וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלו, התבלבלתם: הסרט של יובל המבולבל הוא סמל של מנגנון ההדחקה הישראלי

2.8.2018 / 12:25

למרות תקציבו הגבוה בקנה מידה מקומי, הסרט של יובל המבולבל, שחלקו צולם בשומרון, נראה כמו קלטת ילדים. נוסף לכך, הוא מצפה מאיתנו לעצום את העיניים ולשכוח את כל מה שקראנו על כוכבו ועל השטחים

יח"צ - חד פעמי
דירוג כוכבים לסרטים - 1 כוכבים. ., עיבוד תמונה
דירוג כוכבים לסרטים - 1 כוכבים/עיבוד תמונה, .

"גיבור בעננים", שעלה לאקרנים בסוף השבוע, ראוי לציון מכמה סיבות: זהו אחד מסרטי הילדים היקרים ביותר שהופקו עד כה בארץ, עם תקציב שנע בין שלושה לארבעה מיליון שקלים, לפי ההערכות; הוא סרט הקולנוע הראשון שנבנה סביב המותג של יובל המבולבל, ויוצא לאקרנים בתקופה הסוערת והטעונה בחייו של הכוכב, ולאחר שורת פרסומים לא מחמיאים סביבו; וזו גם הפעם הראשונה בה תוצר קולנועי מצולם בשומרון במימון תרומות שגייסה המועצה האזורית ובניסיון מוצהר לפאר את תדמית המקום.

העלילה, מן הסתם, פשוטה ביותר: יובל המבולבל מגלם את עצמו, כגיבור בשמו נקרא הסרט, המדלג מן העולם שלנו לכפר קסום כדי להציל את תושביו מאימתה של מלכה מרושעת. דבר אחד ייאמר לזכות התוצר הזה, והוא שהצפייה בו מתאימה גם לילדים קטנים. רוב הסרטים לכל המשפחה בימינו עלולים להיות מפחידים או מורכבים מדי לקבוצת הגיל המדוברת, אך "גיבור בעננים" יתאים אפילו לבני שלוש. אם אתם הורים לעוללים המעריצים את האליל הישראלי ומחפשים נואשות משהו ללכת אליו בקולנוע, הפנטזיה הזו תסגור לכם את הפינה.

מעבר לכך, קשה למצוא מילים טובות על הסרט, אותו ביים אביעד קידר. למרות התקציב הגבוה במושגים מקומיים, הוא נראה לכל היותר כמו קלטת ילדים או כמו הפקה בימתית לחנוכה שצולמה בווידיאו. בכפר שעומד במרכזו יש כעשרה תושבים בלבד, אולי כי לא היה כסף לניצבים, האפקטים חובבניים עד לא קיימים, שחקני ושחקניות המשנה כאן הן לא בדיוק מן העלית, ותשכחו מכל השראה או יצירתיות ויזואלית. צופים קטנטנים שכבר היו בקולנוע פעם או פעמיים בחייהם, יבינו חיש-קל כי מדובר בסחורה נחותה, כך שהצפייה מתאימה רק למי שזו הפעם הראשונה שלהם באולמות.

מתוך הסרט "גיבור בעננים". נועם דינר,
כמו הפקה בימתית לחנוכה שצולמה בווידאו. מתוך "גיבור בעננים"/נועם דינר

כל זה קצת עצוב, כי תקציב הסרט גבוה בסטנדרטים מקומיים ויהיה קשה להפקות עתידיות לגייס כאן סכומים גבוהים יותר. אם זה הרף הכי גבוה שהפקה ישראלית בז'אנר הזה יכולה להגיע אליו, אולי עדיף להרים ידיים. התוצאה מזכירה פרויקט מקומי אחר מן השנה האחרונה, פנטזיית האנימציה "אגדת המלך שלמה", שגם היא תוקצבה בסכומים אסטרונומיים בקנה מידה ישראלי אך זעומים ברמה בינלאומית, ובהתאם לכך נראתה נחותה ונכשלה בקופות. יש דברים שהקולנוע הישראלי טוב בהם - חיקויים להפקות קיץ הוליוודיות הוא לא אחד מהן.

צפיתי בסרט בהקרנת הבכורה שלו באריאל. ההורים היו שקועים בסמארטפונים, ולמען האמת, גם הילדים לא נראו נלהבים במיוחד. מדובר, אם כך, במוצר ירוד למדי, ולכן נראה שיהיה זה מגוחך לנתחו ברצינות, ובכל זאת חובה להוסיף שתי הערות.

קודם כל, יובל המבולבל עצמו: לא הזדמן לי לצפות בו עד כה, אך בזכות הסרט, הבנתי את סוד קסמו. יש לו נוכחות בטוחה ומרגיעה, שמפיצה אור ושלווה וקל להזדהות איתה ולהתחבר אליה.

עם זאת, קשה להרגיש בנוח מול הדרך בה מאדיר הסרט את יובל, המוצג כאן בתור כליל השלמות, כסמל לתמימות מוחלטת וכגיבור היחיד שיכול להציל את כל מה שמסביבו ולכן מוטב לנו להשתחוות בפניו. פולחן אישיות שכזה אף פעם לא נעים, במיוחד כשהוא שותף בהלבנת שמו של אדם שרק לאחרונה היה בכותרות בנסיבות מפוקפקות, וכאן מנסים לכבס אותו כדי להוריד את כל הכתמים ולהציגו זך וטהור כשמלת קיץ לבנה.

עוד באותו נושא

יובל המבולבל על פרשת הסמים: "אני עם הפנים קדימה"

לכתבה המלאה
מתוך הסרט "גיבור בעננים". נועם דינר,
אפשר להבין את סוד קסמו. מתוך "גיבור בעננים"/נועם דינר

ואם כבר הלבנה, צריך לומר משהו נוסף: "גיבור בעננים" הוא לא הסרט הראשון שחלקים ממנו צולמו בשומרון, אבל זו הפעם הראשונה שהדבר נעשה בתמיכת המועצה המקומית - וכהצהרתה, מתוך כוונה מפורשת לתקן את התדמית שיש לחלקים בציבור על האזור, ולהציג אותו בהקשרים קסומים ומקסימים.

בעיקרון, מהלך כזה הוא דבר לגיטימי: יש בעולם עשרות קרנות אזוריות המעודדות הפקות בשטחיהן ועושות זאת מסיבות תדמיתיות. אלא שאלה לא פועלות באזורים כה טעונים ורגישים, שנויים במחלוקת מבחינת המשפט הבינלאומי, הנמצאים בריבונות מנהלתית-צבאית. הסרט מנסה לנופף בשרביט קסמים, להעלים את כל העובדות הללו ולשכנע אותנו שהשומרון אינו אלא כפר הדרדסים, ומי שיעז לטעון אחרת - הוא סתם גרגמל מתוסכל.

אם כך, למרות התקציב המצומצם, מנגנון ההכחשה עבד כאן שעות נוספות. "גיבור בעננים" מצפה מאיתנו, כלומר ההורים/דודים/סבים המלווים, לעצום את העיניים ולשכוח את כל מה שקראנו על יובל המבולבל והשטחים. מן הבחינה הזו, הוא לא סתם סרט ילדים זניח, אלא דוגמה להדחקה הישראלית במיטבה.

מתוך הסרט "גיבור בעננים". נועם דינר,
מתאים רק למי שטרם ראה סרט בקולנוע. מתוך "גיבור בעננים"/נועם דינר
מתוך הסרט "גיבור בעננים". נועם דינר,
לכאורה, סרט ילדים זניח. בעצם, מסמל משהו. מתוך "גיבור בעננים"/נועם דינר
מתוך הסרט "גיבור בעננים". נועם דינר,
ההורים, אם יבואו, ישקעו במהרה לתוך הסמארטפונים. מתוך "גיבור בעננים"/נועם דינר
מתוך הסרט "גיבור בעננים". נועם דינר,
עלה הרבה - השאלה היא כמה ירוויח. מתוך "גיבור בעננים"/נועם דינר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully