וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המחזמר משירי אייל גולן יעלה סופית: "אנו ערים וקשובים לקולות שעלו"

20.6.2018 / 10:45

למרות המחאה החריפה כנגד כוונת הקאמרי להעלות את המחזמר משירי אייל גולן, התיאטרון הודיע הבוקר כי המחזמר יעלה כמתוכנן - אך נדחה במספר חודשים. מנכ"ל התיאטרון: "אנו ערים וקשובים לקולות שעלו עם שילובו של המחזמר ברפרטואר שלנו. ההחלטה להעלות - משיקולים אמנותיים"

עריכת וידאו:ניר חן

למרות המחאה החריפה כנגד כוונת תיאטרון הקאמרי להעלות את המחזמר השנוי במחלוקת משירי אייל גולן, הוציא הבוקר התיאטרון הודעה לעיתונות כי המחזמר יעלה כמתוכנן. המחזמר מעורר הסערה, "זה אני", נכתב על ידי מאור זגורי, שגם יביים אותו, והוא נוצר על פי רעיון של דורון מור. במסיבת העיתונאים הודיע התיאטרון כי הוא יעלה בסוף דצמבר, וכעת נמסר כי יעלה במרץ 2019, והפקתו תחל בינואר.

הכרזת הקאמרי על הכוונה להעלות מחזמר משירי גולן עוררה ביקורות שליליות רבות, על רקע מעורבותו בפרשת הקטינות. יצויין כי התיק נגד גולן נסגר מחוסר ראיות, אולם לדעת רבים דבק בו כתם מוסרי. בין המוחים כנגד העלתו שחקנים ועובדי תיאטראות ובהם אנשי הקאמרי, ארגוני נשים, פורום יוצרות התיאטרון, התארגנות מורים ועוד.

בהודעת הבהרה מטעם התיאטרון שנשלחה לכלי התקשורת, נכתב כי כל הדיווחים על המחזמר כמחזמר "משירי אייל גולן" אינם נכונים ומטעים את הציבור. לטענת הקאמרי, מדובר במחזמר מקורי עם עלילה ותוכן "שאין להם כל קשר לאייל גולן". עוד נטען כי במחזמר שזורים שיריו של גולן, אשר נכתבו על ידי טובי היוצרים בישראל ואת השירים יבצעו על הבמה שחקני המחזמר. "שיריו של גולן הן פס קול בלבד", הוסיפו בקאמרי. יודגש כי עד פרוץ המחאה הובלטה על ידי התיאטרון דמותו ותמונתו של אייל גולן סביב המחזמר, וכעת נדמה שהקאמרי מנסה לצמצם את דמותו.

אביב גפן אייל גולן קשת יואב צפיר פורמט. דייב שחר
אייל גולן/דייב שחר

"אנו ערים וקשובים לקולות שעלו עם שילובו של המחזמר ברפרטואר שלנו", מסר הבוקר רן גואטה, המנכ"ל החדש של תיאטרון הקאמרי. "עם זאת, החלטתנו לשלב את המחזה ברפרטואר התבססה על שיקולים אמנותיים ועל הרצון לתת ייצוג לקולות שונים ומגוונים בהוויה הישראלית. היצירה הכתובה עומדת בגאון בכל הקריטריונים האמנותיים של התיאטרון ובראשם של המנהל האמנותי שלנו, עמרי ניצן, מהבימאים הבכירים והמוערכים בישראל".

וואלה! תרבות חשפה לפני מספר שבועות מכתב נוקב ששלח השחקן והבמאי המוערך דרור קרן, איש תיאטרון הקאמרי, לראשי התיאטרון, ובו הביע מחאה על ההחלטה להעלות את המחזמר. המכתב נשלח למנכ"ל הקאמרי וליו"ר הוועד המנהל עופר שחל. קרן כתב בו בין היתר: "שחקנים ועובדים בתיאטרון, שחשבו (גם אני חשבתי אגב) שזאת בדיחה. רציתי לספר לכם, לשתף אתכם במבוכה, בתדהמה ובבושה, שעולה בשיחות שלנו בשבוע האחרון (...) חשבתי שחשוב שתדעו שמעבר לביקורת מבחוץ, יש פה כאן, אצלנו בבית, תחושות קשות. תחושה של אובדן דרך וערך. של מכירת חיסול כללית (...) קיוויתי בכל מאודי, שתימצא הדרך 'לרדת מהעץ', ושייאמרו דברים ברורים וחד משמעיים (...) מקדם המכירות החדש של התיאטרון הוא אייל גולן, שניצל את מעמדו כדי לנצל קטינות שראו בו מושא הערצה, שלא רק שלא תמך, לא הגן ולא כיבד, אלא גם קרא לאבא שלו לחגיגה הבזויה הזאת (...) בושה שאנחנו מתחבאים מאחורי מילים גדולות כמו 'אמנות', 'חופש הביטוי', ו'פנייה לקהלים אחרים', תוך התעלמות מעוול ושפל מוסרי, מטובת האדם, מטוב ורע, מ'עשה ואל תעשה'. תיאטרון שמתבלבל במקומות האלה חוטא למראה שהוא אמור לכוון אל החברה שהוא חי בה. משמיט את הצידוק לקיומו (...) בשנה שבה בכל העולם, גברים בעמדות מפתח שניצלו נשים רק כי יכלו, מוקעים ומקבלים אות קלון, אצלנו מסתבר הם מקבלים מלוכה. הוד והדר. זה לא תיקון 'מזרחי' כפי שאמרה שרת התרבות, וזו לא 'פניה לקהלים חדשים', זאת קודם כל יריקה בפני הקורבנות של אייל גולן ובפרצוף של כל מי שחושב שזה פסול".

עוד באותו נושא

"המחזמר משירי אייל גולן - יריקה בפרצוף הקורבנות שלו"

לכתבה המלאה
מסיבת עיתונאים של תיאטרון הקאמרי שבה הוצג מחזמר משירי אייל גולן שיכתוב מאור זגורי. ראובן קסטרו
פרסום למחזמר משירי אייל גולן כפי שהוקרן בעת מסיבת העתונאים של הקאמרי. על חולצתו של גולן נראית תמונתו של היוצר מאור זגורי/ראובן קסטרו

עוד נחשף בוואלה! תרבות, כי התיאטרון הלאומי הבימה פסל את המחזמר "זה אני". גורם בכיר בתיאטרון אמר כי "לסירוב הייתה גם סיבה מוסרית". לאחר הדחיה מצד התיאטרון הלאומי, פנה זגורי לתיאטרון הקאמרי, שכידוע אימץ את המחזמר מעורר מחאה עזה. "המחזמר של זגורי הוגש להבימה וההצעה נדחתה", אמר הגורם הבכיר בהבימה לוואלה! תרבות. "התנהלו כמה פגישות בעניין ולבסוף הוחלט שלא - מכל הסיבות האפשריות. כל העניין הזה של מחזות זמר שמבוססים על שירים של אמנים, צריכה להיות סיבה חזקה מספיק לעשות אותם. אידיאולוגית, אמנותית. בהצעה המדוברת - זה לא בא לידי ביטוי. לסירוב היתה גם סיבה מוסרית על רקע הפרשה ההיא". מאיר קוטלר, המייצג את מאור זגורי, סרב אז להגיב.

מאור זגורי, מחזאי ובמאי "זה אני", מסר: "אחרי שנתיים מאומצות של כתיבה ומחקר, אני גאה ונרגש לצאת לדרך עם היצירה הזו אשר בעיניי מייצגת חלק חשוב בזהות הישראלית העכשווית - כזו המבקשת להתקיים בין שסעים דתיים, עדתיים, חברתיים, פוליטיים ומגדריים. המחזמר 'זה אני' הוא ישראל שלתוכה התבגרתי - מהפריפריה למרכז - דרך מסע חיים שראוי שיסופר ולא רק בשוליים, אלא דווקא על הבמה הגדולה של הקאמרי. החלטת התיאטרון לצאת לדרך עם ההפקה ולבחור בגיוון ופתיחות היא בעיני לא פחות ממהפכנית".

מהקאמרי נמסר כי המחזמר, שעל כתיבתו עבד זגורי בשנתיים האחרונות ביחד עם דורון מור, "מתאר סיפור אהבה למוזיקה, אפוס רחב יריעה המבוסס על 'המלך ליר' של שייקספיר ומספר את סיפורה של משפחה חרדית ירושלמית - אב ושלוש בנותיו - המנהלים יחד תזמורת אנדלוסית על סף קריסה. גיבורת המחזמר, אדריאנה, בת הזקונים, יוצאת למסע בדרך להגשים את חלומה: להתגייס ללהקה צבאית. במסעה היא נקלעת למועדון סודי של מלצרים מזמרים בעיר העתיקה בירושלים, נחשפת לחיי הלילה של תל אביב, מתאהבת לראשונה ומגלה את בגרותה ועוצמותיה. תוך עימות עם אביה ואחיותיה, אדריאנה צריכה להתמודד עם הבחירה הנצחית של כולנו: הדילמה בין המשפחה לבין עצמה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully