וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נטלי פורטמן הודיעה שלא תגיע לקבל פרס בישראל: "בשל האירועים האחרונים"

20.4.2018 / 8:15

הכוכבת הישראלית-אמריקאית ביטלה את הגעתה לירושלים לקבל בה את פרס "בראשית" בשל "חוסר נוחותה עם האירועים האחרונים בישראל". ח"כ חזן: "לשלול ממנה את האזרחות". השרה רגב: "נפלה כפרי בשל ל-BDS". ה-BDS: "פורטמן מסרבת להעניק לגיטימציה לפשעים ואפרטהייד"

ריאיון עם נטלי פורטמן עם צאת סרטה "סיפור על אהבה וחושך"/כתב: שגיא בן נון, עריכה: נועה לוי

מוותרת על הכבוד: הכוכבת נטלי פורטמן, אמריקאית שנולדה בארץ, היתה אמורה להגיע לביקור מולדת כדי לקבל את פרס "בראשית" היוקרתי אך הודיעה שתוותר על כך. זאת, בשל מה שהוגדר כ"חוסר נוחות עם האירועים האחרונים בישראל".

השחקנית, זוכת האוסקר על הופעתה ב"ברבור שחור", לא פירטה בדיוק באילו אירועים מדובר. ניתן להעריך כי היא מתכוונת לאירועי ההפגנות בעזה ולמותם של מפגינים בסמוך לגדר עם ישראל. לאור הודעתה זאת, הודיעה הקרן כי הטקס יבוטל.

לפי הודעת הקרן, נציגיה של פורטמן מסרו להם כי "האירועים האחרונים מטרידים אותה מאוד והיא אינה מרגישה בנוח להשתתף באירועים ציבוריים בישראל. כמו כן היא לא יכולה להמשיך ולשתף פעולה עם הטקס במצפון שלם".

יש לציין כי השחקנית לא רק נולדה בארץ וחיה כאן מספר שנים, אלא אף חזרה בעבר לבקר כאן תדירות, ובין השאר למדה בישראל וגם צילמה בה את סרטה העלילתי הארוך הראשון כבמאית, "סיפור על אהבה וחושך", שהיה מבוסס כמובן על ספרו של עמוס עוז.

נטלי פורטמן בפסטיבל הסרטים בטורונטו, ספטמבר 2016. GettyImages
לא תגיע. פורטמן/GettyImages

פרס "בראשית", המכונה גם "פרס נובל היהודי", הוא פרס בסך מיליון דולר הניתן על ידי ראש ממשלת ישראל "לאיש מקצוע רב הישגים ובעל מוניטין בינלאומי מכל העולם, המהווה דמות מופת בקהילתו ויוכל להעניק השראה לדור הצעיר של העם היהודי ברחבי העולם". בחודש נובמבר האחרון הודיעה ועדת הפרס כי פורטמן תזכה בפרס ובכך היא הצטרפה לרשימה מכובדת של שמונה שמות, ביניהם השחקן מייקל דגלאס, הכנר יצחק פרלמן וראש עיריית ניו יורק מייקל בלומברג.

פורטמן הייתה אמורה להגיע בחודש יוני הקרוב לישראל ולקבל את הפרס מידי ראש הממשלה בנימין נתניהו.

מן הקרן נמסר בתגובה: "פורטמן היא שחקנית רבת הישגים, מלאת מחויבות חברתית, ואדם נהדר. נהנינו ללמוד להכיר אותו בחצי השנה האחרונה ואנחנו מעריצים את האנושיות שלה ומכבדים את הזכות שלה לחלוק באופן פומבי עם המדיניות של ממשלת ישראל. עם זאת, אנחנו מצרים על כך שבחרה לא להשתתף בטקס מסיבות פוליטיות וחוששים שההחלטה שלה תוביל לפוליטיזציה של הפעילות הפילנטרופית שלנו, משהו שעמלנו קשות בחמש השנים האחרונות כדי להימנע ממנו".

עוד באותו נושא

נטלי פורטמן: "בזכות צה"ל, קל יותר להיות במאית בישראל"

לכתבה המלאה
נטלי פורטמן. GettyImages
נתניהו כבר לא יזכה ללחוץ לה את היד/GettyImages

בתגובה להחלטה של פורטמן, מסרה שרת התרבות והספורט מירי רגב: "הצטערתי לשמוע, שנטלי פורטמן נפלה כפרי בשל לידיהם של תומכי ה-BDS. נטלי, שחקנית יהודייה, שנולדה בישראל, מצטרפת למי שמתייחס לסיפור ההצלחה והפלא של תקומת ישראל כ'סיפור על חושך וחושך'".

ח"כ אורן חזן הוסיף: "הרעיון להעניק את 'הנובל היהודי' לפורטמן היה מלכתחילה רעיון עוועים. יהודיה ישראלית, שמצד אחד עושה שימוש ציני במוצא שלה לצורך קידום הקריירה שלה ומצד שני מתגאה, למשל, על כך שהצליחה להתחמק מגיוס לצה"ל - היא אמנם שחקנית במלוא מובן המילה אבל אינה ראויה להוקרה כלשהי במדינת ישראל. אני קורא לשר הפנים, אריה דרעי, לשלול את אזרחותה הישראלית של פורטמן, שעזבה את ישראל בגיל ארבע ומאז אין לה שום זיקה מהותית למדינה..באופן אישי, על אף היותי חובב קולנוע מושבע, בכוונתי להחרים כל סרט בהשתתפותה של פורטמן ואני קורא גם לציבור הישראלי לעשות כן. כל זאת כקדימון לצעדים נוספים נגד אותו ברבור שחור שהפך לסדין אדום".

נטלי פורטמן בשמלה של רודארטה בפסטיבל קאן 2015. GettyImages
"לשלול לה את האזרחות". נטלי פורטמן/GettyImages

לפני שלוש שנים, בריאיון לתקשורת האמריקאית לרגל עליית "סיפור על אהבה וחושך", הצהירה פורטמן: "אני מאוד נגד נתניהו. אני מאוד, מאוד מבואסת ומאוכזבת מבחירתו מחדש. ההצהרות הגזעניות שלו מחרידות בעיני. עם זאת, אני לא רוצה להיות מאלה שמשתמשות בבמה שניתנת להן כדי לחרבן על ישראל".

באותה שנה, הדלפות ויקיליקס חשפו תכתובת בה נזפה הכותבת במפיק בריאן קאוונו על כך שחשף את המייל הפרטי שלה בתפוצה רחבה למדי (כ-20 איש) במסגרת– שרשור קבוצתי בו התבקשו הקוראים לדמיין כיצד היו מרגישים לו היו מותקפים ברקטות כמו תושבי ישראל.

קאוונו זעם על הטרוניה ולא חסך במילים בתשובתו לפורטמן, שזו תמציתה: "סליחה באמת. יהודים נטבחים בגלל האמונות שלהם, וזה פחות חשוב מזה שהמייל שלך נחשף בידי עשרים איש... התנצלות מעומק הלב... ואני יודע שלא אכפת לך, אבל נפגשתי עם דיפלומט ישראלי אתמול, וכשסיפרתי לו שאת תומכת בג'יי סטריט, ושאת לא מוכנה להקשיב לאף אחד שמנסה להניא אותך מכך, הוא אמר לי שלוש פעמים: 'היא תומכת בג'יי סטריט? אבל היא יהודייה וחכמה'".

נטלי פורטמן בפסטיבל טורונטו 2015. GettyImages
הפעם לא תבוא. נטלי פורטמן/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully