וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך סיון רהב-מאיר הייתה יכולה להרוויח עשרות אלפים מהשיר "דיווה"

9.5.2018 / 0:34

20 שנה בדיוק לאחר זכיית "דיווה" של דנה אינטרנשיונל באירוויזיון, לוואלה! תרבות נודע כי גם העיתונאית סיון רהב-מאיר תרמה ליצירתו ולא ביקשה תמלוגים. מומחית לזכויות יוצרים מעריכה: "רהב-מאיר יכלה להרוויח לפחות עשרות אלפי שקלים"

שגיא בן נון מראיין את דנה אינטרנשיונל באולפן וואלה! NEWS במלאת 20 שנה לזכיית השיר "דיווה" באירוויזיון/צילום סטילס: ראובן קסטרו, עריכת וידאו: נועה לוי ואביב אירגז

(בסרטון: ראיון מיוחד עם דנה אינטרנשיונל באולפן השקוף של וואלה! NEWS, במלאת 20 לזכיית "דיווה" ו-25 שנות קריירה, שפורסם לראשונה בערב יום העצמאות)

seperator

היום (9 במאי) בדיוק לפני 20 שנה נרשמה הזכייה ההיסטורית ופורצת הדרך של השיר "דיווה", שביצעה דנה אינטרנשיונל, כתב יואב גינאי והלחין צביקה פיק, באירוויזיון שהתקיים באנגליה. הבחירה בדנה כנציגת ישראל לתחרות עוררה בזמנו זעם רב בקרב חברי הכנסת החרדיים בשל היותה טרנסג'נדרית. על רקע זה, מפתיע לגלות לראשונה כי ביצירת הלהיט השתתפה מי שלימים תחזור בתשובה ותהפוך לאחת הנשים הדתיות המשפיעות ביותר בארץ - עיתונאית ומגישת חברת החדשות, סיון רהב-מאיר.

לוואלה! תרבות נודע כי בימי נעוריה החילוניים, רהב-מאיר, מעריצה לשעבר של דנה אינטרנשיונל, נכחה באולפן הקלטות בעת יצירת הלהיט. בגרסה מוקדמת של מילות הפיזמון הופיע צמד המילים "ויווה מריה", אולם עלה אז רצון להחליף את המילה "מריה" במילה אחרת. רהב-מאיר הפגינה יצירתיות ופתרה את הבעיה. היא הציעה להחליף את המילה "מריה" ב"נריע", להלן "ויווה נריע", והצעתה התקבלה. רהב-מאיר לא ביקשה תמלוגים על תרומת המילה. על פי הערכת המומחית לזכויות יוצרים עו"ד נילי ורקר שהייתה עורכת הדין של אקו"ם, רהב-מאיר יכלה בזמנו לעשות הסדר עם גינאי ולקבל כ-2-3 אחוזים מהתמלוגים, שכן לדברי ורקר מדובר "בהמצאה יצירתית". לאור כך שהתמלוגים על מילות השיר במשך 20 שנה הניבו מיליוני שקלים, נראה שרהב-מאיר יכלה להרוויח לכל הפחות עשרות אלפי שקלים.

דנה אינטרנשיונל וסיון רהב-מאיר. ראובן קסטרו, יח"צ, ראובן קסטרו
דנה אינטרנשיונל וסיון רהב-מאיר/ראובן קסטרו, ראובן קסטרו, יח"צ

"השיר 'דיווה' הוקלט באולפן של גרי וולדבסקי בהרצליה פיתוח", מגלה יואב גינאי בשיחה עם וואלה! תרבות. "באולפן התלבטנו אם לשיר 'ויווה מריה'. במקום שהתה נערה, כתבת נוער של ראש 1, ידידתו של המעבד אלון לוין שהבריקה עם 'ויווה נריע'. היא אמרה: 'נריע יישמע כמו מריה, וזה בעברית'. לאותה נערה קוראים היום: סיון רהב מאיר".

האם סיון ביקשה על זה מתישהו תמלוגים?

צוחק. "לא".

מה סכום התמלוגים שיכלה לקבל לדעתך?

"אין לי מושג. זה בטל בשישים. היא הציעה, היא לא כתבה את זה, היא הציעה, והצעתה התקבלה".

כמה תמלוגים הרווחת אתה על כתיבת מלות "דיווה" לאורך 20 השנה האחרונות?

"לאורך למעלה מ-20 שנה מיליונים ספורים, המתחלקים כמובן בין יוצרי השיר וחברת סוני אירופה המו"לית של היצירה".

עוד באותו נושא

הטרדות, החמצות ומירי רגב: דנה אינטרנשיונל פותחת את הלב

לכתבה המלאה

דנה אינטרנשיונל מבצעת את "דיווה" בחודש שעבר בכיכר רבין, באירוע "Israel Calling"

דייב שחר

סיון רהב-מאיר אישרה לוואלה! תרבות את הפרטים, והוסיפה: "אני מריעה לזיכרון של יואב גינאי".

עו"ד נילי ורקר, מומחית לזכויות יוצרים, מה אחוז התמלוגים שיכלה להערכתך סיון רהב מאיר לדרוש בנעוריה על חלקה ביצירת השיר?

"יכול מאוד להיות שרהב-מאיר יכלה לעשות בזמנו הסדר, שבו יכלה לקבל אחוז קטן מהתמלוגים על המילה 'נריע'. היה אפשר לכמת את זה בחוזה בזמנו שבו הייתה מקבלת 2 או 3 אחוזים. זה הסדר בין הצדדים, חוזה אישי, לא יכולה להגיד על מה היו מסכמים. זה מבוסס רק על הערכה שלי מתוך ניסיון, ולא אומר שזה היה נסגר כך. אמנם באופן עקרוני, על מילה אחת שאין בה משהו ייחודי מקורי, כמו 'גשם' או 'תפוח', אי אפשר לקבל תמלוגים. מקבלים תמלוגים על יצירה. השאלה אם המילה הזאת היא יצירה מקורית. מה זה יצירה מקורית? דבר מקורי שהושקעו בו יצירתיות, כישרון וחשיבה, כפי קבע השופט שמגר בפסק הדין אינטרלגו. אבל בגלל שיש כאן ההקשר הזה, שרהב-מאיר הפכה את המילה 'מריה' ל'נריע', זה עושה את זה למשהו ייחודי. זה יצירתי ומקורי והושקעה בזה חשיבה וזה הופך את זה ליצירה. אפשר להגיד ש'נריע' היא לא מילה שגרתית ושזאת המצאה בגלל שרהב-מאיר פתרה את הבעיה בכך שלא רצו את המילה 'מריה'. לכן יכול מאוד להיות שזה דבר שמקנה לשיר ייחוד, כמו שפסק בית המשפט מפי השופט המנוח עדי אזר על שתי המילים 'הופה הולה' בשיר הבטלנים של זהר לסקוב בשנת 1987, באמרו שזה צירוף מקורי וייחודי. זה יכול להיחשב כיצירה מקורית. היא יכלה לעשות הסדר, כי זה פתר להם בעיה".

סיון רהב-מאיר. אייל בן יעיש, חדשות ערוץ 2,
עשרות אלפי שקלים שהתפספסו? סיון רהב-מאיר/אייל בן יעיש, חדשות ערוץ 2

ואגב ענייני "דיווה" וזכויות יוצרים, במאי 2009 פורסם כי לאחר מעל לעשור של הליכים משפטיים, החליט בית המשפט כי המוזיקאי אלון לוין הוא בעל מחצית מזכויות העיבוד של השיר "דיווה", והורה לצביקה פיק לשלם לו כרבע מיליון שקל, פלוס ריבית והצמדה.

כתבה נרחבת במלאת 20 שנה לזכיית השיר "דיווה" באירוויזיון תפורסם מחר (חמישי) במגזין סוף השבוע של וואלה! NEWS

דנה אינטרנשיונל. AP
דנה אינטרנשיונל/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully