וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המתים משאירים אותנו: "בשבילה גיבורים עפים" מרשימה ונוגעת ללב

12.5.2018 / 23:15

הדרמה החדשה של קשת בכיכובם של תומר קאפון, נינט טייב ומיכאל אלוני נראית יוקרתית ונהדרת, הן ברגעי הלחימה המשכנעים והן כשהיא מתענגת על האסתטיקה הצבעונית והיפה של בוגוטה. המשחק של כולם מצוין, והכתיבה הנבונה והמחושבת רומזת בעדינות לאן הכול הולך

פרומו "בשבילה גיבורים עפים"/קשת 12

הביקורות אולי לא ממש חיבקו את "בשבילה גיבורים עפים" של אמיר גוטפרוינד ז"ל כשיצא ב-2008, אבל הקהל הצביע ברשימת רבי המכר, ואולי כעדות גדולה במיוחד למשמעות שלו כיצירה שנוסכת השראה באחרים - מאז שיצא הספר נעשו שני עיבודים לפיו. הראשון היה הסרט "פעם הייתי" של אבי נשר מ-2010, שהתמקד בחלק קטן מהספר המתרחש בחיפה בשנות השישים. השני, המגיע עכשיו בדמותה של הסדרה החדשה של קשת, שכבר הספיקה לזכות בפרס הדרמה הטובה ביותר בפסטיבל קאן לסדרות טלוויזיה, מבוסס על חלקו האחרון והסוחף של הספר.

זהו סיפורם של ארבעה חברים ששירתו יחד בגולני, אשר בעקבות אירוע טראומתי במלחמת לבנון השנייה ניתקו קשר. אביב (תומר קאפון) נאלץ אז לקחת החלטה מבצעית שעמה עליו להתמודד כל חייו, מה שעוד היה בשליטה כל זמן שחברתו יעלי (נינט טייב) הייתה לצדו. כאשר יעלי קיפחה את חייה שנתיים אחרי כן במהלך טיול בדרום אמריקה, משהו באביב השתבש וכל השדים צפו. תשע שנים לאחר מכן מצבו הנפשי עומד למבחן גדול במיוחד כאשר חברו משכבר בנדה (משה אשכנזי, "מטומטמת"), המתגורר כעת בבוגוטה שבקולומביה, מגלה שיעלי כנראה חיה. הגילוי הזה מכניס לסחרור את כל ארבעת החברים - בכללם גם אחיה של יעלי, דובי (נדב נייטס, "שבע דקות בגן עדן"), ודותן, המכונה 'הימלר' (מיכאל אלוני, "שטיסל"), שמאשים את אביב על הבחירה שעשה אז במלחמה.

בשבילה גיבורים עפים, תומר קאפון. צילום מסך
בידיים אחרות עלול היה להביך. תומר קאפון/צילום מסך

הסדרה "בשבילם גיבורים עפים" נוצרה, נכתבה ובוימה ע"י עמרי גבעון, שגילה לעולם את תומר קאפון ב"בני ערובה", לפני שהתפוצץ ב"פאודה" (סליחה על כפל המשמעות) וב"תאג"ד". וכמו ב"בני ערובה", גם הפעם ממחיש גבעון את המיומנות שלו ביצירת אקשן מצוין ומהוקצע. זה ניכר במיוחד בעשרים הדקות הראשונות של פרק הבכורה, ששודר אתמול בקשת 12. בשוליה של המלחמה ב-2006, בדרכה מלבנון לישראל, נתקלת היחידה בטנק צה"לי אסטרטגי נטוש, מה שמוביל לשרשרת אירועים מורטת עצבים ומועכת לב. לא מדובר רק בקטעי הלחימה המהממים והמתובלים בז'רגון צבאי מדוקדק, שלא היו מביישים כל סרט מלחמה מהולל, אלא גם במה שהוביל אליהם. הידיעה שללא ספק משהו ישתבש, שללא ספק תהיה כאן טרגדיה, טוענת את כל הרגעים המקדימים במתח לא נורמלי.

כמתבקש מפתיחה כל כך חזקה, 55 הדקות הנוספות של פרק הפתיחה, שמטבען רגועות יותר, עומדות למבחן. ושוב, כמו ב"בני ערובה", גם כאן ממחיש גבעון שהוא יודע אפקטיביות מהי. "בשבילה גיבורים עפים" יודעת לסחוט דרמה גם ברגעים קטנים יותר, כמו מראה של תמונה בעיתון, ציפייה להודעה בטלפון או עימות בין מטופל לפסיכולוגית. היא נראית יוקרתית ונהדרת, הן ברגעי הלחימה המשכנעים והן כשהיא מתענגת על האסתטיקה הצבעונית והיפה של בוגוטה. המשחק של כולם כאן מצוין, ונכון לפרק הבכורה קאפון בולט במיוחד - הוא צולח סצנות אמוציונליות שבידיים פחות כישרוניות היו עלולות להביך.

עוד באותו נושא

אבי האומה: על "פעם הייתי" של אבי נשר

לכתבה המלאה
בשבילה גיבורים עפים, נינט טייב. צילום מסך
רוח רפאים. נינט טייב בתפקיד יעלי/צילום מסך

על אף דיאלוגים חורקים פה ושם (הבולט שבהם היה בשיחה בפאב - בשלב מסוים הברמן שדיבר עם אביב ירה קלישאות), גבעון מיטיב לעבד את הדמויות של גוטפרוינד אל ימינו אנו (ועם שמות אחרים, עכשוויים), להקנות להם אופי ונפח ועולם משלהן. בנדה וחברתו הקולומביאנית שמדברים ביניהם ספרדית מתובלת במילות חובה בעברית/ערבית - טוב, סבבה, כפרה, יאללה; דותן היהיר והעשיר שלא מצליח להשתחרר ממה שקרה אז; דובי בעל המשפחה שמצטייר כשקול מכולם; וכמובן אביב האבוד והרדוף, שלא מצליח להמשיך בחייו.

גם מעבר לאפיון הדמויות ולהנעת העלילה, מה שמכניס את הערך המוסף ל"בשבילה גיבורים עפים" והופך אותה ליצירה בעלת משקל סגולי ממשי (ועדיפה על פני "בני ערובה"), הוא האופן הנבון והמחושב שבו היא מזינה את מה שקורה בין לבין. במהלך הלוויה מבקשת הנואמת לקרוא מ"תחיית המתים" המדהים של יהודה עמיחי. היא מצטטת: "כמו אדם שמבקש לחזור / למקום אהוב מאוד והוא שוכח / בכוונה ספר, סל, משקפיים כדי / שיהיה לו תירוץ לחזור למקום / האהוב. כך אנחנו משאירים כאן. / כך המתים משאירים אותנו". השורות קורעות הלב האלה מבהירות את כאבם של החברים, ובו זמנית משחקות על הרעיון המרכזי של הסדרה - המרדף הנואש אחר רוחות רפאים. סצנה סמלית נוספת מגיעה כאשר דובי, כיום מורה בתיכון, מדבר עם אחד מתלמידיו על החשיבות של לימודי היסטוריה. הנער אומר לו, "היסטוריה זה סבבה אבל מה שהיה היה, לא?". ברור שלא. מה שהיה הוא גם מה שיהיה.

הפיכחון והמאבקים האלה עומדים בניגוד גמור לשמה היפה של היצירה, "בשבילה גיבורים עפים". כאילו מדובר בסיפור אגדה על נסיכה שהאבירים יעשו הכל למענה. פה אף אחד לא עף. החברים יטוסו לקולומביה, כן, אבל הכול אמיתי ומודע מדי, נוגע בעצבים חשופים. אולי הפן הזה בספרו של גוטפרוינד הוא ששובה את דמיונם של יוצרים אחרים הגוזרים ממנו את העיבודים שלהם; וכמו במקרה של "פעם הייתי", על סמך פרק הבכורה של "בשבילה גיבורים עפים", גם העיבוד הטלוויזיוני הוא יצירה מוצלחת ומסקרנת בפני עצמה.

פרומו בשבילה גיבורים עפים, תומר קאפון, נינט טייב, מיכאל אלוני, נדב נייטס, משה אשכנזי. ניתאי נצר,
מרדף נואש. "בשבילה גיבורים עפים"/ניתאי נצר
בשבילה גיבורים עפים, מיכאל אלוני. צילום מסך
לא מצליח להשתחרר. מיכאל אלוני בתפקיד דותן/"הימלר"/צילום מסך

"בשבילה גיבורים עפים" משודרת בימי ראשון ב-21:00 בקשת 12.

seperator

מחפשים המלצות או רוצים להמליץ על סדרות חדשות? רוצים סתם לדבר על טלוויזיה? הצטרפו לקבוצה שלנו בפייסבוק, שידור חופר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully