וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זאב רווח על הטענה כי הטריד מינית: "קשקוש בתחת, יצאתי נקי"

8.4.2018 / 9:11

"כולם יודעים שזה צורם מאוד", אומרת בכעס לוואלה! תרבות אחת הנשים שטענו כי השחקן זאב רווח הטריד אותה מינית לפני כעשור, על בחירתו כמדליק משואה. רווח בתגובה לדבריה: "יצאתי נקי מכל השטויות". ליא קניג על בחירתה כמדליקת משואה: "חבל לי שאמי לא רואה את זה"

מראיין: שגיא בן נון, צלם: עידו שחם, עורך: אביתר חלימי

(בסרטון מעל: ראיון של וואלה! תרבות עם ליא קניג, שהתקיים בסוף 2014 לקראת יום הולדתה ה-85)

seperator

"כולם יודעים שזה צורם מאוד", כך אומרת בכעס בשיחה עם וואלה! תרבות אחת הנשים שטענו כי השחקן זאב רווח הטריד אותה מינית במסגרת עבודתם המשותפת לפני מעל ל-10 שנים. דבריה נאמרו בתגובה להודעה אמש לפיה רווח נבחר להדליק משואה בטקס חגיגות ה-70 לישראל. רווח, מצדו, אמר אמש לוואלה! תרבות בתגובה לדברי האשה: "קשקוש בתחת. אני יצאתי נקי מכל השטויות".

שרת התרבות, מירי רגב, הודיעה אמש כי גם השחקנית וכלת פרס ישראל לתיאטרון לשנת 1987, ליא קניג, תדליק משואה. שניהם יצטרפו לזמר, היוצר והמוזיקאי שלמה ארצי שהתבשר ביום רביעי האחרון שנבחר להיות אחד ממדליקי המשואות שיעמוד השנה בסימן "מורשת של חדשנות".

עוד באותו נושא

השחקנים זאב רווח וליא קניג ידליקו משואה ביום העצמאות

לכתבה המלאה
מפוצלת - זאב רווח + ליא קניג. מערכת וואלה! NEWS
זאב רווח וליא קניג/מערכת וואלה! NEWS

לאחר שיו"ר הוועדה לטקסים וסמלים, שרת התרבות מירי רגב, הודיעה על הענקת הפרס לרווח היו ברשתות החברתיות מי שתהו האם יש קשר בין הבחירה ברווח להיותו תומך מוצהר שלה באופן פומבי שגונן עליה בתקשורת לא פעם בעבר (לאחר סערת אופיר אמר בראיון: "תגובת מירי רגב היתה מוצדקת", ובראיון אחר אמר: "היא נלחמת מהלב, ולא נלחמת מסם כותרות של עיתונות").

זאב, מה המשמעות עבורך של הבחירה בך כמדליק משואה?

"אל"ף, זה כבוד גדול. בי"ת, זה הכרה ב-50 שנות עבודה בלשמח אנשים. גימ"ל, אני מודה לאלוהים שזיכני ברגע המכובד והיפה הזה. אני מאחל לעצמי שימשיכו הכוחות שלי לשמח את העם הנפלא הזה".

כולם זוכרים לך את הקומדיות, אבל עשית גם סרט חריף ונוקב על קליטת יהודי המזרח, "טיפת מזל". האם העובדה שאתה מדליק משואה היא מבחינתך ניצחון שלך ושל כל העולים שזלזלו בהם וקיפחו אותם?

"זה טבעי שאנשים זוכרים בעיקר את הקומדיות. אני לא אתחיל עכשיו לפרט. אני תמיד התגאיתי בעדה שלי, וביום שמחת העדה לקבל את הכבוד הזה, אין יום יותר נפלא מזה".

מה הדבר שאתה הכי גאה בו, ועל מה אתה מתחרט?

"אני לא מתחרט על שום דבר. אני חושב שבקומדיות יש לי תמיד את התענוג לראות קהל צוחק. אני מבקש מאלוהים שימשיך לתת לי את הכישרון הזה. הסרטים שלי הם כמו הילדים שלי. אני לא יכול לאהוב אחד ולא לקבל את השני. אני אוהב את 'בובה', זה סרט שצמח מתוך ימים לא כל כך מאושרים של מלחמת יום כיפור, אבל אהבתי אותו, עשיתי אותו וקיבלתי הרבה כבוד על הסרט הזה".

זאב רווח. ראובן שניידר
זאב רווח/ראובן שניידר

בשנת 2006 הוגשו נגד רווח שתי תלונות למשטרה בטענה שהטריד מינית וביצע מעשים מגונים בשתי שחקניות ששיחקו לצדו. לדעת החוקרים היו די ראיות להעמיד את רווח לדין. הפרקליטות תחילה הודיעה על החלטתה לאמץ את המלצות המשטרה ולהעמידו לדין. טיוטת כתב האישום כללה אישומים רק באשר לאחת המתלוננות. לאחר השימוע שנערך לרווח, בסופו של דבר פרקליטת המחוז החליטה לסגור את התיק בשל חוסר ראיות.

ביוני של שנה שעברה, התעוררה סערה בעקבות ריאיון של רווח לידיעות אחרונות שבו תמך במשה איבגי ובאופק בוכריס. בראיון אמר בין השאר: "אני אוהב לחזר. מה רוצים מאיתנו? לחבק, לנשק, זה לא אומר שאני כבר עושה משהו רע". הריאיון החזיר את קמילה טרגולוב, מוזיקאית ומורה לפיתוח קול שבעבר עבדה עם רווח, לחווייתה הקשה מהעבר. לפני כ-13 שנה טרגולוב היתה אחת הנשים שהגישו תלונה במשטרה כנגד השחקן, בטענה שהטריד אותה מינית בעת עבודתם המשותפת. בפוסט שכתבה אז נכתב בין השאר "הוטרדתי במשך שנתיים וחצי על ידי האיש. החיים שלי הפכו לגיהנום". בשיחה עם וואלה! תרבות בשנה שעברה אמרה בין השאר: "הייתי בטוחה שהוא לא ייענש. כי הוא המלך פה. אבל זה עוד גרגר חול בתוך הים הענק הזה של חשיפת עיוות". רווח עצמו אמר אז בתגובה לוואלה! תרבות: "התלונה נבדקה לפני עשור, נדחתה לחלוטין ולא נמצאה שום ראיה".

עוד בשנה שעברה, בתגובה לראיון, כתבה השחקנית ריקי בליך בעמוד הפייסבוק שלה פוסט זועם שבו היא טוענת שזאב רווח מטריד מינית נשים. היא הגדירה אותו כ"אדם עלוב שלא הייתה אישה שעברה לידו ולא הרגישה גועל והטרדה". בליך עצמה לא הוטרדה על ידי רווח, אבל בשיחה עם וואלה! תרבות חזרה אז על הטענה כי רווח מטריד נשים. "אין אישה שעבדה איתו ולא הוטרדה", אמרה.

קמילה טרגולוב. באדיבות המצולמים
קמילה טרגולוב, שטענה כי זאב רווח הטריד אותה מינית/באדיבות המצולמים

זאב, דיברתי עם אחת הנשים שטענו שהטרדת אותה מינית, והיא אמרה בכעס על הבחירה בך כמדליק משואה: "כולם יודעים שזה צורם מאוד".

"אני לא יודע, קשקוש בתחת".

מה "קשקוש בתחת"?

"שהיא טענה את זה. אני יצאתי מזה נקי".

המשטרה סגרה את התיקים מחוסר ראיות, אבל היו כמה וכמה טענות. האם מתישהו ביקשת סליחה מאחת הנשים שטוענות שפגעת בהן?

"מכל מה שנאמר... אם תצלצל אליי יום אחר, אני אראה לך את התוצאה של הדבר הזה".

מה זאת אומרת?

"שאני נקי מכל השטויות".

האם אתה טוען שכל הנשים שהעידו נגדך שקרניות?

"יש מכתב".

איזה מכתב?

"טוב, חג שמח, ושתהיה לי בריא. ביי". ניתוק.

השחקנית ליא קניג, מרץ 2015, על סט צילומי הסדרה "שטיסל". עידו שחם, צילום מסך
ליא קניג על סט צילומי הסדרה "שטיסל"/צילום מסך, עידו שחם

אמש כאמור הוכרז כי השנה תדליק משואה גם ליא קניג בת ה-88, כלת פרס ישראל, שחקנית התיאטרון הלאומי הבימה, ומי שנחשבת לגברת הראשונה של התיאטרון. "אני נורא מתרגשת מכל העניין הזה", אמרה ליא קניג לוואלה! תרבות, "אבל אני לא יכולה בבת אחת עם כל הטלפונים האלה. כולם מטלפנים בבת אחת, כולם רוצים לראיין אותי. קצת קשה לי. אני אצטט את המשפט של חנוך לוין, מתוך ההצגה 'מלאכת החיים' שבה שיחקתי, 'אני אשה זקנה, חולה וחלשה!'. בבת אחת הכל אני לא יכולה".

השחקנית ליא קניג בהצגה "המלט". באדיבות התיאטרון הלאומי הבימה,
ליא קניג בהצגה "המלט" בהבימה/באדיבות התיאטרון הלאומי הבימה

שלמה ארצי, שנבחר גם הוא להדליק משואה, כתב בתגובה לכך: "חבל לי שהורי ואחותי לא זכו לראות ולהיות איתי ברגע הזה." מי ייחסר לך ברגע המרגש והמכובד של הדלקת המשואה?

"לי חסרים ההורים שלי, שבאמת לא זכו לרגעים הגדולים שלי, והבעל שלי, שעוד זכה לראות את פרס ישראל שקיבלתי. אמא שלי ואבא שלי לא זכו, וזה נורא כואב. תמיד כשאני מקבלת איזה פרס, ביקורת טובה או איזו הצלחה בהצגה, זה קורע לי את הלב שהם לא זכו במומנטים האלה. אז מבחינה זאת אני מבינה את שלמה טוב מאוד. אמא שלי נפטרה ב-1964, אני רק הגעתי ב-1961. היא ידעה רק שזכיתי פה להכרה, שאנשים קיבלו אותי, שלמדתי עברית. אבל הדרך שעשיתי ב-50 ומשהו שנה, את זה היא הפסידה, ונורא כואב לי הלב".

מה דעתך על הסערות שמלוות השנה את טקס הדלקת המשואות סביב נאומו של נתניהו וסביב הבחירה בנשיא הונדורס להדליק משואה?

"להגיד לך את האמת? אני, כל העניינים האלה הפוליטיים, אני קצת רחוקה מהם. אני אף פעם לא הייתי בעניינים פוליטיים. כשעזבתי את רומניה, שהיתה קומוניסטית, אמרתי לעצמי: אני לא רוצה יותר לשמוע, כי היה לי מספיק שם, אני רוצה דמוקרטיה, חופש, אני לא פוליטיקאית. האם נתניהו ידבר? (צוחקת) שידבר, זה מצחיק אותי, באמת. זה העניין החשוב אצלנו עכשיו? אני שואלת אותך. מה שקורה שם בעזה, הסיוט שהם כבר יעברו יום אחד, זה יותר מעסיק אותי מהאם נתניהו כן או לא ידבר. זה סתם להפסיד שעות להתעסק בזה. תסלח לי".

השחקנית ליא קניג בערב מחווה שהוקדש לה בפסטיבל מספרי הסיפורים, 9.10.2014.
ליא קניג ב"פסטיבל מספרי הסיפורים"

מה הדבר שאת הכי גאה בו בחייך ועל מה את מתחרט?

"קודם כל אני גאה שקיבלתי פרס ישראל. זה היה הרגע הראשון שהרגשתי שאני פה, שאני שייכת. ומה שאני מאוד מצטערת עליו זה שאלה שגידלו אותי ואלה שליוו אותי אינם. זה שאמא שלי נפטרה ולא יכולתי להיות לידה כשהיא נפטרה, כי אז עוד אי אפשר היה לנסוע, זה הורג אותי עד היום. אמא היתה בסך הכל בת 57, והתפקיד האחרון שלה היה אמא קוראז'. כשאני שיחקתי את אמא קוראז' אני כל הזמן הרגשתי שזה התודעה שאני נותנת לה. זה הרגעים שאני נורא מצטערת עליהם, שהיא לא זוכה לראות אותי".

בימים אלה את עובדת על תפקידך בתור "המלך ליר" שבהצגה שכתב שיקספיר שתעלה בקרוב בתיאטרון הבימה, ובהחלטה מעניינת ללהק לתפקיד דווקא אשה. מה האתגר שנושא עמו התפקיד הזה?

"המלך ליר זה תפקיד מאוד קשה. זה אתגר בגלל שזה תפקיד גדול, שמסמל משהו. אני משחקת בתור אשה, אבל אנחנו החלטנו עם הבמאי שהיא - ליר, זה לא חשוב אם היא אשה או גבר. כי כל הדברים האלה קיימים בכל אחד מאיתנו, אנחנו בתוכנו גם אשה וגם גבר, נכון? האתגר הוא לשכנע, הכוח שצריך להיות באישיות הזאת, לשכנע את האנשים מסביב שאת זאת שמבינה את הסיטואציה של ליר. זה אתגר בשבילי, לקחתי על עצמי משימה כל כך קשה להתגבר על הדבר הזה. איך אומרים ביידיש? 'אין לי זמן לשטויות'".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully