וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"פאשלה": הקליפ לשיר "הללויה" מעורר מבוכה נוספת

6.4.2018 / 0:00

סערת הקליפ ל"הללויה" נמשכת: מוזיקאים מובילים מבקרים את הוצאת הקליפ בגרסת מונו במקום בסטריאו כמקובל. עופר מאירי: "זו פאדיחה, האיכות יורדת משמעותית". יזהר אשדות: "חושד שמישהו טעה, ובמקום להתנצל - מתרצים". מנהלת ה-70: "הסינגל לרדיו ייצא בגרסת סטריאו"

כתב: שגיא בן נון, צלם ודאו: דייב שחר, עורכת: אביב ארגז, צלם סטילס: רפי דלויה

מבוכה נוספת סביב הקליפ לגרסת הכיסוי של "הללויה" בביצוע עדן בן זקן וגלי עטרי, שהוגדר כקליפ הרשמי של חגיגות ה-70, הופק בעלות של 350 אלף ומאז לא מפסיק לעורר מחלוקות. מוזיקאים, מפיקים מוזיקליים ואנשי סאונד הביעו בשיחה עם וואלה! תרבות ביקורת על כך שהקליפ לשיר יצא במונו במקום בסטריאו. מונו מוריד מאוד את איכות הסאונד, ומזה עשרות שנים נהוג ברוב המוחץ של המקרים להוציא קליפים ושירים בסטריאו.

"זאת פאדיחה", אומר לוואלה! תרבות המוזיקאי, היוצר, המעבד והמפיק המוזיקלי המוערך עופר מאירי, שחתום בין השאר על הפקות מוזיקליות לאביב גפן, מארינה מקסימיליאן, מוניקה סקס, איפה הילד ומטרופולין, "כשאתה שם משהו במונו במקום בסטריאו זה מוריד את האיכות באופן משמעותי. זה כמעט כמו ההבדל בין טלוויזיה בצבע ובשחור לבן. אין שום קליפ שאני מכיר שיוצא במונו. ברור לי לגמרי שזאת פאדיחה. אף אחד לא עושה מונו בכוונה. לא שמעתי על דבר כזה. לי זה נשמע מוזר. הכל עושים בסטריאו, גם ביוטיוב, וגם בסלולרי אם מחברים אוזניות. רק בספיקר זה במונו. אף אחד לא יעשה מיקס מונו רק בשביל הספיקר של הטלפון. הרי כל הפורמטים האחרים משמיעים סטריאו. אני בחיים לא שמעתי על מיקס במונו".

בניגוד לשיר "מונו" של סרנגה, המונו של "הללויה" נשמע פחות טוב. הקליפ הרשמי

ממנהלת ה-70 נמסר בתגובה: "על מנת להנגיש את חווית השמיעה לכמה שיותר פורמטים הוחלט על ידי המעבד המוסיקלי קובי אושרת להקליט ולשדר את גרסת הקליפ בלבד בפורמט Mono Compatible Mix. הסינגל שייצא בשבוע הבא לרדיו ייצא בגרסת סטריאו".

הזמר, היוצר, המעבד והמפיק המוזיקלי המצליח יזהר אשדות הביע ביקורת בנושא זה, והתייחס לתגובת מנהלת ה-70: "אני חושד שמישהו פה עשה טעות מבלי לשים לב. יכול להיות שמישהו לא שם לב ועשה את ההורדה במונו של הקובץ הסופי של הווידאו עם הסאונד. יש פה מנהג שהשתרש בשנים האחרונות - שמי שעשה טעות, במקום לבוא ולהודות, נותן איזה תירוץ. כמעט כל וידיאו שיוצא הוא בסטריאו כמו שכמעט כל שיר הוא בסטריאו. יש בעיה עם התשובה שמנהלת ה-70 נתנו לך. המושג Mono Compatible Mix בא לתאר מיקס שהוא לא במונו אלא סטריאו או בסראונד שיישמע טוב גם במונו. זה רלוונטי לתקופה שלנו כי הרבה אנשים שומעים מוזיקה בסלולר בלי אוזניות, במונו. אבל כדי שמיקס יהיה Mono Compatible הוא צריך להיות בסטריאו. הבעיה פה היא בעיקר עם התשובה שמנהלת ה-70 נתנו לך, שהיא מתחמקת. הבעיה היא לא בפאדיחה. פאדיחה קורית. אנשים יכולים לטעות, זה בסדר. הבעיה בתשובה שקיבלת שגם יש בה משהו מתנשא, לבלבל אותך עם איזה מושג, שהשימוש בו שגוי כאן. מישהו טעה, ובמקום להגיד סליחה טעינו, אומרים לך איזו שטות שלא רלוונטית למקרה הזה. מתחילת שנות השבעים, הרוב המוחלט יוצא בסטריאו".

עוד באותו נושא

הושגה פשרה: גלי עטרי ועדן בן זקן ישירו יחד את "הללויה" בחגיגות ה-70

לכתבה המלאה
יזהר אשדות - שמש סתיו (קליפ). אריאל ואן סטארטן,
"מי שעשה טעות, במקום לבוא ולהודות בה אלא נותן איזה תירוץ". יזהר אשדות/אריאל ואן סטארטן

זהו פרק נוסף של סדרת התנהלויות שנויות במחלוקת סביב השיר והקליפ "הללויה", שינוגן בסיום טקס המשואות ויבוצע בשידור מהר הרצל. הביצוע ישודר במקביל בו זמנית משלושים מוקדים שונים בישראל ובקהילות היהודיות ברחבי העולם. בשבוע שעבר, חברת הכנסת סתיו שפיר (המחנה הציוני) פנתה במכתב ליועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט בדרישה להסיר את דמותה של שרת התרבות מירי רגב מהקליפ הרשמי של חגיגות השבעים למדינת ישראל.

"במקום שהשיר הנפלא הזה ("הללויה") יכבד את חגיגות יום העצמאות ואת אזרחי ישראל באופן הממלכתי שהיה מקובל בטקסי העצמאות מאז קום המדינה, נדמה שהסרטון הזה נועד למטרה אחרת לגמרי", כתבה. "על אף העובדה שבסרטון לא משתתפות כלל דמויות בעלות משקל ציבורי, רשמי או סמלי, מעברה של המדינה למעט האמנים המעורבים באופן אקטיבי בביצוע השיר, הוא כולל מספר הופעות של רגב וכן של מנכ"ל משרד התרבות והספורט באופן שללא כל ספק מהווה חריגה מהכלל הקבוע בהנחיית היועמ"ש".

מטרופולין ומוניקה סקס - כי אין כבר כאן (סינגל). נידור עוז
צילום: דודי חסון,
"אין שום קליפ שאני מכיר שיוצא במונו. ברור לי לגמרי שזאת פאדיחה". עופר מאירי/נידור עוז צילום: דודי חסון

דינה זילבר, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, כתבה בתגובה לפנייה של ח"כ שפיר כי "צילומי הסרטון היו פתוחים לציבור הרחב; הופעתם של שרת התרבות ומנכ"ל המשרד בו נמשכה שניות בודדות; הסרטון לא כלל תוכן מטעמם או כל תוכן פוליטי; כן הובהר כי הסרטון עלה לרשתות החברתיות ללא כל עלות ובלי שקודם באופן ממומן, באופן שאינו סותר את הנחיית היועץ"

"עוד הובהר כי למשרד התרבות אין כל כוונה לקדם את הסרטון באופן ממומן גם בעתיד (...) בנסיבות המקרה הכוללות שהובאו בפנינו, לרבות מינוריות ההופעה במקרה זה, לא מצאנו עילה להתערבות משפטית מטעמנו".

בתשובת המשנה ליועמ"ש התברר כי עלות הפקת הסרטון עמדה על כ-350 אלף שקלים, דבר שגרר ביקורות רבות ברשתות החברתיות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully