וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל שיר בפייסבוק - המשוררת דארין טאטור הורשעה בהסתה לטרור

3.5.2018 / 11:32

טאטור פרסמה שיר שבו נכתב "התנגד עמי, התנגד להם", והואשמה בקריאה למעשי אלימות. הבוקר הורשעה בהסתה לאלימות ובתמיכה בארגון טרור. עורכת דינה: "זו רק ההתחלה. נערער למחוזי". התובעת: "חופש הביטוי אינו שקול למתן היתר להסתה ותמיכה בטרור"

צילום: אלי אשכנזי, וואלה!NEWS, עריכה: יאיר דניאל

בית משפט השלום בנצרת הרשיע היום (חמישי) את המשוררת דארין טאטור בהסתה לאלימות ובתמיכה בארגון טרור בגין פרסומים ברשתות חברתיות, ביניהם שיר שכתבה. עורכת דינה מסרה בתגובה: "זו רק ההתחלה. נערער למחוזי". התובעת בתיק, עו"ד אלינה קאפמן, מסרה: "בית המשפט הרשיע היום את הנאשמת וקבע שיש בפרסומיה כדי להוות דברי הסתה ותמיכה בארגון טרור. היום הועבר מסר לפיו גם למילים יש משמעות וחופש הביטוי אינו שקול למתן היתר להסתה ותמיכה בטרור". עשרות בני אדם הגיעו לאולם בית המשפט כדי לתמוך בטאטור, ביניהם השחקנית עינת ויצמן, ח"כ חנין זועבי ויו"ר ועדת המעקב העליונה של ערביי ישראל הח"כ לשעבר מוחמד ברכה.

שרת התרבות מירי רגב ברכה על ההחלטה: "אני קוראת לשר האוצר כחלון להשתמש בסמכות המוקנית לו בחוק יסודות התקציב ולמנוע תמיכה מתאטרון יפו שאחראי על ערב 'ההוקרה' לעבריינית מורשעת. החלטת בית המשפט מוכיחה כי יש לעשות שינוי, ולחייב בחקיקה מניעת תמיכה מגופים החותרים תחת מדינת ישראל וערכיה. המציאות המשפטית היום לא נותנת תשובה הולמת ואני לא אשקוט עד שהנאמנות בתרבות תיתן מענה ראוי בחקיקה".

ח"כ חנין זועבי מסרה: "כאשר שיר נתפס כמעשה טרור, הפשיזם מנצח. היום הרשיע בית המשפט את המשוררת דארין טאטור כי כתבה שיר, כי פרסמה שיר, כי דיברה אמת. דארין נתנה דרור להרגשותיה באמצעות מילים פואטיות. לערבים אסור לתת דרור לרגשותיהם. ולמשוררים אסור לכתוב מילים ביקורתיות. תחת משטרם התרבותי של רגב וארדן, האומנות משותקת. רק העשייה הלאומנית ציונית זוכה להכרה ולחופש ביטוי.

"כאשר חיילים צוחקים על כך שירו למוות אדם לא חמוש המפגין נגד הכיבוש, או כאשר חבר כנסת מכריז שיש לירות לנערה עהד תמימי בברך, זה נחשב כלגיטימי וראוי לתמיכה. אולם כאשר דארין כותבת "שאני יכולה להיות הקורבן הבא", אז זה לא לגיטימי, ופרסום שירה של דארין נתפס כמעשה טרור או עידוד לטרור. גם אם מניחים בצד את העובדה המביכה שהמשטרה מעסיקה מתרגם לא כשיר שאינו מבין כלל בערבית ספרותית ולא מבין את הקונטקסט בו פורסם אותו שיר, גם אז ברור שמדובר בהחלטה משפטית מופרכת ולא ראויה".

דארין טאטור חנין זועבי. אלי אשכנזי
טאטור/אלי אשכנזי

טאטור, בת 36, מהישוב ריינה שליד נצרת, נעצרה באוקטובר 2015, בעקבות שיר שפרסמה ברשתות החברתיות. שם השיר - "התנגד עמי, התנגד להם" ובו כתבה בין השאר: "התקומם עמי, התקומם נגדם. התקומם נגד שוד המתנחל ולך בעקבות שירת החללים" (תרגום לעברית: תמר גולדשמיד, אילנה המרמן ואיריס בר, אתר "שיחה מקומית"). השיר עלה כסרטון ביוטיוב כשברקע נשמעת מנגינה וטאטור בקולה קוראת את השיר. על המסך נראו צילומים של השלכת אבנים ובקבוקי תבערה על חיילי צה"ל.

בנוסף לפרסום השיר, טאטור גם ניהלה דף בפייסבוק כשעל תמונת הפרופיל היה כתוב: "אני השהיד הבא" וליד - תמונתה של הצעירה מנצרת שנופפה בסכין מול חיילים בשנת 2015 ונפצעה קשה מירי. בתחילה נחשב המקרה כניסיון פיגוע. לבסוף עאבד הורשעה בעבירות של החזקת סכין ואיומים.

עוד באותו נושא

מירי רגב נגד יעל אבקסיס: הדרמה מאחורי הקלעים בטקס המשואות

לכתבה המלאה
דארין טאטור חנין זועבי. אלי אשכנזי
טאטור/אלי אשכנזי

טאטור נעצרה בחודש אוקטובר 2015 וחודש לאחר מכן הוגש נגדה כתב אישום. לאחר שנעצרה הייתה טאטור שלושה חודשים במעצר ולאחר מכן עברה למעצר בית בתנאים מגבילים. משפטה החל באפריל 2016. במהלך המשפט ציינה הפרקליטות כי הדברים פורסמו בתקופה בה נהרגו רבים בפיגועים. "בעקבות האירועים שררה בישראל אוירה ציבורית וביטחונית מתוחה ביותר", אמרה התביעה.

בתחילת המשפט הכחישה טאטור קשר לאותם פרסומים, אך לאחר מכן חזרה בה והמשפט נסוב סביב הסוגיה המרכזית האם חצתה את הגבול שבין דברים שמותר לבטאם בחסות חופש הביטוי לבין אמירות שמהוות עידוד לאלימות ולטרור. לצד סוגיה זו המשפט עסק גם בשאלת דרך תרגום השיר והפרשנות שאפשר לייחס למילים המתורגמות ולטקסט בכללותו. בעקבות המעצר והגשת כתב האישום נגדה, התגייסו אמנים רבים מחו"ל ומישראל, יהודים וערבים, להביע את תמיכתם בה.

דארין טאטור. אלי אשכנזי
טאטור/אלי אשכנזי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully