וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דנה אינטרנשיונל: "לנצח צביקה פיק יישאר אייקון", לפיד: "אמן מהפכני בדורו"

יפעת רוזנברג, שגיא בן נון

14.8.2022 / 13:25

ישראל אבלה על לכתו של פיק, מהמוזיקאים האהובים בישראל לאורך חמישה עשורים. הרצוג: "הניב פנינים לתרבות". מאיה בוסקילה: "אני מרוסקת, הדמעות לא מפסיקות, הלב שלי כואב. איבדתי חבר לפני הכל". צדי צרפתי: "אחד מהענקים שהיו לנו פה בארץ"

לראשונה מול קהל מאז שלקה בשבץ צביקה פיק מופיע מול קהל, במסיבת העיתונאים לפסטיגל/סטילס: ראובן קסטרו, וידאו: שגיא בן נון

ישראל אבלה על צביקה פיק, מענקי המוזיקה הישראלית, שהלך לעולמו היום בגיל 72. פיק, מחלוצי הפופ הישראלי שהיה פעיל במשך חמישה עשורים, היה אחראי לעשרות להיטים מוכרים כמו "נאסף תשרי", "אהבה בסוף הקיץ", "אין מדינה לאהבה", "מוזיקה (מעלה מעלה)" ו"דיווה". לפני ארבע שנים עבר אירוע מוחי.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו: "צביקה פיק חידש את הנוף התרבותי הישראלי וחולל בו שינוי מהפכני. המוזיקה שלו חדרה ללבבות, כמילות השיר, והפכה לחלק בלתי-נפרד מפסקול חיינו. כשרונו יוצא-הדופן כיוצר הניב לתרבות הישראלית פנינים יפהפיות. הוא היה ישראלי כל כך, והתחבר באופן עמוק לשורשים העבריים העשירים שלנו, ובה בעת שיקף את יופי פניה של מדינת ישראל בעולם כולו. קולו ולחניו ימשיכו להתנגן באוזנינו האוהבות לשנים קדימה. תנחומיי למשפחתו ואוהביו הרבים".

ראש הממשלה יאיר לפיד ספד: "צביקה פיק שר 'מוזיקה ללב היא חודרת' - משפט שמתאר בדיוק רב את שיריו ומנגינותיו שחדרו ללב ולתרבות הישראלית והפכו לנכס צאן ברזל. צביקה היה אמן מהפכני בדורו, מעמודי התווך של הפופ הישראלי. צביקה הלך היום לעולמו, אך השירים והמנגינות שהותיר אחריו ימשיכו להתנגן עוד שנים רבות. שולח ניחומים חמים למשפחתו ולכל מעריציו".

"מת ענק תרבות, גאון מוסיקלי שהפך את הפופ לקלאסיקה מרהיבה, לאמנות", ספדה לו הזמרת מרגלית צנעני בשיחה עם וואלה! תרבות. "זה לא מילות בדיעבד, זה אשכרה ככה. גאון. הלכתי איתו משחר נעוריי, 'שיער', 'כוכב נולד'. 'מרי לו', 'מת אב מת אלול', 'מעלה מעלה' - זה כל הקלאסיקות המופלאות, אי אפשר שלא להתפעל. חבל על צביקה, זה מכה בלב שלי, מר ועצוב על לכתו, חבל, חבל".

הבמאי צדי צרפתי, שכמו צנעני הכיר את פיק בהפקה של "שיער" בשנות ה-70 ובהמשך גם על כס השיפוט של "כוכב נולד", אמר לוואלה! תרבות כי פיק היה "אחד מהענקים שיש לנו פה בארץ, שהמוזיקה שלו במשך 50 שנה עדיין מדברת למבוגרים ולצעירים ולכל סוגי הקהלים. יותר חזקה ממנו אפילו. זה שוק נוראי, קשה לי לעכל את זה".

"הוא היה מאוד מאוד מגוון מסוגל לכתוב הכל, הוא כתב עם מירית [שם אור], אבל מעבר לזה כתב גם לחנים לשירים של יהונתן גפן ומשוררים וחסידיים - אתה מקשיב להם היום והם מדברים אלינו, רלוונטים, זה לא נשמע מיושן. שמרנו על קשר כל השנים הייתי קשור אליו מאז שיער ב-1969 שהכרנו".

פסטיגל 2019. ראובן קסטרו
מאבני היסוד של התרבות הישראלית. פיק/ראובן קסטרו

הזמרת מאיה בוסקילה כתבה פוסט באינסטגרם שבה ספדה לפיק: "האמת, לא בא לי להיות מנומסת ולברור מילים. אני מרוסקת, הדמעות לא מפסיקות, הלב שלי כואב. איבדתי חבר לפני הכל. צביקוש שלי, כמה עברנו, כמה היית בכל נימי המוסיקה שלי, בכל חלק מהקריירה שלי, מהשירים שלי, הלהיטים הכי גדולים שלי, בכל שביל בעולם המוזיקלי שלי.

"החלטנו לעשות מופע משותף שהפך להיות מופע כל כך מוצלח, עד אותו היום שהיית צריך להעלות איתי למופעים ביום העצמאות ושם הכל נגדע. כמה דברים עוד רצינו לעשות ביחד, אפילו החלום של לחזור להופעה המשותפת הייתה שם. אמרתי לך שאני רוצה לחדש את השירים שבראת לי ושאני רוצה שנעשה זאת מהבית שלך, מצולם ביחד איתך ולעבור תהליך ביחד ואתה כל כך התרגשת אהוב שלי, עברת כמה שנים מאתגרות ומעולם לא הרמת ידיים.

"אני מקווה שאתה עכשיו במקום שהמציאות שהייתה קיימת לא מפריעה לך ואתה באמת נח סוף סוף. אתה בליבי לנצח אהוב יקר שלי. אני רוצה לומר לך תודה על הכל, על זה שהיית בחיי, בשיריי, על זה שתמיד היית שם לחזק אותי וידעת מה לומר ואיך להצחיק אותי תמיד שהייתי עצובה. אתה אחד ויחיד ולעולם תשאר כך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
מאיה בוסקילה. רפי דלויה,
מאיה בוסקילה/רפי דלויה

הזמרת דנה אינטרנשיונל ספדה לפיק בשיחה עם וואלה! תרבות: "'נאסף תשרי -מת אב ומת אלול' היה השיר הראשון שלך ששמעתי בטרנזיסטור בחדר שלי והתאהבתי בו. שנים שרתי אותו בלב. מי היה מאמין שגם אתה תמות באב אבל לא גחלת עמומה השארת אלה פסקול מוסיקלי שילווה אותנו את אלה שיבואו אחרינו".

בפוסט שפרסמה באינסטגרם הוסיפה דנה: "צביקה היקר, אני אוהבת אותך מאוד. לא אמרנו את זה זה לזו וזו לזה בחיים. אחרי הזכיה באירויזיון היחסים בינינו התקלקלו, אבל עכשיו אני יכולה להגיד את מה שלא אמרתי לך בקול. תמיד אהבתי אותך. היינו הפכים באופי. אתה חרוץ בלתי נלאה, לא מוותר לקשיים, לא נכנע לרגשות וחדור מטרה. ההצלחה והצורך לפרנס משפחה עמדו לנגד עיניך כמטרת על, אולי המטרה הכי חשובה בחיים. לפני כל דבר אחר. כששי כרם הפגיש בינינו בפעם הראשונה כמעט אף כותב לא הסכים לכתוב לי. החיבור בינינו היה מידי. לא הפסקנו לצחוק ביחד וזה צד שלא הרבה הכירו בך. יומיים אחרי הגיעה קסטה עם השיר 'אני לא יכולה בלעדיך' וחודש אחרי כל המדינה שרה אותו. שלוש שנים אחרי הגיע 'דיווה', ההצלחה הכי גדולה בקריירה של שנינו והשבר הגדול ביחסים בינינו.

"כשנפגשנו התחבקנו וצחקנו על הריב התקשורתי אבל מאז לא עבדנו ביחד. לפני חודש שי אמר לי שהוא קבע איתך מפגש. שנבוא אליך הביתה. אין לך מושג כמה שמחתי. לא הספקנו. הופתעתי הבוקר מעוצמת הכאב כשקבלתי הבוקר את הבשורה. בכיתי. שנים שלא הצלחתי לבכות ופתאום זה השתחרר. אתה תישאר לנצח אייקון תרבות ישראלי. פורץ דרך. מלחין מחונן. מלך הפופ של ישראל".

דנה אינטרנשיונל. אור גפן,
דנה אינטרנשיונל/אור גפן

הזמרת רותי נבון ספדה לו בשיחה עם וואלה! תרבות: "אני עדיין בהלם. היינו צוחקים המון, לצביקה היה הומור מטורף. הוא היה חקיין נהדר. הוא היה מאד פופולרי והתפרסמתי עם 'הרקדן האוטומטי'. בשנות השבעים היינו מופיעים עם המון אומנים ביחד. נסעתי לחו"ל וכשחזרתי הזמין אותי להופיע איתו. נקרע לי הלב, אני לא מאמינה איך הוא נפטר ככה. מאד נתגעגע אליו, אחי ואני היינו מאד קרובים אליו, רצינו לבוא לבקר אותו, חשבנו שנבוא אליו אבל הוא לא רצה שאף אחד יבוא לצערי הרב. רציתי לחזק אותו".

עברי לידר כתב: "צביקה פיק היה זמר ומלחין מעורר השראה ופורץ דרך. הוא דיבר מוזיקה בצורה יוצאת דופן והפך לאייקון ייחודי בשמי המוזיקה הישראלית. רפרטואר השירים האין סופי שלו הפך לפס קול של ישראל ואני מרגיש ובטוח שבלעדיו המוזיקה והיצירה הישראלית לא היו נראות אותו הדבר. ואני בטוח ששיריו יישארו איתנו וילוו אותנו שנים ארוכות".

ראש האופוזיציה נתניהו ספד לו: "רעייתי שרה ואני דואבים על פטירתו של צביקה פיק, מגדולי אמני ישראל. הייתה בו שמחת חיים שבאה לידי ביטוי בשיריו הנפלאים", מסר ראש הממשלה לשעבר בנימין נתניהו. "צביקה היה ויהיה חלק בלתי נפרד מפסקול חיינו. אנו שולחים תנחומים מעומק הלב למשפחתו. יהי זכרו ברוך".

שר התרבות חילי טרופר, הביע עצב גדול על מותו של פיק, אותו הגדיר כאחד "מגדולי אמני ישראל". "פיק היה אחד מאבני היסוד של המוזיקה והתרבות הישראלית. הלהיטים שיצר נכנסו לכל בית בישראל וחדרו לאלפי לבבות והביאו לישראל הישגים כבירים, דוגמת הזכייה באירוויזיון 1998. אני בטוח שהצלילים אשר פיק הביא לעולם, ישארו כאן שנים רבות וימשיכו להיות חלק משמעותי מהפסקול הישראלי. משתתף בצער המשפחה בשעה קשה זו", מסר טרופר.

  • עוד באותו נושא:
  • צביקה פיק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully