וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מירי רגב פופוליסטית, לא דואגת לפריפריה ופועלת משנאה עיוורת"

11.7.2018 / 11:18

לאחר שהשרה מירי רגב פרסמה את עיקרי הרפורמה שהיא מתכוונת להחיל על תעשיית הקולנוע בארץ, האשים יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה מוש דנון את שרת התרבות מירי רגב כי היא פופוליסטית, לא דואגת לפריפריה ופועלת באופן שגוי בשם שנאה עיוורת

מירי רגב. ראובן קסטרו
מירי רגב/ראובן קסטרו

מוש דנון, יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, מאשים את שרת התרבות מירי רגב כי היא פופוליסטית, לא דואגת לפריפריה ופועלת באופן שגוי בשם שנאה עיוורת. הטענות החריפות האלה הועלו על ידי דנון בפוסט שהעלה בעמוד הפייסבוק שלו, בעקבות עיקרי הרפורמה שרגב מתכננת להחיל על תעשיית הקולנוע בישראל, שהציגה השרה שלשום (יום שני).

"הנה, אין יותר נעלמים", כתב דנון. "שרת התרבות חשפה את כל כוונותיה. היא באה להרוס מה שקיים, רק בגלל שהוא לא מחובר אליה, ובונה מועדון חדש סגור יותר, קטן יותר, שיזכה להטבות כספיות מפליגות המקורב אליה ולצלחתה. שלא תתבלבלו - אין בין זה לבין דאגה לפריפריה שום דבר. אין בין זה לבין השמעת קולם של מי שייתכן והודר, כלום. המשמעות האמיתית של המהלך הזה היא כותרות פופוליסטיות זולות ונבובות המיועדות לשיפור מצבה הפוליטי, המסתמכות על מידע מעוות ואף שגוי בחלקו. מידע המגיע מאנשים מתוסכלים שלא קיבלו. האם בדקה השרה מה באמת עומד מאחורי תלונות אלו למעט שנאה לשמה? אכן, היו טעויות. אכן, יש לתקן לא מעט דברים אפילו מהיסוד, ועל כך אני מדבר כבר שנים. לצערי, רבים מהמצדדים במהלכי השרה אינם מבינים מה היה כאן, אינם מבינים מה היא עושה ואינם מבינים מה יהיה. בתעשיית הקולנוע, יותר מכל תחום אחר במדינה, כל היצירות (להבדיל מיוצרים) המייצגות את כל השכבות, העדות והמגזרים כך שהבחירות בתסריטים וסיפורים היו בחירות נכונות".

"ייתכן ובתעשיית הקולנוע הישראלית אין ייצוג מלא לכלל היוצרים. ייתכן ויש לתקן תקלות, אם היו כאלה. כמו גם לקצוב תקופות של מנהלים", הוסיף דנון. "אבל להרוס? הכל בשם השנאה העיוורת? אחריות של שר היא לתקן. האחריות היא ללכד, לבלום שנאה והסתה. לצערי, זו לא דרכה של השרה המכובדת, לו רק הקשיבה ושמעה הייתה מבינה שיש רבים שרוצים לתקן עיוותים ישנים. לא רק רצתה הייתה מוצאת שותפים רבים לדרך. אך כאמור זו לא דרכה. בטח גם על הפוסט הזה יגידו שנכתב על ידי מי שמפחד שייקחו לו. בטח גם יגידו שיסתום כבר השמאלני הזה. אז זהו, שאף אחד לא באמת יודע מה עמדתי הפוליטית, וזה גם ממש לא משנה לאיזו מפלגה אני מתפקד, אם בכלל. אף לא אחד מהגורמים המכריעים מוכן להקשיב, אף לא אחד לא באמת רוצה לבנות משהו טוב יותר על בסיס דברים טובים שקיימים. השנאה, ההחרמה והעיוורון הם-הם המובילים הכל. עצוב לי מאד היום, עצוב לי עלינו".

מוש דנון, יו"ר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה, בטקס פרסי הטלוויזיה. מגד גוזני
יו"ר האקדמיה לקולנוע, מוש דנון/מגד גוזני

ועדת החינוך, התרבות והספורט החלה אתמול את הדיונים בתיקון לחוק הקולנוע, שיימשכו היום. בין עיקרי הרפורמה של רגב, שהוצגו שלשום במסיבת העיתונאים: הקמת מאגר לקטורים שיבחנו את התסריטים המוגשים לקרנות הקולנוע, "בדיוק כפי שיש מאגר דירקטורים ומאגר רואי חשבון", כלשון השרה; אפשרות לערעורים בערכאות שונות, פנימיות וחיצוניות, על כל החלטה של כל קרן; מסלול "חוכמת ההמונים", שיפנה תקציבים למען עידוד של סרטים מסחריים תוצרת הארץ שהצליחו בקופות; גיוון יתר בהרכב הלקטורים: 30 אחוז מתוכם יהיו נשים, 40 אחוז יבואו מהפריפריה; הקמת קרן אזורית לעידוד יוצרים מהפריפריה ומיהודה ושומרון; מענקים כספיים ומנגד גם סנקציות, שיעודדו שילוב נשים בהנהלות של גופים קולנועיים וימנעו משך כהונה ארוך של מנהלי קרנות ושל חברי ועד המנהל; ושקיפות מוחלטת בפני הציבור של כל מהלכי הקרנות.

רגב הודתה כי רצונה האמיתי היה לבטל תכף ומיד את קרנות הקולנוע כולן, אך כיוון שזו שנת בחירות, אין בכוחה לעשות זאת. "אם הייתי בתחילת הקדנציה, הייתי סוגרת אותן ומקימה במקומן מכון קולנוע לאומי", אמרה. בתשובה לשאלת וואלה! תרבות, איך הלקטורים החדשים יידעו להבדיל בין סרטים ביקורתיים לסרטים שעוברים על חוק הנאמנות, השיבה השרה רגב: "תאמין לי שהם יידעו".

עוד באותו נושא

"אם זו לא הייתה שנת בחירות, הייתי מבטלת את קרנות הקולנוע"

לכתבה המלאה
seperator

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "רפורמת הקולנוע באה לפתוח את השורות ולאפשר לשחקנים חדשים להכנס ולהשפיע. מרבית איגודי היוצרים מסכימים, כי בתעשיית הקולנוע ישנו חסר בייצוג של ציבורים שלמים באוכלוסייה הישראלית. הועדה הסתמכה בדבריה על ניתוח נתונים מקצועי של חברת 'תפן' ועל דבריהם של נציגי הקרנות עצמם. למותר לציין, כי בתום כל מפגש בו התבקשו הקרנות להגיב על הסוגיות שעמדו על הפרק ואף התפרסמו לכולי עלמא בקול הקורא שפורסם במרץ 2017, הוצע להם להגיש כל חומר בכתב, בהמשך למפגש עם חברי הוועדה. צר לנו על חוסר הדיוק, במה שמיוחס לנציגי הקרנות. בקרוב תועלנה הקלטות של הדיונים בועדת הקולנוע, כך שהציבור יוכל להיווכח במו אוזניו לכל מה שעמד בפני ועדת הקולנוע, שערכה דיון ומחקר מעמיקים עם מכלול הגורמים בתעשיה וכללה בדו"ח התייחסות למחקרים של פורום הקולנועניות, של קואליציית ליבי במזרח ושל ד"ר מירב אלוש לברון ועוד".

"הרפורמה באה לטפל בכשלים העיקריים הקיימים במנגנוני התמיכה בקרנות הקולנוע שנבעו, בין השאר, מפרצות שהתאפשרו בעקבות מבחני התמיכה והיעדר הפיקוח. הטיפול בכשלים וביניהם, כהונות ארוכות והחלטות שאינן שקופות דיין, כמו גם היעדר ערכאת ערר וכשלים נוספים במשטר התאגידי ובסוגיית הייצוג ההולם והשוויוני למגוון הקולות בחברה הישראלית יבוא לידי ביטוי בשילוב בין תיקון החוק לתיקונים במבחני התמיכה. הדוברות והדוברים השונים בפני הועדה בראשות גלית והבה שאשו אמרו באורח חד משמעי, כי ישנם כשלים ועיוותים, שיש לתקנם בשם חיזוקם של ערכי המינהל התקין והשוויון בייצוג של מגוון הקולות בחברה הישראלית. הדברים והדוברים מדברים בעד עצמם. השרה רגב בחרה להוביל רפורמה מידתית הבאה להסדיר הכשלים ולעודד משטר תאגידי שקוף ומסלולים נוספים שיעודדו ייצוג הולם לקולות המודרים. משרד התרבות והספורט מכחיש כל טענה לנקמנות ומבקש להבהיר כי כל טענה כזו הינה שקרית וללא כל אחיזה במציאות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully