וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות סקנדל ההטרדות המיניות: ג'ון לאסטר יעזוב את דיסני

9.6.2018 / 10:19

ג'ון לאסטר, מן הדמויות המשמעותיות בהוליווד בחצי העשור האחרון, יעזוב בסוף השנה את חטיבת האנימציה של דיסני, שבתוכה גם אולפני פיקסאר, לאחר שהודה ב"התנהגות לא ראויה" כלפי הנשים שעבדו איתו במשך השנים, ובשל התנגדות צוות העובדים והעובדות לחזרתו

צילום:CNN עריכת וידאו:ניר חן

רעידת אדמה נוספת בהוליווד: ג'ון לאסטר, אחד המייסדים של אולפן האנימציה פיקסאר, ראש חטיבת האנימציה של דיסני ואחת האושיות המרכזיות בתעשייה בחצי היובל האחרון, יפרוש מתפקידו על רקע עדויות כי הטריד מינית במשך שנים את הקולגות שלו.

העדויות נגדו התפרסמו לראשונה בשלהי נובמבר האחרון. לאסטר הודה בחלק מינורי שלהן ויצא בעקבותיהן לחופשה כפויה, במהלכה נבחנו הצעדים הבאים. כעת, התברר מה הם יהיו: עד ה-31 בדצמבר הוא יישאר בדיסני על תקן יועץ בלבד, ולאחר מכן, בתום השנה, יעזוב אותה סופית רשמית.

מי שהודיע על ההתפתחות הוא מנכ"ל דיסני, בוב איגר, שמכהן גם כבוס של ABC ולכן נאלץ להתמודד לאחרונה עם סקנדל אחר - פיטוריה של רוזאן בר בעקבות הציוץ הגזעני שלה. בהתייחסותו לעזיבתו של לאסטר, הצהיר: "לג'ון היתה תקופה נפלאה, במהלכה המציא מחדש את עולם האנימציה, לקח סיכונים עוצרי נשימה וסיפר סיפורים מקוריים ואיכותיים שיישארו עמנו לנצח. אנחנו מוקירים תודה עמוקה לתרומתו. בין השאר, אחד מהישגיו הגדולים היה שאסף סביבו קבוצה של מספרי ומספרות סיפורים שיש להם את החזון ואת הכישרון להוביל את עולם האנימציה גם בדורות הבאים".

לאסטר, בן 61, יצא בהצהרה פומבית גם כן: "בששת החודשים האחרונים, ניתנה לי הזדמנות להרהר מחדש בחיי, בקריירה שלי ובסדרי העדיפויות שלי, והחלטתי שסוף השנה הזו הוא הזמן המתאים להתחיל להתמקד באתגרים יצירתיים חדשים".

ג'ון לסטר. GettyImages
ג'ון לאסטר בימים יפים יותר/GettyImages

אלה הניסוחים הרשמיים, אבל מה באמת קרה מאחורי הקלעים? לפי פרסומים בתקשורת האמריקאית, דיסני בחנה בחודשים האחרונים את ההאשמות נגד לאסטר ושוחחה עם העובדות והעובדים במחלקת האנימציה. אפשרות אחת שנשקלה היתה כי הוא יחזור מן החופשה אך הסמכויות הניהוליות שלו יוגבלו. האופציה הזו נתקלה בצד עוינות מן הכפופים והכפופות לו, שלא היו מעוניינים בחזרתו. חלק מהם ומהן אפילו איימו לפרוש במידה וזה יקרה, והיו גם מי שהחלו להחתים עצומה במדיה החברתית נגד חזרתו. אחת מהן, שנשארה בעילום שם, כתבה - "אם הוא יחזור, זה יהיה עלבון לכל מאות המועסקים והמועסקות כאן, ולכל מי שהוא פגע בהן. נוסף לכך, חזרתו תעביר את המסר כי דיסני סובלת התנהגויות מסוג זה"

לאסטר נחשב אחד היוצרים החשובים והמשפיעים ביותר בתחום האנימציה, והכוח המניע מאחורי אולפני פיקסאר. הוא החל את דרכו כאנימטור בדיסני, ממנה פוטר, עבר לחברת לוקאס פילם והקים את חטיבת הגרפיקה שתהווה את הבסיס להקמת אולפני פיקסאר ב-1986. לאחר מכן, כתב וביים את שלושת הסרטים הראשונים של האולפנים - "צעצוע של סיפור", "צעצוע של סיפור 2" ו"באג לייף", שהיו פריצת דרך בתחום האנימציה.

מאז 2007, ולאחר שפיקסאר נרכשה על ידי דיסני, ניהל לאסטר את כל חטיבת האנימציה העצומה של האולפנים, והיה מעורב כמפיק בכל סרט, כולל שלל הצלחות: מ"לשבור את הקרח" ועד "הקול בראש". הוא זכה בשני פרסי אוסקר, על הסרט הקצר "Tin Toy", וכן בפרס מיוחד על "צעצוע של סיפור".

בקרוב יוצא הסרט החדש של פיקסאר, "משפחת סופר-על 2", וייתכן שההכרזה הרשמית הגיעה עכשיו כדי לנקות את השטח ולמנוע יחסי ציבור שליליים סביב הפצתו.

עוד באותו נושא

האיש מאחורי פיקסאר יוצא לחופשה כפויה על רקע האשמות בהטרדה מינית

לכתבה המלאה
ג'ון לסטר פיקסאר. AP
עובדות איימו לפרוש אם יחזור. ג'ון לסטר/AP

בנובמבר האחרון, שפכו בהוליווד ריפורטר אור על המעשים שבגינן לאסטר נאלץ לעזוב בסופו של דבר. הם ציטטו עובדת לשעבר של פיקסאר שטענה כי הוא היה ידוע בכך ש"תפס, נישק, והעיר על נתונים פיזיים". טענה נוספת שעלתה היא כי השחקנית והיוצרת רשידה ג'ונס ("מחלקת גנים ונוף") שעבדה על התסריט של "צעצוע של סיפור 4", פרשה מהפרויקט בעקבות האופן שבו נהג כלפיה.

עובדים אחרים סיפרו לעיתון שלאסטר נוהג לשתות בכבדות באירועים חברתיים של החברה, כגון מסיבות של פרמיירות, אולם על פי המקור אלה לא היו ההזדמנויות היחידות שבהן לאסטר הפגין התנהגויות כאלה.

מקורות שונים אמרו כי כמה נשים בפיקסאר ידעו להפנות במהירות את ראשן הצדה כשנתקלו בו על מנת להתחמק מהנשיקות שלו, ופיתחו גם הרגלים נוספים כדי למנוע ממנו להניח את ידיו על רגליהן כשישבו בסמוך אליו. עובד נוסף שתהה מדוע תמונה של ג'ון לאסטר חתוכה באופן מוזר שמוציא ממנה את שתי הנשים לצדו, נענה לדבריו על ידי אחת מהן: "היינו מוכרחות לחתוך את זה, אתה יודע איפה הידיים שלו היו?"

זה אמנם פחות חשוב, אבל לסיכום אי אפשר שלא לתהות - מי יחליף את לאסטר בתפקידיו רמי הדרג? דיסני טרם הכריזה על כך רשמית, אבל ההנחה היא שהסמכויות שלו יפוזרו, לא במלואן, בין האנימטורים פיק דוקטר ("הקול בראש") וג'ניפר לי ("לשבור את הקרח").

ג'ון לסטר. GettyImages
לא רצו שישוב. ג'ון לאסטר/GettyImages
ג'ון לסטר. GettyImages
אין מחלוקת על המורשת האמנותית, אבל ההתנהלות האישית זה סיפור אחר. ג'ון לאסטר/GettyImages
ג'ון לסטר פיקסאר. AP
בגיל 61, לא ברור אם יש לו עוד מקום בהוליווד. ג'ון לאסטר/AP
ג'ון לסטר ואמי פוהלר. איוון גאוון, GettyImages
היסטוריה של התנהגות בעייתית. ג'ון לאסטר עם איימי פוהלר בפסטיבל קאן/GettyImages, איוון גאוון
פיט דוקטר. פסקל לה סגרטן, GettyImages
היורש, סוג של. פיט דוקטר/GettyImages, פסקל לה סגרטן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully