולם לא ביקשתי להחרים את הפסטיבל. אנחנו עובדים בשיתוף פעולה מלא".

פוקסטרוט. גיורא ביח,
מעורר סערה. פוקסטרוט/גיורא ביח

זו תהיה המהדורה ה-18 של הפסטיבל, שמתקיים מדי שנה בפריז ורוב הקהל שלו מגיע מתוך הקהילה היהודית בעיר. בנוסף ל"פוקסטרוט", יוצגו בו השנה עוד שלל סרטים טריים תוצרת הארץ, וכן יתקיימו מחוות ליוצרים ערן ריקליס ודוד פרלוב. בעבר כבר עמד קיום הפסטיבל בצלן של סערות, אבל אלה היו מן הצד האחר של המתרס: הפגנות אלימות של ארגונים פרו-פלסטינים, שזעמו על כך שמתקיים בעיר אירוע בתמיכת מוסדות רשמיים של ישראל.

עם פרוץ הסערה מסרה הלן שומן, מנהלת הפסטיבל, לוואלה! תרבות: "כבר לפני כחודש, נספחות התרבות בשגרירות הישראלית בפריז אמרה לנו שאולי תהיה בעיה להקרין את 'פוקסטרוט', בגלל שמירי רגב לא אוהבת אותו. הציעו לי כבר אז לשנות את התוכנייה אבל סירבתי. אמרתי שאני ממש אוהבת את הסרט ואת הבמאי, ואני לא מבינה למה עליי לשנות משהו. צפיתי בסרט ולא מצאתי בו שום דבר פוליטי. זה סרט סימבולי, מטאפורי, ובכל מקרה הקרינו בעבר בפסטיבל סרטים קשים יותר, למשל 'ואלס עם באשיר', וישראל לא אמרה כלום.

"אני לא מתכוונת לשנות שום דבר. את הכסף לפסטיבל הקרוב כבר קיבלתי, אז אני לא חושבת שאפשר לקחת אותו ממני, אבל אני יודעת שאני לוקחת סיכון: אולי הממשלה לא תתמוך יותר בפסטיבל בעתיד. אני חושבת שזה לא פייר. אני לא מבינה את הסיפור הזה. אני לא מבינה למה מירי רגב כל כך כועסת על הסרט הזה".

עוד באותו נושא

בגלל "פוקסטרוט": שגרירות ישראל בפריז תחרים את ערב הפתיחה של פסטיבל הקולנוע הישראלי בעיר

לכתבה המלאה
פוקסטרוט זכה בפסטיבל ונציה. AP
הזכייה בפסטיבל ונציה. במאי פוקסטרוט שמוליק מעוז/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully