וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון סוער בכנסת: "מנסים להפוך את הקולנוע הישראלי למאגר החברים של מירי רגב"

16.7.2018 / 13:00

קרב מאסף של האופוזיציה ונציגי איגודי היוצרים בניסיון למנוע את התיקונים השנויים במחלוקת בחוק הקולנוע. במרכז הטענות - "רגב מנסה להדק שליטה פוליטית בתכנים ובו בזמן לדאוג לחבריה בעלי ההון"

צילום:רוני כנפו עריכת וידאו:אביב אירגז
אסף אמיר. נועם מושקוביץ
"אל תגידו שאתם דואגים לקולנוע". המפיק אסף אמיר היום בכנסת/נועם מושקוביץ

דיון סוער התקיים היום (שני) בוועדת החינוך, התרבות והספורט על תיקון חוק הקולנוע הישראלי. התיקון הובא לוועדה כהכנה לקריאה שניה ושלישית, ומחר צפויה ההצבעה.

בדיון נכחו נציגי אמנים ויוצרים, במאים ומפיקים. בלטו בהעדרם שחקנים ושחקניות, שאיש מהם לא הגיע בסופו של דבר. ממי שכן היה, נשמעה ביקורת נוקבת על החוק המתוקן ועל מחטף לכאורה שנעשה לקראת אישורו. נציגי איגוד הבמאים והתסריטאים אף יצאו מן הישיבה במחאה.

בין עיקרי הרפורמה של רגב, שהוצגו בשבוע שעבר במסיבת העיתונאים: הקמת מאגר לקטורים שיבחנו את התסריטים המוגשים לקרנות הקולנוע, "בדיוק כפי שיש מאגר דירקטורים ומאגר רואי חשבון", כלשון השרה; אפשרות לערעורים בערכאות שונות, פנימיות וחיצוניות, על כל החלטה של כל קרן; מסלול "חוכמת ההמונים", שיפנה תקציבים למען עידוד של סרטים מסחריים תוצרת הארץ שהצליחו בקופות; גיוון יתר בהרכב הלקטורים: 30 אחוז מתוכם יהיו נשים, 40 אחוז יבואו מהפריפריה; הקמת קרן אזורית לעידוד יוצרים מהפריפריה ומיהודה ושומרון; מענקים כספיים ומנגד גם סנקציות, שיעודדו שילוב נשים בהנהלות של גופים קולנועיים וימנעו משך כהונה ארוך של מנהלי קרנות ושל חברי ועד המנהל; ושקיפות מוחלטת בפני הציבור של כל מהלכי הקרנות.

ח"כ מיקי רוזנטל אמר בדיון כי "נוספו לחוק הערות וסוגיות חדשות, ואנחנו לא יודעים על מה אנחנו מצביעים. רוצים נוסח שנלמד אותו לפני שנצביע". אסף אמיר, חבר הנהלת איגוד המפיקים, הוסיף: "תעבירו איזה חוק שאתם רוצים אבל אל תגידו שאתם דואגים לקולנוע".

יו"ר הוועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס), אמר מצידו: "החוק הגיע לא מוכן. נכנסו בו תיקונים במהלך הישיבות האחרונות, אך הקואליציה מחויבת להעביר אותו. הסעיף העוסק בתמיכה בסרטים מסחריים שהצליחו בבתי הקולנוע - ניתן לוותר עליו". ח"כ יוסי יונה אמר לו: "מצפה ממך לא להכניס את הסעיף לחוק. נסתייג כשיגיע הזמן".

כתרי שחורי. נועם מושקוביץ
"מהלך מיותר לחלוטין". יו"ר קרן הקולנוע הישראלי כתרי שחורי היום בכנסת/נועם מושקוביץ

"המהלך מיותר לחלוטין, המערכת עובדת, זאת התפרצות לדלת פתוחה", אמר לוואלה תרבות כתריאל שחורי, מנהל קרן הקולנוע הישראלי. "כל סיכומי הוועדה שרגב הקימה מיותרים, כי השטח מראה שהפלורליזם והמגוון של הלקטורים, כמו גם המגוון בסרטים, כבר קיימים. לא צריך לתקן משהו. הורסים את מה שנבנה בעמל של שנים", המפיק אסף אמיר אמר לנו: "עשרים אחוז מתקציב הקולנוע המאוד קטן יעבור להחלטות השרה, שתעביר אותו לסרטים מצליחים. יש ניסיון להשתלט על תכנים. היה מי שאמר שזה כמו לתת כסף לאייל גולן או לשלמה ארצי תמיכה אחרי אלבום מאוד מצליח שלהם או אחרי הופעה מאוד מצליחה. צריך לתת את הכסף הזה לאנשים בפריפריה, ליצור משהו חדש, ולא לאנשים מאוד מצליחים".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני) אמר לוואלה! תרבות: "השרה מירי רגב היא חברה אישית של משפחת אדרי, שגם תרמה לה כסף לפריימריס שלה. היא דואגת להם באופן שיטתי. וזה ממשיך עם החוק הזה, שמבקש להיטיב עם אנשים שהסרטים שלהם הצליחו. כלומר, יפסלו סרטים אמנותיים וזניחו יצירה ישראלית מקורית, למשפחת אדרי יש בתי קולנוע. הם יכולים לדחות סרטים מסויימים, ואחר כך עוד יקבלו כסף שנועד ליצירה ישראלית ולא נועד למיסחור. לא באקראי סוגיית חוק הקולנוע היתה במשרד הכלכלה. שרת התרבות דוחפת את ידיה ולא בתום לב לסוגיות כלכליות. היא תמיד היתה חברה של בעלי ההון".

יו"ר מרצ, ח"כ תמר זנדברג אמרה לוואלה! תרבות: "זה חוק שמטרתו להדק שליטה פוליטית בקולנוע, כי בעיני מישהו לא מוצא חן שהקולנוענים 'שמאלנים' או 'ביקורתיים' או לא יודעת מה. המטרה היא לייצר את מאגר החברים של מירי, שהם ישלטו בקולנוע ויעשו צנזורה. איפה נשמע שמדינה מנהלת מאגר של יוצרים שקובעים את היצירה בקולנוע? זה מתאים למשטרים אפלים. אין פה הגיון. תעשיית הקולנוע מצליחה. אם משהו לא מקולקל, למה להרוס? למה לקחת מהפה של הפריפריה?".

"חוק הקולנוע שיזמה מירי רגב הוא חוק רע", אמר ח"כ עפר שלח, "יש בו לא רק נסיון לשלוט פוליטית בסרטים שייעשו בישראל, אלא גם הטייה לא ראויה של כספי ציבור לטובת תמיכה-בדיעבד בסרטים שהצליחו בקופה. החוק כולו מצחין מאינטרסנטיות, בורות וכוחנות, מירי במירעה. הקולנוע הישראלי צמח ופרח, בזכות חוק הקולנוע. הוא זוכה בפרסים, מביא צופים, פורס בפנינו את ישראל על שלל גווניה. מירי רגב דורכת על ההצלחה הזו ברגל גסה. אני קורא ליו"ר ועדת החינוך יעקב מרגי לשנות, יחד איתנו חברי הכנסת, את החוק מן היסוד. אחרת גם הוא יהיה שותף לחיסול הצלחה ישראלית מופלאה".

מרילין וניג, חוקרת קולנוע חרדי באוניברסיטה העברית, תסריטאית ומבקרת קולנוע, אמרה לנו: "כשרגב מנסה להעביר את מאגר הלקטורה תחת חסותה, היא נוקטת במהלך שלא נועד אלא להיות מסלול חופשי להענקת צ'ופרים לאלו שמשמיעים את הדעה הנכונה. בהצעה למסלול עוקף קרנות, בחרה רגב להתעלם מאחד הסקטורים החשובים בישראל: הציבור החרדי. האם גם יוצרות הקולנוע החרדי, שהקולנוע שלהן עצמאי ואינו מוקרן בסינמה סיטי, אך מוכיח את הצלחתו בקופות עם למעלה ממיליון צופות בשנה, יזכו ליהנות ממסלול עוקף קרנות זה? ספק רב. התעלמותה של רגב מהציבור החרדי, בהקשר זה, ברורה למדי. החרדים אינם משרתים אותה פוליטית ולכן אין לה עניין אמיתי לעזור להם".

עוד באותו נושא

"מירי רגב פופוליסטית, לא דואגת לפריפריה ופועלת משנאה עיוורת"

לכתבה המלאה
מירי רגב. ראובן קסטרו
מירי רגב עם סיכום מסקנות הוועדה/ראובן קסטרו

ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה:

"ממצאיו של דו"ח הועדה לבחינת עבודתן של קרנות הקולנוע הצביעו על כשלים רבים בעבודתן. הרפורמה באה לטפל בכשלים הללו במידתיות ובסבירות המתבקשים".

"בהתייחס לדברי ח"כ מיקי רוזנטל: דבריו הינם חמורים ושקריים וכל כוונתם להטיח רפש ולעשות הון פוליטי.
למר שקשוקה-רוזנטל אין גבולות ואין מעצורים והעובדות אינן נר לרגליו. כל רצונו לבלבל את הציבור ולעשות שקשוקה מהעבודה המקצועית ומהאמת הציבורית. עם זאת, מצער שבנסיונות הניגוח הפוליטיים והשקריים שלו הוא פוגע ומטיל דופי במשה אדרי, שעל תרומתו לתעשיית הקולנוע הישראלי אין חולק".

וואלה טוק  - הראיון המרכזי עם יעקב אילון ותמר זנדברג 20.3.18. מערכת וואלה!
"זה מתאים למשטרים אפלים". יו"ר מרצ תמר זנדברג/מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully