וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ליא קניג בדמות המלך ליר, "מיזרי", "גבעת חלפון": העונה הבאה של הבימה

12.6.2018 / 14:25

התיאטרון הלאומי הבימה חשף את עונת 2018-2019, שתכלול את "המלך ליר" של שיקספיר בכיכוב ליא קניג, עיבודים בימתיים לסרטים "זרים מושלמים" ו"מיזרי", וליאור אשכנזי יביים הצגה. כל הפרטים

הבימה. ראובן קסטרו
נראה טוב לגילו. תיאטרון הבימה בן ה-100/ראובן קסטרו

שבועיים לאחר הסערה שהתעוררה במסיבת העיתונאים של תיאטרון הקאמרי בה הציג את הרפרטואר לעונה הבאה, בעקבות כוונתם להעלות מחזמר משיריו של אייל גולן שכתב מאור זגורי, התקיימה הבוקר מסיבת עיתונאים נטולת דרמות בתיאטרון הגדול המתחרה, הבימה. כפי שנחשף בוואלה! תרבות, התיאטרון הלאומי וויתר על הצעתו של זגורי להעלות את המחזמר, ולדברי בכיר בהבימה הייתה לכך "גם סיבה מוסרית". ומה כן יעלה בעונת 2018-2019 של התיאטרון הלאומי?

אחת מגולות הכותרת של העונה הבאה צפוי להיות המחזה הקלאסי "המלך ליר" של וויליאם שיקספיר, בבימויו של גדי רול, ובהחלטה מעניינת ללהק לתפקיד הראשי דווקא אישה - מלכת התיאטרון ליא קניג. בשיחה עם וואלה! תרבות לפני חודשיים, לאחר שנבחרה כמדליקת משואה, סיפרה קניג על האתגר שנושא עמו התפקיד. "המלך ליר זה תפקיד מאוד קשה", אמרה. "זה אתגר בגלל שזה תפקיד גדול, שמסמל משהו. אני משחקת בתור אישה, אבל אנחנו החלטנו עם הבמאי שהיא - ליר, זה לא חשוב אם היא אישה או גבר. כי כל הדברים האלה קיימים בכל אחד מאיתנו, אנחנו בתוכנו גם אישה וגם גבר, נכון? האתגר הוא לשכנע, הכוח שצריך להיות באישיות הזאת, לשכנע את האנשים מסביב שאת זאת שמבינה את הסיטואציה של ליר. זה אתגר בשבילי, לקחתי על עצמי משימה כל כך קשה להתגבר על הדבר הזה. איך אומרים ביידיש? 'אין לי זמן לשטויות'".

השחקנית ליא קניג, מרץ 2015, על סט צילומי הסדרה "שטיסל". עידו שחם, צילום מסך
המלכה ליא קניג/צילום מסך, עידו שחם

במסיבת העיתונאים נחשפו לראשונה שני עיבודים בימתיים לסרטים מצליחים שצפויים לעלות בתיאטרון: הדרמה הקומית "זרים מושלמים", המבוסס על הסרט האיטלקי משנת 2016 בבימויו של פאולו ג'נובזה. במרכזו קבוצה של חברים הנפגשים לארוחת ערב, ונענים להצעתה של אחת מהן להשתתף במשחק חשיפת הודעות סלולריות; ודרמת המתח "מיזרי", המבוסס על רב המכר של סטיבן קינג שהפך לסרט בשנת 1990 בבימוי רוב ריינר. במרכזו דמות סופר מצליח שניצל מתאונת דרכים וניצל על ידי "המעריצה מספר 1" שלו, מתעורר כשהוא שבוי בביתה המבודד. היא קוראת את טיוטת הרומן החדש שלו, מתמלאת זעם על שהרג את הדמות האהובה עליה ומכריחה אותו לכתוב רומן חדש בלי כוונה לשחררו; סרט נוסף שאמור להיות מעובד לגרסה בימתית הוא "גבעת חלפון אינה עונה" של אסי דיין ונפתלי אלטר, שיעבד דניאל לפין.

עוד נחשף במסיבת העיתונאים כי ליאור אשכנזי יביים את ההצגה "רובוטית", במסגרת פסטיבל מחזאות ישראלית. זוהי קומדיה ישראלית חדשה מאת עוזי וייל ורוני סיני, במרכזה גבר גרוש בגיל העמידה שרוכש לעצמו רובוטית צעירה ומושלמת, שתגשים לו פנטזיות. רק שהוא לא ציפה שהבן שלו יתאהב בה, שאשתו תברח עם הבחור שמכר לו אותה, ושהרובוטית תתחיל לפתח רגשות משל עצמה, שמביאים אותה לכדי אובדן שליטה; בנוסף יעלה מחזה חדש מאת עדנה מזי"א, "המחבר" שמו, העוסק במחזאי במשבר כתיבה ובמערכת היחסים המסוכסכת בינו לבין דמויותיו.

עוד באותו נושא

זאב רווח על הטענה כי הטריד מינית: "קשקוש בתחת, יצאתי נקי"

לכתבה המלאה
ליאור אשכנזי. ניר פקין
יביים בתיאטרון הלאומי. ליאור אשכנזי/ניר פקין

כפי שפורסם לראשונה בוואלה! תרבות, הבימה תעלה גרסה חדשה למחזמר "מיקה שלי" המבוסס על שירי המלחין יאיר רוזנבלום, שכתב גדי ענבר ויביים המנהל האמנותי של הבימה, משה קפטן. במחזמר יככבו בין השאר יובל דיין, יעקב כהן ומיקי קם. הוא נכנס למקום שהתפנה בשל דחיית המחזר "מרי פופינס", שאמור לעלות בשנה הבאה. מחזמר נוסף שיעלה בהבימה: "Imagine This" מאת גלן בירנבוים, שוקי לוי ודיוויד גולדשמידט, שסיפורו מתרחש בגטו ורשה במהלך מלחמת העולם השנייה, ומתמקד במשפחת שחקנים המנסים להציג מחזה.

הצגות נוספות שהוצגו לעונה הקרובה, תוך הבטחתו של משה קפטן ש-90 אחוזים מהם יעלו באמת: "מי מפחד מוירג'יניה וולף" מאת אדוארד אולבי, בתרגום דורי פרנס ובבימוי אילן רונן, בו ישתתפו בין השאר מאיה מעוז וגיל פרנק; "מאחורי הגדר" - מחזה מוזיקלי דו לשוני (עברית-רוסית) מאת עידו ריקלין ועל פי סיפור באותו שם של ביאליק, שפורסם על ידו לפני כ-110 שנה, זמן קצר לפני ביקורו הראשון בישראל. יככבו בו ליא קניג, יעקב כהן, מיקי קם והזמרת דקלה.

המלחין יאיר רוזנבלום. משה מילנר, לשכת העיתונות הממשלתית
המלחין יאיר רוזנבלום/לשכת העיתונות הממשלתית, משה מילנר

עוד יעלו העונה "זורבה" - עיבוד למחזה על פי ספרו של ניקוס קאזאנצאקיס; "לאה (נסיעה לשומקום)" מאת שחר פנס בעקבות סיפור חייה ויצירתה של לאה גולדברג, בו גולדברג מקיימת מפגש דמיוני עם שתיים מדמויותיה; "החולה המדומה" מאת מולייר; "בלדה לאישה" - תיאטרון מחול מאת היוצר אביחי חכם; ו"מלאכים באמריקה" מאת טוני קושנר.

עוד במסגרת פסטיבל מחזאות ישראלית עליו הוכרז יתקיימו שתי הצגות, שקשורות בדרך זו או אחרת לעולם העיתונות: "כפרה" - מחזה ישראלי חדש מאת דפנה אנגל ושי להב, העוסק בעיתונאי מצליח הנחשב לאימת המושחתים בגלל תחקיריו האמיצים, שרגע לפני פרסום הכתבה המשמעותית ביותר בקריירה שלו עליו לעשות בחירה גורלית; ו"האלמן הכפול" - מחזה ישראלי חדש על פי ספרו של העיתונאי עמרי אסנהיים "לתפוס רוצח", המספר על נשים שהיו מוכנות לעשות הכל בשביל אהבה, ושילמו על כך בחייהן כאשר הכירו את הרוצח שמעון קופר, שהואשם ברצח שתיים מנשותיו ומרצה את עונשו בכלא עד סוף חייו; מחזות נוספים שיעלו בפסטיבל - "גלבי" מאת חגית רכבי ניקולייבסקי, הנוגע לפרשת חטיפת ילדי תימן; "ברטוד ואגנס" מאת נועה לזר ובבימוי דפנה זילברג; ו"הנערה מהדואר" - עיבוד למחזה מאת חנן שניר על פי ספרו של סטפן צוויג.

משה קפטן. צילום: ז'ראר אלון,
"90 אחוז מההפקות המוצגות יעלו". משה קפטן, המנהל האמנותי של הבימה/צילום: ז'ראר אלון

"העונה חדשה משקפת את המובילות ואת ההישגים המקצועיים המקומיים והבינלאומיים של התיאטרון הלאומי הבימה, כתיאטרון החשוב ביותר וכתיאטרון המוביל בישראל", מסר משה קפטן, המנהל האמנותי התיאטרון הלאומי הבימה. "לצד יצירות מופת קלאסיות משלב הרפרטואר לעונה הבאה מספר רב של יצירות ישראליות מקוריות תוך שימת דגש על יצירת חממה אמנותית ליוצרים וליצירה ישראלית, צעירים וותיקים כאחד, כשאת הרפרטואר המגוון נושאת על כתפיה להקת השחקנים המצוינת של התיאטרון".

מחזות נוספים שלא ברור אם יעלו העונה או בעונה הבאה: "ימי בנימינה" מאת מוטי לרנר העסוק בחייו של אהוד מנור, "קסטנר" מאת מוטי לרנר, "קומדיה של טעויות" מאת וויליאם שייקספיר, "אמא קוראז'" מאת ברטולט ברכט, "מניין נשים" מאת נעמי רגן, "מכתוב" מאת גיא עמיר וחנן סביון ו"נער האופניים" מאת אלי עמיר ועוד.

  • עוד באותו נושא:
  • הבימה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully