וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למעריצים בלבד: העונה השנייה של "13 סיבות" מרגישה כמו מהדורת תוספות

18.5.2018 / 9:00

אף שגיבוריה ממשיכים להיות יפים ומרגשים, מבפנים ומבחוץ, גם מעריציה של סדרת התיכון מבית נטפליקס יתקשו להצדיק את 13 הפרקים שנוספו לסיפור שהסתיים. לצד דיון משפטי שמאיר פרטים וזוויות חדשים על האנה וחבריה, ניכר כאן ניפוח בלתי נדרש שמחליש את ההצדקה להמשיך

יח"צ - חד פעמי

סיפורי סינדרלה כמו זה של "13 סיבות" בנויים על דואליות משונה: מצד אחד הצורך לצאת צודקים ולהוכיח שאין כל צורך בעונה נוספת לסדרה שעלילתה הגיעה לסיום ברור ומוחלט, ומנגד התקווה השקטה שנתבדה. התקווה הזו היא לא רק פנטזיה, שכן מי שהתאהבו בעונה הראשונה בוודאי היו רוצים להאמין שבגיבורים העדינים והרגישים של הסדרה, מפעמים עדיין סיפורים סוחפים חדשים שרק מחכים להתגלות. ואם הסופר ג'יי אשר, שרב המכר שלו הוא הבסיס לסדרה, שותף לכתיבת עונת ההמשך - זו רק הוכחה לכך שנסים בהחלט יכולים לקרות כאן. אלא שלעתים קרובות מדי מה שנראה כמו סוף הוא אכן נקודת הסיום, וגם כל הרצון הטוב שבעולם לא יכול לשנות מבנה סיפורי. העונה השנייה של "13 סיבות" היא עוד הוכחה לכך, גם אם היא מגיעה עם מספר סייגים.

בעוד בעולם האמיתי עברו שנה וחודשיים מאז עזבנו את תיכון ליברטי, העונה השנייה מתרחשת חמישה חודשים אחרי סיומה של קודמתה. פער הזמנים הזה הותיר את חותמו על כל גיבורי העיירה, ובמרכזו אמה של האנה שהחליטה ברגע האחרון לפוצץ את ההסדר עם התיכון שהזניח את הטיפול בבתה, וללכת למשפט. ההליך מוביל את קליי (דילן מינט), ג'סיקה (אלישה בו), טוני (כריסטיאן נבארו), זאק (ראס באטלר), טיילר (דיוויד דרויד) וחבריהם אל שולחן העדים בזה אחר זה, פותח מחדש את הפצעים שמעולם לא הגלידו באמת, ומציף סודות ופרשיות שטרם נחשפו. הרוחות הסוערות גם כך סביב השמועות מתוך הפרשה רק מגבירות את המתחים בבית הספר, בעיקר בין ברייס (ג'סטין פרנטיס) וחבריו לבין חבריה של האנה. וכך, כשאיומים ופרצי אלימות גוררים את כולם אל פיצוץ מסוכן במיוחד, מנסה קליי למצוא סוף סוף צדק לאהובתו המנוחה ולהשקיט את נפשו הדואבת.

13 סיבות עונה 2. Beth Dubber/Netflix,
רגש היה ונותר המרכיב המשמעותי ביותר בסדרה. מתוך "13 סיבות"/Beth Dubber/Netflix

רגש היה ונותר המרכיב המשמעותי והאפקטיבי ביותר של "13 סיבות", שממשיכה ללחוץ על כל כפתורי התחושות במקביל גם בעונה הזו. אף שקליי רדוף הכאב והזיכרונות הוא עדיין הגיבור המרכזי, זוהי ג'סיקה שהופכת בעונה הזו לדמות חשובה במיוחד. הדומיננטיות של האנה (קתרין לנגפורד) דחקה אותה מעט הצדה אשתקד, למרות שסבלה מאותה טראומה נוראית ואף הופקרה על ידי חברתה באותם רגעים. הנוכחות השברירית שלה מטעינה את הסצנות בכיכובה בכוח רב, והמשחק הנהדר של אלישה מאפשר להזדהות עם ג'סיקה במאבק הפנימי שהיא מנהלת בניסיון להתמודד עם האונס שחוותה. גם אלכס (מיילס הייזר), שבתום העונה הקודמת ירה בראשו, מנהל מאבק כפול בשיקום גופו השבור ובזיכרונות הנוראים שהובילו אותו למעשה מלכתחילה. ביחד עם דילן מינט, שהיה ונותר מעולה, השלישייה הזאת נושאת על כתפיה את העונה כולה, ומספקת שלל רגעים שורטי לב ונשמה (עם משפטים כמו "אני מרגישה שיש לי גוף, ואני שמה עליו בגדים והוא מוביל אותי מנקודה א' לנקודה ב'. אבל אני לא מרגישה שהוא שלי יותר") המצדיקים לבדם את קיומה.

הבחירה בדרמה משפטית כבסיס של העונה הזו, מאפשרת ליוצר בראיין יורקי להתמודד עם מקטרגי העונה הראשונה, שטענו כי האנה צוירה באור מושלם ומלאכי מדי, אף שחלק ממעשיה היו שנויים במחלוקת במקרה הטוב. במסגרת המשפט ובאמצעות הסנגורית מטעם התיכון, סוניה (אליסון מילר), מעלה העונה השנייה את כל הספקות וסימני השאלה באשר לאופייה ומעשיה של האנה, ומנפצת בעינינו ובעיני חבריה במקביל את התדמית הטהורה שיצרה סביבה. הקו העלילתי הזה מעלה מחשבות וביטויים ישירים ועקיפים על מה "מגיע" ו"לא מגיע" למי שנוקטים במעשים שחורגים מהמסגרת שיצרנו עבורם, ומהווה שיעור יפה ואפקטיבי על אפקט העדר והמהירות שבה כולנו ממהרים לשפוט אחרים.

לא רק האנה ניצבת בעונה הזו על שולחן הניתוחים, נשים בכלל ונערות בפרט מוצגות בה פעם אחר פעם בניסיון הבלתי אפשרי לגשר בין הרצון להשתלב חברתית ובין המחירים שנדרשים לשם כך. ולהלן ההוכחה שניתן לעשות זאת גם בלי שיטפון הזוועות שמטיחות בנו סדרות כמו "סיפורה של שפחה".

עוד באותו נושא

המתים משאירים אותנו: "בשבילה גיבורים עפים" מרשימה ונוגעת ללב

לכתבה המלאה
13 סיבות עונה 2. Beth Dubber/Netflix,
תופסת בהצלחה גדולה את התפקיד המרכזי. אלישה בו מתוך "13 סיבות"/Beth Dubber/Netflix

לצד המעלות הללו, העונה השנייה של "13 סיבות" מצדיקה לא מעט מהדאגות שהועלו בהקשר שלה. הניסיון להשתמש בהאנה כיצירת דמיונו הרדוף של קליי, אמנם מאפשרת לנו להבין טוב יותר את הערעור הרגשי התמידי שבו הוא נמצא, אך מייצרת גם שלל סיטואציות מופרכות. כך, למשל, אנחנו חוזים בו מנהל קרב צעקות עם עצמו בקפיטריה הומה או באולם בית המשפט, בסצנות שמקטינות בעצם חוסר סבירותן את הרעיון שהן מבקשות להעביר, וחבל. ניכר שנעשה כאן מאמץ רב מאוד לשמר את קתרין לנגפורד, סמל הסדרה, כמה שיותר, וככל שהוא גדול יותר כך הוא צורם יותר. גם סיטואציה אחרת שבה מעורב קליי במהלך העונה, ובה הוא מבקש להחביא את אחת הדמויות מהוריו, מצטיירת כטיפשית כשהוא מציע לה להתקלח בזמן שהוריו נמצאים בבית.

חמור מכך הוא הניסיון למתוח קווי עלילה וסיפורי משנה כדי למלא 13 פרקים נוספים בתוכן. כתוצאה, קיבלנו קו עלילה בו טיילר, הצלם המנודה של התיכון, מתחבר לחבורת "פריקים" קלישאתית למדי, שמקבלת הרבה יותר מדי זמן מסך ממה שנדרש. ביטוי נוסף לנפח מיותר הוא הבחירה להציג כל פרק מנקודת מבטה של הדמות שמעידה במהלכו במשפט (ומלווה אותו בוויס אובר). הרצון לצייר שלל נקודות מבט על האירועים מובן, אך חלק לא מבוטל מהדמויות לא מעניינות מספיק כדי להחזיק פרק בעצמן, וזאת במקביל לכך שהן חוזרות שוב ושוב לפרטים וסיטואציות שכבר דשנו בהן בעבר. העובדה שפרטי מידע קטנים חדשים בכל זאת מתגלים בדרך הזו, עדיין לא מצדיקה את זמן המסך המיותר שנדרש כדי לחשוף אותם. לשיא של טעם רע מגיע המיחזור הזה בהבזקים מסצנת האונס של האנה, שמוצגים רק כדי להדגיש נקודה שברורה לכולנו לגבי ברייס.

13 סיבות עונה 2. Beth Dubber/Netflix,
הנוכחות של האנה מובנת, אבל לא תמיד מוצדקת/Beth Dubber/Netflix

העונה השנייה של "13 סיבות" מזכירה מעט את קטעי הספיישל שצורפו בעבר למהדורות DVD, כאלו שמעשירים את הסיפור ומעניקים למעריצים עוד ממה שאהבו: גיבורים אהובים, רגש ופסקול יפהפה. מהבחינה הזו, יש בה בוודאי טעם והצדקה עבור כל מי שמיאנו להיפרד ממנה אחרי העונה הראשונה. אם רק הייתה קצרה בחצי (אין שום הכרח תמטי ל-13 פרקים כעת, כבר קיבלנו את מלוא "הסיבות" שלנו קודם) ומהודקת יותר, ההצדקה לקיומה הייתה ברורה הרבה יותר. בגרסה הנוכחית יתקשו גם אוהביה האדוקים ביותר למצוא סיבות לנחיצותה.

13 סיבות עונה 2. Beth Dubber/Netflix,
טיפול חכם ומעורר מחשבה בניצול מיני/Beth Dubber/Netflix
13 סיבות עונה 2. Beth Dubber/Netflix,
על אף גיבוריה האהובים, העונה לא מצדיקה את אורכה/Beth Dubber/Netflix
13 סיבות עונה 2. Beth Dubber/Netflix,
קיצור משמעותי היה עושה עם העונה הזו חסד גדול/Beth Dubber/Netflix
  • עוד באותו נושא:
  • 13 סיבות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully